Gå til innhold

Spesialmat

Anbefalte innlegg

Gjest hu slaven

Nesten daglig problem hos oss er at ungene kommer hjem til forskjellig tid og det vil stort sett si - når de blir sultne. 3 tenåringer og ei på 10. Det er den eldste som gir meg problemer:

Han lager mat selv! Til seg selv og kun seg selv. Etterlater skitne tallerkener på rommet eller setter fatet med matrester på i vasken.

Når jeg sier han enten lager til alle, eller venter til jeg lager til alle, blir han sint, kranglete og påstår jeg er lat og det er grunnen til jeg vil ha ham til å lage til alle.

Han vil lage til bare seg selv og spise på rommet - som regel noe som lukter kjempedeilig og gjør alle oss andre irritable etter tur når når vi kommer gjennom døra og forstår at den gode lukta ikke er noe vi får smake på.

Hvordan gjør andre dette med unger som kommer til forskjellig tid og unger som lager seg god mat selv og ikke vil hjelpe til så alle kan kose seg?

Det er klart at han som lager til seg selv, er raus med råvarer som koster litt - kylling og oksekjøtt han tar fra fryseren, f.eks., mens vi har et budsjett som ikke tillater meg å lage så dyr mat til alle 5 hver dag. Dessuten må man jo spise både fisk og grønnsaker flere ganger i uka enn kjøtt, mener jeg.

Problemene er altså:

Krever jeg for meget når jeg sier han på 16 må lage til alle - eller vente på det jeg lager?

Jeg har forsøkt med fast middagstid klokka 17 - den som er sulten før, får ta en brødskive eller frukt. Det er viktig å være sulten når middagen kommer - da smaker jo til og med fisken godt! Men fast tid skjærer seg etter noen dager - pga fritidssysler for snart den ene, så den andre, på den tida. Vi er for kaotiske til å klare å huske forskjellige tider. Og jeg har ikke anledning til å love ferdig mat før klokka 17, slik min arbeidssituasjon er i dag.

Så hvordan gjør man det da - lar den eldste ordne seg selv og vi andre spiser husmannskost - eller tåler noen uker med dårlig stemning til eldstemann forstår jeg mener alvor - at han enten må stå for middag til alle - eller vente til jeg har tid? Jeg trenger gode råd!! Men helst fra foreldre som har opplevd noe lignende og har klart å snu situasjonen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eldste min gjorde akkurat det samme. Jeg var kjempesinna, men det hjalp ikke. Så flyttet han og dattera mi begynte med akkurat det samme. Hadde med kjæresten hjem og laget mat til ham og henne. Men da jeg ba henne om å lage mat til alle samme isteden, så hørte hun på det så helt til hun flyttet, var det stadig noen andre enn meg som laget mat her i huset.

Så unger er forskjellige, noen hører og forstår og andre vil ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/#findComment-2088543
Del på andre sider

Jeg må si jeg er litt imponert over denne eldstemannen som lager så skikkelig mat - selv om det bare er til seg selv ;-)

Min tenåring tar seg som regel en boks med hermetikk eller en frossenpizza når hun spiser før vi har kommet hjem. Noen ganger deler hun med søsken,- men som regel ikke.

Jeg skjønner at det er problematisk for deg, siden h*n bruker dyr mat som dere ikke alle kan spise like ofte som h*n.

Jeg, derimot er glad de ordner seg selv,- det er sjelden de får middag av meg - før det er nærmere kvelden...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/#findComment-2088551
Del på andre sider

Jeg synes ikke du krever for mye når du krever at 16-åringen enten lager mat til alle, eller venter.

Skal han absolutt lage mat selv, får du si at h*n må kjøpe råvarene selv (fordi det blir for dyrt for deg og urettferdig for alle de andre som må nøyes med husmannskost) og ikke minst vaske opp etter seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/#findComment-2088864
Del på andre sider

Jeg synes ikke du krever for mye når du krever at 16-åringen enten lager mat til alle, eller venter.

Skal han absolutt lage mat selv, får du si at h*n må kjøpe råvarene selv (fordi det blir for dyrt for deg og urettferdig for alle de andre som må nøyes med husmannskost) og ikke minst vaske opp etter seg.

Kjøpe for egne lommepenger selvsagt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/#findComment-2088865
Del på andre sider

Her er noen forskjellige forslag dere kan tenke over og evt. tilpasse så de passer for dere:

- Dere innfører familiemøte hver søndag, planlegger uka som kommer mht. hvilke dager noen skal ut tidlig på ettermiddagen og hvordan dere organiserer middagen - på en slik måte at ingen lager mat _bare_ til seg selv, men f.eks. til de to som skal på trening og ikke kan spise kl. 1730 når det passer for dere andre

- Dere flytter hele fellesmiddagen til et senere tidspunkt, f.eks. kl. 1930 (folk i mange land har hovedmåltidet på den tiden, og overlever) - de som vil ha noe tidligere, må både kjøpe inn og lage det selv

- Alle rydder etter seg, uansett når de spiser

- Trekk tenåringene med i planleggingen (innkjøp / tillagning av middagen), de er voksne nok til å forstå hva et budsjett er og at de ikke har noe med å være lat å gjøre - de kan også. få ansvaret for å kjøpe inn til en dag hver, for et beløp du bestemmer

Ellers høres det ut som om dere kunne vinne mye på å få litt mer struktur på dagene. Lag en oversikt hver søndag over alt dere da vet om som skal skje i uka som kommer, og planlegg ut fra det. Alle dager trenger ikke å være like mht. spisetidspunkt og antall rundt middagsbordet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/#findComment-2089789
Del på andre sider

Annonse

Min stesann hadde også slike tendenser en stund. Jeg slo ned på det.

Han spiste gjerne det jeg hadde tenkt til å lage til middag så jeg måtte finne på noe annet. Han kunne da ta omtrent alt kjøttet jeg hadde beregnet til alle ettersom det var svært lite annet.

Det endte med at han ikke fikk lov til å lage noe i det hele tatt. Jeg har ikke energi til å starte med å rydde etter han før jeg må planlegge ny middag og lage den til resten av familien.

I tillegg synes jeg det er kjempetullete at han lager seg en diger posjon i 15-16 tiden, og spiser middag med oss i 17-tiden. Han sliter med litt overvekt, og da er ikke dette måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/#findComment-2089908
Del på andre sider

Flott at han kan lage mat, men det må jo være grenser for å være ego.

Hvis han tror han bor på hotell med t-kjøkken, så ta hotellpriser.

Prisen på maten han krafser til seg kan du gange med 2,5 og gi ham regning / trekke av ukepenger etc. Andre har hatt bryet med å handle inn maten derfor er det rimelig å ta et påslag. Må andre rydde opp etter ham koster det 200,- per påbegynte time. Pengene går til den som må rydde opp etter ham. En fin inntektskilde for yngre søsken... Roomservice, dvs hente ut kopper og fat fra rommet koster ekstra, et påslag på f.eks. 50,- kroner.

Kan/vil han ikke gjøre opp for seg tar du pant i stereo/PC/sportsutstyr. Om nødvendig plasser det hos noen av dine venner.

Tror du denne kuren kan virke?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261333-spesialmat/#findComment-2097544
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...