Gå til innhold

Når feller man den første tanna da?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12

Fikk litt prestasjonsangst jeg her nå, med tannfe og greier ;o)

Jeg har jo bare hatt en liten gutt jeg, men nå må jeg bare se fakta, gutten min vokser til.

Så når er det vanlig og miste første tanna?

Jeg husker at lillesøstera mi syns tannfeen alltid var ekstra snill når jeg var hjemme, he he jeg hadde nok god innflytelse på tannfeen, slik at den var ekstra raus ;o)

Men jeg husker ikke hvor gammel hun var da hun mistet tenner.

Fortsetter under...

Min gutt er en av de tregeste i klassen med å miste tenner.... Han fylte 7 år i mai, og i juni datt den første ut. Stor jubel!!!

Så har månedene gått, og nå er tann nr to løs, og det har den vært hele jula, men den vil ikke ut, selv om vi rikker og drar :-P

Søstera på 5,5 har muligens ei tann som er bittelitt løs, men jeg regner med at det tid med henne og. Flere i barnehagen hennes har mistet tenner og fått nye tenner.

Jeg selv mistet min første en måned før jeg fylte 7 år.

Gjest Shira12

Min gutt er en av de tregeste i klassen med å miste tenner.... Han fylte 7 år i mai, og i juni datt den første ut. Stor jubel!!!

Så har månedene gått, og nå er tann nr to løs, og det har den vært hele jula, men den vil ikke ut, selv om vi rikker og drar :-P

Søstera på 5,5 har muligens ei tann som er bittelitt løs, men jeg regner med at det tid med henne og. Flere i barnehagen hennes har mistet tenner og fått nye tenner.

Jeg selv mistet min første en måned før jeg fylte 7 år.

Så da kan det skje nå snart, eller langt frem i tid.

Han blir forresten 6 mai.

Han har ikke spurt noe om det, men jeg regner med at så fort noen i barnehagen har mistet, så kommer spørsmålet :o)

Jeg husker ikke når jeg selv begynte og miste tenner, bare at jeg alltid har fått tenner tidlig.

Etter at jeg postet denne tråden, så jeg at det var en lik en rett under, huff så sløv jeg er i dag.

Storesøster mistet sin første tann sommeren før hun begynte på skolen. Da var hun 5,5 år gammel. Nå har hun nettopp fyllt 7 og har mistet den sjette tanna.

Lillesøster fyller snart 6 år og har ingen løse tenner enda. Ei venninne av henne som har bursdag dagen etter har mistet 2 allerede.

Det er veldig individuelt det der, men i løpet av førsteklasse har vel de fleste mistet minst 1 tann.

Gjest Shira12

Storesøster mistet sin første tann sommeren før hun begynte på skolen. Da var hun 5,5 år gammel. Nå har hun nettopp fyllt 7 og har mistet den sjette tanna.

Lillesøster fyller snart 6 år og har ingen løse tenner enda. Ei venninne av henne som har bursdag dagen etter har mistet 2 allerede.

Det er veldig individuelt det der, men i løpet av førsteklasse har vel de fleste mistet minst 1 tann.

Er det slik at når første tanna ramler ut, så kommer de andre forholdsvis raskt etter?

Er det slik at når første tanna ramler ut, så kommer de andre forholdsvis raskt etter?

Storesøster mistet de to første ganske tett på hverandre. Tror det var med et par ukers mellomrom. Så ventet vi i ganske nøyaktig 1 år, før hun mistet 3 tenner på 3 dager.

Det var rett før skolestart. Og den sjette tanna kom altså ut i går.

Så det går litt tid mellom for henne i alle fall.

Annonse

Gjest Shira12

Storesøster mistet de to første ganske tett på hverandre. Tror det var med et par ukers mellomrom. Så ventet vi i ganske nøyaktig 1 år, før hun mistet 3 tenner på 3 dager.

Det var rett før skolestart. Og den sjette tanna kom altså ut i går.

Så det går litt tid mellom for henne i alle fall.

Bra det tar litt tid mellom da, slik tannfeen ikke får så mye jobb ;o)

Mrs. Wallace

Jeg var kjempetreig med tannfelling, den første tanna gikk rett før jeg fylte åtte.

Det ser dessverre ut til at guttungen har arvet det - han ser klassekamerater miste tenner og rugger frenetisk på sine, men de sitter dønn fast. ;o)

Gjest Elextra

Jeg var kjempetreig med tannfelling, den første tanna gikk rett før jeg fylte åtte.

Det ser dessverre ut til at guttungen har arvet det - han ser klassekamerater miste tenner og rugger frenetisk på sine, men de sitter dønn fast. ;o)

Dessverre!?

Det er kjempefordel å miste tenner sent" Da får man ikke hull i de nye tennene tidlig.

Da jeg var åtte hadde jeg allerede masse hull i tennene mine! Og da snakker jeg om i tennene jeg skulle ha resten av livet...

Gjett om jeg har klandret moren min litt for at hun ikke passet bedre på tennene mine da jeg var liten.

Mrs. Wallace

Dessverre!?

Det er kjempefordel å miste tenner sent" Da får man ikke hull i de nye tennene tidlig.

Da jeg var åtte hadde jeg allerede masse hull i tennene mine! Og da snakker jeg om i tennene jeg skulle ha resten av livet...

Gjett om jeg har klandret moren min litt for at hun ikke passet bedre på tennene mine da jeg var liten.

Tja, for det første har jeg et smiletegn etter dessverre-utsagnet. Men for en liten kar som desperat lengter etter løs tann, er det absolutt et dekkende begrep.

For øvrig har jeg til stadighet hørt dette med fordelene av sen tannfelling, men må konstatere at det ikke stemmer her i familien. Jeg har aldri hatt særlig gode tenner, selv om jeg alltid har vært nøye med tannhygiene.

Mannen i huset er utstyrt med en solid null-hull-tanngard, og mistet tenner til "vanlig" tid. Så selv om tannfellingstidspunkt kan ha noe betydning, er det nok andre ting som spiller mer inn.

Gjest Elextra

Tja, for det første har jeg et smiletegn etter dessverre-utsagnet. Men for en liten kar som desperat lengter etter løs tann, er det absolutt et dekkende begrep.

For øvrig har jeg til stadighet hørt dette med fordelene av sen tannfelling, men må konstatere at det ikke stemmer her i familien. Jeg har aldri hatt særlig gode tenner, selv om jeg alltid har vært nøye med tannhygiene.

Mannen i huset er utstyrt med en solid null-hull-tanngard, og mistet tenner til "vanlig" tid. Så selv om tannfellingstidspunkt kan ha noe betydning, er det nok andre ting som spiller mer inn.

Jeg sa ikke at det var det eneste som spilte inn, men viktig er det.

Selv har jeg ganske sterke tenner, i hvertfall har jeg knapt hatt et hull i tennene siden jeg ble stor nok til å pusse skikkelig selv. Men sliter med massevis av digre fyllinger fra hull jeg fikk før jeg ble 10 år, herunder fyllinger i flere av fortennene. Hadde jeg mistet tennene sent, hadde jeg knapt hatt noen av disse.

Gjest Shira12

Blir spennendes og se om guttungen har arvet mine tenner, eller faren sine.

Jeg håper på at ikke han får mine. Jeg har dårlige tenner, selv om hygienen er slik den skal være.

Sambo har sterke tenner, og omtrent aldri hull.

Annonse

Mrs. Wallace

Jeg sa ikke at det var det eneste som spilte inn, men viktig er det.

Selv har jeg ganske sterke tenner, i hvertfall har jeg knapt hatt et hull i tennene siden jeg ble stor nok til å pusse skikkelig selv. Men sliter med massevis av digre fyllinger fra hull jeg fikk før jeg ble 10 år, herunder fyllinger i flere av fortennene. Hadde jeg mistet tennene sent, hadde jeg knapt hatt noen av disse.

Så kjipt at du må slite med manglende tannhygiene i barndommen. :o(

Vi kan i hvert fall konkludere med at tannpuss er viktig, uansett når man mister tennene. ;o)

Blir spennendes og se om guttungen har arvet mine tenner, eller faren sine.

Jeg håper på at ikke han får mine. Jeg har dårlige tenner, selv om hygienen er slik den skal være.

Sambo har sterke tenner, og omtrent aldri hull.

Har ikke du gått på slike drittpiller som gir munntørrhet, Demo???. Jeg fikk masse hull i tennene da jeg gikk på Baklofen, så mange at jeg måtte stoppe med dem.

Tror det med tannfelling er veldig individuelt.

Jenta vår på 6 år har fortsatt ingen løse tenner.

Selv husker jeg at vennene mine hadde mistet 8 tenner som 8-åringer, og jeg hadde bare mistet 7.

har barnehagebilde av megselv om 6 åring og der var det bare melketenner. Tror jeg mistet den første rett før jeg ble 7 og hadde mistet 3 før skolestart 1/2 år etter. Så datt de ut på rad og rekke ;=)

Gjest Shira12

Har ikke du gått på slike drittpiller som gir munntørrhet, Demo???. Jeg fikk masse hull i tennene da jeg gikk på Baklofen, så mange at jeg måtte stoppe med dem.

Detrusitol du mener? Å joda, jeg gikk på de i 4 år, og det gjorde ikke saken bedre nei!

Går til tannlegen hver sjette måned, det hjelper. Men pillene hadde så god effekt, at jeg ville ikke slutte.

Gjest Shira12

Tror det med tannfelling er veldig individuelt.

Jenta vår på 6 år har fortsatt ingen løse tenner.

Selv husker jeg at vennene mine hadde mistet 8 tenner som 8-åringer, og jeg hadde bare mistet 7.

har barnehagebilde av megselv om 6 åring og der var det bare melketenner. Tror jeg mistet den første rett før jeg ble 7 og hadde mistet 3 før skolestart 1/2 år etter. Så datt de ut på rad og rekke ;=)

De ramler vel ut når de vil :o)

Jeg var tannløs på barnehagebildet, men det var selvforskyld. Hoppet i sengen med ett hardt nedfall, så den ene fortanna måtte trekkes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...