Gå til innhold

Ferie med barn i Danmark

Anbefalte innlegg

Vi har lyst på den greia med feriehus og late, deilige dager i Danmark i sommer. Men aner ikke hva som er bra, og hva som er mindre lurt. Hvis noen har gode tips, så mottas de med takk. Har forsøkt å søke på diverse sider, men er helt blå i dansk geografi og ferieherligheter, sånn reint bortsett fra Legoland og tivoli, da ;)

Er det noen av dere som har gode innspill, så blir jeg glad!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261018-ferie-med-barn-i-danmark/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.toppenafdanmark.dk/dk/Saeby.aspx

Vi har vært i Sæby noen ganger og der er det kjempefint, vi trives der både barn og voksne. En liten by med koselige gater og fine butikker. Kjempefin strand, gode spisesteder, akkurat passe rolig og livlig slik at det er bra for alle sammen.

Det er på innsiden av Jylland, med andre ord lite vind, varmt vann, langgrunt. Om dere skal til legoland, så er det noen timer i bil 3-4 timer tipper jeg. Da kan man jo ta en overnatting på et herberge evt ligge i telt en natt. Løveparken er også et sted verdt et besøk sies det, det ligger ikke så langt unna legoland trur eg. Vi har verken vært i Legoland eller Løveparken, men av erfaring anbefaler jeg dere å reise før sesongen setter inn for fullt, ellers belag det på å gå og å stå i kø.

Ellers er det veldig fint på Samsø, nydelig øy med spennende historie. Da kan du ta ferje tilbake til Hov (om du reiser dit fra Jylland) og da er Legoland veldig nært, Hov ligger rett syd for Århus.

Vi har vært i Ebeltoft, der var det veldig fint. Deilig strand, langgrunt og fint, koselige og idylliske feriehus. Både små og større, moderne og mer hytte-aktige.

Dessuten er det ikke så langt til Aalborg (hvor Aalborg Zoo er), og Legoland er bare en times kjøring unna. Samme sånn ca med Løveparken Givskud Zoo.

Anbefales!

Vi leide hus gjennom Dancenter.

Vi har vært i Ebeltoft, der var det veldig fint. Deilig strand, langgrunt og fint, koselige og idylliske feriehus. Både små og større, moderne og mer hytte-aktige.

Dessuten er det ikke så langt til Aalborg (hvor Aalborg Zoo er), og Legoland er bare en times kjøring unna. Samme sånn ca med Løveparken Givskud Zoo.

Anbefales!

....og Djurs sommerland ligger vel også like i nærheten, samt akvariet i Grenå og den gamle Fregatten.

For ikke å snakke om hvor koselig selve Ebeltoft by er:-)

....og Djurs sommerland ligger vel også like i nærheten, samt akvariet i Grenå og den gamle Fregatten.

For ikke å snakke om hvor koselig selve Ebeltoft by er:-)

Ja, Ebeltoft er kjempekoselig. :-)

Og så glemte jeg jo Randers Regnskog! Det ligger i Randers. Kjempekult anlegg!

(7åringen husket hva det het, for det hadde jeg glemt. ;-P )

Med tanke på severdigheter/aktiviteter så er jo LEGOland selvsagt, dessuten er vi veldig glad i kombinasjonen Kattegatcentret i Grenaa og Skandinavisk Dyrepark, som ligger like ved hverandre.

Akvariet (Kattegatcentret) har bl.a. en flott haitunnel og man kan også se haiene fra overflaten, de har selanlegg og de har utendørs aktiviteter i form av klatrestatuer og vannmølle-eksperimenter. Også innendørs finnes en egen avdeling med eksperimenter og lærerik informasjon for de som vil mer enn å "bare" la seg forhekse av de flotte akvariene.

I dyreparken har de flotte anlegg lik det du muligens har sett i Kristiansand, med både brunbjørn og isbjørn, og ellers typiske skandinaviske villdyr (elg, ulv etc). Man kan også gå gjennom store innhegninger med hjortedyr (dåhjort?), og mate disse med spesialfôr (pellets) som kjøpes ved inngangen. Midtveis i parken er det en relativt stor lekeplass ved en kafeteria der man kan kjøpe pølser eller hamburgere. Dyreparken har tretraller for små besøkende som er for store til vanlig barnevogn (og til medbragt mat etc).

Ellers holder jeg med bl.a. Velouria at Danmark absolutt er best utenom høysesongen, om dere har mulighet!

Annonse

Anbefales!

Ja! Ebeltoft er veldig hyggelig!

Gjest lalandia

Vi kosa oss stort der i fjor, det var helt fantastisk!

Men så hadde vi 30 grader og sol hele uken og da:o)

Dette er ett feriecenter med mange småhus, kjempestort område både ute og inne...

Er man ikke heldig med været finnes alt dette innendørs: Badeland, minigolf, bowling, treningssenter, gedigen lekeavdeling for store og små, skøytehall, shopping, lysstøperi, mange restauranter osv.

Utendørs har du en nydelig strend, minigolf, masse lekeplasser, nydelige små geitebabyer som du kan holde, mate og kose med, sykklstier osv.

Det var helt fantastisk der og i år skal vi tilbake, bare 14 dager denne gang:o)

Gleder meg masse allerede...

Vi kosa oss stort der i fjor, det var helt fantastisk!

Men så hadde vi 30 grader og sol hele uken og da:o)

Dette er ett feriecenter med mange småhus, kjempestort område både ute og inne...

Er man ikke heldig med været finnes alt dette innendørs: Badeland, minigolf, bowling, treningssenter, gedigen lekeavdeling for store og små, skøytehall, shopping, lysstøperi, mange restauranter osv.

Utendørs har du en nydelig strend, minigolf, masse lekeplasser, nydelige små geitebabyer som du kan holde, mate og kose med, sykklstier osv.

Det var helt fantastisk der og i år skal vi tilbake, bare 14 dager denne gang:o)

Gleder meg masse allerede...

Men det ligger jo så dumt til :-)

Vi har vært to år på Danparcs senter i Løgstør, og har trives godt der. Stort innendørs lekeland, stort badeland og mye, mye annet. Var på Fårup Sommerland som vi trivdes godt i, vi skulle bare ha hatt mer tid så vi hadde fått med oss det flotte badelandet. Mellom en time og to til Legoland, og ca en halvtime til Ålborg med dyreparken og det hele.

I år vil vi flytt litt på oss (tror vi) og vi har sett på Lalandia, eneste aberet er at det ligger litt "dumt" til. Noen som har vært der og allikevell tatt turen til Legoland? Hvor lang tid tar det? Hvor lang tid tar det fra Hirtshals til Lalandia? Må man med ferge, og hvor ofte går den?

Vi reiser to voksne og to barn og har derfor lyst å reise til et feriesenter, noen som har andre tips om gode feriesenter i Danmark?

Men det ligger jo så dumt til :-)

Vi har vært to år på Danparcs senter i Løgstør, og har trives godt der. Stort innendørs lekeland, stort badeland og mye, mye annet. Var på Fårup Sommerland som vi trivdes godt i, vi skulle bare ha hatt mer tid så vi hadde fått med oss det flotte badelandet. Mellom en time og to til Legoland, og ca en halvtime til Ålborg med dyreparken og det hele.

I år vil vi flytt litt på oss (tror vi) og vi har sett på Lalandia, eneste aberet er at det ligger litt "dumt" til. Noen som har vært der og allikevell tatt turen til Legoland? Hvor lang tid tar det? Hvor lang tid tar det fra Hirtshals til Lalandia? Må man med ferge, og hvor ofte går den?

Vi reiser to voksne og to barn og har derfor lyst å reise til et feriesenter, noen som har andre tips om gode feriesenter i Danmark?

Her er en geografisk oversikt:

http://www.rejse-guide.dk/feriecentre/

Bare spør hvis du lurer på noe om et konkret senter, jeg har vært på flere av dem.

Det er lurt å være i nærheten av en by, f.eks. Købehnavn eller Aalborg, så er det lett å finne på noe dersom været svikter. Men mange av sentrene har stort badeland og andre aktivitetsmuligheter for barn.

Det er mange andre parker enn Legoland og Løveparken i Danmark. Se f.eks. her under Sommerland og Zoologiske haver:

http://www.rejse-guide.dk/ferieidanmark/

Her er en geografisk oversikt:

http://www.rejse-guide.dk/feriecentre/

Bare spør hvis du lurer på noe om et konkret senter, jeg har vært på flere av dem. De aller fleste har høy standard og er meget barnevennlige.

Det er lurt å være i nærheten av en by, f.eks. Købehnavn eller Aalborg, slik at det er lett å finne på noe dersom været svikter. Men mange av sentrene har stort badeland og andre aktivitetsmuligheter for barn.

Med helt små barn anbefaler jeg Jyllands østkyst, f.eks. utenfor Aalborg. Der er det mindre værhardt enn ved Vesterhavet.

Det er mange andre parker enn Legoland og Løveparken i Danmark. Se f.eks. her under Sommerland og Zoologiske haver:

http://www.rejse-guide.dk/ferieidanmark/

har ikke lest de andre svarene du har fått, men jeg vil anbefale deg å gå inn på Colourline.no. De har pakketurer til mange av feriesentrene i Danmark. Har selv bestilt der i 6 år. Har vært minst fornøyd med de feriene vi har tilbragt på vestkysten av værmessige årsaker. Mye vind og lite bruk av de fine sandstrenden. Du kan jo selvfølgelig være heldigere enn vi var, men jeg vil anbefale østkysten eller innlandet.

Annonse

Finn Blåvand på internett og les om det stedet. Helt topp sted for både store og små. Mye å finne på ved event. dårlig vær, ellers flotte strender og koselig handle/restaurantgate i gangavstand fra sommerhusene. Litt sydenstemning egentlig.

Vi har vært veldig mange steder i Danmark i årenes løp, men dette synes vi er det beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...