Gå til innhold

Et lite hjertesukk bare

Anbefalte innlegg

Skulle ønske barnebursdager foregikk i ukedagene og ikke i helgene. I helgene er jo gjerne folk på hytta eller noe annet.

I fjor på denne tiden da minstemor ble invitert på bursdag til ei jente i barnehagen, var vi på fjellet.

Nå har hun blitt invitert til samme jenta og vi har søren døtte meg planlagt årets første fjelltur akkurat på hennes bursdag i år også.

Stakkars jente. Dette er ei jente som jeg tror har behov for at folk stiller i bursdagen hennes og nå tror de vel at vi boikotter henne:(

Hun skal få en gave da. Det fikk hun i fjor også, men leit at minstemor ikke kan komme. Synes det hadde vært så mye bedre om bursdager hadde forgått på ukedager jeg, men skjønner om folk synes det kan bli slitsomt å arrangere midt i uka.

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261677-et-lite-hjertesukk-bare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette har vi gledet oss til lenge og nå har snøen kommet også.

Snøen er sikkert der neste helg også.

Tenk nå på jenta stakkar som blir lei seg når gjestene bortprioriterer henne. Du sier jo selv at det er synd hvis bursdagen blir droppet. Vel, her har du en unik mulighet til å sette andres behov først...

Annonse

Vi har alltid hatt helgebursdag - da får vi mye mere ro rundt det, foretrekker også når andre arrangerer i helg, eller blir det gjerne å gå tidligere fra jobb for å rekke bursdagen i tide, men det går jo det og.

Har stort sett god erfaring med at alle de nærmeste vennene stiller, av og til noen mer perifere som ikke kommer. Ikke hørt noen klager på at besøkene er i helga heller.

Jeg er enig med deg :-)

Vi hadde samme problemstilling forrige helg, da hadde vi planlagt hyttetur, og på torsdagen kom det bursdagsinvitasjon til lørdagen. Som Bella hadde såååå lyst til å gå i... Vi gjorde en avtale om at vi ble hjemme om det ikke var snø. Og jammen forsvant snøen, og Bella fikk gå i bursdag. Gjett om det var ei som jublet!

Tror det er tredje gangen Bella er invitert i bursdag siden hun begynte på skolen, hvor det har krasjet med andre ting vi har planlagt. Og når invitasjonen kommer 2-3 dager før bursdagen er det ikke like lett å legge om planene heller.

Tenk nå på jenta stakkar som blir lei seg når gjestene bortprioriterer henne. Du sier jo selv at det er synd hvis bursdagen blir droppet. Vel, her har du en unik mulighet til å sette andres behov først...

Men her er det ikke bare mitt behov som gjelder, men også 3 barn som har ventet på årets første fjelltur lenge. Ikke så lett å si til dem at det ikke blir noe av heller.

Jeg får bare håpe på at det ikke er så mange andre som melder avbud.

I uka er det gjerne like vanskelig, barna har fotball og turn og ridetimer og dans og svømming og et utall andre aktiviteter som det ikke alltid er bare-bare å avlyse, det blir jo gjerne mange bursdager å gå i på et år.

Her har vi alltid prioritert bursdager fremfor fritidsaktiviteter. Litt vanskeligere å avlyse en hel helg.

Annonse

Er vi hjemme så drar ungene i bursdag, er vi ikke hjemme så dropper vi ikke en hyttetur for en bursdag nei. Og det tror jeg ikke foreldre som legger barnebursdager til helgen forventer heller - det gjør i alle fall ikke jeg.

Nei, det er bare det at jeg føler at akkurat til denne jenta burde vi ha dratt, uten at jeg vil skrive hvorfor:)

Da vi hadde hytte var det mye som skulle klaffe for at vi alle (søstrene mine, jeg og ungene) hadde anledning til å ha en helg sammen på hytta så da avlyste vi ikke det på grunn av en bursdag nei.

Det er ikke alltid man bare kan dra neste helg istedet.

Men her er det ikke bare mitt behov som gjelder, men også 3 barn som har ventet på årets første fjelltur lenge. Ikke så lett å si til dem at det ikke blir noe av heller.

Jeg får bare håpe på at det ikke er så mange andre som melder avbud.

En fin anledning til å spille på empatien demmes! Jeg tror ikke skuffelsen blir så stor over å utsette fjellturen en uke. Du kan jo dra på kino eller noe annet artig med de to som ikke skal i bursdag:-)

En fin anledning til å spille på empatien demmes! Jeg tror ikke skuffelsen blir så stor over å utsette fjellturen en uke. Du kan jo dra på kino eller noe annet artig med de to som ikke skal i bursdag:-)

Det har seg slik at dette ikke er hytte, men en leilighet vi eier på fjellet. Vi har på den en utleieklausul som sier at må leie ut leiligheten en viss prosentandel i året.

Før sesongen starter må vi føre opp hvilke tidpunkter vi selv vil bruke leiligheten vår.

Når vi selv ikke bruker den, har vi noen som leier den ut for oss.

Neste helg kan den være opptatt.

Så det er ikke så enkelt at vi bare kan utsette. Vi vil helst få mest mulig ut av vintersesomgen og bruke leiligheten når vi kan.

Vi avlyser ikke en helgetur for en bursdag. Enkelte dagsturer eller planlagte aktiviteter kan vi endre på, det kommer ltt an på hva det er.

For de minste barna er det best å feire bursdagen på en helgedag. De er som regel altfor slitne på ettermiddagen til å få noe utav et selskap da. Når de er skolebarn tar vi helst selskapet umiddelbart etter skoletid, og fram til SFO-tid er over (ca kl 17). Da kan som regel alle komme og de er ikke utslitt heller.

Du skal sikkert ringe og si fra at barnet ikke kommer. Forklar det som det er, det er jo ingen som kan mistenke deg for noen boikot. Det er jo vanlig problemstilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...