Gjest Wita Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Jeg prøvde å øve litt med min 5 årige datter for at hun skulle lære seg i si R. men det ser ut til at den ligger langt unna. -Jeg klajej ikke, sier hun:) - Vi får øve litt så du lærer det til du begynner på skolen, sier jeg. - Ja, men jeg kan å si -lekse- da! Hi hi, ja da kan hun jo det viktigste;) 0 Siter
keinstein Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Med all respekt, men da kan du fortelle småtten at selv doktorene på DOL har problemer med R: http://shurl.org/tpuap 0 Siter
AAA Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Morsomt! ) Vår eldste blir 5 år nå på søndag, og r-ene har først kommet på plass de siste par tre månedene. Dvs hun har klart dem i noen ord, men ikke i alle, avhengig hvor i ordet r-en befant seg. Vi fikk råd om å øve med å gurgle, og om det var tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men r-en kom på plass bare et par uker etter at hun begynte å gurgle i vilden sky et par ganger om dagen. MVH 0 Siter
Linnea78 Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Jeg lærte ikke å si r før jeg var 8 år.... Hadde ikke hjelp av logoped, logopeden var kontaktet men syntes lyden var så nær opp til r at det var lite hun kunne gjøre. Husker alle rundt meg maste om at jeg måtte øve på r-en. Hadde en lærer som gjennomførte tungegymnastikk for hele klassa hver morgen uten at den liksom var tilegnet meg, det fungerte kjempefint :-) Læreren nevnte aldri at jeg ikke klarte si r. Tror ikke det er før i 6årsalder det er vanlig å ha full kontroll på r-lyden. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Det er tydelig at hun har prioriteringene rett, ja 0 Siter
Patsi Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Med all respekt, men da kan du fortelle småtten at selv doktorene på DOL har problemer med R: http://shurl.org/tpuap Kinesisk kanskje? "Vålull og splite?" :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Kinesisk kanskje? "Vålull og splite?" :-) Ei kinadame i ei kantine kunne enda ikke si R, og det tok en stund før hun forsto at gutta bare erta henne ved å spørre etter vafler. Hun sa alltid: bale vaflel på fledagel, ikke vaflel i dag! De syns det var så søtt, og hun var så nydelig :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.