Gå til innhold

ferie rett etter skolestart-fagperson

Anbefalte innlegg

Vi har mulighet for å få en gratis sydentur til høsten. Problemet er at den turen skal gjennomføres i september, det vil si 3 uker etter skolestart. Min sønn er en stolt førsteklassing til høsten, så det jeg lurer på er om det kan være bra å ta ham ut fra skolen i en uke rett etter at han har begynt på skolen. Føler selv at han må bruke tiden på skolen, komme seg inn i miljøet og bli kjent med sine klassekamerater. Han kjenner ingen han skal begynne sammen med.

Dette blir ett dilemma for oss, men vi gjør helt klart det som vil være best for sønnen vår.

Turen kan ikke flyttes, så,....Skal, skal ikke?

- willia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260412-ferie-rett-etter-skolestart-fagperson/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke sagt nei takk til en gratis sydentur og mener også at skolen bør klare å ta hensyn til sønnen din og gjøre dette minst mulig problematisk for han. Det er klart situasjonen ikke er helt ideell, men barn er tilpasningsdyktige, så jeg tror dette vil gå helt fint :-)

Det jeg tror er viktig, er at sønnen din forstår akkurat hva som skal skje mht skolestart.

Jeg hadde nok ikke selv bestilt en sydentur slik situasjonen er, men når dere får tilbud om gratis reise, så... En slik tur er nok både topp og lærerrik for sønnen din!

Gjest eoijyhe

Det er mye som har skjedd på skolen de tre ukene. Guttungen vår fant seg nye venner allerede første skoledag, og ble med en gutt hjem.

Har han mange han kjenner fra før av i denne klassen? Det er i alle fall det det dreier seg om i starten; Lære seg nye navn, bli kjent med alt det nye. For noen tar dette kort tid, for andre tar det laaang tid. Noen lærer navn på klassekameratene allerede første skoleuka, andre kan ikke navnene på klassekameratene sine i høstferien.

Jeg hadde ikke bekymret meg så mye om dette, og reist.

Men vet at jeg ikke ville gjort det samme selv, så er det også sagt....

Jeg tror at om han er borte fra skolen i 1 uke etter at han har vært der i 3 så går det greit.

Det er jo ikke uvanlig at barn blir syke og må være borte fra skolen i 1 uke heller.

Bare informer skolen om det i god tid. Få med lekser slik at han ikke mister så mye faglig (selv om det ikke er så utrolig mye som skjer den første tiden).

Kjenner han flere av dem han skal begynne på skolen sammen med? I så fall tror jeg det kommer til å gå greit.

Annonse

Gunnar Oftedal, barnelege

Min første tanke er at barn i første klasse raskt finner sammen i lek og andre felles aktiviteter, og at det i det lange løp spiller relativt liten rolle om man er borte en uke eller to i begynnelsen eller i løpet av første skoleår. Faglige spiller det liten eller ingen rolle, fordi det er en myk overgang mellom barnehage og skole, og i den første tiden i skolen er det mest lek.

Utbytte av en reise til syden for en 6 åring er stort og spennende. Jeg ville ikke nøle med å anbefale at dere reiser. Er du stadig i tvil, spør på skolen, og hør hvilken praksis de har der, og hvilken erfaring de har i tilsvarende saker.

Kommer kanskje an på hvilken type gutten din er.

Om han kommer fort inn i lek med andre barn etc.

Da min 2 klassing begynte i skolen så søkte vi om permisjon i 1 uke i begynnelsen av oktober.

Såvidt vi fikk det innvilget pga det var så tett opptil skolestart og mye skjer de første ukene.

På våres skole begynte de med fag allerde den 1 uken i 1 klasse.

Leksene kom 2 uken.

Men vi fikk med oss oppgaver som han måtte gjøre i ferien.

Skolen til min venninnes barn hadde nesten bare lek det første halvåret...

Man må skrive søknad i god tid til skolen om man skal på ferie utenom skolens ferier.

Man kan få innvilget opptil 2 uker pr skoleår.

Vi har akkuratt fått innvilget 3 uker, 2 uker permisjon og kommunen innvilget 1 uke med hjemmeundervisning.

Så de skriver han ut av skolen i 3 uker mens vi er i Statene, og vi er ansvarlig for hans opplæring, så vi må ha litt skole daglig med han, samtidig det er lærerikt i seg selv å besøke et nytt land og språk.

Så vi blir borte i 4 uker 3 uker permisjon + 1 uke vinterferie.

Snakk med skolen når han begynner, og du ser jo hvordan han reagerer på skolestart når han har begynt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...