Gå til innhold

vanskelig

Anbefalte innlegg

Gjest bubbleicious

Hva gjør man når man har en x som er så fryktelig ego at han nekter å ha ungen sin i helga "si"? Grunnen er at jeg sa noe han ikke ville høre og da skal han liksom straffe meg. Dette har skjedd flere ganger og han har ødelagt både julebord og bursdagsfest på denne måten. Denne helga hadde jeg heldigvis ikke lagt noen planer, men hadde håpet å få kommet meg en tur til ei venninne eller noe sånt. En tør jo ikke legge planer når det er sånn med xen. Det går fint så lenge jeg er enig i alt han sier og gjør, og ikke gjør noe nummer ut av ting som f.eks at han nekter å rydde gamle ting som dekk til bilen hans og sånt ut av boden min og at han blir sur når jeg ikke frivillig gir han ting som ble gitt til oss i julegave av min familie. Han mener det er like mye hans, mens jeg mener at det er mitt siden det var fra min familie. Hva syns dere forresten om det? Det er over tre år siden bruddet og nå vil han plutselig ha saker og ting! Nå kom jeg visst litt ut av det her, men er det noen her som har lignende problemer med xen og hva gjør dere med det? En ting jeg er livredd for er at han plutselig skal si at han vil ha "snuppen" annenhver uke. Han har nevnt det en gang tidligere og vet at det er min største skrekk. Han manipulerer meg nok, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen gode ideer???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først det enkle spørsmålet: Gaver gitt av din familie er dine.

Så det nest enkleste: Glem å bekymre deg om at han vil ha annenhver uke. Det får han ikke uten at du er enig i det.

Og til slutt det som det ikke finnes noen ok løsning på: Du kan ikke gjøre noe med at han avlyser samvær. Samværsforeldre kan stort sett gjøre som de vil i forhold til avtalen, avlyse i god tid, avlyse rett før, ikke si noe i det hele tatt, bare la være å møte opp... det får ingen konsekvenser for dem.

Så hvis du _må_ ha fri en helg, ordne med backup-løsning. Og slutt å irritere deg over det, for det er sånn det er, og du kan ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082530
Del på andre sider

Gjest bubbleicious

Først det enkle spørsmålet: Gaver gitt av din familie er dine.

Så det nest enkleste: Glem å bekymre deg om at han vil ha annenhver uke. Det får han ikke uten at du er enig i det.

Og til slutt det som det ikke finnes noen ok løsning på: Du kan ikke gjøre noe med at han avlyser samvær. Samværsforeldre kan stort sett gjøre som de vil i forhold til avtalen, avlyse i god tid, avlyse rett før, ikke si noe i det hele tatt, bare la være å møte opp... det får ingen konsekvenser for dem.

Så hvis du _må_ ha fri en helg, ordne med backup-løsning. Og slutt å irritere deg over det, for det er sånn det er, og du kan ikke gjøre noe med det.

Hei og takk for svar!

Men er du sikker på at han ikke kan få annenhver uke hvis han vil det? Jeg syns fedrene får mer og mer rettigheter nå for tida, så jeg blir litt engstelig. Sier ikke at fedre ikke fortjener rettigheter, altså, men i dette tilfellet så syns jeg vel egentlig ikke det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082701
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Men er du sikker på at han ikke kan få annenhver uke hvis han vil det? Jeg syns fedrene får mer og mer rettigheter nå for tida, så jeg blir litt engstelig. Sier ikke at fedre ikke fortjener rettigheter, altså, men i dette tilfellet så syns jeg vel egentlig ikke det.

Ja, jeg er sikker.

Retten har ikke mulighet til å idømme delt omsorg. Det er selvfølgelig en teoretisk mulighet for at han kan gå til retten og få hovedomsorgen istedenfor, men utifra det du sier her, tror jeg du skal ta det med knusende ro.

Er du veldig usikker, så dokumenter så godt du kan hver gang han avlyser samvær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082839
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Han kan ikke få endret til 50/50 deling uten at dere begge er enige om det. Retten kan ikke idømme noen delt samvær på den måten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082843
Del på andre sider

Alt jeg tenkte jeg skulle svare har Atene allerede skrevet... Men jeg skriver det en gang til, så får du enda litt mer støtte og backup på det :-)

For det første, gaver gitt av DIN familie er DINE gaver. Gaver gitt av HANS familie er hans gaver. Så lenge familiene har gitt til dere sammen så er det en uskreven regel.

Når det gjelder samvær, så syns jeg ikke du skal uroe deg for at han vil kreve delt omsorg. Før han kan få det, må han bevise at han klarer å følge opp den samværsavtalen dere har i dag først. Det er derfor viktig at du skriver ned hvilke avtaler som blir gjort i forhold til samvær og hvordan disse avtalene blir fulgt opp.

Kunne du ha tatt opp med din eks at den det går mest utover når han bryter avtaler er faktisk barnet ditt. Det er han/hun som blir skuffet og lei seg når pappa ikke kommer som avtalt. Hvis du klarer å ha det perspektivet i steden for at han "straffer" deg, så tror jeg du kan komme lenger i forhold til din eks og jeg vil tro det også er lettere å takle for deg.

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde krevd at han kom og henta tingene sine, hvis ikke så ender de på dynga eller finn.no. Og diskusjonen om gaver fra din familie hadde jeg bare sagt nei, og lagt diskusjonen dø. Ingenting mer å diskutere. Men det krever jo at du også har gitt han felles gaver fra hans familie.

At han avlyser helger med samvær innen kort tid, er noe du bare må forholde deg til tror jeg. Tror ikke det er noe du får gjort med det annet enn å fortelle han hva det gjør med barnet hans på en saklig måte. Det betyr at det blir vanskeligere for deg å planlegge noe for de helgene eksen din skal ha barnet. Du kan jo legge planer, men alt med forbehold. Kanskje du kan invitere hjem til deg?

Jeg håper ting går seg til og ordner seg for dere...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082869
Del på andre sider

Annonse

Gjest bubbleicious

Han kan ikke få endret til 50/50 deling uten at dere begge er enige om det. Retten kan ikke idømme noen delt samvær på den måten.

Takker for svar. Jeg ble litt roligere nå, men jeg skulle vel også nevnt at x-en er innom her nesten hver dag for å hilse på barnet vårt eller bare for å si god natt. Han er veldig glad i barnet, det vet jeg, men hver gang han avlyser en avtale og jeg blir sur så bruker han det imot meg at han er innom her hver dag så jeg kan ikke si at han ikke bryr seg. Jeg er personlig lei av å se han så ofte, men jeg tenker at barnet får jo sett pappan sin og det er jo bra, men jeg hadde nok ikke latt han komme så ofte hvis jeg ikke var så redd for dette med annenhver uke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082917
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg ble litt roligere nå, men jeg skulle vel også nevnt at x-en er innom her nesten hver dag for å hilse på barnet vårt eller bare for å si god natt. Han er veldig glad i barnet, det vet jeg, men hver gang han avlyser en avtale og jeg blir sur så bruker han det imot meg at han er innom her hver dag så jeg kan ikke si at han ikke bryr seg. Jeg er personlig lei av å se han så ofte, men jeg tenker at barnet får jo sett pappan sin og det er jo bra, men jeg hadde nok ikke latt han komme så ofte hvis jeg ikke var så redd for dette med annenhver uke.

Du har ingen grunn til å frykte annenhver uke.

Det med å la ham komme og gå som han vil hos deg, er en tabbe, det er ihvertfall min erfaring. Jeg opplevde veldig mye av det samme - så lenge jeg jattet med ham og var "grei", stilte han opp for barna, når jeg sa noe han ikke likte, ville han ikke se dem, "og jeg skal fortelle barna at det er _din_ skyld".

Problemet løses ved å holde personlig kontakt på et minimumsnivå.

Han er "veldig glad i barnet"? Når han avlyser samvær med barnet for å straffe og kontrollere deg? Da bruker han jo barnet.

Her hadde jeg satt foten ned. Kanskje han blir flinkere til å følge opp avtalt samvær hvis han ikke lenger vet at han får komme innom når han vil uansett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082970
Del på andre sider

Det med å la ham komme og gå som han vil hos deg, er en tabbe, det er ihvertfall min erfaring. Jeg opplevde veldig mye av det samme - så lenge jeg jattet med ham og var "grei", stilte han opp for barna, når jeg sa noe han ikke likte, ville han ikke se dem, "og jeg skal fortelle barna at det er _din_ skyld".

Han er "veldig glad i barnet"? Når han avlyser samvær med barnet for å straffe og kontrollere deg? Da bruker han jo barnet.

Her hadde jeg satt foten ned. Kanskje han blir flinkere til å følge opp avtalt samvær hvis han ikke lenger vet at han får komme innom når han vil uansett.

Enig i alt du sier! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082973
Del på andre sider

Gjest bubbleicious

Må nok ta en prat med han og prøve å forklare at han ikke kan komme og gå som han vil. Mulig at forholdet oss imellom blir bedre av det også siden jeg er drittlei av "trynet" hans for tida. Hadde nok krangla mindre hvis vi ikke så hverandre hver dag. Tusen takk fr fine svar. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260744-vanskelig/#findComment-2082987
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...