Gå til innhold

barn som ikke vasker seg etter dobesøk ...

Anbefalte innlegg

Kan jo være det ble glemt, det er ikke like greit å huske alltid når de har mange ting i hodet.

Dessuten er det vel ikke verdens undergang om de ikke vasker seg etter et lite tissebesøk, det er mye viktigere etter å ha vært på do og bæsjet.

Da sier jeg fra, men ikke om de glemmer seg etter en kjapp tissetur.

Det kan forøvrig godt hende at foreldrene har terpet selv om du opplevde at 8åringen glemte det. Unger har masse tanker i hodet, og jeg syns ikke dette er det aller verste de kan glemme.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Mrs. Wallace

4

• alwaysme

4

• Patsi

3

Mine har lært å vaske hendene etter hvert dobesøk, og diskusjonen med "du har jo tørket meg" har vi også hatt. De tar jo på doen like mye om de ikke tøreker seg da ;-)

Her i huset er håndvask _automatikk_ både på store og små!!

Blir det samme med å plukke opp klær etter seg selv, det skal ikke falle ned der de står, og å ta matboksen ut av sekken og sette på benken. (Dette gjelder både barnehagebarn og skolegutt)

De fleste jobber vel for å få det automatisert uten påminnelser. Men noen må jobbe lengre og mer enn andre før de når mål.

Bare de som ikke skjønner hvor forskjellige barn er hoverer slik det gjøres i hovedinnlegget.

mvh

Mine søte små på 3 og 5 gidder heller ikke å vaske seg hvis jeg ikke passer på. Jeg må si det til de hver eneste gang.

Her en dagen da 3-åringen hadde vært på do alene, spurte jeg om hun hadde tørket seg og vasket hender. Da sa hun bare -har ikke tid!

Jeg kjøpe ny såpe for at det skulle bli mer attraktivt å vaske seg, og det likte jentungen. Hun syntes det var stor stas med den nye såpa som luktet så godt.

Problemet er bare at guttungen mente den hadde jentelukt, så han nekter å vaske seg med den! Sukk....

De fleste jobber vel for å få det automatisert uten påminnelser. Men noen må jobbe lengre og mer enn andre før de når mål.

Bare de som ikke skjønner hvor forskjellige barn er hoverer slik det gjøres i hovedinnlegget.

mvh

Tro meg, jeg har tre veldig ulike barn. Men er man konsekvent så går det mest utrolige!

Men, ja, det _er_ slitsomt å gå og hakke og mase hele dagen, men det er det som gir uttelling med mine tre.

Tro meg, jeg har tre veldig ulike barn. Men er man konsekvent så går det mest utrolige!

Men, ja, det _er_ slitsomt å gå og hakke og mase hele dagen, men det er det som gir uttelling med mine tre.

Men alle er altså ikke så heldig at barna _aldri_ glemmer å vaske hendene når de er 8.

Hvilken alder er din grense for dårlig mor? Når det ikke er 100% automatisert ved 3, 5, 7 eller 9.

mvh

Enig, her er det en drillet rutine blant store og små.

Synes det er ekkelt med besøkende barn som hverken trekker i snora eller vasker hendene etterpå.

De blir påminnet og har ingen motforestillinger når jeg gir beskjed om at de må gjøre det.

Kan ikke forstå at foreldre ikke synes det er viktig å lære barna god hygiene.

Annonse

Gjest abrahamsen

mvh

Godt sagt.

Enig, her er det en drillet rutine blant store og små.

Synes det er ekkelt med besøkende barn som hverken trekker i snora eller vasker hendene etterpå.

De blir påminnet og har ingen motforestillinger når jeg gir beskjed om at de må gjøre det.

Kan ikke forstå at foreldre ikke synes det er viktig å lære barna god hygiene.

Mine barn har på et eller annet tidspunkt, hjemme eller hos andre:

- tatt en sjokolade i butikken

- vært frekk mot noen

- glemt å trekke ned på doen

- glemt å vaske hendene

- ertet noen

- slått noen

- gått ut om vinteren uten sko

- tisset på seg

- ikke villet sovne om kvelden

- griset med maten

- osv. osv.

Og alt sammen ene og alene fordi jeg gir blanke f... i å lære dem hvordan ting bør være.

mvh

- vært frekk mot noen

- glemt å vaske hendene

- ertet noen

- slått noen

- tisset på seg

- griset med maten

- osv. osv.

Og alt sammen ene og alene fordi jeg gir blanke f... i å lære dem hvordan ting bør være.

mvh

He, he, ja en ting er å glemme det da. Men det er faktisk foreldre som gir f...

Når man lærer barn å kjenne, merker man fort om det har "glemt seg".

Når barnet ikke vet hvordan man skal få ut såpe av dispenseren for eksempel.

Jeg har laget et bilde av hender, såpe og vask på dodøra som en liten påminnelse.

Jenta vår har vært veldig flink, men vennene hennes derimot... Nå har jenta vår også begynt å slurve litt, men hun løper raskt inn igjen hvis hun blir minnet på eller husker selv.

Vel, her forleden kjøpe vi en sånn Lano Gakk-Gakk såpe (ekkel syns jeg, ser ut som anda spyr) og tenkte det skulle bli morsommere med håndvask.

Håndvask sa du? I et uoppmerksomt øyeblikk ble såpa brukt til noe langt morsommere - å vaske vinduer!

Jo det kan vi. Her i huset skjer det ikke at femåringen glemmer det, ikke fordi han er så veldig klok eller flink, men fordi det sitter i ryggmargen. Man bare vasker seg når man har vært på do, punktum.

Har man hørt og gjørt det mange nok ganger blir det en inngrodd vane.

ylvali1365381015

Har samme problem her i huset, hvor det som regel er fri gjennomstrømning av barn i ulike aldre dag etter dag.

Som regel er det guttene som hverken tørker seg, vasker hender eller trekker opp, og jeg blir rett og slett irritert!

Det er min do, mine dørhåndtak de griser ned med bakterier! For ikke å snakke om de lekene og ting ellers de tar på...Ikke rart det stadig florerer omgangssyke blandt småbarn og familiene deres!

Jeg er superstreng, og spør alle om de husket å vaske seg, og kommanderer dem tilbake for å trekke ned, vaske seg og ev. rydde, dersom de i tillegg slenger om seg... Det er heller ikke uvanlig!

Jeg har instruert mine to grundig helt fra de begynte å øve seg på dogåing, så der er det automatisk. Og jeg ber dem følge litt med på sine venner og minne dem på feks håndvask.

Ikke skjønner jeg hva foreldrene driver med, når 8åringer konstant utelater håndvasken, tom etter _meget_ private ærend!!! Det må jo ha noe med formidlingen å gjøre her, kanskje har de ikke tatt ibruk sterke nok virkemidler?

Nei, dagens unge foreldre er bare for slappe med slike ting! Det er min erfaring.

Gjest skikkelig ekkelt.

mvh

Jeg hoverer ikke - jeg oppfordrer foreldre til å terpe enda mer på dette med håndhygiene.

Jeg synes at ved skolealder så bør barna ha lært at dette er en like så selvfølge å gjøre som å pusse tennene morgen og kveld.

Har selv barn fra 3 år og oppover og vi terper på vasking hver dag fra de er så små at de begynner og kunne rekke opp til vasken selv.

Og tilogmed 3 åringen gjør dette uten at det skal minnes om det nå. Mine barn er totalt forskjellige i lynne og oppførsel. Så det går ann å få barn til å gjøre det som er vanlig hygiene.

Barnet som jeg snakket om som var 8 år er gjennganger hos oss. Så det er ikke noe som glemmes bare av og til nei.

Når det gjelder 12 åringen så har jeg flere ganger opplevd det samme at foreldrene vet like godt som meg at gutten ikke har vasket seg. De er jo sammen med meg og når jeg ser dette så ser de det også selvsagt.

Annonse

Gjest skikkelig ekkelt.

Jeg har laget et bilde av hender, såpe og vask på dodøra som en liten påminnelse.

Jenta vår har vært veldig flink, men vennene hennes derimot... Nå har jenta vår også begynt å slurve litt, men hun løper raskt inn igjen hvis hun blir minnet på eller husker selv.

Vel, her forleden kjøpe vi en sånn Lano Gakk-Gakk såpe (ekkel syns jeg, ser ut som anda spyr) og tenkte det skulle bli morsommere med håndvask.

Håndvask sa du? I et uoppmerksomt øyeblikk ble såpa brukt til noe langt morsommere - å vaske vinduer!

he..he.. det var jo litt morsomt da. (så lenge jeg slapp å vaske dem rene igjen..)

Gjest skikkelig ekkelt.

- vært frekk mot noen

- glemt å vaske hendene

- ertet noen

- slått noen

- tisset på seg

- griset med maten

- osv. osv.

mvh

Vi har alle opplevd at barn ikke gjør et eller annet galt. Men her er det snakk om gjengangere, barn som stadig unnlater å vaske seg på hendene.

Og du er sikkert enig i at hvis ditt barn hadde tatt sjokolade i butikken flere ganger så hadde du tatt i bruk litt hardere metoder? Siden du nevner akkurat det også som eksempel.

Gjest skikkelig ekkelt.

Vi har alle opplevd at barn ikke gjør et eller annet galt. Men her er det snakk om gjengangere, barn som stadig unnlater å vaske seg på hendene.

Og du er sikkert enig i at hvis ditt barn hadde tatt sjokolade i butikken flere ganger så hadde du tatt i bruk litt hardere metoder? Siden du nevner akkurat det også som eksempel.

mener selvsagt har gjort noe galt en gang..

Gjest skikkelig ekkelt.

Mine søte små på 3 og 5 gidder heller ikke å vaske seg hvis jeg ikke passer på. Jeg må si det til de hver eneste gang.

Her en dagen da 3-åringen hadde vært på do alene, spurte jeg om hun hadde tørket seg og vasket hender. Da sa hun bare -har ikke tid!

Jeg kjøpe ny såpe for at det skulle bli mer attraktivt å vaske seg, og det likte jentungen. Hun syntes det var stor stas med den nye såpa som luktet så godt.

Problemet er bare at guttungen mente den hadde jentelukt, så han nekter å vaske seg med den! Sukk....

"lol" jentelukt..he..he.. den var god..

Gjest skikkelig ekkelt.

"Jeg mener at hvis barna er terpet på dette med å vaske hendene sine fra de er små så går det automatikk i det, og de gjør det bestandig."

Javel, det meiner du.

Automatikken kjem dessverre ikkje like fort hos alle. Det er litt arrogant av deg å tru at foreldra av den grunn ikkje bryr seg om å innprente god handhygiene til barna.

Eg liker heller ikkje at ungar ikkje vaskar hendene etter å ha vore på do. Og det gjeld både mine eigne og andres ungar. Men eg veit inderleg godt at eg ikkje lar det passere for mine barn, så kvifor skulle eg tru at andre foreldrar er så mykje meire sløve enn meg sjølv av den grunn?

Det er da vel mykje verre med vaksne som ikkje bryr seg med si eiga handhygiene, og av den grunn ikkje set noko godt eksempel, i tillegg til at dei burde vite betre.

Som sagt så er det også en gutt her på 12 år hvor foreldre "ser" det samme som jeg. At han ikke vasker seg bestandig og det har skjedd flere ganger. Men foreldrene sier ingenting. Han går rett fra do til matbord.

Ja, jeg synes det er ekkelt. Og lurer jo på hvor mye far og mor vasker seg?...

Det er verre med _voksne_ som ikke vasker seg etter toalettbesøk... f. eks. min svigerfar.

..og dem er det nok dessverre mange av...

Men hvis man lærer barna det når de er små, skal det vel mye til at de _slutter_ med det etter det har blitt en inngrodd vane.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...