Gå til innhold

Jenta mi på 15 år kommer i stadig konflikt med lærere.....


Anbefalte innlegg

Hun får til stadighet anmerkninger for ting hun sier og gjør. Jeg har snakket utallige gang om at hun må prøve å respektere det lærerne sier. det er ikke snakk om alle lærerne. Jeg sier hun blir taperen uansett her, selv om de andre elevene er enig med henne. Selv sier hun at lærerne er urettferdige mot henne, og har fått henne i vrangstrupen. Hva gjør jeg, er lei av å få melding fra skolen om dette. Hjemme er hun grei nok.

Fortsetter under...

Sier hun noe om hvordan lærerene er urettferdige? Noen konkrete episoder er jo greie for deg å vite, så du kan ta standpunkt til om din datter har grunn til å føle seg urettferdig behandlet.

Hvis dette er et stort problem, kunne det kanskje vært en ide med et møte på skolen, hvor din datter får anledning til å snakke om det hun føler som urettferdig.

Det er mye som kan føles urettferdig i den alderen, kanskje beror det på misforståelser også. Uansett ville det sikkert vært greit å fått en avklaring, tatt problemet opp med skolen og kanskje kommet til enighet om en løsning, evt en avtale mellom din datter og skolen.

Skriftlige avtaler er ofte greiere å forholde seg til enn sånne som bare "svever i lufta".

Vet ikke om dere har gjort noe lignende tidligere, men hvis ikke vil jeg tro det er verdt et forsøk.

Gjest Pontiac

Jeg hadde ville hatt et møte med lærerne og spesiellt de hun kom minst over ens med.

For å høre hva det er hun virkelig gjør galt.

Det kan være at hun har fått noen av disse i halsen også men lett er det ikke hvis det er motsatt veg.

Husker godt selv da jeg var 13/14 og læreren vår hadde et par elever opp i halsen.

De fikk påpakk når de gjorde noe (ant. var det greit å være bajas for klassen lo jo veldig av det og læreren var jo sint uansett på dem) og de fikk påpakk de gangene de ikke hadde gjort noe.

En gang (jeg hadde fått troverdig info. om ille behandling hjemme for en av disse) så gikk jeg til læreren og sa at han burde være klar over at vedkommende ikka hadde det helt bra hjemme og at han fikk masse bråk også for ting han ikke hadde gjort.

At læreren kanskje burde ta litt hånd om situasjonen på en annen måte.

Det virket, en stund. Ant. var læreren såpass "dritt lei" at det ikke var noen råd.

Synd, men de er mennesker de også med sine grenser.

Derfor er det ille hvis det er slik at de har nådd grensene sine og hun får "bråk" uansett om hun fortjener det eller ei.

Og jeg hadde iallefall følt at det var en ting jeg måtte rede ut.

Du kan jo også prate litt med datteren din og de nærmeste vennene hennes når de er hjemme hos deg, hvis slik tillit er der.

Da kan du jo også høre fra andre hva som virkelig skjer i hverddagen.

Og da har du spesifikke situasjoner å ta opp på et evnt. møte med lærerne.

Håper det løser seg til det beste.

Jeg har erfart at lærere kan forskjellsbehandle noe utrolig når de først har bestemt seg for hvem som er "bråkmakerene" i deres klasse.

Kanskje både datteren din og lærerene bør skrive ned akkurat hva som hendte hver for seg ved de neste fem anmerkningene, og så tar dere et møte etter de, for å se hva som ser ut til å være problemet og hva som kan gjøres?

Lærere kan være skikkelig urettferdige og miste synet for sin egen rolle i en konflikt.

Men tenåringer, jenter ikke minst, behersker absolutt kunsten å provosere. Himling med øynene, små sukk, stønn og nah. Vise-forakt-reportoaret kan være ganske så utsøkt. Nå vet jeg selvfølgelig ikke om dette gjelder din datter.

Flott at hun ikke er i konflikt med alle lærerne.

Dette kan være en sort-hvitt historie der den ene parten har minst 90% av skylda.

Men det er kanskje mer nærliggende å tro at det handler om dårlig kjemi som har blitt til maktkamp der begge bidrar.

Spørsmål å stille seg selv og involverte parter:

Ville dattera di oppført seg annerledes om du satt i klasserommet eller skulle få se en video av timen etterpå?

Ville læreren oppført seg annerledes om det var en annen voksen til stedet, f.eks. en forelder?

Kan jenta di gi et ærlig svar på hva hun tror du ville ment om situasjonen/episodene om du sto og så på?

Etter som jenta ikke kommer i konflikt med de andre lærerne: Hva gjør denne læreren annerledes? Hva gjør jenta di annerledes?

Har denne læreren større disiplinproblemer enn andre lærere? Er denne læreren oftere i konflikt med elever enn andre lærere? Vil elever i andre klasser også hevde at denne læreren velger seg ut hakkekyllinger? Skriver h*n påfallende flere anmerkninger enn andre lærere?

Om det er snakk om at ting ha gått seg surt er det læreren som er voksen og som har hovedansvaret for å bryte den onde sirkelen. Men jenta er selvsagt nødt til å bidra hun også.

La jenta di bli trygg på at du er der for å støtte henne og hjelpe henne enten hun er helt eller delvis skyld i konflikten eller ikke.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...