Gå til innhold

Hvem kjøper det som skal arves?

Anbefalte innlegg

Gjest labolina

Jmf tidligere tråd om storesøster skulle få kjøpe rosa slalomhjelm når lillebror skal arve senere:

Kjøper dere foreldre alle ting som skal arves? Vet at noen bl.a. våre naboer lar yngstemann kjøpe ting fra storebror fordi han har kjøpt det med egne penger. Forsåvidt logisk, men uff så tungvint...

Ser jo at storesøster får mye utstyr (til jul / bursdag etc) som kjøpes for at det skal kunne arves (ski, akebrett, kjelke, spark osv), og har ikke akkurat dårlig samvittighet for dette.

Lillebror har så langt (er bare 4 år) fått rimeligere gaver (fordi han arver mye) og delvis har vi kjøpt ting til han som passer best til storesøster. Dette blir vel mindre gjennomførbart etterhvert.

Angående rosa hjelm igjen; begge foreldre er enige om at slalomhjelm er noe som brukes såpass lite at det skal arves (koster tross alt 4-600 kr), og vi har valgt å overbevise 7-åringen om at kjønnsnøytral hjelm er best (delvis fordi lillebror skal arve, delvis fordi hun da har penger til overs til å kjøpe Diddl-ting som hun ønsker seg), altså tvert imot alle svar vi fikk i går.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260608-hvem-kj%C3%B8per-det-som-skal-arves/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Hos oss har det aldri vært aktuelt at yngstemann skal "kjøpe ut" eldstemann i ting som er fått i gave eller kjøpt for penger som er fått i gave.

Men som du sier, eldstemann har nok fått dyrere gaver, når det er ting vi vet skal gå i arv (sportsutstyr spesielt).

Barna vet (i hvertfall foreløpig) i liten grad hva gaver koster, så det har ikke vært noe tema.

Så fint dere fant en løsning på hjelm-problematikken. Alle svar / innspill kan hjelpe når en skal ta en avgjørelse, selv om man ikke velger i samsvar med rådene en har fått. :-)

Tenkte jeg bare skulle komme med et lite inspill. Vi har to jenter, og ikke samme problematikk som dere. Rosa funker uansett! Vi kjøpte hjelm til vår seksåring her om dagen i fbm skøyter. Kjøpte da en slalåmhjelm. Selv har jeg dårlig erfaring med hjernrystelse på isen som 5 åring, så sykkelhjelm duger ikke her. 6 åringen ville gjerne ha den fine rosa hjelmen med feer på, men det løste seg selv ved at den var alt for stor. Det eneste som passet hennes lille hode var en helsvart hjelm. Dette har vi løst enkelt og greit ved å kjøpe noen fine klistremerker av prinsesser og ponyer som hun selv har fått dekorere hjelmen med. De kan jo evt plukkes av senere. Damen i butikken sa at man ikke trenger skifte hjelm selv om man faller på hodet i isen.

Tenkte jeg bare skulle komme med et lite inspill. Vi har to jenter, og ikke samme problematikk som dere. Rosa funker uansett! Vi kjøpte hjelm til vår seksåring her om dagen i fbm skøyter. Kjøpte da en slalåmhjelm. Selv har jeg dårlig erfaring med hjernrystelse på isen som 5 åring, så sykkelhjelm duger ikke her. 6 åringen ville gjerne ha den fine rosa hjelmen med feer på, men det løste seg selv ved at den var alt for stor. Det eneste som passet hennes lille hode var en helsvart hjelm. Dette har vi løst enkelt og greit ved å kjøpe noen fine klistremerker av prinsesser og ponyer som hun selv har fått dekorere hjelmen med. De kan jo evt plukkes av senere. Damen i butikken sa at man ikke trenger skifte hjelm selv om man faller på hodet i isen.

Jeg trodde man verken kunne lakkere eller kliste klistremerker på hjelmer jeg...

Annonse

Dere vil overbevise henne om at kjønnsnøytral hjelm er best, sier du. Hva gjør dere hvis hun bestemmer seg for at hun ikke vil kjøpe hjelm for bursdagspengene sine likevel, da?

Kjøper dere hjelm til henne?

Jeg synes at hun skal få kjøpe den hjelmen hun virkelig har lyst på, siden hun skal bruke sine egne penger. Hvis hun bare får lov til å kjøpe en kjedelig, vanlig hjelm, kan hun jo likevel la være og bruke _alle_ bursdagspengene sine på dill.

Gjest Tatjana

Her i huset er det vi voksne (evt besteforeldre) som kjøper "arvegodset". Det handler litt om det jeg mener er rettferdig: Skal den eldste aldri få lov å velge selv f.eks farge på slalomhjelmen som h*n kjøper selv, fordi de yngre søskenene skal kunne arve? Og så kan de yngre alltid få bruke sine fødselsdagspenger kun på leker/klær/ting de spesielt ønsker seg? Det syns jeg virker nettopp urettferdig.

Altså: Dersom vi skulle kjøpe slalomhjelm som skulle arves, så ville jeg enten betalt hele greia selv, og sagt at vi kjøper en nøytral farge fordi lillebror skal kunne arve den. Eller jeg ville sagt at siden storesøster betaler selv, må hun slippe å tenke på at hun skal kjøpe hjelm til lillebror. Så får lillebror heller kjøpe sin hjelm for sine penger når den tid kommer.

Men det viktigste er jo at dere som famile finner en måte som fungerer for dere. Og angående den familien som lot lillebror kjøpe arveting av storebror, jeg syntes det hørtes helt greit ut jeg. Så lenge det fungerer for dem.

Gjest labolina

Her i huset er det vi voksne (evt besteforeldre) som kjøper "arvegodset". Det handler litt om det jeg mener er rettferdig: Skal den eldste aldri få lov å velge selv f.eks farge på slalomhjelmen som h*n kjøper selv, fordi de yngre søskenene skal kunne arve? Og så kan de yngre alltid få bruke sine fødselsdagspenger kun på leker/klær/ting de spesielt ønsker seg? Det syns jeg virker nettopp urettferdig.

Altså: Dersom vi skulle kjøpe slalomhjelm som skulle arves, så ville jeg enten betalt hele greia selv, og sagt at vi kjøper en nøytral farge fordi lillebror skal kunne arve den. Eller jeg ville sagt at siden storesøster betaler selv, må hun slippe å tenke på at hun skal kjøpe hjelm til lillebror. Så får lillebror heller kjøpe sin hjelm for sine penger når den tid kommer.

Men det viktigste er jo at dere som famile finner en måte som fungerer for dere. Og angående den familien som lot lillebror kjøpe arveting av storebror, jeg syntes det hørtes helt greit ut jeg. Så lenge det fungerer for dem.

Jeg synes dette fungerer for oss for øyeblikket, siden ungene ikke er større enn 4 og 7 år, men ser gjerne for meg at om et år er situasjonen en annen.

Jeg synes jo også det er et dilemma, siden unger normalt er opptatt av hva som er Rettferdig. Det var derfor jeg la inn spørsmålet i går.

Vi har ikke kjøpt hjelm ennå, så kanskje endrer situasjonen seg når vi står i butikken også...

Pkt.1 - man skal ikke klistre klistremerker på hjelmer, limet i merkene kan svekke materialet i hjelmen

Pkt. 2 - om man har falt skikkelig og smelt hodet i isen skal hjelmen byttes! Den kan godt ha fått sprekker og skader som du ikke ser og dermed være helt uten virkning om uhellet skulle være ute flere ganger. Men en liten dult eller fler går bra.

Hvis barnet skal kjøpe noe selv for sine egne penger så er det for meg totalt feil å forlange/forvente at h*n skal kjøpe noe som passer til et yngre søsken fordi dette skal arve tingen siden.

Er man som foreldre veldig opptatt av at ting skal kunne arves så får det betales av foreldrene, ikke av barnets egne sparepenger.

Pkt.1 - man skal ikke klistre klistremerker på hjelmer, limet i merkene kan svekke materialet i hjelmen

Pkt. 2 - om man har falt skikkelig og smelt hodet i isen skal hjelmen byttes! Den kan godt ha fått sprekker og skader som du ikke ser og dermed være helt uten virkning om uhellet skulle være ute flere ganger. Men en liten dult eller fler går bra.

Til minstemanns nye Bell sykkelhjelm fulgte det med to ark klistremerker til å dekorere hjelmen med.

Til minstemanns nye Bell sykkelhjelm fulgte det med to ark klistremerker til å dekorere hjelmen med.

- og den svarte hjelmen vi kjøpte hadde noen drageklistremerker (som ikke falt i smak) påklistra. For meg virker det helt utrolig at noe som ser ut som en solid slalåmhjelm ikke skal kunne tåle noen klistremerker. Vi får vel sjekke opp med produsenten før vi klistrer noe på da... Jeg ville forresten også skiftet hjelm etter en skikkelig smell, slik Lillemus sier, men at man faller på skøyter er jo sikkert uansett - men man trenger ikke lande med hodet først i isen - selvom jeg i sin tid gjorde det...

Annonse

Vel, den hjelmen vi kjøpte hadde klistermerker på allerede. Så akkurt pkt en er jeg litt usikker på.

Dere gjør selvfølgelig slik dere vil selv, men personlig mener jeg at ting som man kjøper for egne penger, de er ens egne, og at når hun først skal kjøpe en hjelm for egne penger, så bør hun få velge selv. En hjelm kan også fort bli en forbruksvare, og ikke noe som lillebroren kan arve.

Og mht ting som skal arves, så synes jeg i utgangspunktet at foreldrene bør kjøpe det. Vi kommer i alle fall til å praktisere det slik her i huset, når det blir aktuelt. Bruker man penger på dyre ting så kan man jo selge det når man ikke vil bruke det lengre. Og det bør uansett være den som har kjøpt det som bestemmer om det skal gis videre eller ei.

På dem er det nok en lim som ikke skader hjelmen, men ettersom hjelmprodusentene ikke har noen kontroll med hvilke klistremerker man evt. setter på så står det i bruksanvisningen til de fleste hjelmer at man ikke skal sette på klistremerker pga limet.

Vel, den hjelmen vi kjøpte hadde klistermerker på allerede. Så akkurt pkt en er jeg litt usikker på.

Som jeg svarte Lisabeth så er det nok ikke lim som skader hjelmen på de klistremerkene som følger med eller alt er klistret på. Problemet er jo at produsentene ikke vet hva skalgs merker man setter på og hvilket lim det er på dem - derfor sier de at man ikke skal klistre på noe som helst.

Gjest Nå undres jeg litt

Mener du at gavene dere kjøper til deres sønn, er mest egnet for søsteren hans???

Kunne jeg aldri drømt om å gjøre til vår sønn, han får gaver han ønsker seg eller som passer til hans lek og nivå.

Om han stort sett arver storesøsters ting, burde han i hvertfall få gaver som er etter hans ønske.

Mulig jeg har misforstått, men.....

Gjest labolina

Mener du at gavene dere kjøper til deres sønn, er mest egnet for søsteren hans???

Kunne jeg aldri drømt om å gjøre til vår sønn, han får gaver han ønsker seg eller som passer til hans lek og nivå.

Om han stort sett arver storesøsters ting, burde han i hvertfall få gaver som er etter hans ønske.

Mulig jeg har misforstått, men.....

he-he, skjønner at du undrer... og det skjedde vel mest da han var liten. Da fikk han en sparkesykkel til 2-årsdagen + en lastebil (lastebilen passet han, men sparkesykkelen var det storesøstra som behersket i starten). Han har også fått kjelke da han var så liten at det nok var storesøstra som hadde mest glede av det. Synes jo at storesøster får "alle" tingene som er arvbare ellers.

Ser ikke for meg at vi kan fortsette med dette nå når han er blitt større...

Det er vi foreldre som kjøper det som skal arves. Ungene bruker ikke så ofte egne penger i det hele tatt, det er som regel snakk om litt småting i ferier etc.

Jeg legger opp til mest mulig gjenbruk. Det betyr at storesøstre har mye nøytralt utstyr, yttertøy etc slik at lillebror kan overta. Nå har etterhvert lillebror fått et par eldre gutter i nabolaget å arve fra, slik at akkurat klær er jeg ikke så nøye på lengre. Men sportsutstyr, enkelte sko osv, absolutt.

Jeg er sikker på at storesøstrene i mange tilfeller heller ville hatt rosa jenteting enn nøytrale ting. Men jeg synes det er en dårlig holdning å gi barna på veien at alt skal kjøpes og kastes. Dersom verden skal ha en sjanse til å overleve må vi tenke over hva vi gjør.

Satt veldig på spissen: dersom alle kjøper og kaster slalomhjelmen etter kort tids bruk, blir det etterhvert ikke noe snø å kjøre slalom på.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...