Gå til innhold

Hvor stor alder er det mellom barna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mellom de to eldste er det 2 år og 2 mnd. Mellom de to neste er det 2 år og 9 mnd.

Hadde jeg valgt om igjen, tror jeg at jeg ville hatt 3-4 år mellom dem...

Det har vært mye nattvåk (våre barn sover ikke natta gjennom før de er to, og da er det som regel et nytt barn i komminga :-) ) - nr 2 har vært veldig sjalu på lillesøster, og de krangler mye...

MEN - når de er to og to, så kan de leke veldig fint sammen i alle kombinasjoner (de er 7.5 år, 5,5 år og 2,5 år nå)

Det har absolutt ikke vært noe sjalusi mellom yngst og eldst. Det skiller i underkant av fem år mellom dem. Men dette kan jo være veldig individuelt.

Nå er det en flott gjeng - men vi har hatt noen slitsomme år...

Nå har jeg bare ett barn foreløpig, men når lillesøster melder sin ankomst i mai vil snuppa være 19-20 mnd.

Jeg håper de vil få mye glede av hverandre når de er så tette. Selv har jeg en bror som er 6 år yngre enn meg, og vi har egentlig ikke hatt noe søskenforhold opp igjennom før nå i voksen alder syns jeg.

Mellom de to eldste er det 2 år og 2 mnd. Mellom de to neste er det 2 år og 9 mnd.

Hadde jeg valgt om igjen, tror jeg at jeg ville hatt 3-4 år mellom dem...

Det har vært mye nattvåk (våre barn sover ikke natta gjennom før de er to, og da er det som regel et nytt barn i komminga :-) ) - nr 2 har vært veldig sjalu på lillesøster, og de krangler mye...

MEN - når de er to og to, så kan de leke veldig fint sammen i alle kombinasjoner (de er 7.5 år, 5,5 år og 2,5 år nå)

Det har absolutt ikke vært noe sjalusi mellom yngst og eldst. Det skiller i underkant av fem år mellom dem. Men dette kan jo være veldig individuelt.

Nå er det en flott gjeng - men vi har hatt noen slitsomme år...

Imellom nr.1 og nr.2 er det 4 år, imellom nr. 2 og nr.3 er det 2 år.

Jeg syns det var lettere i begynnelsen når det var 4 års forskjell, en 4 åring klarer å aktivisere seg selv litt bedre en en 2 åring. Så det er lettere å amme, gjøre husarbeid osv. med babyen.

I motsetning til når 2 åringen vår var litt sjalu i begynnelsen og det var ikke lett å sitte stille og amme minstemann.

I tillegg så våknet mellomste stortsett hver natt fram til babyen kom. Og da var det på'n igjen med nattevåking.

Så for meg har 4 år imellom vært lettere...og enda ser det ut som at aldersforskjellen har ikke gått over at barna leker fint sammen og kommer stortsett godt overens. Hvis man ser bort ifra litt søsken rivalisering engang iblandt.

Annonse

Gjest 15 mnd

Det er 15 mnd mellom mine.

Det var tøft i starten, må innrømme det...:o)

Men nå er det helt toppers, de har kjempegod glede av hverandre, selv om det er gutt og jente...!!!

Har lyst på en til nå jeg, de er nå 6 og 8 år, og begge har begynt på skolen! Men får ikke med meg gubben på det tror jeg!

Det er 2 år mellom de to første og 19 måneder til neste. Vi fikk altså 3 barn på 3 år og 7 måneder.

Det var en slitsom småbarnsperiode, men jeg fikk være mye hjemme med dem (å ha alle i barnehage ville kostet en formue).

De var også snille om natta.

Det var en periode jeg trodde jeg aldri skulle få nok søvn igjen, men den har man nok uansett med barn under 3 år.

Å få tre tette var et bevisst valg, og jeg er glad for at vi gjorde det. Hadde sett mørkt på å begynne med nattevåk og bleieskift nå, når jeg igjen er etablert i jobb og faktisk har et liv utenom familien også.

Gjest Elextra

Litt under to år mellom våre, og jeg synes det er ideelt. Slitsomt første året med to, en del sjalusi etc., men de har veldig mye glede av hverandre.

Hadde selv en søster som var tre og et halvt år eldre enn meg, og jeg synes alderforskjellen var veldig stor helt til vi ble voksne.

Nesten 3 år og nesten 4 år. Jeg har tre døtre og de har veldig stor glede av hverandre (2, 6 og 9 år gamle).

Jeg har selv vokst opp med en søster som er nesten 3 år yngre enn meg. Vi to var veldig mye sammen i oppveksten. Minstesøsteren min er 10 år yngre enn meg, så der var jeg mer "storesøster". Idag har jeg god kontakt med begge søstrene mine, siden vi bor like ved hverandre.

Annonse

Mellom de to første er det 14,5 mnd. Det var ikke planlagt slik, men ble slik likevel :)

Den første tiden med nr. 2 var kjempeslitsom. Men etter at de begynte å sove samtidig (minstemor var ca. mnd), ble det gradvis greiere. Etter at minstemor ble 1 år var det bare positivt med å ha dem så tett.

Mellom nr. 2 og 3 er det 4 år og 8 mnd. Det var en veldig grei aldersforskjell. Hun som er i midten var så stor at hun forsto hva som skjedde, kunne hjelpe til og vi slapp noe særlig sjalusi.

Det er 21 mnd mellom mine, det var innmari slitsomt i begynnelsen, minsta hadde kolikk i over 6 mnd. Vi var heldige med at eldste hadde godt sovehjerte og ikke våknet lett av lillesøster som skrek seg igjennom hele ettermiddagen og kvelden. Nå er de 7 og 5 år, de leker mye sammen og trives stort sett i hverandres selskap, så det er veldig bra. De har et vanvittig konkuranse instinkt begge to, så det er endel krangling også. At en er som ingen og to er som ti stemmer godt her i heimen.

Gjest men vet jo ikke hvordan DET hadde blitt, da...

Har to år mellom våre. Et helt bevisst valg.

J... slitsomt, men føler fortsatt at det var rett for oss alle å gjøre det slik.

Det blir aldri aktuelt med nr.3 for oss, men hvis så hadde vært tilfelle så hadde vi hatt 4-5år mellom, tror jeg;-)

Hos oss blir det 2 år og 5 mnd.

Fordel: blir fortere ferdig med småbarnsperiode, barna er så nærme at de kommer til å gå på samme skole i mange av skoleårene...

Negativt: slitsomt med to bleiebarn, eldste er kanskje ikke så stor at hun skjønner alt og kanskje derfor har større muligheter for sjalusiproblemer...

Fant en link om emnet: http://www.babyverden.no/templates/Article____4285.aspx

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...