Liliaceae Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg har nå tre jenter som er forholdsvis små ennå; 8 år, 5 år og 10 mnd. Det er koselig men slitsomt og jeg sitter her og lurer litt på hvordan livet vil bli for oss når eldstejenta blir tenåring. Og hvordan blir det for oss å ha to tenåringer og ei jente som fremdeles går på barneskolen? Jeg kjenner ingen som har tre jenter med ca. samme aldersforskjell.. Vil gjerne høre om andres erfaringer på godt og vondt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260538-livet-med-tre-jenter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kunne nesten tenkt meg en til Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Datteren min er nettopp enteret 13. Hun er så fornuftig og fin og flott at det er en fryd. Dessverre er hun ikke superkompis med minstemann, men stiller likevel opp som barnevakt av og til. Tror ikke det skal være noe problem. Barn er uansett så forskjellige. Er vel ikke mulig å se at alle tenåringer er slik og slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260538-livet-med-tre-jenter/#findComment-2080555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg har bare én tenåringsdatter, og det er så stor aldersforskjell ned til lillebroren at jeg ikke kommer til å få fler om gangen. Men jeg håper dere har flere bad, evt. ekstra toalett. Det er viktig for å kunne overleve med tenåringsdøtre. Hvis dere har en far i huset, kan dere anbefale ham å sette inn et ekstra dusjkabinett et eller annet sted (kjelleren, garasjen) hvis han vil unngå å måtte dusje kl. 5 om morgenen... Sminkespeil på et sted med og godt lys på hvert jenterom kan også være en god investering. Ellers tror jeg det går ut på å finne en balanse mellom oppfølging og mas, uansett hvilket kjønn ungdommene har. Vis interesse og tillit, så får du det tilbake (i gode perioder) også. Det kan godt hende at den yngste (evt. den midterste) er den som vil vise mest typiske tenåringstakter mht. "krav" om moteklær osv. Da datteren min gikk i 6.-7. klasse, var det helt tydelig de jentene som hadde storesøstre på ungdomsskolen, som satte standarden. De var liksom verdensmestre når det gjaldt ting man "måtte" ha og snakket mye om hvordan alt ville bli når de selv ble litt større. Derfor så datteren min for seg at ungdomskolemiljøet kom til å bli helt annerledes enn det ble i virkeligheten. Dette fenomenet (håper du forsto hva jeg mente) kan det være greit å være klar over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260538-livet-med-tre-jenter/#findComment-2080647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg har bare én tenåringsdatter, og det er så stor aldersforskjell ned til lillebroren at jeg ikke kommer til å få fler om gangen. Men jeg håper dere har flere bad, evt. ekstra toalett. Det er viktig for å kunne overleve med tenåringsdøtre. Hvis dere har en far i huset, kan dere anbefale ham å sette inn et ekstra dusjkabinett et eller annet sted (kjelleren, garasjen) hvis han vil unngå å måtte dusje kl. 5 om morgenen... Sminkespeil på et sted med og godt lys på hvert jenterom kan også være en god investering. Ellers tror jeg det går ut på å finne en balanse mellom oppfølging og mas, uansett hvilket kjønn ungdommene har. Vis interesse og tillit, så får du det tilbake (i gode perioder) også. Det kan godt hende at den yngste (evt. den midterste) er den som vil vise mest typiske tenåringstakter mht. "krav" om moteklær osv. Da datteren min gikk i 6.-7. klasse, var det helt tydelig de jentene som hadde storesøstre på ungdomsskolen, som satte standarden. De var liksom verdensmestre når det gjaldt ting man "måtte" ha og snakket mye om hvordan alt ville bli når de selv ble litt større. Derfor så datteren min for seg at ungdomskolemiljøet kom til å bli helt annerledes enn det ble i virkeligheten. Dette fenomenet (håper du forsto hva jeg mente) kan det være greit å være klar over. Vi har to bad og jentenes bad er det største med både badekar og dusjkabinett. Det er to speil og benker der de har plass til å stelle seg samtidig, hvis de ikke går i tottene på hverandre da.. Var et fint tips ang. sminkespeil på rommene deres. Det har jeg overhodet ikke tenkt på. Ikke lett dette med å bry seg med og bry seg om, og det blir nok vanskelig å gi mer slipp på jentene. Merker jo på den eldste at hun liker å ha ting for seg selv, ikke fortelle oss alt. Venner er blitt veldig viktige og vi foreldre er ikke alltid nr. 1 lenger. Det slamres fra tid til annen også i dørene, og selvstendighetsprosessen er igang. ror jeg det går ut på å finne en balanse mellom oppfølging og mas, uansett hvilket kjønn ungdommene har. Vis interesse og tillit, så får du det tilbake (i gode perioder) også. Ja, yngste og midterste kan nok bli litt "besserwissere" blant venninner ang. hva som er kult og tøft og de "vet" hva som skjer på ungdomsskolen og ellers av ting de egentlig er for små til... Det er absolutt en del ting å tenke på, og jeg håper bare jeg klarer å gi alle tre oppmerksomheten og imøtekomme alle behovene, selv om de er på vidt forskjellige stadier! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260538-livet-med-tre-jenter/#findComment-2081618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg har bare én tenåringsdatter, og det er så stor aldersforskjell ned til lillebroren at jeg ikke kommer til å få fler om gangen. Men jeg håper dere har flere bad, evt. ekstra toalett. Det er viktig for å kunne overleve med tenåringsdøtre. Hvis dere har en far i huset, kan dere anbefale ham å sette inn et ekstra dusjkabinett et eller annet sted (kjelleren, garasjen) hvis han vil unngå å måtte dusje kl. 5 om morgenen... Sminkespeil på et sted med og godt lys på hvert jenterom kan også være en god investering. Ellers tror jeg det går ut på å finne en balanse mellom oppfølging og mas, uansett hvilket kjønn ungdommene har. Vis interesse og tillit, så får du det tilbake (i gode perioder) også. Det kan godt hende at den yngste (evt. den midterste) er den som vil vise mest typiske tenåringstakter mht. "krav" om moteklær osv. Da datteren min gikk i 6.-7. klasse, var det helt tydelig de jentene som hadde storesøstre på ungdomsskolen, som satte standarden. De var liksom verdensmestre når det gjaldt ting man "måtte" ha og snakket mye om hvordan alt ville bli når de selv ble litt større. Derfor så datteren min for seg at ungdomskolemiljøet kom til å bli helt annerledes enn det ble i virkeligheten. Dette fenomenet (håper du forsto hva jeg mente) kan det være greit å være klar over. Pst... Ikke alle tenåringsjenter er som du beskriver her. Jeg hadde hverken behov for sminkespeil eller ekstra dusjkabinett da jeg var tenåring, og jeg var ikke den eneste i klassen som var sånn. Det fordelte seg vel 50-50, kanskje med litt overvekt av de mote- og sminkeglade besserwisserne. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260538-livet-med-tre-jenter/#findComment-2082245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Pst... Ikke alle tenåringsjenter er som du beskriver her. Jeg hadde hverken behov for sminkespeil eller ekstra dusjkabinett da jeg var tenåring, og jeg var ikke den eneste i klassen som var sånn. Det fordelte seg vel 50-50, kanskje med litt overvekt av de mote- og sminkeglade besserwisserne. :-) Jeg vet det. Jeg var selv milevis unna det jeg beskriver. Likevel ble datteren min sånn. Så dermed kan det i teorien skje med hvem som helst, selv om selvsagt ikke alle "rammes" like hardt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260538-livet-med-tre-jenter/#findComment-2082499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
viki Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg har tre jenter på 13, 10 og 4 år. Og det går fint med de to minste men hun eldste sliter endel med depresjon. Der får vi hjelp heldigvis. Jeg og faren skilte lag for 3 år siden, så vi har hatt annen hver uke. Hun har alltid vært den roligste av jentene, men hun sliter mest nå. Ikke så greit for henne å få venninner. Syns de blir så veldig jentete. Så har to gutter venner. Det er endel krangling mellom de to eldste, og de to minste. Hun i midten krangler som sagt med alle, ikke så lett å vite hva skal gjøre bestandig. Det jo vanlig at søsken krangler også da. Ble ikke akkurat som jeg trodde det skulle bli. Min tenåring bor mest hos faren sin nå. Hun ville det og da kunne jeg jo ikke nekte. Selv om jeg syns det var tungt. Får hjelp til barnevakt av tenåringen når jeg trenger d, ikke så vanskelig der, heldigvis. Du har jo heldigvis noen år igjen før du får tenåring i huset, men er ikke så enkelt med en 10 åring i huset heller. Du får bare prøve å gjøre det beste ut av det som kommer. Alle har så forskjellig opplevelser av å få tenåring i huset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260538-livet-med-tre-jenter/#findComment-2132289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.