Gå til innhold

Farlig med hettegensere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har også hørt det og har sluttet med det til minsten i barnehagen. Jeg har liksom ikke tenkt på det før det ble tatt opp her for en stund siden. Jeg bruker heller ikke parkdress med påsydd hette, kun de som sitter på med trykk knapper. Barna klatrer og kravler over alt hele dagen så det er lett og henge seg fast.

Når det gjelder eldstemann på snart 10 så ville jeg jo vært en ond mor om jeg ikke tillot hettegensere - hehe..

Gjest annlovinda

Sønnen min har fått mange hette-gensere i gave. Han får ikke bruke dem i barnehagen, eller når han er ute på egenhånd. Egentlig så brukes de genserene svært lite.

Er redd for at hetta eller snorene skal henges fast i et lekeapparat slik at han skal bli kvelt.

Jeg innbilder meg at snorene er verre enn hettene. Snorer bruker jeg å fjerne.

Også fordi ungene tygger på dem, de blir for lange i en ende, henger seg opp både her og der inkludert glidelåser og det generelt bare er krøll med dem. Snorer er jo også enkle å fjerne.

Fastsydde hetter og f.eks. skogturer eller klatrestativ hører ikke sammen.

mvh

Jeg brueker heller ikke hettegensre eller jakker med faste hetter til mine unger i bhg eller i lek. Når de er hjemme eller skal på handletur el. med meg hender det de bruker de de har fått i gaver, men kjøper aldri selv til de.

Vet at mange tenker som meg så synes det er utrolig at ikke klesprodusentene har oppfattet dette enda. Å finne collegejakker/gensre uten hette er jo neste umulig. Dessuten blir det fryktelig klumpete med hette inni vinterdresser og jakker synes jeg.

Annonse

Gjest også en mamma

Vel. Farlig og farlig. Ja, de kan hekte seg fast i noe. Men hvor stor er sannsynligheten? Nå på vinteren har jeg ingen motforestillinger mot hettegenser i barnehagen, fordi de uansett har yttertøy utenpå genseren. På sommerstid er jeg nok litt mer restriktiv.

Egentlig syns jeg skjerf er det skumleste. Henger de fast skjerfet så strammes det jo. Forøvrig bruker ungene mine mye halsluer, og det er jo i bunn og grunn som hetter...

Vel. Farlig og farlig. Ja, de kan hekte seg fast i noe. Men hvor stor er sannsynligheten? Nå på vinteren har jeg ingen motforestillinger mot hettegenser i barnehagen, fordi de uansett har yttertøy utenpå genseren. På sommerstid er jeg nok litt mer restriktiv.

Egentlig syns jeg skjerf er det skumleste. Henger de fast skjerfet så strammes det jo. Forøvrig bruker ungene mine mye halsluer, og det er jo i bunn og grunn som hetter...

Halsluer vil mye lettere slites av om de blir hengende fast enn en hettegenser.

mvh

Har ikke tenkt på at de skal være farlige, har bare tenkt på at de upraktiske - de klumper seg under jakker og dresser. Har også ergret meg litt over hvor stor del av jakker og gensere i butikker som er med hette.

Upraktiske,ja :)

Hvis vi foreldre hadde prøvd å få dem til å bruke noe så ubehagelig (som det jo må være, med den klumpen under jakke/evt over kraven), så hadde det nok vært fåfengt ;-)

Jeg kjøper aldri det til mine selv, og de dem får i gave brukes ikke i sammenhenger der jeg vet det kan bli ugunstig.

Min mor er ekspert på hettegenser-kjøp, så jeg har nå sagt ifra at de ikke er populære her i huset.

At de i tillegg er upraktiske er også en sannhet.

Det finnes og vil alltid finnes klær som ikke er praktiske til å leke i trærne med. Se på alle buksene som er i salg, glidelåser, kjeder, hemper mm.... Det er desverre bare sånn.

( Mine barn har klart seg bra med butikkens klær, vi må bare be de være forsiktige, som alltid :) )

Annonse

Jeg slutter aldri å bli overrasket over dol-mødrene.

Hvordan tør dere i det hele tatt å ha unger?

Har dere noen gang hørt om unger som har dødd fordi de ble hengende fast i hettegenseren sin?

Det fins faktisk flere ulykker i barnehage der hetta har blitt hektet fast og barnet nesten har blitt kvelt :/

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168446777' post='3469876]

Det fins faktisk flere ulykker i barnehage der hetta har blitt hektet fast og barnet nesten har blitt kvelt :/

Men da finnes det sikkert folk som har "nesten" blitt kvelt av vanlige gensere også. Jeg vet om en som ble hjernedød etter å ha snublet i fortauskanten.

Hva skal man gjøre da?

Jeg slutter aldri å bli overrasket over dol-mødrene.

Hvordan tør dere i det hele tatt å ha unger?

Har dere noen gang hørt om unger som har dødd fordi de ble hengende fast i hettegenseren sin?

Ja, det var en sak i media for få år siden bl.a.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/03/27/365037.html

Er enig i at man må finne en balansegang mellom hysteri og sunn forsiktighet.

Men jeg vil heller ha et barn som får klatre i trær og klatrestativer, UTEN hettegenser eller snorer som kan henge seg fast, enn at jeg skal nekte ungen å leke og utfolde seg.

Men da finnes det sikkert folk som har "nesten" blitt kvelt av vanlige gensere også. Jeg vet om en som ble hjernedød etter å ha snublet i fortauskanten.

Hva skal man gjøre da?

For barn blir dette en noe større fare enn for oss voksne. De klatrer og herjer mye og da øker sjansen betraktelig hvis man har hettegenser.

Det er iallfall vanlig å oppfordre i barnehage til å unngå hettegensre og skjerf.

Uansett er jeg "i mot" de for det gjør påkledningen vanskeligere og det er ikke særlig behagelig for barnet.

Ja, det var en sak i media for få år siden bl.a.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/03/27/365037.html

Er enig i at man må finne en balansegang mellom hysteri og sunn forsiktighet.

Men jeg vil heller ha et barn som får klatre i trær og klatrestativer, UTEN hettegenser eller snorer som kan henge seg fast, enn at jeg skal nekte ungen å leke og utfolde seg.

Der står det jo bare yttertøy, ikke noe om hetter, og det fokuseres på lekeapparatet. Slike tragiske ting er bare max uflaks, og det går ikke an å beskytte seg mot alt mulig.

Synes det blir litt vel hysterisk til tider.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...