Gå til innhold

Hvordan best takle denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest girasol

"Nå er det liksom mer enn nok, men samtidig ikke så alvorlig at jeg har noen muligheter for å regulere dette samværet."

Jeg synes dette er mer enn alvorlig, og ville ikke tillatt ham å ha normalt samvær med ham! Dette er ungen din glimtipper, du må ikke la faren fordrive vanskjøtsel på ham! For det er det det er... Nå skal jeg lese hva de andre før meg har svart før jeg sier noe mer.

Fortsetter under...

Gjest girasol

Du mener at de skal komme og hente barnet i den akutte situasjonen? Det vet jeg ikke.

Men jeg vet at de er livredde for å bli dratt inn i samværs- og omsorgstvister, og rømmer så snart de værer mulighet for at de blir brukt til noe sånt.

Og formelt sett har de ingen mulighet til å starte undersøkelser i samværsforelders hjem. Derimot kan Glimtipper få trøbbel med dem hvis hun sender barnet til samvær der det foregår omsorgssvikt.

"Du mener at de skal komme og hente barnet i den akutte situasjonen?"

Barnewernet kan gjøre mange andre ting enn å komme på døra og hente ungen!... De kan bl.a.oppfordre, stille krav og følge opp. Jeg synes dette er klare tegn på omsorgsvikt, og barnevernet skulle vært kontaktet. Eller ihvertfal familievernkontoret.

"Du mener at de skal komme og hente barnet i den akutte situasjonen?"

Barnewernet kan gjøre mange andre ting enn å komme på døra og hente ungen!... De kan bl.a.oppfordre, stille krav og følge opp. Jeg synes dette er klare tegn på omsorgsvikt, og barnevernet skulle vært kontaktet. Eller ihvertfal familievernkontoret.

Setningen var ment som svar til Lillemus, og formulert som et spørsmål, angående situasjonen der faren var full.

Jeg vet at barnevernet kan gjøre andre ting enn å ta barna fra foreldrene, men de går ikke inn i samværsforelders hjem med tiltak, bare der barnet bor.

Dette er langt over grensen for akseptabel adferd for en ansvarlig voksen. Jeg ville nektet samvær inntil jeg var sikker på at han var en moden voksenperson. Slik han er nå, kan han bare ha samvær med andre tilstede (deg eller barnevernet, for eksempel).

Gjest barnevernet har anledning nå

Som Atene sier, så gjør de ingenting i samværsforelders hjem. Ikke synes jeg dette er alvorlig nok for å koble inn barnevernet heller.

Dette har jeg også erfart.

Men det er nå lagt nye føringer ang. denne barnevernsloven.

Det heter seg nå at barnevernet også har et ansvar for barn hos samværsforeldre.

Husker ikke helt ordlyden, men fant dokumentet på aleneforeldreforeningen sine sider.

Jeg har nemlig kjempet sterkt for mine barn for å få barnevern på banen ang omsorgsvikt hos far, men samtidig hatt dom på at han skal ha samvær.

Barnevernet har konsekvent unnlatt å støtte meg i rettsaker, men truet meg "under" bordet med omsorgssvikt.

Så det finnes håp nå tror jeg.

Skal selv i rettsak snart, og kommer til å legge press på barnevernet for å få de til å uttrykke sin oppfatning av saken.

Annonse

Aldri om jeg hadde overlatt barnet mitt til en slik far. Aldri i verden!

Støtter forslaget under om å la faren hente ungen selv. Det blir gjerne uforutsigbart for deg, men de gangene han ikke dukker opp er det gjerne like greit?

Jeg hadde jobbet HARDT for å begrense samværet!

Kall ham inn til megling ved familievernkontoret. Der vil du få støtte for at dette er uholdbart. Og dersom han ikke forstår alvoret - ta saken inn for retten og krev begrenset samvær. Da vil dere tvinges gjennom nok en mekling med en sakkyndig psykolog - og DET pleier ofte å være en vekker!

Takk for svar alle sammen som har engasjert seg i dette :)

Jeg skal følge mange av rådene og samværet skal begrenses til jeg ser bedring. Jeg skal også fortsette å stille krav, så ser jeg hvor det bærer hen.

Det er viktig for meg å understreke at han _er_ en god far. Slikt som dette har aldri vært et problem før (rutiner og slikt, men ikke slikt at jeg har vært direkte bekymret) og jeg undres over hva som skjer med han, men kan i grunnen ikke blande meg i akkurat det. Jeg avventer situasjonen litt, men loggfører det som skjer og godtar ikke samvær med mindre jeg også er hjemme. Sjekker opp flere ganger i løpet av en dag.

Jeg skal holde dere oppdatert :)

Gjest Nå ble jeg sjokkert..

Aldri i livet om jeg hadde overlatt ungen min til en sånn far, det er omsorgssvikt i seg selv...

Du tar en høy risk ved å overlate ditt lille (og ikke selvhjulpne barn) til en sånn person. Det kan fort skje en ulykke med rus inne i bildet, og faren for at denne pappaen sovner fra barnepasset nå og da er overhengende sannsynlig.

Her er det tydeligvis tilfeldighetene som rår, ting går bra ved flaks. At du som mor tør å ta denne sjansen synes jeg er utrolig!

Heldigvis virker det som om du har tenkt å gjøre noe med problemet.

Aldri i livet om jeg hadde overlatt ungen min til en sånn far, det er omsorgssvikt i seg selv...

Du tar en høy risk ved å overlate ditt lille (og ikke selvhjulpne barn) til en sånn person. Det kan fort skje en ulykke med rus inne i bildet, og faren for at denne pappaen sovner fra barnepasset nå og da er overhengende sannsynlig.

Her er det tydeligvis tilfeldighetene som rår, ting går bra ved flaks. At du som mor tør å ta denne sjansen synes jeg er utrolig!

Heldigvis virker det som om du har tenkt å gjøre noe med problemet.

Det er ikke snakk om rusmisbruk og det var ikke snakk om at han drakk seg full mens han hadde barnet, men at han fremdeles var full på morgenen når han skulle ha samvær.

Oi... Så skummelt. Jeg hadde ikke latt han ha ungen en time engang alene med sånn oppførsel og ansvarsfraskrivelse. hadde sagt at så lenge han oppfører seg sånn og at hjemmet hans ser sånn ut og er farlig for den lille hadde jeg sagt at "hvis du vil se barnet så blir det med meg tilstede, fordi jeg ikke stoler på deg, og er redd for barnets sikkerhet." Vil han gå videre med det, så vær så god. For der kan han ikke være alene..

Setningen var ment som svar til Lillemus, og formulert som et spørsmål, angående situasjonen der faren var full.

Jeg vet at barnevernet kan gjøre andre ting enn å ta barna fra foreldrene, men de går ikke inn i samværsforelders hjem med tiltak, bare der barnet bor.

Så sporadisk omsorgssvikt er ok?

Har virkelig ikke barnevernet mulighet til å sette krav for at samværet skal få fortsette.

Barnevernet sørger jo noen ganger for samvær under tilsyn. (Selv om dette neppe ville være relevant i denne saken. Men det er jo også et tiltak.)

Barn burde ha samme beskyttelse uansett hvem av foreldrene barnet er hos.

mvh

Annonse

Så sporadisk omsorgssvikt er ok?

Har virkelig ikke barnevernet mulighet til å sette krav for at samværet skal få fortsette.

Barnevernet sørger jo noen ganger for samvær under tilsyn. (Selv om dette neppe ville være relevant i denne saken. Men det er jo også et tiltak.)

Barn burde ha samme beskyttelse uansett hvem av foreldrene barnet er hos.

mvh

Barnevernet har ikke mulighet til gripe inn hos samværsforelder, nei.

Derimot risikerer den som har omsorgen å få problemer med barnevernet hvis h*n sender barnet til samvær som er uforsvarlig.

Men samtidig viser det seg ganske så umulig å få barnevernet til å si hva de mener er omsorgssvikt hos samværsforelder...(ja, jeg har prøvd) for de vil ikke involveres i samværstvister.

Familievernkontoret sier at "far må få være far på sin måte" (kjent tone, den der).

Jeg er bare glad for at mine barn er eldre en Glimtippers. De klarer det meste selv.

hidi, the scorpion

Det er ikke snakk om rusmisbruk og det var ikke snakk om at han drakk seg full mens han hadde barnet, men at han fremdeles var full på morgenen når han skulle ha samvær.

Her var det ramaskrik! Du skrev kanskje innlegget litt hardt i forhold til eksen din!

Bare snakk med han, og jeg er sikker på at det ordner seg. Rydding og renslighet kan fort skli ut en periode, men si ifra på en vennlig måte. Små barn putter jo alt mulig i munnen...

Soving på sofaen, når et så lite barn er tilstede er absolutt ikke tilrådelig.

Ikke bland barnevern eller trusler inn i bildet, det kommer det aldri noe godt ut av. Tror deg når du sier han er en god far, men tilogmed de beste foreldre kan skli ut engang...

Her var det ramaskrik! Du skrev kanskje innlegget litt hardt i forhold til eksen din!

Bare snakk med han, og jeg er sikker på at det ordner seg. Rydding og renslighet kan fort skli ut en periode, men si ifra på en vennlig måte. Små barn putter jo alt mulig i munnen...

Soving på sofaen, når et så lite barn er tilstede er absolutt ikke tilrådelig.

Ikke bland barnevern eller trusler inn i bildet, det kommer det aldri noe godt ut av. Tror deg når du sier han er en god far, men tilogmed de beste foreldre kan skli ut engang...

Takk for svar, hidi :)

Ja, jeg tror snakking og oppfølging fra min side er det beste midlet akkurat nå. Jeg vil for all del ikke eskalere situasjonen mer enn nødvendig for barnets sikkerhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...