Gå til innhold

Hvordan få femåringen til å kle seg selv?

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Jeg er for en litt brutal metode. Når ungene har prøvd seg med "tull" i forhold til påkledningen, så sier jeg "neivel, da får du gå i barnehagen i bare pysjen, da!" (eller bare trusa eller hva de står i der og da).

Jeg hjelper på vei i den forstand at jeg legger fram klærne, pent brettet i en bunke, med trusa på toppen og buksa på bunnen. Alle klærne er bare til å kle på. Og det syns jeg faktisk de kan gjøre.

Sett hardt mot hardt, det tror jeg er det eneste som nytter!

Forresten har jeg bare truet med å sende dem i barnehagen i trusa eller pysjen, det har aldri skjedd. Da har de sutret litt, og så når jeg forlater badet blir de paniske og kommer seg i tøyet så fort som bare det. :-)

Fortsetter under...

Jeg er for en litt brutal metode. Når ungene har prøvd seg med "tull" i forhold til påkledningen, så sier jeg "neivel, da får du gå i barnehagen i bare pysjen, da!" (eller bare trusa eller hva de står i der og da).

Jeg hjelper på vei i den forstand at jeg legger fram klærne, pent brettet i en bunke, med trusa på toppen og buksa på bunnen. Alle klærne er bare til å kle på. Og det syns jeg faktisk de kan gjøre.

Sett hardt mot hardt, det tror jeg er det eneste som nytter!

Forresten har jeg bare truet med å sende dem i barnehagen i trusa eller pysjen, det har aldri skjedd. Da har de sutret litt, og så når jeg forlater badet blir de paniske og kommer seg i tøyet så fort som bare det. :-)

Jeg har også ofte sagt at "det blir kaldt for deg å gå i nattkjolen til skolen, det snør ute!" og det hjelper litt. Men er man en bedagelig 6-åring, så er man det...

Tøyser hun fælt når jeg skal hjelpe henne med yttertøyet så sier jeg at jeg ikke gidder hjelpe henne når hun tuller sånn, da får hun gjøre det selv og så begynner jeg å kle meg selv. Da blir hun som et lam gitt.

Lag et belønningssystem noen uker. Ett klistremerke for hver dag hun kler på seg selv, og premie etter f.eks. hvert tredje klistremerke.

Hvis du i tillegg bare gjør dette med henne, slik at hun hun får premie selv om søskene ikke får noe tilsvarende, så vil sannsynligvis motivasjonen blir stor.

"Vondt i viljen" er vanskelig å forholde seg til, og det blir fort en negativ sirkel med mye kjefting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...