Gå til innhold

Regulering til 9 åring!

Anbefalte innlegg

Gjest tannmammaen

Sønnen vår på 9 år har fått henvisning til kjeveortoped, må mest sannsynlig ha regulering, de øverste fortennene er kjempe skjeive!

Har fått en liste over kjeveortopeder i oslo og omegn, og jeg lurer på om det er slik at noen er dyrere enn andre? Lønner det seg og sjekke priser litt rundt om? Eller er det stort sett samme pris?

Er dette veldig dyrt? Hva koster første konsultasjon for å finne ut om man trenger regulering eller ikke? Og hva koster det ev med regulering??

Regner med at det er noen mammaer og pappaer som har barn med regulering her:o)

Når er det forressten vsnlig å begynne? Husker da jeg var lita, da var det i 14-15 års alderen, men må man vente til den verste pubertetsalderen??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260462-regulering-til-9-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal dere gå til en privatpraktiserende? I så fall ville jeg tatt en ringerunde og forhørt meg om disse prisene.

Det vanlige er jo å bli henvist fra skoletannlegen til en kjeveortoped i tannhelsetjenesten. Prisen varierer etter hvor stort behovet for regulering er. Antall cm overbitt, feks.

Jeg fikk regulering da jeg var 9 år, og hadde det i 2 år. Etter det brukte jeg "plate" i ett år. Reguleringen var bare på tennene oppe.

Jeg mener selv at det var altfor tidlig. Jeg var nok ikke ferdig utvokst i munnen og kjeven, for tennene gikk delvis tilbake seinere, og jeg har i dag fortenner oppe som står mer ut enn de burde. I tillegg er tennene nede veldig skakke....

Regner med at min mellomste i alle fall må ha regulereing, for hun har kryssbitt. De andre to vet jeg ikke.

Aner ikke hva det koster, bare at det er dyrt!

Skal dere gå til en privatpraktiserende? I så fall ville jeg tatt en ringerunde og forhørt meg om disse prisene.

Det vanlige er jo å bli henvist fra skoletannlegen til en kjeveortoped i tannhelsetjenesten. Prisen varierer etter hvor stort behovet for regulering er. Antall cm overbitt, feks.

I Oslo får man bare en liste over kjeveortopeder hos skoletannlegen, resten må man ordne selv.

Man får igjen en viss prosent av utgiftene, avhengig av behovet.

I Oslo får man bare en liste over kjeveortopeder hos skoletannlegen, resten må man ordne selv.

Ok, jeg kommer fra et lite sted der kjeveortopeden hadde kontor tvers over gangen for skoletannlegen :-)

Annonse

Ok, jeg kommer fra et lite sted der kjeveortopeden hadde kontor tvers over gangen for skoletannlegen :-)

Jeg kommer fra et lite sted hvor kjeveortopeden var i en by flere mil unna!! ;-)

(Hadde ikke reg selv, men mange i klassen var stadig vekk borte fra skolen for å dra til reguleringstannlegen...)

Jeg kommer fra et lite sted hvor kjeveortopeden var i en by flere mil unna!! ;-)

(Hadde ikke reg selv, men mange i klassen var stadig vekk borte fra skolen for å dra til reguleringstannlegen...)

Så du måtte holde ut skoledagen mens de andre dro på lange turer til den andre byen, stakar.. :-)

Forresten, det var vel ikke all verdens stas å slippe skolen heller på den tida, ettersom jeg kan huske.

Gjest tannmammaen

Ja, det er den lista jeg har fått, men jeg lurer på om de alle da er privatpraktiserende?? Eller hvordan det funker.

Ser at noen bare er oppført med navn og adresse, mens andre heter Colusseumklinikken ol. det høres straks litt dyrere ut liksom:o)

Ja, det er den lista jeg har fått, men jeg lurer på om de alle da er privatpraktiserende?? Eller hvordan det funker.

Ser at noen bare er oppført med navn og adresse, mens andre heter Colusseumklinikken ol. det høres straks litt dyrere ut liksom:o)

Jeg vet ikke. Det er derfor jeg svarer / korrigerer mij og ikke deg :-)

Gjest tannregulering

Hos oss er det tannlegen som ordner alt av bestillinger videre til kjevespesialist. Vi foreldre er med 1. gangen, ellers kjøres det samledrosje nedover ( 8 mil en vei ) med barn som har time samme dag.

10 åringen vår startet i (fjor) vår, da var vi til konsultasjon, den kostet 500,-.

Vi ble rådet til tannregulering, de sier at det er vårt valg, så du står helt fritt til hva du vil velge for barnet ditt.

Vi så selv at her måtte det regulering til, så det var greit.

Hun måtte trekke 4 friske og fine tenner, alt for dårlig plass til tennene pluss at hun har liten kjeve.

I høst fikk hun satt inn en slags regulering oppe, kun festene på jekslene, så har hun en tråd bak alle tennene oppe, nå i januar skal hun sette på vanlig regulering oppe. Nede har hun også regulering, den har hun hatt på siden i høst.

Behandlingstid er fra 1 - 3 år står det i papirene.

Beløpet vi må ut med selv er 15.000,-, dette skal betales med jevne mellomrom i en 3 års periode.

Faren til en venninne har i mange mange år jobbet på tannlegehøyskolen i Oslo som tannlege og lærer. Han sier at det etter at reguleringen er tatt av er kjempeviktig med oppfølging fra kjevespesialist, det skal festes på noe både oppe og nede som de må gå med over lang tid, ellers kan tennene fort falle tilbake til ujevn stilling etter en tid. Så det høres ut som om prust ikke ble fulgt godt nok opp i ettertid siden hun skriver det hun skriver.

Tannleger idag sier at jo tidligere barna starter med regulering jo bedre er det. Men en selvfølge er vel at alle "de nye" tennene har kommet frem.

Så du måtte holde ut skoledagen mens de andre dro på lange turer til den andre byen, stakar.. :-)

Forresten, det var vel ikke all verdens stas å slippe skolen heller på den tida, ettersom jeg kan huske.

Jeg kan ikke si at jeg misunte dem, akkurat! ;-) Vi var såpass store da at vi skjønte at selv en fridag fra skolen i ny og ne ikke var verdt alt styret med å måtte ha regulering! ;-)

Men jeg antar at turene var _litt_ kos også. Det var jo populært å dra til byen og handle klær f eks, og selve besøket hos tannlegen tok jo ikke hele dagen.

Jeg hadde fokusert mindre på pris og mer på å finne en som er dyktig. Ikke alle er nemlig det.

Jeg spurte skoletannlegen hvem hun anbefalte. Spurte også min private tannlege. De anbefalte faktisk den samme ;)

Pris avhenger av hva som skal gjøres og hvor lang tid det tar. Avhengig av hvor alvorlig bittfeilen er så vil du få refundert fra 0% til 100%

Datteren min har en alvorlig bittfeil og vi får dekket 75%. Allikevel så koster det meg nesten 20 000 kr. Dette måtte jeg betale over drøye året.

Annonse

Hos oss er det tannlegen som ordner alt av bestillinger videre til kjevespesialist. Vi foreldre er med 1. gangen, ellers kjøres det samledrosje nedover ( 8 mil en vei ) med barn som har time samme dag.

10 åringen vår startet i (fjor) vår, da var vi til konsultasjon, den kostet 500,-.

Vi ble rådet til tannregulering, de sier at det er vårt valg, så du står helt fritt til hva du vil velge for barnet ditt.

Vi så selv at her måtte det regulering til, så det var greit.

Hun måtte trekke 4 friske og fine tenner, alt for dårlig plass til tennene pluss at hun har liten kjeve.

I høst fikk hun satt inn en slags regulering oppe, kun festene på jekslene, så har hun en tråd bak alle tennene oppe, nå i januar skal hun sette på vanlig regulering oppe. Nede har hun også regulering, den har hun hatt på siden i høst.

Behandlingstid er fra 1 - 3 år står det i papirene.

Beløpet vi må ut med selv er 15.000,-, dette skal betales med jevne mellomrom i en 3 års periode.

Faren til en venninne har i mange mange år jobbet på tannlegehøyskolen i Oslo som tannlege og lærer. Han sier at det etter at reguleringen er tatt av er kjempeviktig med oppfølging fra kjevespesialist, det skal festes på noe både oppe og nede som de må gå med over lang tid, ellers kan tennene fort falle tilbake til ujevn stilling etter en tid. Så det høres ut som om prust ikke ble fulgt godt nok opp i ettertid siden hun skriver det hun skriver.

Tannleger idag sier at jo tidligere barna starter med regulering jo bedre er det. Men en selvfølge er vel at alle "de nye" tennene har kommet frem.

Jeg husker jeg trakk flere tenner - bl.a. begge hjørnetennene oppe + minst to jeksler oppe, for å få plass.

Oppfølging hadde jeg vel en stund, men tannlegen døde, og da kona, som også var kjeveortoped, overtok, var det ikke så lenge før jeg var ferdig....

Har faktisk vurdert regulering nå som voksen, men det er så sabla dyrt!

Aner ikke hva priser er, men min nevø fikk regulering i fjor - da var han 9 år pga at fortennene stod veldig ut. Men han måtte ta det av nå, og skal få på igjen senere, for det var for tidlig for ham, munnen fortsetter å utvikle seg og da har det ikke virkning.

Så han har fått beskjed om å komme tilbake om et par år, så da er det samme kostnad på nytt.......

Så vær sikker på at dette kommer til å funke før du bruker masse penger på det.

Selv fikk jeg regulering rundt 13 års alder. Har en niese som fikk da hun var 14.

Hei

Kan anbefale tannlege Kjelland på Lillestrøm.

Går der med min sønn på 12.

Betalte ca 10 000,- for såkalt gom i overkjeven.

Når beløpet er betalt vil du få refundert litt for vær gang barnet er til kontroll, tilsammen kan det bli ca 60% men det er noe usikkert. Han går til kontroll vær tredje mnd og jeg får sa 250 kroner refundert pr gang. Så med enkel regning vil man jo sjønne at det tar tid å få refundert 60%, da er han vel snart 30..... :-)))

Det ble nye regler for dette for etpar år siden.

Ta kontakt med trygdekontoret for å høre hvilke refusjonsordning som vil gjelde for dere.

For noen kan det jo bli mye å betale fra 10 til 20 000 for regulering, og en må betale hele beløpet før en får noe tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...