Gå til innhold

Hvordan er deres (ca) 1,5-åringer?

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Jeg sliter litt med å huske hvordan barn rundt 15-18-månedersalderen er. ;o)

Men jeg regner med at det er flere av dere her inne som har barn i den alderen. Kanskje dere kan hjelpe meg litt?

Hvor mye og ofte sover de?

Hva/hvor mye spiser de?

Hvordan står det til med motorikken?

Hvilke leker/aktiviteter er populære?

Og hvor mange bleier går det egentlig med, sånn cirka, i uka?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261381-hvordan-er-deres-ca-15-%C3%A5ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trultemor26

Snuppa mi er snart 18 mnd.

Hun sover ca 12-13 timer om natta, og da må vi gjerne vekke henne for å dra i barnehagen. Så sover hun en lur på ca 1-2 timer på dagen.

Hva/hvor mye spiser de?

1-2 brødskiver til frokost, 1-2 brødskiver til lunsj, litt frukt, middag (f.eks en halv potet, en fiskekake, litt grønnsaker og saus), så 1-2 brødskiver til kvelds.

Bra. Opp og ned fra sofaen, klatre opp på armlenet og kaste seg ned i sofaen. Trappetrinn er gøy å gå opp og ned opp og ned (ett trinn). Hun kan gå opp trappa, men ikke ned (forstår ikke at hun må snu seg og krabbe baklengs ned, hun bare skritter rett ut hun). Hun drikker fra kopp med litt søl, og spiser faste ting (ting som ikke renner, f.eks tykk grøt eller liknende) selv med skje. Får til å spise bit-mat med gaffel og men er vanskelig å få maten på.

Gå opp og ned på ting er morro. Se i bøker er gøy.

Aner ikke.

Jeg har en nevø i den alderen.(18 mnd)

Han sover en gang om dagen (en sjelden gang to ganger) men den luren er på 2-3 timer.

Sover 10-11 timer om natta.

Han har sluttet helt med alt som heter barnemat og spiser alt det foreldrene spiser.

Har akkurat lært å gå på egenhånd, men har gått med støtte siden i sommer.

Har noen få ord (hei, hadet, mamma, bla).

Dette med leker kan jeg ikke helt svare på. Veldig glad i store biler, alt som kan trykkes på og lage lyd.

Håper det var noe til hjelp.

Husker ikke jeg heller, men her er noen notater fra den alderen:

Sovner mellom kl 19 og19.30, men våkner en del om natta. Har en periode med mye feber, så vi må opp og trøste flere ganger pr natt. Sover 2 - 2,5 time på dagtid.

Han var et skikkelig matvrak, som spiste alt han fikk servert. Dermed kjørte vi på med fisk.. :-)

Veldig glad i å gå, vil ikke inn etter barnehagen, men gjerne ta turer i nabolaget eller i skogen på oppimot 45 min. Lærer seg å løpe ved 17 mnd. Opptatt av at ting skal være "riktig", surver dersom et bilde henger skjevt eller grøt serveres med skje med buen opp... :-)

Glad i biler og fly, og generelt å være ute. Synger mye, og ord og dyrelyder kommer på løpende bånd. Elsker etter hvert å lære bokstaver og farger. Blid, men viljesterk og eventyrlysten.

Antall bleier har jeg aldri klart å følge med på :-)

Jenta mi er snart 18 mnd. Hun bruker møblene i huset som oss andre, har begynt å skyve stoler f eks til veggseksjonen for å hente noe høyt oppe. Det er ganske plagsomt, for hun er ute etter ting i skuffer og skap. Hun klarer å sette småfigurer i former, bare jeg finner fram riktig form først. Hun kan tegne litt.

Hun liker å bygge med klosser, se i bøker, leke med leker som har knapper, dukkevogna er populær, alt som er stort og kan skyves på liker hun.

Hun sover ca 12 timer om natta og et par timer på dagtid.

Hun spiser det samme som oss. Jeg lager to skiver til henne om morgenen, men deler av det kaster hun på gulvet. Hun har begynt å forkaste skorper på den andre skiva. Hun får ofte drikke av eget glass nå, og hun bruker skje og gaffel selv. Det blir ca 4 "store" måltider og litt frukt innimellom.

Jeg aner ikke hvor mye bleier som går, men langt fra så mye som hos en nyfødt.

Denne alderen her er ganske slitsom, for hun vet ikke sitt eget beste, samtidig som alt skal testes ut. Jeg finner henne stadig på vei oppå et bord eller en benk, med hendene i kjøleskapet eller i en blomsterpotte. Når hun er mett skal maten kastes på gulvet. Men det er jo gøy også nå som hun har begynt å snakke litt og vise veldig forståelse av det vi sier. I dag da hun var ferdig og spise gikk hun til vasken og tømte ut siste melkeskvett. Det er tydelig at hun får med seg det vi gjør.

Prinsessemamma

Jente 18 mnd: Sover fra 19:30/20:00 - 07:30/08:00, har èn lur på dagen som varierer litt i lengde men ca 1,5 time.

Spiser alt. Brødskiver med ost, salami, makrell eller kremost, eller havregrøt evt youghurt med musli til frokost og kvelds, skiver til lunsj i barnehagen og frukt (glad i bananer, epler, druer, vannmelon), spiser det vi har til middag, vi moser potetene og blander inn saus og deler kjøtt godt opp. Drikker vann og h-melk, får smake saft av og til, får ikke snop.

Går og løper stødig, faller sjelden. klater over alt, også farlige steder så må passes på. Putter hedigvis ikke småting i munnen, så er ikke så bekymret for det med henne. Elsker å være ute.

Kan kle på seg bukse, genser, sokker, jakke og lue selv (hvis vi har tid til det).

Prater mye og plukker stadig opp nye ord. Gjentar alt vi ber henne om å si. Prater ikke rent, men setter sammen ord til setninger med tre-fire ord. Forstår enda mer enn hun prater, kan ta en beskjed om å hente skoene, jakken, broren sin, komme til bordet, kaste søppel, legge på plass osv.

Vi synes hun er sååå flink :)

Annonse

Prinsessemamma

Jente 18 mnd: Sover fra 19:30/20:00 - 07:30/08:00, har èn lur på dagen som varierer litt i lengde men ca 1,5 time.

Spiser alt. Brødskiver med ost, salami, makrell eller kremost, eller havregrøt evt youghurt med musli til frokost og kvelds, skiver til lunsj i barnehagen og frukt (glad i bananer, epler, druer, vannmelon), spiser det vi har til middag, vi moser potetene og blander inn saus og deler kjøtt godt opp. Drikker vann og h-melk, får smake saft av og til, får ikke snop.

Går og løper stødig, faller sjelden. klater over alt, også farlige steder så må passes på. Putter hedigvis ikke småting i munnen, så er ikke så bekymret for det med henne. Elsker å være ute.

Kan kle på seg bukse, genser, sokker, jakke og lue selv (hvis vi har tid til det).

Prater mye og plukker stadig opp nye ord. Gjentar alt vi ber henne om å si. Prater ikke rent, men setter sammen ord til setninger med tre-fire ord. Forstår enda mer enn hun prater, kan ta en beskjed om å hente skoene, jakken, broren sin, komme til bordet, kaste søppel, legge på plass osv.

Vi synes hun er sååå flink :)

... Spiser selv med gaffel og skje, drikker av vanlig glass (lenge siden vi matet henne).

Liker å leke med dukken, trille den i vogn og leke-mate, bygge med klosser og se i bok er også gøy.

Tror det går med ca 4-5 bleier for dagen.

Næmmen, hva slags mor har du vært da, som ikke har loggført din førstefødtes bevegelser ned til minste detalj?? *sjokkert*

1,5-åringer (såframt de har lært å gå) går. Eller løper. Og de kaster ting. Tømmer skuffer og skap. Eller samler ting i vesker og poser som de bærer rundt på mens de fortsetter å gå og gå.

Våre barn sov ca 12 timer på natta og 1-2 timer på dagen da de var rundt den alderen. De spiste vanlig mat. Dersom jeg skulle pakke og beregne bleieforbruk for en uke, ville jeg beregne 5 bleier/døgn (såframt barnet var friskt, ingen diare, ekstra sår hud e.l.)

Mrs. Wallace

Næmmen, hva slags mor har du vært da, som ikke har loggført din førstefødtes bevegelser ned til minste detalj?? *sjokkert*

1,5-åringer (såframt de har lært å gå) går. Eller løper. Og de kaster ting. Tømmer skuffer og skap. Eller samler ting i vesker og poser som de bærer rundt på mens de fortsetter å gå og gå.

Våre barn sov ca 12 timer på natta og 1-2 timer på dagen da de var rundt den alderen. De spiste vanlig mat. Dersom jeg skulle pakke og beregne bleieforbruk for en uke, ville jeg beregne 5 bleier/døgn (såframt barnet var friskt, ingen diare, ekstra sår hud e.l.)

Hehe, jeg er nok en usedvanlig dårlig mor som ikke har ført logg, ja. Jeg har nøyd med med å ta bilder og skrive ned sitater og morsomme ord. :o)

Nå skal ikke jeg påstå at min hukommelse er bedre enn din, men her er noen tips:

Ikke ha forventninger vedr. soving, det er store variasjoner. Én lur om dagen på minst en drøy time er nokså standard, tror jeg. Noen sover hele natten, andre ikke.

De spiser det samme som resten av familien, bortsett fra at mange fortsatt får en porsjon grøt om dagen, f.eks. til kvelds.

De rekker opp til alt du tror er plassert utenfor rekkevidde, og de kan klatre. Mottoet er "se hva som skjer" - regn med at ting blir kastet i gulvet, snudd opp ned / tømt og undersøkt / plukket på. Derfor er leker som gir respons (f.eks. når de trykkes på) i form av lyd eller lys, populære. Likedan ting som går av seg selv, f.eks. batteridrevne tog som kjører i en ring og spiller en irriterende melodi.

Det er også tiden for klosser / andre fargerike stableleker og solide bøker. Men fjernkontrollen og mobilen din er nok mer interessant enn de pedagogiske lekene.

Ute er de ofte glade i å gå selv, gjerne i motsatt retning av dit du hadde tenkt deg. Noen liker seg i sportsvogn, andre må ha et eller annet å plukke på for å holde det ut.

Nå skal ikke jeg påstå at min hukommelse er bedre enn din, men her er noen tips:

Ikke ha forventninger vedr. soving, det er store variasjoner. Én lur om dagen på minst en drøy time er nokså standard, tror jeg. Noen sover hele natten, andre ikke.

De spiser det samme som resten av familien, bortsett fra at mange fortsatt får en porsjon grøt om dagen, f.eks. til kvelds.

De rekker opp til alt du tror er plassert utenfor rekkevidde, og de kan klatre. Mottoet er "se hva som skjer" - regn med at ting blir kastet i gulvet, snudd opp ned / tømt og undersøkt / plukket på. Derfor er leker som gir respons (f.eks. når de trykkes på) i form av lyd eller lys, populære. Likedan ting som går av seg selv, f.eks. batteridrevne tog som kjører i en ring og spiller en irriterende melodi.

Det er også tiden for klosser / andre fargerike stableleker og solide bøker. Men fjernkontrollen og mobilen din er nok mer interessant enn de pedagogiske lekene.

Ute er de ofte glade i å gå selv, gjerne i motsatt retning av dit du hadde tenkt deg. Noen liker seg i sportsvogn, andre må ha et eller annet å plukke på for å holde det ut.

"De rekker opp til alt du tror er plassert utenfor rekkevidde, og de kan klatre. Mottoet er "se hva som skjer"

Ja, jeg har vel en del barnesikring å gjøre. :o)

"De rekker opp til alt du tror er plassert utenfor rekkevidde, og de kan klatre. Mottoet er "se hva som skjer"

Ja, jeg har vel en del barnesikring å gjøre. :o)

Alle er nok ikke like klåfingrete, men man vet aldri.

Mannen min fikk en lillebror da han var i 13 mnd, noe han ikke bare var begeistret for. Svigermor måtte iblant stelle med babyen, og hadde diverse historier om hvordan storebror kompenserte med å klatre i bokhylla...

Hei! Gutten min er litt over 17 mnd, så kan i hvert fall svare på spørsmålene dine om hvordan MIN gutt er. :)

Sover en gang i løpet av dagen, ca. en time. Hender han sover en liten dupp til hvis vi kjører, han sovner alltid i bilen hvis han har vært våken flere timer. Men vanlig med en dupp. Han legger seg kl. 19 og sover til 6.30-8.00. Våkner stort sett rundt 7.

Hva/hvor mye spiser de?

Frokost: grøt + lettmelk

Lunsj: 2 brødskiver + en frukt

Middag: Det vi spiser eller et middagsglass + fruktpure tilo dessert.

mellommåltid: banan eller yogurt - varier på klokkeslettet. I helgene kan han få det mellom lunsj og middag, og hverdager får han det med en gang han kommer hjem fra barnehagen.

Kvelds: 1 brødskive eller grøt

Bra. :) Han går stødig nå. Går bakover, kan klappe i hendene og snurre rundt samtidig, putte penger i sparebøssa si.

Han elsker å være på lekeplassen og huske, eller sitte på gyngehest. Ellers er det stas å se på alt på bakken, gå selv ved siden av vogna. Ellers så er det artig å klå på alt som ikke skal klås på. :) Av leker liker han biler best. Nå er det et garasjeverksted fra Fisher price som er morsomst å drive med, og gåbilen med alle lyder og lys. Sleiver og bakeboller er også gøy å leke med. Bøker med bilder av dyr er også stas. Å lage dyrelyder og bil-lyder til bøkene er morsomt.

Tja... Gutten min har 1-2 bæsjebleier om dagen, så skiftes det tissebleie hver tredje til fjerde time. Går ca 5-7 bleier om dagen, og litt en pakke med bleier i uka.

han skjønner det meste av hva vi sier, og veldig opptatt av å gjøre ting vi ber om f.eks. å legge boka si i hylla, men han tar den ut med en gang igjen for å legge den på plass igjen og få mer skryt.. :) Og temprementet er helt klart på plass, det er lenge siden. Men nå kan han legge seg ned på gulvet i protest hvis jeg sier vi skal skifte bleie eller ta på pysjen.

Annonse

Lillemann har nettopp blitt 15 mnd. Sånn er det med ham:

Han har 1 dupp om dagen. Den har i det siste vart ca. 1-2 timer. Ofte nærmere 2. På natta sover han fra 18.30 til 06.30. Han sover hele natta.

Hva/hvor mye spiser de?

Lillemann er veldig glad i mat. Han spiser 2 skiver til frokost. 2 skiver til lunsj eller en stor grøtporsjon. Ikke så fryktelig mye middag, men helt tilfredsstillende. 2 skiver eller normal grøtporsjon til kvelds.

I tillegg får han gjerne 1 eple eller 1 banan i løpet av dagen. Det går ned på høykant

Absolutt bra. Han har gått i 3 mnd og har god kontroll. Han klatrer veldig godt (dessverre :)). Finmotorikken er også god.

Biler! Å jage ham. Lese bøker. Være ute. Kose. Søstrene.

Hmmmm, omtrent 4-5 om dagen. Det skulle bli ca 30 i uka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...