Gå til innhold

barn som ikke vasker seg etter dobesøk ...

Anbefalte innlegg

Gjest skikkelig ekkelt.

Jøss, jaggu trekker du raske konklusjoner.

Guttungen er 6 år og vi har terpet håndvask siden han var en neve stor. Men han glemmer seg rett som det er, og trenger stadige påminninger.

Når jeg er til stede, spør jeg ham, men jeg kan ikke garantere at han alltid husker det på lekebesøk hos venner, hvor det attpåtil skjer mye moro.

Jeg håper bare at foreldrene der ikke er like snardømte som du er.

Når barna stadig vekk "glemmer" seg når de er på besøk, så er det ikke blitt terpet nok på dette hjemme.

Det er ikke snakk om en gang i blant, men regelmessig.

Vi har jobbet veldig mye hjemme hos oss for at ungene ikke skal glemme seg. Det har vært terping hver gang det har vært dobesøk og tilog med 3 åringen vår gjør dette uten at jeg nå trenger å minne henne på det. Og jeg kan garantere deg at hun er en skikkelig vimsete jente i lynnet sitt.

Vi har også babyer i omgangskretsen vår og det er jo ikke greit at mine unger som elsker babyer og klapper og koser med dem tilenhver tid, skulle ha tatt på dem med skitne hender etter dobesøk?

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Mrs. Wallace

4

• alwaysme

4

• Patsi

3

Jeg har laget et bilde av hender, såpe og vask på dodøra som en liten påminnelse.

Jenta vår har vært veldig flink, men vennene hennes derimot... Nå har jenta vår også begynt å slurve litt, men hun løper raskt inn igjen hvis hun blir minnet på eller husker selv.

Vel, her forleden kjøpe vi en sånn Lano Gakk-Gakk såpe (ekkel syns jeg, ser ut som anda spyr) og tenkte det skulle bli morsommere med håndvask.

Håndvask sa du? I et uoppmerksomt øyeblikk ble såpa brukt til noe langt morsommere - å vaske vinduer!

Ja, den gakk-gakken der er ekkel, det synes jeg også.

Gjest skikkelig ekkelt.

Jeg skriver under her.

Vi har terpet og terpet og terpet i det uendelige, men de to eldste (8 og snart6) glemmer det av og til likevel.

Det er greit at de glemmer seg av og til. Men jeg synes at når det er veldig regelmessig at unger ikke vasker seg så blir det galt.

I mitt eksempel så skjer det stort sett hver gang og vi har besøk av jenta mange ganger i uka.

Det er greit at de glemmer seg av og til. Men jeg synes at når det er veldig regelmessig at unger ikke vasker seg så blir det galt.

I mitt eksempel så skjer det stort sett hver gang og vi har besøk av jenta mange ganger i uka.

Står du og ser på når jenta er på do da? Eller legger du øret inntil dodøra for å høre om det renner i vann.

Jeg vet ikke om mine barns venner vasker hendene etter dobesøk, fordi står ikke og følger med på det.

Mine barn har på et eller annet tidspunkt, hjemme eller hos andre:

- tatt en sjokolade i butikken

- vært frekk mot noen

- glemt å trekke ned på doen

- glemt å vaske hendene

- ertet noen

- slått noen

- gått ut om vinteren uten sko

- tisset på seg

- ikke villet sovne om kvelden

- griset med maten

- osv. osv.

Og alt sammen ene og alene fordi jeg gir blanke f... i å lære dem hvordan ting bør være.

mvh

Det er jo ille at dine barn avslører deg gang på gang...*s*

Ett av de merkelige fenomenene med barn er at de er vanskeligere å dressere enn hunder :-)

Annonse

Gjest skikkelig ekkelt.

Står du og ser på når jenta er på do da? Eller legger du øret inntil dodøra for å høre om det renner i vann.

Jeg vet ikke om mine barns venner vasker hendene etter dobesøk, fordi står ikke og følger med på det.

Huset vårt er med åpen løsning til stue, kjøkken og gang.

Når barnet er på do så lukker hun aldri døra helt igjen. Og da hører vi lett om det blir spylt i do eller vasken renner.

Når barna stadig vekk "glemmer" seg når de er på besøk, så er det ikke blitt terpet nok på dette hjemme.

Vi har jobbet veldig mye hjemme hos oss for at ungene ikke skal glemme seg. Det har vært terping hver gang det har vært dobesøk og tilog med 3 åringen vår gjør dette uten at jeg nå trenger å minne henne på det. Og jeg kan garantere deg at hun er en skikkelig vimsete jente i lynnet sitt.

Vi har også babyer i omgangskretsen vår og det er jo ikke greit at mine unger som elsker babyer og klapper og koser med dem tilenhver tid, skulle ha tatt på dem med skitne hender etter dobesøk?

For noe forbannet sludder og pølsevev.

Jeg spør guttungen om han har vasket hender _hver eneste gang_ han har vært på do. Som regel har han gjort det, av og til blir det glemt. Da blir han sendt rett tilbake på badet igjen. Vi har snakket mye om håndhygiene.

Så hva foreslår du man bør gjøre? Gi ungene elektrisk støt ved forglemmelse for å lære dem ei lekse?

Hvis du for alvor påstår at unger som får noe grundig innlært, aldri glemmer seg, vet du rett og slett ikke særlig mye om barn.

Jeg har laget et bilde av hender, såpe og vask på dodøra som en liten påminnelse.

Jenta vår har vært veldig flink, men vennene hennes derimot... Nå har jenta vår også begynt å slurve litt, men hun løper raskt inn igjen hvis hun blir minnet på eller husker selv.

Vel, her forleden kjøpe vi en sånn Lano Gakk-Gakk såpe (ekkel syns jeg, ser ut som anda spyr) og tenkte det skulle bli morsommere med håndvask.

Håndvask sa du? I et uoppmerksomt øyeblikk ble såpa brukt til noe langt morsommere - å vaske vinduer!

Hehe, jeg synes også den anda er litt ekkel. Det ser virkelig ut som den spyr. :o)

Oi, jeg var visst litt rask på labben i det siste innlegget mitt. Beklager hvis jeg ble for hissig, jeg leste innlegget ditt litt feil.

Når barnet er på do så lukker hun aldri døra helt igjen. Og da hører vi lett om det blir spylt i do eller vasken renner.

Kanskje dere skulle lage åpen løsning til doen også da, så er det _ingen_ som slipper unna ;-)

Vi har alle opplevd at barn ikke gjør et eller annet galt. Men her er det snakk om gjengangere, barn som stadig unnlater å vaske seg på hendene.

Og du er sikkert enig i at hvis ditt barn hadde tatt sjokolade i butikken flere ganger så hadde du tatt i bruk litt hardere metoder? Siden du nevner akkurat det også som eksempel.

Jeg tok i bruk harde metoder første gang og de har ikke blitt gjengangere på det området.

Men jeg har ingen problemer med å forstå at en 8-åring, tross foreldrenes iherdige innsats stadig må påminnes om å vaske hendene av sitt verstskap.

For meg blir det rett og slett litt fantasiløst å ikke kunne skjønne hvordan det går til. Barn er fasinerende forskjellige.

mvh

Annonse

Det er jo ille at dine barn avslører deg gang på gang...*s*

Ett av de merkelige fenomenene med barn er at de er vanskeligere å dressere enn hunder :-)

Noen venner var skikkelig stolte over hvor flinke de hadde vært til å sørge for at ingen av deres 4 barn var godtergriser. De mente virkelig at det hele lå i oppdragelsen og ikke genene.

Så fikk de nummer fem...

Og alle hjerter humret seg.

;-)

mvh

Jeg hoverer ikke - jeg oppfordrer foreldre til å terpe enda mer på dette med håndhygiene.

Jeg synes at ved skolealder så bør barna ha lært at dette er en like så selvfølge å gjøre som å pusse tennene morgen og kveld.

Har selv barn fra 3 år og oppover og vi terper på vasking hver dag fra de er så små at de begynner og kunne rekke opp til vasken selv.

Og tilogmed 3 åringen gjør dette uten at det skal minnes om det nå. Mine barn er totalt forskjellige i lynne og oppførsel. Så det går ann å få barn til å gjøre det som er vanlig hygiene.

Barnet som jeg snakket om som var 8 år er gjennganger hos oss. Så det er ikke noe som glemmes bare av og til nei.

Når det gjelder 12 åringen så har jeg flere ganger opplevd det samme at foreldrene vet like godt som meg at gutten ikke har vasket seg. De er jo sammen med meg og når jeg ser dette så ser de det også selvsagt.

Etter min definisjon er du over grensen for å hovere.

Jeg benekter ikke at det sikkert finnes foreldre som gir blanke. Men jeg kjenner for mange barn og deres foreldre til å automatisk kunne trekke konklusjonen at barn glemmer håndvask gjentatte ganger pga sløve foreldre.

mvh

Noen venner var skikkelig stolte over hvor flinke de hadde vært til å sørge for at ingen av deres 4 barn var godtergriser. De mente virkelig at det hele lå i oppdragelsen og ikke genene.

Så fikk de nummer fem...

Og alle hjerter humret seg.

;-)

mvh

En av mine lærebøker sa at de fleste foreldre med kun ett barn mente at det var miljø og ikke arv som avgjorde hvordan et barn utviklet seg, mens de med flere barn inntok motsatt standpunkt:-)

Her var det mange som raskt er ute med å dømme andre..

Blir sittende her og lure på hva andre folk tenker om oss nå? Skjønner plutselig at jeg nok havner i kategorien sløve & likegyldige foreldre som ikke bryr seg om hygiene.

Som andre her har jeg terpet på håndvask og nedtrekk fra ungene var små. Likevel kommer jeg stadig inn på do og ser at noen har glemt å trekke ned, da tar jeg det for gitt at håndvasken også er glemt.. Så hanker jeg selvfølgelig inn "synderen" og sender ham inn for å trekke ned & vaske hender.

Jeg gjør dette hver gang jeg ser det, likevel glemmes det.

Da de var helt små var jeg jo med dem inn på hvert dobesøk. Hendene ble alltid vasket til slutt, og de fikk selv trekke ned etter seg. Videre gjennom oppveksten har vi fortsatt å minne dem på dette. Har også forklart hvorfor det er viktig, noe de forstår. Mannen og jeg trekker alltid ned etter oss og vasker hendene, så jeg skulle tro vi er gode eksempler for dem.

Hvorfor sitter ikke dette i ryggmargen til mine barn da? Noen som har et godt svar på dette?

Hvis det er sånn at jeg har forsømt min plikt som mor, vil jeg veldig gjerne høre fra dere som tydeligvis har gjort en bedre jobb enn meg. Dere har sikkert synspunkter på hva det er vi har gjort feil.

Men alle er altså ikke så heldig at barna _aldri_ glemmer å vaske hendene når de er 8.

Hvilken alder er din grense for dårlig mor? Når det ikke er 100% automatisert ved 3, 5, 7 eller 9.

mvh

Er det en ny Pielill her? Du er ikke den samme som var tidligere?

Kan aldri huske deg som frekk og ufin tidligere.

Etter å ha lest flere av svarene dine i tråden, syns jeg det virker som du følger for mye med på hva andre gjør.

Må være plagsomt å være gjest hos noen som følger så nøye med på om vasken renner at en ikke kan gå på do engang uten å føle seg kontrollert.

Du høres litt for opphengt ut i dette her. Det er virkelig ikke verdens undergang om en glemmer håndvasken en gang iblant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...