Gå til innhold

til dere som har fått 3 barn på 4 år

Anbefalte innlegg

Gjest sliten 3 barnsmor.

Vi har jo valgt å prioritere barna da hele veien ved å bo på steder hvor det har latt seg gjøre å holde et rolig tempo. Vi foreldrene har byttet på å være hjemme med barna så en av oss til enhver tid har vært hjemme med dem slik at alle har fått masse tid.

Ellers legger vi vekt på at barna skal få lov til å prøve seg og få lov til å vise at de greier ting og dermed blir selvstendige.

Siden jeg selv er lærer og mannen min også har jobbet som lærer i flere år må jeg vel si at det å gi barna pedagogiske utfordringer ikke er noe jeg ser på som vanskelig. Vi ser det som viktig at de får noe å strekke seg etter og de som går på skolen ligger alle faglig foran sitt årstrinn.

Vi ser det også som viktig at den enkelte av barna blir sett i forhold til sine behov og interesser og får utvikle seg videre på sitt spesielle område.

Jeg er kjempesliten allerede etter noen timer med alle 3 samtidig, de er høyt og lavt, men som de skal være selvfølgelig. Er nok derfor jeg har så sårlig samvittighet også. Som du sier har en av dere vært hjemme for å gi de tid, men jeg føler likevel at tiden ikke strekker til, eller at jeg ikke har energi nok til dem alle 3.

Jeg kunne selv skrevet svaret ditt, men føler du at det er nok!? Det er akkurat det jeg ikke gjør....

Fortsetter under...

Jeg er kjempesliten allerede etter noen timer med alle 3 samtidig, de er høyt og lavt, men som de skal være selvfølgelig. Er nok derfor jeg har så sårlig samvittighet også. Som du sier har en av dere vært hjemme for å gi de tid, men jeg føler likevel at tiden ikke strekker til, eller at jeg ikke har energi nok til dem alle 3.

Jeg kunne selv skrevet svaret ditt, men føler du at det er nok!? Det er akkurat det jeg ikke gjør....

Hva er det du føler ikke er nok om du gir dem masse tid og oppfølging?

Jeg har fått 3 barn på 2 år og 3 mnd, og det gikk veldig fint.

Ungene har hatt _masse_ glede av hverandre opp igjennom, og da minsten var 4, fikk vi fjerdemann.

Ang kroppen, så kan jeg jo ikke sammenlikne - for jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde sett ut hvis jeg hadde gjort det på en annen måte.

Jeg sliter litt mer med å få av kiloene nå enn før, men gjør egentlig ikke så mye - for jeg er forsåvidt fornøyd med vekta (kunne kanskje vært 5 kg mindre, da).

Hvis jeg skulle gjort noe annerledes nå - ville jeg kanskje fått nr 4 litt nærmere de andre :-)

Ble du gravid med én gang du kom fra sykehuset da? Tre ganger etter hverandre...? Eller er det snakk om tvillinger?

Gjest sliten 3 barnsmor

Hva er det du føler ikke er nok om du gir dem masse tid og oppfølging?

Jeg føler alltid at jeg ikke strekker til ifh til tiden. Men det kan jo bero på at jeg er sliten og ofte tenker slik at "kunne jeg gitt mer?". Jeg ser jo at barna utvikler seg på lik linje med andre- på en positiv måte. Jeg har også valgt barnehage for de to største, ikke fordi jeg arbeider full tid, men jeg ser at de har behov for det. Og at barnehagen gir dem den pedagogiske delen jeg selv ikke "ser" eller kan gi dem. Samtig for å danne et lite nettverk med venner og sosial kompetanse.Jeg gir dem derimot all min tid når de er hjemme. Da leser vi, er aktive på turn og basseng og "usunne" vaner som å se film og spille pc-spill.

Vi bor også utenfor storby, uten annet nettverk enn oss selv. Jeg føler vel derfor litt ekstra på det at hvis det "skjærer" seg, er det jeg som har feilet.

Jeg ser og føler at jeg gjør det riktige for ungene mine, men tar meg selv flere ganger i å tenke på hvorfor eller hvordan andre greier det jeg føler jeg ikke gjør. Strekker jeg da ikke til?

eks:debatten om barnehage/hjemmeværende...

Men 3 barn på 4 år er jo tettere enn snaue 2 år imellom hver...

Tre barn på 4 er er vel nøyaktig 2 år mellom i snitt - ikke sant?

Når minste blir født, er eldste 4 år. Midt i mellom 0 og 4 ligger 2.

Ikke sant? Bare litt pirk :-)

Er ellers enig med deg at jeg synes at søsken med mindre avstand enn 2,5 år er tett, eller i alle fall ganske tett.

Det er 26 mnd og 33 mnd mellom mine.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...