Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har en sønn på 3 år og 4 mnd. Han sluttet frivillig med bleier sist sommer, og det gikk kjemepfint inntil han fikk en lillesøster 30. august. Etter det har vi hatt mye problemer på dagtid (han har hatt nattbleie hele tiden, og den er alltid full av tiss). Dette går litt i perioder. Nå er han i en situasjon hvor han både bæsjer og tisser i buksen hver dag. Det virker som om han gjør det bevisst. Med tissing er problemet ofte at han kommer for sent til toalettet, og det er greit, synes jeg. Uhell kan alle ha. Men med bæsjingen virker det mer som om han gjør det med vilje. Bør vi begynne med bleier igjen til han er mer innstilt på å gå på do? Evt. hva anbefaler dere? Det er litt slitsomt for barnehagepersonlaet også å måtte skifte på ham daglig. Vi snakker masse med ham om lillesøster og at vi er like glad i ham som før, vi har latt både ham og storesøster få være babyer med bleier og tåteflaske, og jeg synes vi har fulgt alle råd for søskensjalusi, uten at det hjelper. Er han rett og slett ikke helt moden for å slutte? Det ser forøvrig ut til at prblemet er verre når han er syk/forkjølet, og det har han vært en del i høst/vinter.

mvh masv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261181-begynne-med-bleier-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten din har vært tørr, så jeg mener det er feil å si at han ikke er moden for å gå uten bleie enda, for han har jo vist at han kan det (vel, med unntak av at han må ha nattbleie på seg da). Så i alle fall er han fysisk moden. Men, det er jo tydlig at han sliter psykisk, siden dette har begynt etter at han ble storebror. For jeg mener det er liten tvil om at det er dette som er grunnen til at han gjør som han gjør. Jeg syns dere skal sette han i bleier igjen en periode jeg, ikke nevne noen ting om toalett eller kommentere at han gjør på seg. Bare skifte bleien hans og late som ingenting. Det virker jo som om han har behov for å få være liten en periode og bli stelt og dullet med når han er syk osv., og han er ikke så stor enda at det er noen krise at han går rundt med bleie i buksa. Så, ta en pustepause for dere alle, og se om det ikke går seg til i løpet av noen måneder.

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Du beskriver at gutten din var i fin gjenge når det gjelder renslighet, både for urin og avføring, og sånn sett at han er moden for kontroll av dette.Men så har en ytre hendelse fått han til å vende tilbake til et mer umodent mønster, det er ikke uvanlig, men viser at det er psykiske mekanismer bak endringen i rensligheten. Det signaliserer at det bak er en viss utrygghet som gir seg dette utslag. Den må alså opprettes igjen, og jeg synes deres måte å takle det på er fin. Jeg tror det kan være en tanke ,å " gå tilbake" til bleier, men samtidig unngå bebreidelser og skjenn. Gå tilbake og begynn med " blanke ark og en avslappet holdning, men samtidig oppmuntre og påskjønne suksess. Mange har opplevd det samme som dere og kommet fint igjennom det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...