Gå til innhold

Kappe land, kaste på stikka og andre gamle leker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kappe land, da står man i et hjørne og så kaster man kniven så den blir stående i bakken. Så blir man stående og tar kniven og okkuperer det landet man greier. Hvis kniven ikke står er det neste mann sin tur.

Kaste på stikka, da kaster man enten etter en strek eller en kant og den som kommer nærmest vinner. Som å kaste dueringer men da bruker man en sirkel og det gjelder å treffe inni sirkelen.

Vi kastet mye på stikka når jeg var lita.

Vi kastet ofte mot en vegg, men man kan også kaste mot et strek man tegner opp.

Det er så om å gjøre å kaste sine penger nærmest veggen/streken. Den som vinner når alle har kastet like mange ganger (avgjøres på forhånd) vinner alle pengene.

Gjest Elextra

Vi kastet mye på stikka når jeg var lita.

Vi kastet ofte mot en vegg, men man kan også kaste mot et strek man tegner opp.

Det er så om å gjøre å kaste sine penger nærmest veggen/streken. Den som vinner når alle har kastet like mange ganger (avgjøres på forhånd) vinner alle pengene.

Nei!

Den som kommer nærmeste får "riste" først, det vil si gjemme myntene mellom nevene, riste, hive myntene utover bakken mens man sier "kron" eller "mynt" og plukker opp gevinsten deretter.

Slik gjorde i hvertfall vi det! :-)

Enn basse? Jeg kan ikke reglene, for dette var et spill for guttene, må vite.

Men jeg husker de ringene de sto i og at de hadde en sånn oppklipt sykkelslange som de sparket imellom seg, uten at den berørte bakken.

Slåball og kanonball kan du sikkert?

Nei!

Den som kommer nærmeste får "riste" først, det vil si gjemme myntene mellom nevene, riste, hive myntene utover bakken mens man sier "kron" eller "mynt" og plukker opp gevinsten deretter.

Slik gjorde i hvertfall vi det! :-)

Hmmm, kan ikke huske at vi gjorde det. Men så begynner det å bli et par år siden sist jeg kastet på stikka også da :)

Annonse

Gjest Pippilotta Petronella

Kappe land: Man er to personer, drar opp en sirkel på bakken, og deler den i nøyaktig to (hvert sitt land). Så står man i sitt land og kaster kniven så den står i det andre landet. Da får man trekke opp en ny grense fra yttersirkelen til sitt eget land, og visker ut den gamle grensen. Sånn får man et mye større land, men nå er det den andre sin tur som gjør det samme. Man taper når man har så lite land at det er helt umulig å stå der og kaste.

Kappe land: Man er to personer, drar opp en sirkel på bakken, og deler den i nøyaktig to (hvert sitt land). Så står man i sitt land og kaster kniven så den står i det andre landet. Da får man trekke opp en ny grense fra yttersirkelen til sitt eget land, og visker ut den gamle grensen. Sånn får man et mye større land, men nå er det den andre sin tur som gjør det samme. Man taper når man har så lite land at det er helt umulig å stå der og kaste.

Det høres litt farlig ut, med kniven mener jeg....

Gjest Pippilotta Petronella

Det høres litt farlig ut, med kniven mener jeg....

Ringen er ikke så stor: 1 til 1,5 meter i diameter kanskje og en liten sløv speiderkniv gjør nytten. "Motstanderen" står ikke i landet sitt når det kappes. Jeg glemte forresten å si at nye grenser må trekkes i rett linje fra ytterkanten av sirkelen til eget land nøyaktig gjennom kuttstedet.

Ikke noe for treåringer, det er klart, men vi heiv ikke kniver rundt omkring, det er jo rett ned i bakken med forsøk på presisjon. Har man løs nok sand kan man sikkert bruke en pinne, bare den står.

Ringen er ikke så stor: 1 til 1,5 meter i diameter kanskje og en liten sløv speiderkniv gjør nytten. "Motstanderen" står ikke i landet sitt når det kappes. Jeg glemte forresten å si at nye grenser må trekkes i rett linje fra ytterkanten av sirkelen til eget land nøyaktig gjennom kuttstedet.

Ikke noe for treåringer, det er klart, men vi heiv ikke kniver rundt omkring, det er jo rett ned i bakken med forsøk på presisjon. Har man løs nok sand kan man sikkert bruke en pinne, bare den står.

Jeg tenkte selvfølgelig ikke på at man kan gå ut av ringen når det kastes... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...