Gå til innhold

Hvordan få femåringen til å kle seg selv?

Anbefalte innlegg

Vi har tre barn: Gutt 7,5, jente 5,5 og jente snart 3.

Som regel er det jeg som har morgenstellet med dem. Gutten klarer seg helt selv - deilig.

Når jeg har stelt meg, vekker jeg jentene og tar dem inn på badet. I mine øyne ville det da være spuert om femåringen kunne vaske og kle seg mens jeg hjalp treåringen, evt hjelpe femåringen også litt med vask. Hun er jo fullt kapabel til å klare å kle seg (underbukse, trøye, strømpebukse, bukse og genser) - men hun VIL IKKE!

Hun bare ligger på golvet og nekter å kle seg. Og så blir det kamp og skjenn...

I dag tok jeg med meg lillesøster ut på kjøkkenet da hun var kledd og gav beskjed om at femåringen skulle kle seg ferdig og komme etter. Hun kom etter, men med tøyet i hendene, og det ble til at jeg kledde henne på kjøkkenet...

Tips?

I utganspunktet kan jo treåringen også kle seg, men det går jo seint da...

Fortsetter under...

Enn om du vekker 5-åringen først, sånn at dere kan ta ei lita kose-pratestund på badet helt alene, mens hun kler seg? Sånn at hun får litt mammatid - kanskje er det det hun lengter etter?

Ja, hun er utsultet på oppmekrsomhet, uansett hvor mye hun får fra oss. Det er aldri nok....

Jeg kan prøve å vekke henne først, men som regel våkner lillesøstera da samtidig (de deler rom). Lillesøster våkner med et smil og gir klem, mens storesøster som regel ikke vil opp av senga, og våkner med hyl og skrik....

Gjest Elextra

Vi har hatt samme problemet, har en gutt som er like gammel, som vi har måttet mase mye på, selv om det for tiden går ganske bra.

Hos oss er det viktig å få ham til å kle på seg med en gang han står opp, før han finner på noe annet. Begynner han å leke er det gjort... Det hjelper også selvfølgelig med en gulrot: Før jul fikk han f.eks. ikke åpne julekalenderen før han var ferdig påkledt - da fikk han opp dampen. Og tror faktisk han fikk inn vanen, vi rir på bølgen ennå...

Har én gang tatt ham med i barnehagen i pysjen fordi han ikke ville kle på seg før vi gikk. Det kurerte ham en tid...

Det første jeg tenker på er at storesøster kanskje syns det er forferdelig urettferdig at lillesøster får hjelp til å kle på og ikke hun, og at hun dermed demonstrerer og nekter.

Hva med å vekke storesøster før lillesøster og la henne få kle på seg selv på badet mens du ordner deg selv? (eller etter du er ferdig hvis dere har tid...) Da vil fokuset på lillesøster og at hun får hjelp iallfall være borte.

Vi har hatt samme problemet, har en gutt som er like gammel, som vi har måttet mase mye på, selv om det for tiden går ganske bra.

Hos oss er det viktig å få ham til å kle på seg med en gang han står opp, før han finner på noe annet. Begynner han å leke er det gjort... Det hjelper også selvfølgelig med en gulrot: Før jul fikk han f.eks. ikke åpne julekalenderen før han var ferdig påkledt - da fikk han opp dampen. Og tror faktisk han fikk inn vanen, vi rir på bølgen ennå...

Har én gang tatt ham med i barnehagen i pysjen fordi han ikke ville kle på seg før vi gikk. Det kurerte ham en tid...

Hun begynner aldri å leke med noe, men ligger i senga eller på badet og er kjempetrøtt og lite villig til å begynne dagen.

Jeg var nok litt sånn jeg også...Har aldri likt morgener...

Men vi får kanskje begynne med et skjema igjen, Vi hadde det før jul i forhold til måltidene, og satte sol, sky, lyn eller skilpadde i hver rute for hvert måltid. Det hjalp faktisk!

Annonse

Det første jeg tenker på er at storesøster kanskje syns det er forferdelig urettferdig at lillesøster får hjelp til å kle på og ikke hun, og at hun dermed demonstrerer og nekter.

Hva med å vekke storesøster før lillesøster og la henne få kle på seg selv på badet mens du ordner deg selv? (eller etter du er ferdig hvis dere har tid...) Da vil fokuset på lillesøster og at hun får hjelp iallfall være borte.

Ser du har fått samme tips for mange minutter siden...

Slik er det når en skal kle på ytterklærne på en baby samtidig med å skrive innlegg på DOL...;o)

Høres klokt ut, men jeg, mannen min og gutten har soverom og bad oppe, så vi steller oss der.

SYnes det er tungvint hvis jeg skal tasse ned og stelle meg nede når alt mitt tøy mm er oppe, for at hun skal få stelle seg sammen med meg. Hennes tøy er jo nede, så deter tungvint for henne å stelle seg oppe.....

Gjest legg fram klærne

Jeg har latt de øve seg fra de var ganske små, så de har alltid kledt seg selv. Selv om det tok litt tid i begynnelsen så er det verdt det, så la også 3-åringen få klærne sine slik at hun kan kle seg selv. La femåringen øve seg og kle seg selv; ikke gi deg og ikke gjør det du! Lykke til.

Jeg har latt de øve seg fra de var ganske små, så de har alltid kledt seg selv. Selv om det tok litt tid i begynnelsen så er det verdt det, så la også 3-åringen få klærne sine slik at hun kan kle seg selv. La femåringen øve seg og kle seg selv; ikke gi deg og ikke gjør det du! Lykke til.

Hun KAN jo, men VIL ikke.

Treåringen VIL ofte, og KAN litt.

Taåringen min var også sånn. Hun kunne fint, men hun ville ikke. Overhodet ikke.

Jeg orket ikke ta opp kampen når vi begge var trøtte og ugne og skulle på jobb og i barnehage og hadde dårlig tid, og kledde bare på henne. Så brukte vi helgene til å trene - hun fikk en haug med tøy, og beskjed om at det ikke ble frokost før hun var ferdig. Det tok tid, men da hadde vi jo tid til å vente...

Til slutt løsnet det...

Annonse

Taåringen min var også sånn. Hun kunne fint, men hun ville ikke. Overhodet ikke.

Jeg orket ikke ta opp kampen når vi begge var trøtte og ugne og skulle på jobb og i barnehage og hadde dårlig tid, og kledde bare på henne. Så brukte vi helgene til å trene - hun fikk en haug med tøy, og beskjed om at det ikke ble frokost før hun var ferdig. Det tok tid, men da hadde vi jo tid til å vente...

Til slutt løsnet det...

Hvor gammel var hun, sa du? Ta år? :-)

I helgene går det bedre ja - men da er noe av poenget med helga å spise frokost i pyamas, for det gjør de aldri ellers....

Og hun er ikke så akutt sulten, så å true med ikke-mat, gjør henne ikke no,e. Da venter hun bare til neste måltid...

Hvor gammel var hun, sa du? Ta år? :-)

I helgene går det bedre ja - men da er noe av poenget med helga å spise frokost i pyamas, for det gjør de aldri ellers....

Og hun er ikke så akutt sulten, så å true med ikke-mat, gjør henne ikke no,e. Da venter hun bare til neste måltid...

Ti er det visst hun har blitt. Korrekturlesing er for pyser :-|

Gjest annlovinda

Gutten min på 5 år er ikke interessert i å kle på seg selv hjemme. Eller, yttertøyet tar han på selv, trenger av og til hjelp til glidlåsen på jakka, for den er litt vond å få på.

Vi pleier ikke å kle på han før etter frokosten i hverdagen da. Han er fæl til å tørke av fingrene på genseren, og da må vi bytte igjen før han skal i barnehagen.

Men slik som truse, stil-longs, strømper, genser og bukse, det gidder han ikke å ta på seg selv om morgenen. Han synes det er greit om mamma eller pappa gjør det. Og så har vi gjerne litt knapp til på morgenen, at det gjerne blir til at vi gjør det for han da.

Men jeg vet jo at han klarer å kle på seg alt selv, han gjør jo det i barnehagen.

Tror vi skal prøve med klistremerker, se om lysten til å kle på seg selv kommer tilbake igjen da.

Så du er absolutt ikke alene om at 5-åringen ikke vil kle på seg selv.

Du må sette hardt mot hardt. Våre jenter har kledd seg helt selv fra de var ca 3 år gamle. De får hjelp med gjenstridige strømpebukser på litt klamme føtter, og med trange knapper, ellers gjør de alt selv, og har gjort det lenge.

Det du gjør er å snakke med henne på forhånd. Forklare at hun nå må kle på seg selv, og at det må skje kjapt og greit. Si at du kan hjelpe henne hvis det er noe som er vanskelig, men at det ikke er din jobb å kle på henne nå lenger.

Si også at hvis hun ikke kler på seg, så må hun gå i barnehagen i pysjen.

Snakk med barnehagen om dette også, så de evt. er forberedt.

Og neste gang hun ikke vil kle på seg, så sier du at det er greit. Pakker klærne i en pose og så drar dere til barnehagen i pysjen.

(Ulempen med dette er hvis hun synes det er kuult da...)

Et annet råd er å vekke henne før du steller deg selv. Så kan dere stelle dere samtidig dere to. Da har hun også litt bedre tid.

Greit, du får ikke en litt rolig stund på morgenen. Men så slipper du også kjefting og mas.

Vekk dem litt før og _krev_ at de skal kle på seg selv. Det blir ikke frokost før alle er påkledd eller noe i den dur ;-)

Du kan evt. kjøre hardt på en dag du egentlig ikke skal på jobb...

Her kler også minstemor på seg selv. Hun har akkurat fylt 2 1/2 år. Jeg må iblant hjelpe henne med strømpebuksa, men ellers fikser hun det selv.

Hva med en konkurranse med de to yngste?

Mens du kler deg sier du: Hvem er førstemann til å ta på....

Eller..."Jeg tror _ikke_ du klarer å kle på deg selv! _Hvis_ du klarer det, så tror jeg at jeg dåner!!"

Funker alltid hos oss, og ekstra gøy når jeg "dåner" ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...