Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 8 år som hevder at det er så kjedelig å gå på skolen. Han er kjapp i hodet og tar ting vedlig lett, han er ofte førstemann ferdig med oppgaver de skal gjøre og må da vente til de andre har forstå tingene før han får gå videre. Ventetiden oppfattes som kjedelig og han begynner å prate med de andre elevene og blir urolig. Han er veldig lett å avlede og blir urolig og ukonsentrert.

I løpet av de 2,5 årene han har gått på skolen har jeg hatt 8-9 samtaler med hans kontaktlærer om akkurat dette og bedt om større utfordringer for gutten. Under hver samtale får jeg høre at sønnen min er en inteligent gutt som tar ting veldig lett og blir ferdig før de andre, men han må jo bare vente slik at allle henger med.

Jeg har gang på gang bedt om ekstra utfordringer spesilet i matematikk. Hver gang svarer læreren at " joda, han skal nok få utfordringer etterhvert men det jo vanskelig for meg å finne oppgaver til ham."

Jeg blir frustrert av at det er så lite tak i læreren og føler at han ser på meg som en brysom mor.

Junior har nå bestemt seg for at skole og lekser er kjedelig uansett hva vi sier eller gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261408-8-%C3%A5ringen-kjeder-seg-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skal du bare ta kontakt med skolens ledelse og si at alle elever, både sterke og svake har krav på tilpasset opplæring. Og forlange at dette blir en orden på.

Jeg har aldri hørt på maken til lat og evneveik kontaktlærer. Denne læreren har tydligvis ikke ork til å utøve den jobben han er satt til.

Stå krava, Lykke til!

Gjest morentilfire

Da skal du bare ta kontakt med skolens ledelse og si at alle elever, både sterke og svake har krav på tilpasset opplæring. Og forlange at dette blir en orden på.

Jeg har aldri hørt på maken til lat og evneveik kontaktlærer. Denne læreren har tydligvis ikke ork til å utøve den jobben han er satt til.

Stå krava, Lykke til!

Ja, klart du må kontakte Rektor og fortelle at barnet ditt har rett til tilpasset undervisning. Henvend deg også til FAU.

Min erfaring er at slike ting tar tid. Men vi ventet ville jeg nok ha tatt skjeen i egen hånd og laget egne oppgaver til barnet som han fikk med seg til skolen.

Den læreren høres ikke helt god ut!!

Gutten har _krav_ på tilpasset opplæring, så om ingenting hjelper får du nesten true med pressen e.l...

Det er ikke det minste vanskelig å finne tilpassede oppgaver, men det kan kreve at han må jobbe litt med oppgavene på egen hånd.

Allerede da jeg gikk på barneskolen for eh...ganske mange år siden... hadde vi sett med ekstraoppgaver til de som ble fort ferdig med obligatoriske klasseoppgaver. Husker vi var tre jenter i klassen som i hovedsak alltid endte opp med disse i nesten hver eneste norsk og matte time. Når jeg tenker tilbake var det for oss svært inspirerende å ha dette tilbudet - for oss var disse oppgavene mye morsomere enn det vanlige skolearbeidet.

Min sønn er like gammel som din. Han har ekstrabok i matte og ekstrabok i norsk som han jobber med hvis han blir ferdig med oppgavene i timen. Det burde ikke være vanskelig å få til. Lærerne hans bruker andre læreverk som ekstrabøker, sønnen min har en ekstrabok fra det gamle 4.trinn i matte. Foreslå at han kan få en slik ekstrabok.

Annonse

Det burde ikke være så veldig vanskelig å få tak i et oppgavehefte han kan bruke når han er ferdig.

Tilby deg evt. å kjøpe det selv, slik at han slipper å begynne på noe han vil få neste år. Altså at du kjøper en bok de _ikke_ bruker på hans skole. Gjerne for neste klassetrinn.

Gjest frustrert mor til andreklassing

Sånn er det her også. Argumentasjonen er:

- at elevene vil føle at bruk av mye ekstra materiale er stigmatiserende

- alle skal henge med

- de kan jo ikke lære for fort

- de som er flinke klarer seg allikevel

- ressursene skal gå til de svakeste elevene, ie. iflg. lærerne skal tilpasset undervisning likestilles med ekstra undervisning/oppfølging av de som ikke helt henger med

Vi er kjempemisfornøyd - men møtes bare av en velmenende vegg: "Ja men det går jo så bra. XX er så flink" Forståelsen for at XX kjeder seg og mister motivasjonen er lik null.

Vi har valgt å kompensere ved å ha bøker tilgjengelig hjemme. Regelrett kjøpt pensumsbøker fra forlagene. Fungerer bra

Gjest en annen mamma

Har du en sønn som kjeder seg lett hjemme også, eller gjelder det bare skolen? Spiller han mye data/spill eller m å være med venner hele tiden? Er han flink til å finne på ting selv hjemme, eller må han bli aktivisert.

Min erfaring er at barn i dag (inkludert mine to) er vany med å underholdes, enten av TV, spill, foleldre eller venner - og på skolen er ikke dette tilfelle dermed kjeder de seg lett.

Har du en sønn som kjeder seg lett hjemme også, eller gjelder det bare skolen? Spiller han mye data/spill eller m å være med venner hele tiden? Er han flink til å finne på ting selv hjemme, eller må han bli aktivisert.

Min erfaring er at barn i dag (inkludert mine to) er vany med å underholdes, enten av TV, spill, foleldre eller venner - og på skolen er ikke dette tilfelle dermed kjeder de seg lett.

Det samme opplever jeg.

Sønnen min er veldig flink i skolefag, men han får ingenting gjort, fordi han kjeder seg slik. Han hater skole og lekser, og jeg synes at han er vanskelig å motivere.

Dette tror jeg ikke har noe med skolen, men med at de er bortskjemte på at "alt skal være så gøy".

Skjønner ikke at han er så misfornøyd, for han får ikke så mye lekser, og lærer også veldig fort. Men pga motivsjonen, føler vi at han ikke får utviklet de evner han har.

Hva kan vi ELLER skolen gjøre??

Jeg vil tro at vi ikke er de eneste som har disse problemene...

Har du en sønn som kjeder seg lett hjemme også, eller gjelder det bare skolen? Spiller han mye data/spill eller m å være med venner hele tiden? Er han flink til å finne på ting selv hjemme, eller må han bli aktivisert.

Min erfaring er at barn i dag (inkludert mine to) er vany med å underholdes, enten av TV, spill, foleldre eller venner - og på skolen er ikke dette tilfelle dermed kjeder de seg lett.

Han er ikke så veldig flink til å aktivisere seg hjemme. hvis jeg nekter han tv eller playstaion en ettermiddag ligger han på gulvet og ser lidende ut.

Han må overtales til å leke med Lego eller lese en bok.

Min sønn er like gammel som din. Han har ekstrabok i matte og ekstrabok i norsk som han jobber med hvis han blir ferdig med oppgavene i timen. Det burde ikke være vanskelig å få til. Lærerne hans bruker andre læreverk som ekstrabøker, sønnen min har en ekstrabok fra det gamle 4.trinn i matte. Foreslå at han kan få en slik ekstrabok.

Han har fått et ekstrahefte i matematikk som liksom skulle være vanskeligere men som ikke er det.

Vi lærer ham gangetabellen og litt praktisk regning for det får han alr for lite av. Ellers har tilgang til faktabøker og ulike barnebøker hjemme.

Caloni Makaroni

"Hver gang svarer læreren at " joda, han skal nok få utfordringer etterhvert men det jo vanskelig for meg å finne oppgaver til ham.""

Du kan jo gjøre læreren oppmerksom på at det ikke er nødvendig at h*n selv forfatter en bok, men at h*n ganske enkelt bestiller/henter en fra et høyere trinn? ;)

Annonse

Åååå, jeg blir så sint når jeg hører slikt. Gutten har faktisk krav på å få tilpasset undervisning.

Det vil si at læreren har plikt til å finne andre oppgaver til ham når han er ferdig med det resten av klassen driver med.

Ikke gi deg! Det skal ikke være nødvendig å bli lei skolen når man er 8 år!!!

"Hver gang svarer læreren at " joda, han skal nok få utfordringer etterhvert men det jo vanskelig for meg å finne oppgaver til ham.""

Du kan jo gjøre læreren oppmerksom på at det ikke er nødvendig at h*n selv forfatter en bok, men at h*n ganske enkelt bestiller/henter en fra et høyere trinn? ;)

Å hente pensum fra et høyere trinn blir på denne skolen sett på som uaktuelt.Elevene skal følge pensum på det trinnet de tilhører.

Temaet ble tatt opp på et FAU møte tror jeg.det var.Ass.rektor svarte noe sånt som at i 5. klasse kunne modenhetsnivået være at fra 8-14 år og man kunne jo ikke tilpasse seg hver enkelt elev men ta gjennomsnittet av klassen.

Jeg skal se dt litt an noen uker nå etter at jeg hadde siste samtale med kontaktlærer. Blir det ikke bedre må jeg pprøve å finne andre løsninger.

Caloni Makaroni

Å hente pensum fra et høyere trinn blir på denne skolen sett på som uaktuelt.Elevene skal følge pensum på det trinnet de tilhører.

Temaet ble tatt opp på et FAU møte tror jeg.det var.Ass.rektor svarte noe sånt som at i 5. klasse kunne modenhetsnivået være at fra 8-14 år og man kunne jo ikke tilpasse seg hver enkelt elev men ta gjennomsnittet av klassen.

Jeg skal se dt litt an noen uker nå etter at jeg hadde siste samtale med kontaktlærer. Blir det ikke bedre må jeg pprøve å finne andre løsninger.

Det er klart, tar man pensum fra året over, så gjentar problemet seg hele veien, at han (eller var det hun?) blir liggende foran og stadig må finne nye bøker. Det er kanskje best å heller "fordype" seg i de temaene som eksisterer på det trinnet han er. Han kjeder seg nå, men han vil jo også kjede seg når han har lært hele pensum for neste år, og august kommer. Noen kan kalle det et luksusproblem, men det er jo slik at barnet da ikke lærer seg til å møte utfordringer, og er vant til å rase gjennom leksene og få alt rett. Sånn var jeg selv da jeg var liten, og seila egentlig igjennom hele grunnskolen og videregående, men nå som jeg er i høyere utdanning merker jeg at jeg gjerne skulle hatt den selvdisiplinen som de fleste får inn gjennom barneskolen, nemlig å skjønne at skole er arbeid, ikke bare lek.

Han er ikke så veldig flink til å aktivisere seg hjemme. hvis jeg nekter han tv eller playstaion en ettermiddag ligger han på gulvet og ser lidende ut.

Han må overtales til å leke med Lego eller lese en bok.

Viktig at sønnen din IKKE føler at hanb får støtte i at skolen er kjedelig. Det forsterker han følelse av at han har rett. Tror ne,mlig barn må lære seg at arbeid (inkludert skolearbeid) faktisk IKKE er bare kjet og spennende. Enkelte ganger er det bare noe man må gjøre for å komme et skritt videre. Som mamma har du/vi faktisk hovedansvaret for våre barns utdannelse

Han er ikke så veldig flink til å aktivisere seg hjemme. hvis jeg nekter han tv eller playstaion en ettermiddag ligger han på gulvet og ser lidende ut.

Han må overtales til å leke med Lego eller lese en bok.

Viktig at sønnen din IKKE føler at hanb får støtte i at skolen er kjedelig. Det forsterker han følelse av at han har rett. Tror ne,mlig barn må lære seg at arbeid (inkludert skolearbeid) faktisk IKKE er bare kjet og spennende. Enkelte ganger er det bare noe man må gjøre for å komme et skritt videre. Som mamma har du/vi faktisk hovedansvaret for våre barns utdannelse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...