Gå til innhold

barn som ikke vasker seg etter dobesøk ...

Anbefalte innlegg

Gjest skikkelig ekkelt.

Hvorfor kan ikke alle lære barna sine å vaske hendene etter de har vært på do!

Har av og til besøk av ei klassevennine til datteren min. De er 8 år gamle og jenta er veldig oppegående. Men jeg må passe på når hun har vært på do hos oss at hun vasker hendene og drar ned i snora etter seg!

Har også vært hos venner hvor gutten på 12 år ikke drar ned snora og ikke vasker seg!

Er det mulig!

Jeg mener at hvis barna er terpet på dette med å vaske hendene sine fra de er små så går det automatikk i det, og de gjør det bestandig.

Kan vi ikke oppfordre ungene våre til å passe bedre på?

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Mrs. Wallace

4

• alwaysme

4

• Patsi

3

For de fleste av oss er jo dette naturlig. Og det går jo automatikk i det som du sier. Men enkelte er ikke der.

Oppdaget for litt siden at det ikke var dratt ned da min stesønn hadde vært på do. Det lå en bæsj i doen, men ikke noe papir, og vasken var tørr.

Da sprakk det for meg....

Han er 15.

Hvordan vet du at ikke foreldrene har terpet på det siden de var små?

Jeg har en sønn som nærmer seg 8. Jeg minner ham på å trekke ned og vaske seg de fleste gangene han går på do og jeg er hjemme og vet om det, at han går på do altså.

Likevel forekommer det at han lar være. Spesielt håndvasken, for det tar jo litt tid og han forstår ikke vitsen. Ja, jeg har fortalt ham om bakterier osv., men han har jo glemt det enkelte ganger uten at det har skjedd noe som helst, ikke sant?

Det kan godt hende at enkelte av disse gangene inntreffer når han er borte. Det er beklagelig, men jeg kan ikke være med ham overalt. Dessuten er det sikkert et eller annet interessant på "fremmede" bad som kan distrahere ham.

Datteren min var mer glad i rutiner og regler, så med henne var det aldri noe problem. De har fått den samme oppdragelsen og de har de samme foreldrene, inkludert en far som ikke kan fordra å finne "noe" i doskåla, så vi er ikke spesielt slappe.

Beklager at vi ikke er like perfekte som dere, men tro ikke at vi ikke forsøker.

Gjest Underskrift

Jeg har en sønn som nærmer seg 8. Jeg minner ham på å trekke ned og vaske seg de fleste gangene han går på do og jeg er hjemme og vet om det, at han går på do altså.

Likevel forekommer det at han lar være. Spesielt håndvasken, for det tar jo litt tid og han forstår ikke vitsen. Ja, jeg har fortalt ham om bakterier osv., men han har jo glemt det enkelte ganger uten at det har skjedd noe som helst, ikke sant?

Det kan godt hende at enkelte av disse gangene inntreffer når han er borte. Det er beklagelig, men jeg kan ikke være med ham overalt. Dessuten er det sikkert et eller annet interessant på "fremmede" bad som kan distrahere ham.

Datteren min var mer glad i rutiner og regler, så med henne var det aldri noe problem. De har fått den samme oppdragelsen og de har de samme foreldrene, inkludert en far som ikke kan fordra å finne "noe" i doskåla, så vi er ikke spesielt slappe.

Beklager at vi ikke er like perfekte som dere, men tro ikke at vi ikke forsøker.

Godt innlegg!

Poden er bare 3år han da, men håndvask er ikke automatisk hos han heller, tiltross for at vi alltid gjør det, han kan allikevel finne på og protestere på det 50% av gangene.

Så om han er 8 år og ikke vasker hendene borte, så har jeg gjort mitt beste altså.

Men forhåpentligvis vil dette sitte hos han til slutt, og det er jo en selvfølge, MEN alt barn gjør og ikke gjør, kan ikke alltids skyldes foreldrene. Barn er takk og lov født med noe som kalles "fri vilje".

Vennlig hilsen

Gjest Underskrift

Vi vasker alltid hendene før mat og etter do besøk.

3åringen vår, protesterer allikevel kanskje 50% av gangene og vil ikke vaske hendene, til tross for at han ikke har fått noe gjennomslag for sitt forslag, og droppe det.

Så om han ikke vasker hendene når han er 8 år og på besøk borte, så vil jeg at du skal vite at jeg har gjort ett i herdig forsøk. Men jeg tror ikke det kommer ti og være noe problem da;o)

Vennlig hilsen

Jeg skriver under her.

Vi har terpet og terpet og terpet i det uendelige, men de to eldste (8 og snart6) glemmer det av og til likevel.

Annonse

Har det samme problemet med sønnen på 7 år, må veldig ofte minne ham på å vaske hendene, selv om han har hørt det siden han var bitte liten. Han er en vims av de helt store, så det skal ingenting til for at det kommer noe annet i veien før han glemmer det.

Jøss, jaggu trekker du raske konklusjoner.

Guttungen er 6 år og vi har terpet håndvask siden han var en neve stor. Men han glemmer seg rett som det er, og trenger stadige påminninger.

Når jeg er til stede, spør jeg ham, men jeg kan ikke garantere at han alltid husker det på lekebesøk hos venner, hvor det attpåtil skjer mye moro.

Jeg håper bare at foreldrene der ikke er like snardømte som du er.

For de fleste av oss er jo dette naturlig. Og det går jo automatikk i det som du sier. Men enkelte er ikke der.

Oppdaget for litt siden at det ikke var dratt ned da min stesønn hadde vært på do. Det lå en bæsj i doen, men ikke noe papir, og vasken var tørr.

Han er 15.

Æsj! Men likevel, hvis han ikke har tørket seg, er ikke behovet for håndvask like stort, he-he

Han er 15.

Våre doer er ikke alltid helt pålitelige i skyllingen,- hvis ikke man ser etter, kan det hende det ligger noe igjen, og at det må skylles en gang til. Så han kan jo ha vært "uskyldig" der.

At det var tørt i vasken, var jo verre...

"Jeg mener at hvis barna er terpet på dette med å vaske hendene sine fra de er små så går det automatikk i det, og de gjør det bestandig."

Javel, det meiner du.

Automatikken kjem dessverre ikkje like fort hos alle. Det er litt arrogant av deg å tru at foreldra av den grunn ikkje bryr seg om å innprente god handhygiene til barna.

Eg liker heller ikkje at ungar ikkje vaskar hendene etter å ha vore på do. Og det gjeld både mine eigne og andres ungar. Men eg veit inderleg godt at eg ikkje lar det passere for mine barn, så kvifor skulle eg tru at andre foreldrar er så mykje meire sløve enn meg sjølv av den grunn?

Det er da vel mykje verre med vaksne som ikkje bryr seg med si eiga handhygiene, og av den grunn ikkje set noko godt eksempel, i tillegg til at dei burde vite betre.

Annonse

Gjest ikke hysterisk

Hvorfor bli så hysterisk? Vi vasker oss nesten syke her til lands og får alle slags allergier og et svekket immunforsvar. Barn går rundft med såre hender fordi barnehager ikke har mulighet til å se at de skyller såpa godt nok bort. Tenk også hvordan dette kan forstyrre hormonbalansen?

Ja det er viktig å vaske seg om en har fått noen bakterier fra avføring. Litt urin er i såfall ikke farlig. Bare les her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/12/31/487475.html

Det er fullt mulig å terpe på god håndhygiene fra ungene kan krabbe og det likevel ikke er automatisert når de er 6-10 år.

Unger er oppslukt av det de gjør og får det plutselig travelt. Det er jo derfor man ikke kan være helt sikker på at et barn ikke plutselig løper ut i veien foran en bil. Samme hvor mye man har terpet og ungene har forstått.

Det som etter hvert bør bli ganske automatisert er at de vasker hendene uten mye om og men når man minner dem om det.

Ser ingen grunn til å bli sur fordi barna _glemmer_ seg. Om de _nekter_, kan jeg derimot bli nokså krass.

mvh

Men kjære vene.

At ungen ikke vasker seg som en operasjonslege er jo selve beviset på at foreldrene er sjuskete og slurvete!!!!

Mine barn gjør alltid det som jeg har lært dem, så det så!

;-)

mvh

Jeg har alltid vært nøye med at ungene _alltid_ skal vaske seg etter dobesøk, men det skjer fortsatt at de "glemmer"(?) det...

"Ojsann!" sier de beskjemmet når hu' mor gir påminninger når de er i full fart på vei ut fra badet...

Hadde noen av ungenes venner glemt å vaske seg, hadde jeg ikke blitt irritert. Hadde bare minnet dem på det (om jeg så forglemmelsen). Sånne ting lar jeg meg ikke irritere over. Finnes saker som tross alt er verre ;-)

Det er fullt mulig å terpe på god håndhygiene fra ungene kan krabbe og det likevel ikke er automatisert når de er 6-10 år.

Unger er oppslukt av det de gjør og får det plutselig travelt. Det er jo derfor man ikke kan være helt sikker på at et barn ikke plutselig løper ut i veien foran en bil. Samme hvor mye man har terpet og ungene har forstått.

Det som etter hvert bør bli ganske automatisert er at de vasker hendene uten mye om og men når man minner dem om det.

Ser ingen grunn til å bli sur fordi barna _glemmer_ seg. Om de _nekter_, kan jeg derimot bli nokså krass.

mvh

Mine har lært å vaske hendene etter hvert dobesøk, og diskusjonen med "du har jo tørket meg" har vi også hatt. De tar jo på doen like mye om de ikke tøreker seg da ;-)

Her i huset er håndvask _automatikk_ både på store og små!!

Blir det samme med å plukke opp klær etter seg selv, det skal ikke falle ned der de står, og å ta matboksen ut av sekken og sette på benken. (Dette gjelder både barnehagebarn og skolegutt)

ja,ja.....det fins viktigere ting i verden enn dette

synes

En liten enkel ting som naturlig skal være en selvfølge etter hvert dobesøk, det tar jo ikke lange tida.

Om man ikkje bryr seg om smitte til seg selv, så er det normal folkeskikk og ta hensyn til folk rundt seg. (med tanke på dørhandtak og andre ting man tar på, og når man håndhilser på folk)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...