Gå til innhold

Kjøpe med egne penger

Anbefalte innlegg

Gjest labolina

7-åringen vår har hatt bursdag og fikk over 900 kr tilsammen. Hun ønsket seg slalomutstyr til jul og bursdag og har fått ski / bindinger / sko / briller. Mangler hjelm, og hun har nå veldig lyst til å kjøpe rosa Frost-hjelm til kr 600.

"Problemet" er bare at hun har en lillebror som skal arve (og rosa hjelm med blomster slår antakelig ikke an hos han når han er 7 år). I tillegg koster de kjønnsnøytrale hjelmene mindre enn Frost-hjelmen. Hadde du overtalt henne til å ta den rimeligere kjønnsnøytrale hjelmen eller skal hun få bruke pengene sine på den dyre Frost-hjelmen??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260455-kj%C3%B8pe-med-egne-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun betaler selv, synes jeg hun skal få bestemme selv.

Hvis dere betaler, kan du styre valget med tanke på senere arv.

Hvis hun har OK forståelse av penger og hva hun ellers kunne fått for dem, kan du evt. tilby (ikke presse) å sponse / spleise litt rundhåndet, forutsatt at hun da kjøper noe mer nøytralt.

Gjest hos oss

Hvis resten av utstyr og skiklær er kjønnsnøytralt (arve-vennlig), synes jeg hun skal få lov til å kjøpe jente-hjelmen. Det er viktig at sikkerhetsutstyret er "kult" nok til at de ønsker å bruke det. Dessuten er hodestørrelser veldig forskjellig, lillebror hos oss har nå større hode en søsteren som er tre år eldre.. Så kanskje han må få ny hjelm før hun har vokst ut av den rosa uansett..

Gjest ho mor

Hun bestemmer selv hva hun vil ha når hun skal handle med egne penger.

En annen sak er jo at dere kan kompromisse. En billigere og mer nøytral hjelm som dere betaler halvparten av summen av og som lillebror vil arve. Da kan dere argumentere at hun har flere penger tilbake som hun kan kjøpe andre ting eller leker for.

Annonse

Barna våre arver alt sportsutstyr av hverandre (og noen ganger av andre). Derfor ble jeg ikke veldig glad da jeg så "frost"-serien ;o)

Når barnet kjøper selv, må hun få bestemme. Ellers må dere si at dere bestemmer og dere betaler. Hun får sikkert solgt hjelmen brukt til noen dersom den får kort levetid hos dere.

Annonse

OK - da bør man sjekke med fagfolk FØR man sprøyer i vei :-)

Tror nok jeg ville gjort det så lenge det er sikkerheten som "står på spill" her:-)

Mener også jeg har lest at det er forskjell på hva hjelmer er laget av også. At enkelte materialer ikke tåler lakk.

Gjest Mamma til gutt og jente :)

Jeg ville latt henne kjøpe rosa hjelm. :)

Her har vi også en storesøster og en lillebror, og storesøster har dermed fått en god del marineblå dresser osv, selv om rosa er favorittfargen. Hun fikk frost-ski til jul, og da fikk hun de rosa som hun hadde falt pladask for.. jeg tenker litt på at lillebror jo slipper å gå med rosa arveting, så hun skal slippe å jenke seg hele tiden. Selger det heller på finn.no eller noe senere.

Caloni Makaroni

Jeg vet ikke hvor mye penger dere eventuelt har lyst til å sponse med, men jeg ville gitt henne tilbudet om betydelig mer sponsing om hun kjøper en kjønnsnøytral hjelm.

Hm..nå er jeg ikke riktig sikker på om jeg ble enig med meg selv..For om dere spleiser 50/50 på en kjønnsnøytal hjelm, så er jo ikke det rettferdig, for da får lillebror den gratis.

Nei, det var visst ikke så mye fornuftig å få ut av meg likevel;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...