Gå til innhold

Antall voksne i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest mikkoline

Barnehagen vår driver et evig eksperiment i hvor få voksne kan være med barna samtidig som de later som om det er forsvarlig. Eksempel: over 20 barn som lekte ute i vintermørket har tilsyn av hele en voksen. Ja, ja. Det var et engangstilfelle. Men finnes det noe måltall på hvor mange de skal være, eller er den nye barnehageloven bare veiledende? De har alltid tøyd grensa med 6 barn per voksen ved sykefravær og sånt. Men nå legger de opp til permanent organisering med 20 barn og 3 voksne på avdelinga. Og når en voksen er syk, blir den ikke erstattet med vikar, og vi som foreldre blir ikke informert om at de er så få på før i etterkant. Syns det hele er lite ok. Er det sånt man bare må finne seg i, eller er det noen handfaste lover man kan legge på bordet for å få saken videre? Har sloss med vindmøller i tre år nå, og de finner stadig på nye løsninger som ikke er til barnas beste.

Glad for alle innspill - til og med de som måtte mene jeg er ei sutremor. For jeg kan nok fort oppleves som det også, selv om jeg forsøker å være saklig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261689-antall-voksne-i-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den barnehagen jeg jobbet i, ble jeg ofte sittende alene med 17 barn (alene-ansvar ja)... sånn er trist... ihvertfall når jeg hadde 3 barn med ADHD inni den gruppen... jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke klarte det, så hadde jeg et alvorlig stort problem og hadde da ingenting i en barnehage å gjøre... Ofte hadde jeg dem i 2 timer før de begynte å bli hentet av foreldre :( jeg ble sliten og klarte ikke å ta skikkelig vare på dem når de var så mange..

Så nei! det du beskriver er ikke forsvarlig!

I barnehagen foregår de fleste bursdagene på lørdagen, men nå når de to eldste går på skolen er de fleste på ukedagene.

Selv har vi alltid barneselskap på lørdager.

Takk for svar :) Ble veldig overrasket og lurte på hva det var jeg egentlig hadde spurt om!

Gjest sånn er det

20 barn på 3 voksne er faktisk normalbemanning. Og ved ferieavvikling, avspasering og sykdom må man av og til være to, da det ikke er budsjett for å sette inn vikar ved første fraværsdag.

Dette er rammer som er like for alle barnehager. Både kommunale og private.

Men, dere som foreldre kan absolutt gjøre noe med situasjonen. Dere kan stille opp som vikar ved sykdom, eller betale det det koseter ekstra å sette inn vikar fra 1. fraværsdag.

Forstår at du er fortvilet, men dette er altså rammene.

Mange barnehager er såpass veldrevet at det faktisk er forsvarlig å drive på den måten, men det er ikke optimalt.

Annonse

Gjest Moråselill

20 barn på 3 voksne er faktisk normalbemanning. Og ved ferieavvikling, avspasering og sykdom må man av og til være to, da det ikke er budsjett for å sette inn vikar ved første fraværsdag.

Dette er rammer som er like for alle barnehager. Både kommunale og private.

Men, dere som foreldre kan absolutt gjøre noe med situasjonen. Dere kan stille opp som vikar ved sykdom, eller betale det det koseter ekstra å sette inn vikar fra 1. fraværsdag.

Forstår at du er fortvilet, men dette er altså rammene.

Mange barnehager er såpass veldrevet at det faktisk er forsvarlig å drive på den måten, men det er ikke optimalt.

Tenk om det var slik i skolen. Når en av lærerne er syke, må foreldrene ta seg fri fra jobben og stille som ufaglært vikarlærer ! Barna ville hoppet til topps og skoleresultatene ville ha sunket til bunns. Nei, verken på skole eller i barnehage burde man få lov til å bryte regel om tilsyn!!

Gjest sånn er det

Tenk om det var slik i skolen. Når en av lærerne er syke, må foreldrene ta seg fri fra jobben og stille som ufaglært vikarlærer ! Barna ville hoppet til topps og skoleresultatene ville ha sunket til bunns. Nei, verken på skole eller i barnehage burde man få lov til å bryte regel om tilsyn!!

Og, foreldre kunne fint vært vikar en gang i blandt. Alle assistenter i barnehagen er ufaglærte. Førskolelæreren har det pedagogiske ansvaret og hadde nok fint klart å få satt i sving en positivt innstillt forelder.

Men, så lenge personalet selv opplever situasjonen som forsvarlig, så bør nok foreldre stole på dette.

Og, om de ikke stoler på dette og ønsker å styrke voksentettheten så ser jeg ingenting galt med at de betaler ekstra for dette.

Et annet alternativ er jo å holde barnet hjemme i slike situasjoner. Og det bør man jo om man mener at ting er uforsvarlig.

Det er for dumt å sitte på gjerdet å kritisere uten å være villige til å bedre tilbudet.

Gjest Moråselill

Og, foreldre kunne fint vært vikar en gang i blandt. Alle assistenter i barnehagen er ufaglærte. Førskolelæreren har det pedagogiske ansvaret og hadde nok fint klart å få satt i sving en positivt innstillt forelder.

Men, så lenge personalet selv opplever situasjonen som forsvarlig, så bør nok foreldre stole på dette.

Og, om de ikke stoler på dette og ønsker å styrke voksentettheten så ser jeg ingenting galt med at de betaler ekstra for dette.

Et annet alternativ er jo å holde barnet hjemme i slike situasjoner. Og det bør man jo om man mener at ting er uforsvarlig.

Det er for dumt å sitte på gjerdet å kritisere uten å være villige til å bedre tilbudet.

"Det er for dumt å sitte på gjerdet å kritisere uten å være villige til å bedre tilbudet. " sier du.

Som jeg forstår deg synes du ikke at foreldre skal kritisere barnehagene for resurssmangel eller mangelfull pedagogikk.

Du synes foreldrene selv skal løse problemene.

Eh, hvilken barnehage jobber du i?

Gjest surreal

Hei. Det du beskriver er dessverre alt for ofte veldig vanlig. Barnehagen er en arbeidsplass som svært ofte rammes av sykdom, og du kan banne på at personalet får alt som "går" av uhumskheter.

Dessverre er det ikke så lett å informere foreldre om situasjoner som oppstår akutt (samme dag), men om man vet hvordan situasjonen er neste dag, bør barnehagen anstrenge seg for å sende ut felles informasjon til alle foreldre!

Slik gjør vi det med informasjon ved sykdom/krisetilstander; sender mail til alle foreldre (har mailing-liste), sender samme brev i hylla, henger opp plakater og informerer skriftlig på tavla og muntlig ved levering/henting så sant vi har kapasitet til det. Så vi BURDE si oss fornøyd med informasjonen vi gir. I tillegg må vi ofte ringe til enkelte foreldre som faktisk ikke har greid å få med seg infoen. ;) Sier ikke at du er en av dem, men poenget mitt er at samme hvor godt man informerer, så er det alltids noen som ikke får det med seg eller glemmer det. ;)

Når det gjelder bemanning, så

har vi 3/20 på storbarnsavd. (3-6år), og 3/10 (1-3år) på småbarnsavd. Denne bemanningen er "tredd" ned over hodet vårt, av bydel/kommune. Vi har en ekstra 50% stilling/ressurs som skal fordeles på hele barnehagen etter behov. I praksis fører dette til at vi har en ekstra person som flyttes rundt når det er sykdom, og ellers styrker denne personen avdelinger som trenger det eller driver med egne opplegg. Fungerer ok, men personen jobber hele dager, så i realiteten er det 2 dager den ene uka og 3 den neste.. Så man får jo ikke noe "jevn" tilskudd av ekstra personale (som om det var litt hver dag).

20 barn er mye mer enn 18! Det merkes når det er et par barn borte, for en forskjell! :) Likevel er 20 "forsvarlig" både sikkerhetsmessig og faglig/pedagogisk sett. Vi deler svært ofte opp i små lekegrupper, og tilpasser aktivitetene til alder&modning.

Når det gjelder vikarer ved sykdom, så får vi ikke alltid ta inn vikar. Vi har ofte restriksjoner ovenfra, pga budsjett... Vi strekker oss langt, og sikkert MYE lenger enn vi bør. (Det resulterer jo i at folk blir slitne, og lettere syke...) Vi sparer ikke vikarressurser i vilden sky, men vi bruker fornuft og tar ikke inn vikar de dagene vi kan klare oss uten. (Si at 1 voksen er syk på en annen avdeling. Deler av dagen kan man klare å avse en voksen for å avhjelpe situasjonen på denne avdelingen. Så bytter man gjerne på, en annen avdeling hjelper etter lunch feks. Fungerer fint).

Er det mange syke, (som nylig, da var vi 2 på hver avdeling, altså 2 voksne på 20 barn, og 2 på 10 småttiser), så er det jo ingen å sende over. Da må vi klare oss så best vi kan. Be foreldre som kan det levere sent, og hente tidlig, evt. holde barna hjemme. Sende med 2 matpakker osv, for vi har ingen å sende på kjøkkenet for å lage mat. I ytterste nød reduserer vi åpningstiden. Det er EKSTREMT sjelden vi holder stengt pga sykdom. DA er det virkelig krise da...

Det er ikke noen god situasjon for hverken barn, foreldre eller personalet. Vi ønsker oss MER PERSONALE I BARNEHAGEN! Sørg for å stemme frem folk som sørger for at det skjer!! Tror det ikke før jeg ser det....

Jeg har ikke noe entydig svar til deg, men jeg syns generelt at det er for lite folk i barnehagen. Aller helst burde det stå klart en haug med DYKTIGE vikarer også, som bare kan steppe inn når en av personalet er syke.. ;) For faktisk har vi ofte vært i den situasjonen at vi heller har valgt å være uten vikar, enn å bruke "udugelige" folk som blir mer en belastning enn hjelp i en hektisk krisesituasjon.

Når det er krise, som nylig, så skjer det noe med oss personalet. Vi girer ned noen hakk, og humøret "stiger". Vi må være positive for ikke å psyke oss ned i en vond sirkel! Vi gjør det beste ut av situasjonen. Vi organiserer barna i grupper, på små rom, og går litt i mellom, eller stasjonerer oss litt der vi vet vi trengs. Vi er ute i god tid med ting som må gjøres (rutinesituasjoner som tar tid, som feks. å legge ut klær til påkledning - det gjør vi når barna fremdeles i aktivitet og rolige, i stedet for å begynne midt i måltidet som ellers.. Da kan nemlig en ta pause når den andre spiser med barna. Ja, vi spiser 1 voksen med 20 barn. Og tro det eller ei, i dag var vi ute med ca 30 barn, og 2 voksne. De andre hadde pause. Får man ikke pause, går man i bakken når det er så hektisk. Det er den eneste "forsvarlige" tiden å sende fra folk på... Dessverre....).

Vi går heller inn litt før for å rekke å kle av alle, for det tar jo lenger tid med færre voksne. Vi dropper heller ut å rydde så mye, moppe gulv osv. Men vi prøver å være flinke på å skrive dagsrapport (informere), og generelt være mest mulig sammen med barna. Vi klarer å få til litt klapp og kos, småprat og tørk av neser, hjelp på do mm.. Når rutinene ellers er gode, vet barna hva man skal gjøre, og det letter situasjonen. Og vi er flinke til å ta med barna og få dem til å hjelpe. Dekke bordet, rydde på plass ting, hjelpe andre barn med strikk under støvelen, legge frem madrasser til hviling osv osv.

Alt i alt; nei, ikke forsvarlig, men ja, det går i en spesiell situasjon. Men hadde det vært sånn HVER dag, eller flere ganger i mnd, hadde jeg sluttet og heller sittet i kassa på Rimi.... ;)

nattaklem fra

Gjest sånn er det

"Det er for dumt å sitte på gjerdet å kritisere uten å være villige til å bedre tilbudet. " sier du.

Som jeg forstår deg synes du ikke at foreldre skal kritisere barnehagene for resurssmangel eller mangelfull pedagogikk.

Du synes foreldrene selv skal løse problemene.

Eh, hvilken barnehage jobber du i?

Jeg jobber heldigvis i en svært veldrevet barnehage. Vi har masse ressurser både når det gjelder vikarbudsjett, antall ansatte, pedagogtetthet og faglig kvalitet.

Foreldrene hos oss er kjempefornøyde, men så har man de veldig få som f.eks mener det er uansvarlig å være redusert bemanning enkelte dager.

Det jeg sier er at foreldre må kunne stole på barnehagens vurderinger. Personalet hos oss sier med en gang ifra dersom det er behov for vikar, noe de også får stort sett når de ber om det.

Derfor mener jeg at dersom personalet selv er fornøyd og mener det er forsvarlig, men at enkeltforeldre er svært kritiske så bør kanskje disse vurdere å stille opp. Eventuellt bli ringt opp ved sykdom eller avspasering slik at de da kan holde barna hjemme om de mener barnehagens vurderinger ikke holder mål.

Det jeg sier er at det kan være uenighet om hva som er forsvarlig. Og, dersom personalet selv opplever situasjonen som god så bør foreldre stole på at den er det.

(Dette forutsetter selvsagt at man generellt opplever barnehagen som trygg og ansvarlig.)

Gjør man ikke det må man ta opp dette med styrer.

Gjest også en mamma

3 voksne på 20 barn er i alle fall standarden i vår barnehage. Den ene avdelingen med 20 barn har riktignok 4 voksne, men det skyldes ekstra ressurser på noen barn.

Og selvsagt jobber de skift, så første timen er det bare 1 på avdelingen, og samme gjelder jo siste timen på dagen.

Forsvarlig? Alle som har barn i barnehage har vel snart skjønt at de må lære opp barna sine til å ta vare på seg selv, vurdere påkledningen selv, og innprente dem om ikke å forlate barnehagen før de blir hentet? Ellers er det jo ganske skummelt å ha dem i barnehagen mener nå jeg...

Gjest mikkoline

Jeg jobber heldigvis i en svært veldrevet barnehage. Vi har masse ressurser både når det gjelder vikarbudsjett, antall ansatte, pedagogtetthet og faglig kvalitet.

Foreldrene hos oss er kjempefornøyde, men så har man de veldig få som f.eks mener det er uansvarlig å være redusert bemanning enkelte dager.

Det jeg sier er at foreldre må kunne stole på barnehagens vurderinger. Personalet hos oss sier med en gang ifra dersom det er behov for vikar, noe de også får stort sett når de ber om det.

Derfor mener jeg at dersom personalet selv er fornøyd og mener det er forsvarlig, men at enkeltforeldre er svært kritiske så bør kanskje disse vurdere å stille opp. Eventuellt bli ringt opp ved sykdom eller avspasering slik at de da kan holde barna hjemme om de mener barnehagens vurderinger ikke holder mål.

Det jeg sier er at det kan være uenighet om hva som er forsvarlig. Og, dersom personalet selv opplever situasjonen som god så bør foreldre stole på at den er det.

(Dette forutsetter selvsagt at man generellt opplever barnehagen som trygg og ansvarlig.)

Vi har faktisk tilbudt oss å stille på kritiske dager. Men de sier det er for tungvint i fhd til vandelsattester osv. Og det respekterer jeg.

Penger er ikke problemet, for de har de siste årene ført tilbake flere tiltalls tusen til kommunekassa.

Det er ikke enkeltforeldre eller enkeltdager som er problemet, men den generelle drifta.

Vi har tatt det opp med styrer gjentatte ganger og på skikkelig vis, men det blir ingen bedring.

Skulle mer enn gjerne betalt mer, eller i hvert fall sett at bhg disponerte alle sine midler for å gi barna våre noe mer enn minimalt tilsyn. For det er ingen tvil om at det går ut over innholdet i hverdagen. Når de fleste dagene planlegges med "barnestyrt lek", og de få målretta aktivitetene faller bort pga personalmangel, så blir jeg fortvila. Og flere med meg.

De ansatte er stadig sykemeldte, og er ikke tilfreds med situasjonen.

Som forelder har jeg et stort ønske om å få et tilbud som er både trygt og kvalitetsmessig godt. Det er det ikke per i dag, og jeg vet ikke hvilke grep jeg kan ta for å bidra til løsning. Vet det kan se ut som om jeg sutrer og er den eneste, men sånn er det ikke.

Annonse

Gjest mikkoline

Jeg har gjentatte ganger bedt om å bli ringt opp slik at barnet evt kan tilbringe dagen hos sin hjemmeværende tante når det er lite personale. Men det har til dags dato ikke skjedd. VI får konsekvent informasjon i etterkant: "I dag har vi vært så få at aktivitetene utgikk, og barna har måttet være inne"

Gjest sånn er det

Vi har faktisk tilbudt oss å stille på kritiske dager. Men de sier det er for tungvint i fhd til vandelsattester osv. Og det respekterer jeg.

Penger er ikke problemet, for de har de siste årene ført tilbake flere tiltalls tusen til kommunekassa.

Det er ikke enkeltforeldre eller enkeltdager som er problemet, men den generelle drifta.

Vi har tatt det opp med styrer gjentatte ganger og på skikkelig vis, men det blir ingen bedring.

Skulle mer enn gjerne betalt mer, eller i hvert fall sett at bhg disponerte alle sine midler for å gi barna våre noe mer enn minimalt tilsyn. For det er ingen tvil om at det går ut over innholdet i hverdagen. Når de fleste dagene planlegges med "barnestyrt lek", og de få målretta aktivitetene faller bort pga personalmangel, så blir jeg fortvila. Og flere med meg.

De ansatte er stadig sykemeldte, og er ikke tilfreds med situasjonen.

Som forelder har jeg et stort ønske om å få et tilbud som er både trygt og kvalitetsmessig godt. Det er det ikke per i dag, og jeg vet ikke hvilke grep jeg kan ta for å bidra til løsning. Vet det kan se ut som om jeg sutrer og er den eneste, men sånn er det ikke.

Dette høres ikke bra ut. Det høres ut som en oppbevaringsplass.

I en slik situasjon er det på sin plass at foreldrene reagerer.

Ta det opp med FAU, som igjen bør forfatte en klage til SU.

Lykke til!

Gjest Elextra

I barnehagen vårt barn var i tidligere fikk de en ny styrer som var veldig nøye på å overholde reglene om minimumsbemanning. Tidligere hadde de unntaksvis hatt en voksen for lite.

Dermed stengte hun rett og slett barnehagen de dagene de var for få voksne og ikke klart å skaffe vikar. Skal si vi foreldre var glade for at hun var så påpasselig....

Gjest mikkoline

I barnehagen vårt barn var i tidligere fikk de en ny styrer som var veldig nøye på å overholde reglene om minimumsbemanning. Tidligere hadde de unntaksvis hatt en voksen for lite.

Dermed stengte hun rett og slett barnehagen de dagene de var for få voksne og ikke klart å skaffe vikar. Skal si vi foreldre var glade for at hun var så påpasselig....

Forstår det etterhvert slik at det ikke er krav om minimumsbemanning mer. Så stenging er neppe et alternativ lenger. Sikkert for å unngå opplevelser som det dere hadde.

Men som mor hadde jeg likt å få vite om de er veldig få på jobb slik at jeg kan finne alternative løsninger for mitt barn hvis mulig. Da blir det jo færre barn igjen i bhg også.

Gjest Elextra

Forstår det etterhvert slik at det ikke er krav om minimumsbemanning mer. Så stenging er neppe et alternativ lenger. Sikkert for å unngå opplevelser som det dere hadde.

Men som mor hadde jeg likt å få vite om de er veldig få på jobb slik at jeg kan finne alternative løsninger for mitt barn hvis mulig. Da blir det jo færre barn igjen i bhg også.

Ja, har du jo alternative løsninger er jo det fint, både for dere og for de andre barna i barnehagen.

Gjest mikkoline

Ja, har du jo alternative løsninger er jo det fint, både for dere og for de andre barna i barnehagen.

Ja, jeg har alternative løsninger. Og det hadde vært fint å benytte dem som plan B innimellom. Problemet er jo bare at jeg ikke får info fra bhg om når de er for få, slik at jeg ikke kan benytte løsningene. Og dermed kommer ikke det de andre til gode heller.

Har jo barnet i bhg fordi jeg syns det er viktig og riktig i fhd til andre alternativer. Men ønsker ikke at H*n stadig skal komme frustrert og sliten hjem etter dager med stressa personale.

Jeg kan forsåvidt forstå bhg som ikke har anledning til å informere alle foreldre til enhver tid ang. bemanningssituasjonen.

Skal de sette av en person som skal følge opp dette, vil jo det nødvendigvis gå utover barna?

Det er såpass mange beskjeder de skal gi i løpet av en dag og mange ting å passe på, slik at man kan vel ikke pålegge de ansatte til å huske å gi slik informasjon?

Men, som foreldre kan du vel selv plukke opp telefonen for å høre før du leverer i barnehagen?

Da vil du nok også få informasjon om at x er langtidssykemeldt frem til torsdag, og da har du anledning til å finne alternative løsninger for ditt barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...