Gjest Studenteen Skrevet 9. januar 2007 Skrevet 9. januar 2007 Leste nettopp en sak på Dagbladets sider. "Biologisk og praktisk er det mest hensiktsmessig å få barn mens man er student". Er det? Og hvorfor? Her går jeg (24 år) bare og tripper og venter på at jeg skal bli ferdig med å studere slik at vi kan begynne prøvinga. Hva er fordelene med å få barn mans man studerer? Og hva er ulempene? Hvordan vil man få det økonomisk om man blir gravid og får barn mens man studerer? Samboeren min er i fast jobb og tjener bra. Men hvilken økonomisk "støtte" får man ellers? http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/09/488270.html 0 Siter
jubalong70 Skrevet 9. januar 2007 Skrevet 9. januar 2007 Jeg tror nok de mener at fruktbarheten er størst og kroppen mest innstilt på å lage barn når man er i den alderen at man studerer. Det er har ingen ting med om man faktisk studerer eller ikke. Man er jo mest fruktbar i begynnelsen av 20-årene - og de fleste studerer jo mange av de årene. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 9. januar 2007 Skrevet 9. januar 2007 Du kan få studielånet omgjort til stipend. 0 Siter
kamazi Skrevet 9. januar 2007 Skrevet 9. januar 2007 Du får engangsstønad (noenogtredve tusen) ved fødsel, og fødselsstipend fra lånekassen i nesten et år - rundt 9000 i mnd uten avkortning tror jeg. Videre kan du få økt stipend som forsørger, men dette kommer an på din samboers inntekt. Fin lånekalkulalator på lanekassen.no 0 Siter
linko Skrevet 9. januar 2007 Skrevet 9. januar 2007 Jeg oppfattet det likens som jubalong70, at fruktbarhet og kroppens "beste" tid for å få barn kolliderer med tidspunktet når mange er studenter, og ikke at det lønner seg økonomisk (for det gjør det nok ikke). 0 Siter
DarkPink Skrevet 9. januar 2007 Skrevet 9. januar 2007 Det er størst sannsynlighet for at barnet er sunt og friskt jo yngre man er. Psykologer sier også at i studietiden er man gjerne mer avslappet og har bedre tid til å bli mamma enn når man nettopp kommer ut i ny jobb, da er mye nytt, og man blir lett stresset og overveldet. Jeg hører mye på sånt, i og med at jeg er student og sprekkferdig babysyk, men i og med at kjæresten skal begynne på et 3-5 års studie, og jeg gjerne vil følge kullet mitt ut de fire neste årene, er jeg redd jeg må vente en god stund =/ 0 Siter
Sofline Skrevet 9. januar 2007 Skrevet 9. januar 2007 Du får engangsstønad og all støtten fra Lånekassen gis som stipend i stedet for lån i 10 måneder, også selv om du tar permisjon fra studiene. Men jeg synes ikke du skal begynne å få barn nå bare pga. denne artikkelen hvis du i utgangspunktet har hatt planer om å vente. Jeg har hørt at det biologisk beste tidspunktet å bli mor på er når man er 24 år. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.