Gå til innhold

Fisk til små barn?

Anbefalte innlegg

Nyttårsjenta'

Jeg er ikke veldig flink til å lage mat og det går gjerne i ferdigpakker og lignende. Men, jeg vil veldig gjerne lære litt mer om hvordan og hva jeg kan lage. F.eks. vil jeg lage mer fisk til familien. Problemet er da at jeg ikke vet helt hva jeg skal lage og så har jeg en på 3 år som ikke er spesielt glad i fisk...

Forslag???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260501-fisk-til-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seibiff!

Ikke i ferdigpakke, men du kjøper ferdige fileer. Lidl har i kilospakker til kr 40,-. En sånn poser holder til to middager for oss (4 stk).

Tin fisken, fjern eventuelle bein som du ser/ kjenner.

Lag en blanding av hvetemel, salt og pepper, vend fileene i blandingen og stek på panna.

Stekt løk, Toros sjysaus (med stekesjyen etter sausen i) og kokte poteter og grønnsaker er godt følge.

God hverdagsmiddag, som mange barn liker. Mine jubler når vi har seibiff. Like populært som pannekaker! :-)

Laks i folie.

oppskriften er til 2 personer

350 g laksefilet, delt i to

2 stilker stangselleri, hakket

1/2 purre i skiver

2 siver rød paprika

2 sitronskiver

salt og pepper

2 ss rømmekolle evt lettrømme

2 dillkvaster

Fremgangsmåte

Vask,rens og del opp fisk og grønnsaker. Fordel grønnsakene på alminiumsfolie og legg laksefileten over. Strø på litt salt og pepper. Pakk inn i to pakker og stek ved 200 grader i 10-15 min.

Pakk ut pakkene og server med rømmekolle og pynt med dill.

Dette er oppskriften, men jeg lager min egen vri. Jeg legger hele stykket vi skal ha på folie.Krydrer med fiskekrydder og legger grønnsakene kuttet i små biter oppå. (Minsten elsker mais, så det er ofte med). Pakker sammen og steker ved 200 grader. Dette trenger lengre steketid enn det står i oppskriften (husker ikke helt hvor lenge)

Ungene er veldig glad i dette og så er det lettvint

Barna mine er og har alltid likt kokt torsk og kokt laks. Jeg gjør det gjerne enkelt og serverer med kokte poteter, kokt brokkoli og smeltet smør til. De spiser myyye!

Og det smaker veldig godt!

Fisken skal ikke koke, men trekke i kokt vann. Den skal ligge i det kokte vannet til kjøttet løsner fra bena.

Gjest Elextra

Her i familien er ikke barna veldig glad i kokt/trukket fisk, men stekt/bakt fisk går ned.

Enkelt å steke fiskefilet i ovn - legg aluminiumsfolie på en stekeplate (brett gjerne opp langs kanten for å unngå søl), smør folien og forvarm ovn til 200 grader. Stek filetene ca. 15 minutter, avhengig av tykkelse. Bruk gjerne ulike urter og kryddere.

Er også begeistret for foliebakt fisk, f.eks. laks med smør og urter...

Ellers finnes jo utallige mer fantasifulle oppskrifter med fisk... *sulten*.

Her i familien er ikke barna veldig glad i kokt/trukket fisk, men stekt/bakt fisk går ned.

Enkelt å steke fiskefilet i ovn - legg aluminiumsfolie på en stekeplate (brett gjerne opp langs kanten for å unngå søl), smør folien og forvarm ovn til 200 grader. Stek filetene ca. 15 minutter, avhengig av tykkelse. Bruk gjerne ulike urter og kryddere.

Er også begeistret for foliebakt fisk, f.eks. laks med smør og urter...

Ellers finnes jo utallige mer fantasifulle oppskrifter med fisk... *sulten*.

nam nam, det hørtes godt ut :-)

Annonse

Seibiff!

Ikke i ferdigpakke, men du kjøper ferdige fileer. Lidl har i kilospakker til kr 40,-. En sånn poser holder til to middager for oss (4 stk).

Tin fisken, fjern eventuelle bein som du ser/ kjenner.

Lag en blanding av hvetemel, salt og pepper, vend fileene i blandingen og stek på panna.

Stekt løk, Toros sjysaus (med stekesjyen etter sausen i) og kokte poteter og grønnsaker er godt følge.

God hverdagsmiddag, som mange barn liker. Mine jubler når vi har seibiff. Like populært som pannekaker! :-)

"Mine jubler når vi har seibiff. Like populært som pannekaker! :-)"

Mine har det på samme måte med fiskegrateng.

"Mine jubler når vi har seibiff. Like populært som pannekaker! :-)"

Mine har det på samme måte med fiskegrateng.

Jeg stemmer for fiskegrateng. Heldigvis liker mine to barn fisk godt, og har så langt spist det i alle varianter. Siden de begge er cøliakere må jeg lage fiskegrateng, seibiff etc selv, men det ble fort en vane. Fordel med selvlaget fiskegrateng er at det faktisk _er_ fisk i den... i motsetning til ferdigkjøpt som innholder langt under 50% fisk...

Gubben her pleier å legge fiskefileter i en ildfast form. Han visper fløte og tomatpure og har i purreløk og mais. Det heller han over fisken. Ost på toppen. I ovnen i 40 min. Alle ungene liker den retten.

Vi har ofte lettsaltet eller røykt torsk til middag. Jeg handler inn rikelig, slik at restene kan bli brukt til fiskegrateng.

Mine unger liker litt forskjellige ting. Minstemann er glad i fiskeboller i karrisaus, og han liker stekte fiskekaker.

Den eldste er ikke så glad i det, i stedet vil han gjerne ha fisk i "ren" form, sånn som ovnsbakt laks eller ørret, eller kokt torsk.

Fiskegrateng liker vi alle sammen. Ingen av oss er særlig glade i sei.

Fiskepålegg går også ned, sånn som makrell i tomat, sursild eller røkt laks. Det er jo fisk det også.

• 1 år senere...

Gubben her pleier å legge fiskefileter i en ildfast form. Han visper fløte og tomatpure og har i purreløk og mais. Det heller han over fisken. Ost på toppen. I ovnen i 40 min. Alle ungene liker den retten.

Vi har ofte lettsaltet eller røykt torsk til middag. Jeg handler inn rikelig, slik at restene kan bli brukt til fiskegrateng.

Mmm...den gubbe-retten din høres sååå god ut!!!! :) Den skal jeg jammen prøve en dag!!! :))

*sulten*

Mvh

Annonse

Hos oss er det fiskeburger som er den store hit'en. Fiskeburgere er store fiskekaker (bilde: http://www.lofotprodukt.no/images/Daglig/Lofot-2a.jpg ), og vi serverer med ost, tomat og salat +ketchup i hamburgerbrød. Går ned på høykant!

Vi lager også en veldig enkel rett som ungene liker: 1 pakke fløtegratinerte poteter, ha i filetstykker av laks eller ørret (kan godt være frosne) og hiv over frosne grønnsaker av den blandingen dere liker best (brokkoliblanding bruker vi). Gratiner med ost, hiv i ovnen i 40-45 minutter. Enkelt og deilig!

Gjest ViViola

I den alderen spiste mine helst ovsbakt fisk, gjerne i marinert utgave.

Det er svinaktig enkelt: kjøp fisk (vi bruker aldri frossenfisk, det smaker tran...) i filèter, legg dem på ovnsfolie og brett inn fra alle sider slik at det blir helt tett. Sett det i ovnen på stekebrett på 180 grader i 20-30 minutter. Da er fisken fin og fast i kjøttet, og har beholdt den nydelige smaken.

Det med fisk og små barn handler i stor grad om å venne seg til det. Fisk kommer i utallige varianter, og det er i grunnen bare å lage til og servere. Om det ikke går ned første gangen, så ikke gi opp - men lag det flere ganger.

I innlandsnorge blir fisk gjerne en sjelden rett på bordet, så jeg anbefaler sterkt at du har "fiskedager". Her i huset er det fisk på menyen 2-3 dager i uka, og da blir man "tvunget" til å tenke litt på varianter.

Fisk er nydelig! Og jeg skal lage fiskegrateng i dag, siden vi hadde kokt torsk i går. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...