Gå til innhold

Haster; utfylling ang navn: fornavn, mellomnavn

Anbefalte innlegg

Gjest litt usikker nå ja

Sitter her med skjema for registrering av navn, og lurer litt på hva som regnes som mellomnavn. La oss si at vesla skal hete Lise Marie Pettersen. Er både Lise og Marie fornavn, eller kan et av dem registeres som mellomnavn? Hva er per forståelig definisjon et mellomnavn?

Fortsetter under...

Gjest litt usikker nå ja

Det er vel først og fremst et etternavn?

Er dette til å bli klokere av tro?

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=87

Leste den jeg og, men synes kanskje den var noe vag. Men tolket den den veien jeg og, ja. Takk for svar.

Leste den jeg og, men synes kanskje den var noe vag. Men tolket den den veien jeg og, ja. Takk for svar.

Skal hun hete Anne Lise Petersen Olsen er Anne og Lise fornavn, mens dere må velge om både Petersen og Olsen skal være etternavn - eller om ett av dem skal være mellomnavn.

Mellomnamn er eit etternamn som ikkje brukast som slektsnamn (eller omvendt).

Lise Marie er to fornamn.

Dersom det skulle vere eit mellomnamn med i bildet, ville namnet til dømes vere Lise Marie Hansen Pettersen, der "Lise Marie" er fornamn, "Hansen" er mellomnamn og "Pettersen" er slektsnamn.

Annonse

Det er slik: La oss si jenta heter Lise Marie Pettersen Olsen.

Lise Marie er da fornavn.

Pettersen er mellomnavn.

Olsen er etternavn.

Navn som kan brukes som fornavn er aldri mellomnavn. Det har kommet noen nye navneregler som jør at man nå kan ha to etternavn (så vidt jeg husker), men vi du ha det får du nilese navneloven for å finne ut hvordan det blir.

Mrs. Wallace

Det er slik: La oss si jenta heter Lise Marie Pettersen Olsen.

Lise Marie er da fornavn.

Pettersen er mellomnavn.

Olsen er etternavn.

Navn som kan brukes som fornavn er aldri mellomnavn. Det har kommet noen nye navneregler som jør at man nå kan ha to etternavn (så vidt jeg husker), men vi du ha det får du nilese navneloven for å finne ut hvordan det blir.

Man kan bare ha ett etternavn, men man kan sette sammen mellomnavn og etternavn med bindestrek, og dermed lage et nytt etternavn.

Altså Pettersen-Olsen.

;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...