Gå til innhold

Amming under ny graviditet


Sola

Anbefalte innlegg

Hei

Det ser ut som vi er så heldige å skulle bli foreldre til en liten en til, i slutten av desember (er nå i min 6 uke).

Jeg ammer fremdeles vår datter (9.5 mnd) tre ganger om dagen (morgen middag og kvelds). Kan jeg fortsette med dette, eller ambefales ikke amming under ny graviditet? Syntes det er trist dersom graviditeten skal "ta fra" datteren vår muligheten til å bli ammet til hun er 1 år!

Men dersom dette kan skade det nye barnet, eller at kroppen min ikke tåler påkjenningen, må jeg selvfølgelig slutte! Hva anbefales? Og hvorfor?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammet gutten min morgen og kveld til jeg var 3mnd gravid med nestemann og det gikk helt greit. Nå var min gutt litt større, da (21mnd da jeg sluttet), og det var vel ikke så mye han spiste, så det er jo mulig du vil merke at det tærer på dine reserver.

Det er sikkert uansett lurt å slutte i god til før fødselen for å forhindre sjalusi.

Lykke til med nytt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salome

Jeg ammet min nummer to til jeg var 5 måneder på vei med nummer 3. Da var hun 15 måneder, og hun ville ikke ha mer. (De andre barna mine har blitt ammet mye lenger).

I utgangspunktet hadde jeg samme innstilling som deg, syntes det ville være trist å ta fra henne puppen når hun skulle bli storesøster i så ung alder... Jeg var forsåvidt innstilt på å amme fram til fødselen, men hun løste det altså selv.

Det sies at melken får en vond smak når man er gravid, og at mange unger slutter p.g.a. det.

Såvidt jeg forsto på "ekspertene" var det bare min kropp det ville gå utover når jeg både ammet og var gravid. Så vær nøye med kostholdet og spis evt. tilskudd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Sola. Gratulerer med ny graviditet. Du kan fortsette å amme under graviditeten dersom du ikke har hatt noen problemer med spontan aborter før. Ammingen kan påvirke livmoren til å trekke seg sammen. Noen blir ekstra følsomme og såre på brystknoppen under graviditeten og må derfor slutte fordi det er plagsomt og vondt. Om du ammer langt ut i graviditeten så ikke venn det store barnet av fra brystet i det du drar på sykehuset for å få neste barn. Det kan bli tøfft å både miste puppen og få et nytt søsken.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Sola. Gratulerer med ny graviditet. Du kan fortsette å amme under graviditeten dersom du ikke har hatt noen problemer med spontan aborter før. Ammingen kan påvirke livmoren til å trekke seg sammen. Noen blir ekstra følsomme og såre på brystknoppen under graviditeten og må derfor slutte fordi det er plagsomt og vondt. Om du ammer langt ut i graviditeten så ikke venn det store barnet av fra brystet i det du drar på sykehuset for å få neste barn. Det kan bli tøfft å både miste puppen og få et nytt søsken.Lykke til.

Hei, tusen takk for raskt svar. Må si jeg ble litt engstlig jeg, med tanke på det du skrev om spontanaborten.

Jeg har vært gravid en gang tidligere, og har ett friskt barn, men det er vel for lite "utvalg" til at man kan si noe om jeg er disponert spontanaborter?

Kort fattet; Er det større sjansje for å spontanabortere, dersom man ammer?

Veldig takknemlig for svar igjen (c;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Hei, tusen takk for raskt svar. Må si jeg ble litt engstlig jeg, med tanke på det du skrev om spontanaborten.

Jeg har vært gravid en gang tidligere, og har ett friskt barn, men det er vel for lite "utvalg" til at man kan si noe om jeg er disponert spontanaborter?

Kort fattet; Er det større sjansje for å spontanabortere, dersom man ammer?

Veldig takknemlig for svar igjen (c;

Kjære Sola. Det var ikke meningen å skremme deg, men på internett vet jeg ikke nok om den enkelte som spør og må derfor gi gennerelle svar. Stimulering av brystknoppen kan påvirke livmoren til å trekke seg sammen. Så dette gjelder kun der en kvinne har hatt store problemer med å beholde barnet at amming frarådes for å være ekstra forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...