Gå til innhold

Når ringer den biologiske klokken for dere...?

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende her

Inspirert av barn nr 3 nedenfor...

Vi har to barn - 1 og 3 år gamle. Selv er jeg snart 36 år, og klarer ikke å bestemme meg for om jeg er ferdig med barnefødsler eller ikke. Tror egentlig at jeg er det, men er redd jeg plutselig oppdager at det er for sent, eg er blitt for gammel..! Så hvordan tenker dere her, har dere noen alder dere har sett dere ut for at NÅ er jeg er for gammel..??

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

9

• Sofline

8

• Spirea

4

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

Har ikke tenkt så mye på det. Føler at jeg er ferdig med barnefødsler nå. Har fire gutter på 1,2,6 og 10 år. Kan ikke tenke meg flere unger. Jeg er 32 år forresten. Gubben har sterilisert seg, så det er helt sikkert at vi ikke skal ha flere. Han er ikke far til mine to eldste.

Vet om de som har vært 40 år og føstegangsfødende. Og hun som fikk unge i en alder av 15... Jeg tror 40 år ville vært siste mulighet for meg (men nå skal jeg altså IKKE ha flere, hehe).

Gjest anniinnnom

Har ikke tenkt så mye på det. Føler at jeg er ferdig med barnefødsler nå. Har fire gutter på 1,2,6 og 10 år. Kan ikke tenke meg flere unger. Jeg er 32 år forresten. Gubben har sterilisert seg, så det er helt sikkert at vi ikke skal ha flere. Han er ikke far til mine to eldste.

Vet om de som har vært 40 år og føstegangsfødende. Og hun som fikk unge i en alder av 15... Jeg tror 40 år ville vært siste mulighet for meg (men nå skal jeg altså IKKE ha flere, hehe).

mamma fikk meg da hun var nesten 44, tanta mi fikk sin fjerde datter da hun var 46.

Det du faktisk bør tenke litt på er at vi kvinner ikke blir like lett gravide da vi er 40 som da vi er 20.

Så jeg tror det kan være smart å bestemme seg relativt raskt. Dumt å sitte som 40-åring å ønske en til men ikke kunne få det.

Jeg blir 37 på mars, og har 3 barn på hhv. 7,5, snart 5 og 2,5. Jeg er ABSOLUTT ferdig med graviditeter og småbarn!

Men jeg vil kanskje tro det hadde stilt seg litt annerledes hvis jeg _ikke_ hadde hatt de ungene jeg har (altså antallet), og om jeg hadde følt at jeg hadde lyst på en til.

Hos meg er det altså ikke alderen som bestemmer at jeg er ferdig, men mer det at jeg har det antallet unger jeg føler at jeg vil ha!

Jeg tror puttelull er inne på noe vesentlig.

Vi klarte ikke å avle barn nr. 2 før jeg var blitt 39 år og hadde prøvd ca. de fem siste.

Mange synes nok det er for gammelt. De ville godtatt det lettere hvis vi hadde fått det til da jeg var 34 - 35.

Men når man virkelig ønsker seg et barn, går det ikke over selv om man passerer 38 eller 39 eller noen grenser som omgivelsene setter opp. Hadde vi ikke fått minstemann, tror jeg at jeg fremdeles ville hatt en liten sorgfølelse rundt det, spesielt fordi jeg også hadde en spontanabort underveis.

Annonse

Gjest hallow :o/

Jeg har adoptert mine barn, men hvis jeg skulle født de selv ville jeg vært 36 da jeg fikk den eldste og 39 da jeg fikk den yngste. Jeg fikk de da de var 1 år gamle. Det føler jeg var helt på tampen for meg. Da jeg var 40 tikket min biologiske klokke ut; følte jeg. Eller rettere sagt min "adopsjonsklokke".

Min venninne fødte sitt tredje barn da hun var 43 og syntes det var helt passe for henne; men nå blir det ikke fler sier hun med ettertrykk ;o) Hun sier det er stor forskjell fra hun fikk de andre to som hun fødte for 13 og 11 år siden. Hun har ikke samme overskudd som tidligere og blir fortere sliten. Det krever mer å være småbarnsmor etter fylte 40; enn ti år tidligere.

Gjest også en mamma

For meg personlig går grensen ved 40. Jeg er nå 37, og har to barn. Foreløpig har vi ingen planer om flere barn, men utelukker det heller ikke. Men passerer jeg 40, da lukker vi den døren og definerer oss som ferdige med babylaging.

Jeg er gravid for første gang nå, og er 36. Vil være 37 før babyen kommer, hvis han ikke kommer før termin da, fødselsdagen min og termin er temmelig tett.

Ble heldigvis gravid på første forsøk, så det var i alle fall ingen problem å kunne bli gravid, denne gang. Vet ikke ennå om vi vil prøve å få en til senere, det er litt tidlig å si. Men ser jo at jeg ikke kan vente altfor lenge etter nr. 1 hvis vi finner ut at vi vil prøve å få en til.

fuji1365380447

Jeg kunne ikke tenke meg å få barn etter 40.

Tanken på å ha små barn i huset til man er over 50 er litt skremmende syntes jeg.

Jeg fikk nettopp mitt første barn som 32 åring. Jeg håper å få nr to relativt tett - dvs innen Pippelippen er to år. Da vil jeg være 34-35 år. Det gir meg muligheten til å (kanskje) få et tredje barn på tampen...

Det er ikke sikkert at vi vil ha tre - men jeg har lyst på muligheten.

Jeg skulle på mange måter ønske at jeg hadde begynt på barne-livet litt før, men livet lar seg jo ikke kontrollere. Jeg traff ikke mannen min før jeg var 30, og vi syntes at det var riktig å være sammen en stund før vi fikk barn.

Jeg er også snart 36. Vi har tre barn - og skal vi ha ett til, vil jeg at vi skal få det seinest i løpet av neste år. Både pga min alder, risiko for å få barn med skader og pga avstand i alder til de andre tre barna.

Min mor fikk sine to da hun var 34 og 37. Hennes mor fikk sitt siste barn (min mor) da hun var 43.

Annonse

Min begynte å ringe da jeg nærmet meg slutten av 20-årene og jeg fikk da to barn med nesten 2 års mellomrom. Nå er jeg 38 og klokken har stilnet for lenge siden. :o) Mye av det skyldes sikkert at jeg ikke kan få flere barn (sterilisert av medisinske årsaker) og det kjennes helt greit ut.

Det hender jeg blir bittelitt misunnelig på de som er gravide eller har små babyer, men det er vanvittig deilig at ungene har blitt 6 og 8 år og er stadig mer selvgående!

Jeg føler vel litt at den tikker sånn i det fjerne. Fikk mitt første barn i mai i fjor og da var jeg 32. Nå er jeg 33 og satser på å få 2 tette. Tror ikke jeg vil ha barn etter 36-37 år. Har vi ikke påbegynt nr 2 innen da, tror jeg vi sier nok er nok.

Jeg fikk alle mine 3 mens jeg var i 20 årene. Har ingen planer om flere selv, men har jo mange jevnaldrende venninner (jeg er 32 nå) som enten er gravid eller ønsker seg flere barn fortsatt.

Så jeg vet sannelig ikke, jeg... Hadde jeg ikke vært så sikker på at jeg hadde vært ferdig, så hadde antageligvis klokken tikket rundt 40 års alderen kanskje?

Gjest girasol

Jeg har alltid tenkt at når man runder 40, ja da er det slutt på barnfødsler. For min del finnes det ingen slike rammer, for jeg kan ikke få biologiske barn, men tenkte som sag tfør at 40, ja det var grensen. Og jeg kommer nok til å tenke at et par og 40 er grensen for å adoptere også...

Gjest girasol

Jeg blir 37 på mars, og har 3 barn på hhv. 7,5, snart 5 og 2,5. Jeg er ABSOLUTT ferdig med graviditeter og småbarn!

Men jeg vil kanskje tro det hadde stilt seg litt annerledes hvis jeg _ikke_ hadde hatt de ungene jeg har (altså antallet), og om jeg hadde følt at jeg hadde lyst på en til.

Hos meg er det altså ikke alderen som bestemmer at jeg er ferdig, men mer det at jeg har det antallet unger jeg føler at jeg vil ha!

Ja, jeg skriver nok under på den!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...