Gå til innhold

Kan rier oppleves ulikt fra fødsel til fødsel?

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor26

Jeg sitter her og aner fred og ingen fare.. venter på at riene skal starte.. kynnerne er stramme og hyppige, og til dels ubehagelige. Får sånn spreng-følelse nederst av og til, men er ikke VONDT i den grad. Så snakker jeg med kusina mi og hun sier at.. "jammen, det er jo rier?"

Men det var ikke sånn sist. Da var det mensenvondt med stråling nedover bena. Det har jeg ikke kjent ennå.

Kan riene oppleves forskjellig fra fødsel til fødsel? Sitter jeg her og har rier uten å vite det?

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Liliaceae

6

• org

5

• KaVa

4

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Det trenger ikke være likt, nei. Jeg har to fødsler bak meg, og de var ikke like. Med førstemann hadde jeg nesten ikke rier - bare murringer (trodde jeg) før pressveene satte inn. Jeg fødte på sykehus med ytterjakka på og buksa rundt ene foten, 3 minutter etter ankomst.

Med andredama var det litt mer menssmerter, jeg skjønte at det var noe i gjerde, og fødte etter å ha vært ca 1 1/2 time på sykehuset.

Innen i morgen tidlig tror jeg du har fødd! Dere har sikkert allerede skaffet barnevakt, antar jeg. :-)

Og lykke, lykke til!

Jeg har hatt like rier begge gangene, men kynnerne var sterkere og varte over lengre tid med nr to. Noen vil sikkert kalle dette rier og de var vonde, men på ingen måte slik som de skikkelige riene, derfor valgte jeg å kalle de kynnere. Hos meg var det overhodet ikke tvil når de skikkelige hadde startet! Men at noe er på gang når man har kraftige kynnere gjennom hele dagen i flere dager etter hverandre, er det vel ikke tvil om -men kan alikevel ta noen dager til.

Lykke til :)

Hvis sammentrekningene kommer jevnt og trutt - og ikke forsvinner hvis du tar en varm dusj, _da_ er det høyst sannsynlig fødselen som er i gang ja.

Min siste fødsel startet som din, med vannavgang. Deretter tok det ganske nøyaktig to døgn før veslejenta var født.

Lykke til, jeg er kjempespent på dine vegne :-)

Gjest Persille

Sånn startet fødselen til Billa :)

Jeg var på kontroll på Ullevål om kvelden, for jeg hadde ikke kjent noe særlig liv hele dagen - og så satt jeg i en stol i kjelleren der med bånd rundt magen, leste blad, og ante fred og ingen fare.

Så plutselig kommer sykepleieren og er kjempebekymret! Har du vondt? Går det bra? Skal jeg hjelpe deg med noe?

Jeg skjønte ingenting...

Så forklarer hun at jeg er i fødsel, det er fire minutter mellom riene - og jeg må gå opp og føde barn!

Jeg kjente jo at det var litt ubehagelig, strammet litt, og var litt vondt i ryggen. Men det var fire dager over terminen, og det hadde jo ikke akkurat vært fullstendig smertefritt frem til det - så jeg synes ikke det var særlig annerledes enn tidligere.

Men; halvannen time senere var jeg mamma :)

Siden dere antagelig må ha barnevakt hadde jeg ringt dem nå, reist en tur på sykehuset og sagt hva som foregikk (du har jo ikke noe annet viktig å gjøre nå likevel) :)

Annonse

Gjest trultemor26

Det trenger ikke være likt, nei. Jeg har to fødsler bak meg, og de var ikke like. Med førstemann hadde jeg nesten ikke rier - bare murringer (trodde jeg) før pressveene satte inn. Jeg fødte på sykehus med ytterjakka på og buksa rundt ene foten, 3 minutter etter ankomst.

Med andredama var det litt mer menssmerter, jeg skjønte at det var noe i gjerde, og fødte etter å ha vært ca 1 1/2 time på sykehuset.

Innen i morgen tidlig tror jeg du har fødd! Dere har sikkert allerede skaffet barnevakt, antar jeg. :-)

Og lykke, lykke til!

Jepp, barnevakten sitter vel på kanten av stolen tenker jeg.. hehe

Gjest trultemor26

Sånn startet fødselen til Billa :)

Jeg var på kontroll på Ullevål om kvelden, for jeg hadde ikke kjent noe særlig liv hele dagen - og så satt jeg i en stol i kjelleren der med bånd rundt magen, leste blad, og ante fred og ingen fare.

Så plutselig kommer sykepleieren og er kjempebekymret! Har du vondt? Går det bra? Skal jeg hjelpe deg med noe?

Jeg skjønte ingenting...

Så forklarer hun at jeg er i fødsel, det er fire minutter mellom riene - og jeg må gå opp og føde barn!

Jeg kjente jo at det var litt ubehagelig, strammet litt, og var litt vondt i ryggen. Men det var fire dager over terminen, og det hadde jo ikke akkurat vært fullstendig smertefritt frem til det - så jeg synes ikke det var særlig annerledes enn tidligere.

Men; halvannen time senere var jeg mamma :)

Siden dere antagelig må ha barnevakt hadde jeg ringt dem nå, reist en tur på sykehuset og sagt hva som foregikk (du har jo ikke noe annet viktig å gjøre nå likevel) :)

Hmm.. kanskje ta en telefon til føden hvertfall.. Nå driver jeg og tar tiden mellom spreng-vondtene.

Mamma sitter på alerten, sikkert med jakka på fanget og bilnøkkelen klar i hånda.

tror du har rier jeg..

når du har født før kan det godt være at riene er der, men at du føler de mindre sterke enn du gjorde under første fødsel.

i alle fall de riene som kommer først. når du er "godt i gang" vil riene selvsagt tilta i styrke..

Lykke til - spennende dette her!

Gjest trultemor26

tror du har rier jeg..

når du har født før kan det godt være at riene er der, men at du føler de mindre sterke enn du gjorde under første fødsel.

i alle fall de riene som kommer først. når du er "godt i gang" vil riene selvsagt tilta i styrke..

Lykke til - spennende dette her!

Men atte jeg kjenner ikke antydning til samme smerte som sist i det hele tatt. Da var det på en helt annen måte..

Har tatt tia på 3 stk nå, og det er 5 minutter i mellom.

Men atte jeg kjenner ikke antydning til samme smerte som sist i det hele tatt. Da var det på en helt annen måte..

Har tatt tia på 3 stk nå, og det er 5 minutter i mellom.

nei, har hatt det slik som deg med de to siste jeg fødte jeg også.

jeg var usikker på om jeg var i fødsel helt frem til 6 cm åpning med nr. 2 og da kom babyen bare en halvtime etterpå!

med nr 3 hadde jeg 5 cm åpning og babyen kom 1 time etterpå...

Gjest Persille

Hmm.. kanskje ta en telefon til føden hvertfall.. Nå driver jeg og tar tiden mellom spreng-vondtene.

Mamma sitter på alerten, sikkert med jakka på fanget og bilnøkkelen klar i hånda.

Heh, hun står antagelig påkledd i gangen :)

Billa ble født 01.15, og jeg ringte mamma litt før 2 - hun kunne selvfølgelig ikke komme til sykehuset da, og jeg forklarte at jeg skulle ringe når vi hadde fått rom på hotellet.

Pappan var hos henne og spiste frokost kl 8, og sa igjen at vi skulle ringe (viste bilder og sånt).

Kl 11.25 ringte jeg og sa vi skulle få rom kl 12 - men at jeg ikke visste hvilket, kl 12.07 sto hun på rommet mitt :)

Og siden har hun og Billa vært knyttet til hverandre - noe jeg er veldig glad for!

Annonse

nei, har hatt det slik som deg med de to siste jeg fødte jeg også.

jeg var usikker på om jeg var i fødsel helt frem til 6 cm åpning med nr. 2 og da kom babyen bare en halvtime etterpå!

med nr 3 hadde jeg 5 cm åpning og babyen kom 1 time etterpå...

...altså at med nr 3 var jeg ikke sikker på om jeg var i fødsel før jeg kom på sykehuset da heller med 5 cm åpning...

hos meg toppet det seg ca 10-15 min før utdrivningsfasen. Da var det absolutt INGEN TVIL om at riene var der!

Men før det, var det sterkt ubehag og jeg klarte å prate og fungere noenlunde greit....

Tipper litt at du har det på samme måten?

Jeg har bare født de to siste vanlig.

MEd første jeg fødte var jeg ikke i tvil når riene startet. Det var veldig karakteristisk og helt etter "skoleboka" - akkurat som resten av fødselen.

Med den siste satt jeg lenge og kjente på _noe_. Satt liksom å ventet på det øyeblikket da jeg skulle si at "ja, nå er jeg i gang". Men det kom liksom ikke. Dro på føden etter noen timer, og det var rier jeg hadde. Det tok likevel over 1 døgn for meg (men jeg er nok litt treg da...)

Jeg synes du skal ringe moren din, og så ta deg en tur på føden.

Lykke til trultemor :)

Gjest trultemor26

...altså at med nr 3 var jeg ikke sikker på om jeg var i fødsel før jeg kom på sykehuset da heller med 5 cm åpning...

hos meg toppet det seg ca 10-15 min før utdrivningsfasen. Da var det absolutt INGEN TVIL om at riene var der!

Men før det, var det sterkt ubehag og jeg klarte å prate og fungere noenlunde greit....

Tipper litt at du har det på samme måten?

Ja, er ikke noe særlig vondt skjønner du..

Du skremmer meg.. hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...