Gå til innhold

Brus og godteri, 1,5 år

Anbefalte innlegg

Når er det vanlig at man begynner å gi barn brus og godteri? Vet det er veldig forskjllig. Planen min var å ikke gi det før han ber om det selv. Nå er han 1,5 år og vil selvsagt ha hvis vi spiser. Nå spiser vi lite godis, litt i helgene. Samme gjelder brus. Nå i jula og førjulstiden har det blitt en del mer da.. Og da har guttungen også fått. Men han f.eks. en sjokoladebit jeg deler i flere små biter, så setter vi sjokoladebollen vekk så han ikek ser den.

Nå har han begynt med at han skal smake på ALT jeg drikker. Han prøver seg på kaffe og. Gitt han en slurk brus i ny og ne, men han liker det jo ikke. :) Han lager den verste grimasen, så renner noe ut igjen og resten klarer han så vidt å svelge. Men allikevel vil han ha en slurk til. hååløs, samme gjelder farris - han liker ikke kullsyre, men må liksom ha mer..

Hvordan lære han at glasset mitt er mitt, og at han ikke kan drikke alt mamma drikker. Stort sett drikker jeg vann, og har alltid vannkglass på bordet. Han har fått drikke av det for å øve på å drikke av glass, det har han nemlig ikke vært noe flink til. Men nå har jeg satt et glass som er hans på bordet og, men allikevel skal han ha av mitt.

Ang. godis så kjøper jeg ikke det til han, men han får smake litt. Is og kake får han på egen skål (lite selvsagt) i bursdager og hvis vi får det servert borte. Er det tidlig når han er 1,5 år? Han er vant til at vi sitter sammen ved bordet og spiser, så hver gang vi setter oss ved bordet og det er noe å bite i (borte eller hvis vi har besøk) så kommer han for å spise med oss. Og det er jo en god regel mener jeg. Takk for maten sier han og. :) (Måtte skryte litt og da..)

Synes dere han får mye søtt av meg? Han får også litago yogurt tre ganger i uka ca. men det er fordi han drikker lite melk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261592-brus-og-godteri-15-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vår første fikk ikke sjokolade og annet godteri før han var over to år. Dette innebar selvfølgelig at vi voksne ikke kunne spise slikt når han var til stede. Nå er han større, og fremdeles har vi sjelden sjokolade og godteri hjemme, men barna får litt lørsdagsgodt hver uke. Nekter dem heller ikke å smake om de blir tilbudt sjokolade av besteforeldre eller andre.

Når man får nr. to blir man litt mer pragmatisk...

Jeg kan ikke svare på hva som er riktig å gjøre i de andre sammenhengene, men når det gjelder Litago-yoghurtene, så vet jeg at de har fått redusert sukkerinnhold sammenlignet med tidligere, og sammenlignet med vanlig fruktyoghurt.

Se http://www.tine.no/page?id=26&key=6115&cat=634

Hvis du vil gi sunnere yoghurt må du i såfall kjøpe naturell og tilsette (moste) bær eller frukt.

Spiser han ost, forresten? Det er jo også et godt supplement når man ikke drikker så mye melk.

Syns dette høres veldig fornuftig ut, jeg!

Man skal jo la barn delta i det sosiale samspill når man er på besøk, og siden det ofte inkluderer spising så syns jeg det er helt naturlig. Kjempeflott at han får egen tallerk og eget glass, god trening i å spise selv !

Annonse

Vår første fikk ikke sjokolade og annet godteri før han var over to år. Dette innebar selvfølgelig at vi voksne ikke kunne spise slikt når han var til stede. Nå er han større, og fremdeles har vi sjelden sjokolade og godteri hjemme, men barna får litt lørsdagsgodt hver uke. Nekter dem heller ikke å smake om de blir tilbudt sjokolade av besteforeldre eller andre.

Føler jeg kanskje er det nå.. :) Jeg orker ikke være hyserisk på det som noen av venninnene mine er. De får helt fnatt hvis de ser at ungen har spist litt sjokolade. Av og til må de få smake litt og kose seg litt med de voksne, men alt med måte så klart. Når poden min har fått sjokolade er det snakk om en firkant av en kindersjokolade, kanskje to biter.

Jeg kan ikke svare på hva som er riktig å gjøre i de andre sammenhengene, men når det gjelder Litago-yoghurtene, så vet jeg at de har fått redusert sukkerinnhold sammenlignet med tidligere, og sammenlignet med vanlig fruktyoghurt.

Se http://www.tine.no/page?id=26&key=6115&cat=634

Hvis du vil gi sunnere yoghurt må du i såfall kjøpe naturell og tilsette (moste) bær eller frukt.

Spiser han ost, forresten? Det er jo også et godt supplement når man ikke drikker så mye melk.

Han vil ikke ha med noen klumper, har prøvd men det kom ut igtjen. Skjønner han godt, for synes ikke det var godt selv. :) Han spiser ost hver dag på matpakka si. Enten skinkeost eller naturell ost med salami. Tar ikke gulost på matpakka for han vil ikke ha svett ost. :) Men vi spiser mye ost hele familien, så nesten hver gang jeg skjærer ost får han en skive i hånda og momse på. Vi momser ost vi foreldrene og så..

Gjest Elextra

Føler jeg kanskje er det nå.. :) Jeg orker ikke være hyserisk på det som noen av venninnene mine er. De får helt fnatt hvis de ser at ungen har spist litt sjokolade. Av og til må de få smake litt og kose seg litt med de voksne, men alt med måte så klart. Når poden min har fått sjokolade er det snakk om en firkant av en kindersjokolade, kanskje to biter.

Har de først fått smaken på det er løpet kjørt...

Gutten vår hadde aldri smakt sjokolade, brus eller godteri før han var godt over to år - dermed savnet han det heller ikke. Godteri for ham var frukt eller kanskje kjeks/bolle, det var ganske greit :-).

Han vil ikke ha med noen klumper, har prøvd men det kom ut igtjen. Skjønner han godt, for synes ikke det var godt selv. :) Han spiser ost hver dag på matpakka si. Enten skinkeost eller naturell ost med salami. Tar ikke gulost på matpakka for han vil ikke ha svett ost. :) Men vi spiser mye ost hele familien, så nesten hver gang jeg skjærer ost får han en skive i hånda og momse på. Vi momser ost vi foreldrene og så..

Han får nok i seg det han trenger :)

Men hvorfor nevnte du det med klumper? Det trenger ikke bli klumper om du moser frukt/bær skikkelig. Evt. trykker mosen gjennom en melsikt hvis det er noe som ikke har blitt helt most (som frøene på bringebær osv). Selvsagt mer tungvint, og som jeg sa, Litago har fått redusert sukker-innhold, og så lenge barn ikke får masse annet sukkerholdig hver dag, så tror jeg ikke litago-yoghurten utgjør noen som helst fare for helsen :)

Jeg synes det er vanskelig å holde vår tulle på 17,5 mnd helt unna snop. Hun har storesøsken som får lørdagsgodt, så da får hun også noen biter. Jeg unngår store sjokoladebiter som lager mye griseri og sjokolade med nøtter.

Ellers får hun smake på det vi spiser. Det var lettere å holde den eldste unna søtsaker da vi bare hadde henne. Når vi setter oss ned her for å spise noe er hun på plass med en gang. Vår har ikke lært å takke for maten, får stramme henne litt opp der ;)

Litago er helt greit å gi av og til. Har du prøvd å la han spise selv? Kanskje han da tåler klumper bedre.

Med min første så var det tilsvarende som du beskriver, med nr to har det vært håpløst å unngå at hun skulle smake fra ca 10 mnd. Da fikk hun is, bolle, kake osv. Hun har vært helt desperat etter å få smake. Fra hun var 1 har hun også fått smake litt godteri hvis det har vært tilgjengelig, f.eks i bursdag. Nå er hun 1 1/2 og spiser omtrent det samme som storesøster på 3 1/2. Elsker både potetgull, godteri og brus -og hun får det. Men det er ikke ofte vi har det da.

Forskjell på folk ja.. :)

Han får nok i seg det han trenger :)

Men hvorfor nevnte du det med klumper? Det trenger ikke bli klumper om du moser frukt/bær skikkelig. Evt. trykker mosen gjennom en melsikt hvis det er noe som ikke har blitt helt most (som frøene på bringebær osv). Selvsagt mer tungvint, og som jeg sa, Litago har fått redusert sukker-innhold, og så lenge barn ikke får masse annet sukkerholdig hver dag, så tror jeg ikke litago-yoghurten utgjør noen som helst fare for helsen :)

Uff.. det blir for mye styr for meg. :) Ja, jeg har mye å gjøre. Hehe.. Tok litt gnisten fra meg da jeg styra meg halvt i hjæl for å lage hjemmelaget barnemat og kokte og hadde det i blender osv osv. så nekta poden å spise maten.. :( Så fra nå får han spise det vi spiser eller til nød middagsglass. Og yogurt får han rett fra begeret uten noe dill-dall. :)

Annonse

Hvorfor han vil drikke fra glaset ditt? Fordi det er ditt, vel :) Alt som andre har er jo mye bedre enn det man har selv ;)

Vi gjør det samme som dere med minsten vår. Han får smake når det er kaker og godt (som han kan spise). Men han får det ikke ellers.

Når det gjelder yoghurt så hadde jeg heller gitt ham naturell yoghurt med most banan eller mosede bær i.

Liker han ikke det så ville jeg heller valgt vanlig yoghurt fremfor Litago.

Hvorfor han vil drikke fra glaset ditt? Fordi det er ditt, vel :) Alt som andre har er jo mye bedre enn det man har selv ;)

Vi gjør det samme som dere med minsten vår. Han får smake når det er kaker og godt (som han kan spise). Men han får det ikke ellers.

Når det gjelder yoghurt så hadde jeg heller gitt ham naturell yoghurt med most banan eller mosede bær i.

Liker han ikke det så ville jeg heller valgt vanlig yoghurt fremfor Litago.

Det er mer sukker i vanlig fruktyoghurt enn i Litago, etter at de reduserte sukkerinnholdet i Litago, ref. Tine.no.

Gjest trultemor26

Sier han "takk for maten" altså? Jeg driver og øver med snuppa etter hvert måltid. "Er du ferdig med å spise? Hva sier du da? Takk for mat!" Når jeg spør "hva sier du da?" så sier hun "dai dai" i takk-for-mat-tonefall. HEhe.

Ellers kan ingenting stå fremme her av godsaker. Det var i jula at hun ble introdusert for godteri for første gang og nå vet hun veldig godt hva det er. Vi spiser ikke snop mens hun er her, venter til etter hun har lagt seg. Glass og sånn er vi flinke til å sette utenfor hennes rekkevidde. Men får hun tak i ett så skal innhold smakes på.

Gjest trultemor26

Uff.. det blir for mye styr for meg. :) Ja, jeg har mye å gjøre. Hehe.. Tok litt gnisten fra meg da jeg styra meg halvt i hjæl for å lage hjemmelaget barnemat og kokte og hadde det i blender osv osv. så nekta poden å spise maten.. :( Så fra nå får han spise det vi spiser eller til nød middagsglass. Og yogurt får han rett fra begeret uten noe dill-dall. :)

Jeg også fikk en real gnist-dreper da jeg styra en hel dag med å lage hjemmelaget mat til snuppa, fylte opp fryseren, så nektet hun å spise..

Hehehe, ja du kan jo si det sånn! Vi forsøkte _en_ gang å bare gi storesøster lørdagsgodt. Hah! Det fant ikke lillebror (som da var 14 mnd) seg i, nei! Så her må det gjøres likt, eller i alle fall tilnærmet likt. Så mye for prinsipper om at barn ikke trenger lørdagsgodt før de er 3-4 år ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...