Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg merker at jeg irriterer meg stadig mer over at unger får boltre seg helt uhemmet under f.eks taler og seremonier uten at voksne ser ut til å bry seg. Et par eksempel; For noen dager siden var vi med på åpningen av en idrettshall i nærområdet og det var knapt mulig å få med seg hva ordføreren som skulle "klippe snora" sa under åpningstalen. Det føyk unger overalt og en gjeng tildels store unger drev skuddtrening ved det ene håndballmålet under seremonien. Ikke noen viste antydning til å be sine respektive unger ta det litt rolig de få minuttene det sto på. Likeledes under julegudstjenester. Der har jeg ikke noe imot at unger får trille litt rundt på gulvet om de kjeder seg, men når de springer kappløp rundt alterringen synes selv "ikke-spesielt-religiøse" jeg at det kan være greit å be dem roe seg.Opplever stadig mer at folk som skal holde taler eller skal si noe til en forsamling, ikke klarer å få fram det de vil si i all ungestøyen. Er det jeg som begynner å bli for gammel for slikt eller gir folk bare blaffen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260468-barn-og-arrangementer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Jeg er helt enig med deg jeg :-).

Da vi hadde barnehageavslutning i fjor vår, ledet jeg hele greia. Og da underholdningen skulle starte sa jeg fra (fra scena) at foreldrene fikk holde søsken i ro.

Og på juletrefesten nå i romjula stoppet jeg en flokk med unger som sprang som gale rundt og rundt kakebordet og dro i duken. Jeg satt bare og ventet på at alt skulle gå i golvet. Så jeg sa fra at det fikk de ikke lov til. Lurer på hva foreldrene tenker på?

Jeg kan ikke få sagt hvor utrolig enig jeg er! Unger bør kunne lære å sitte stille under slike tilstelninger. Som organist ser jeg ofte hemningsløst leven blant unger under gudstjenesten - og foreldrene sitter bare og smiler "så søte de er".

Det irriterer meg, og jeg er veldig nøye med at mine sitter stille i liknende sammenhenger. Jeg har faktisk fått skryt for at ungene mine sitter så fint - men jeg synes det bare skulle mangle.

Ares1365380229

Jeg er helt enig med deg, og jeg er 30 år. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er.

Jeg hadde vert flau over om barna mine hadde gjordt det.

Noen har jo født urolige barn, men det er jo i få tall i en stor forsamling. Kanskje 1 eller 2 stk som har sykdomen AD/HD. Det er ikke alltid de som er de som er mest urolige i en stor forsamlimg.

Mye av urolighetene kommer som oftes av fri barne oppdragelse.

Og det blir bare mer og mer av det.

Det sier jo litt om foreldrene.

Synest at barna burde bli oppdratt mer.

Annonse

Gjest Tante Irritert

Bare SÅ enig!

Ved åpningen av Stortinget i høst la jeg merke til at det var barnegråt i bakgrunnen da Kongen leste trontalen. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å få et barn til å slutte å gråte, men jeg skjønner ikke at det var nødvendig å ha med seg små barn inn på en sånn seanse.

Jeg har ikke hatt med 2,5-åringen på noe offentlig arrangement ennå, men kan tenke meg at foreldrene tenker omtrent som at - det er bedre å la dem løpe litt enn at de skal bli urolige og skrike fordi de må sitte i ro.

Om ungene slår seg vrange fordi ikke får løpe rundt vil man måtte ta dem med seg ut, kanskje mens ungen spreller og hyler, og man får masse uønsket oppmerksomhet..

Så siden det er flere barn som løper rundt lar man det stå til. Kan jeg innbille meg.

Andre foreldre synes sikkert bare det er deilig å slippe unna ungene en liten stund, unger _skal_ jo liksom løpe litt rundt.

Jeg er midt i mellom disse to typene tror jeg, men har som sagt ikke vært i situasjonen ennå.

Jeg er helt enig med deg. Har man barn så må man passe på dem. Og det kan absolutt bety at man må ta med seg en skrikende unge ut/bort fra arrangementet.

Jeg har heller ikke noe problemer med småbarn (opp til 5-6-7 år) som tusler rundt. Men jeg mener at eldre barn klarer å holde seg i ro en times tid.

Enig. Men alle er ikke slik da, ikke mine ;-))

Jeg tror vi (i samfunnet vårt) fokuserer mer og mer på individet, på at mitt barn skal bli sett og få sine behov dekket. Så kommer kanskje det med å ta hensyn lengre ned på prioriteringslista. Forresten syens jeg at foreldre blir dårligere og dårligere til å ta tak jo eldre barna blir. Eller kanskje det er min tålmodighet som er kortere med store barn (og ungdom).

Enig. Men alle er ikke slik da, ikke mine ;-))

Jeg tror vi (i samfunnet vårt) fokuserer mer og mer på individet, på at mitt barn skal bli sett og få sine behov dekket. Så kommer kanskje det med å ta hensyn lengre ned på prioriteringslista. Forresten syens jeg at foreldre blir dårligere og dårligere til å ta tak jo eldre barna blir. Eller kanskje det er min tålmodighet som er kortere med store barn (og ungdom).

Ja, jeg tror det er riktig det du sier. Jeg savner at barn lærer respekt ( i positiv forstand ) for at noen skal si noe viktig/gjøre noe viktig som de nødvendigvis må vente på eller være stille for. Jeg tror også en del foreldre er tankeløse i den forstand at så lenge ingen klager, så er alt tillatt. Når jeg er med barna på arrangementer må de gjerne leke rundt og springe der det måtte passe seg, men jeg har dem alltid i øyekroken og de får aldri herje rundt under seremonier og slikt. Det er veldig fint at noen sier ifra. Skulle gjerne vært tøffere til slikt sjøl.

Jeg er veldig bevisst å prøve å holde ungene rolig under slike arrangement. Men det blir en del truing ja - for det er litt av en jobb - de er egentlig villstyringer begge to. Men nå er de 4 og 6 så de begynner ihvertfall å høre. Oppfører de seg ikke så går vi heller.

Det er vel en grunn til at jeg ikke syns slike arrangement er så kjekt å gå på sammen med begge ungene. Og ihvertfall ikke alene med dem. Pappa må være med.

Men hvis jeg og den ene (eldste) ungen går alene så er det ikke noe problem i det hele tatt.

jeg er også en av de som irriterer meg grønn over andres tildels ufordragelige barn!

man må selvsagt prate med barna på forhånd om hva som forventes av dem og man må vite at de klarer å oppføre seg.

hvis det viser seg å ikke være tilfellet får man ta med seg barna ut når det forventes at forsamlingen skal være stille.

alternativt la være å komme slike steder før barna klarer å oppføre seg skikkelig.

å la de fly rundt, rope og være helt bajas høres da ingensteds hjemme...!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...