Gå til innhold

Hva er den førskolepedagog?


Anbefalte innlegg

Gjest Lurerlitt pådet

En venninne er nettopp gått ut av døren uten jeg kunne hjelpe henne. Hun nærmer seg de 40, har 3 skjønne unger fra 4 og oppover. Nå vil hun absolutt ha papir på en utdannelse. Hun har i alle år arbeidet som 'ufaglært'. Ulike retninger. Ofte med unger.

Hun vurderer å ta utdannelse som førskolepedagog (3 år heltid, 4 år deltid). Men studiet har kun 45 av 180 vekttall i pedagogikk! Resten er musikk, drama, forming, KRL-faget, norsk, matte, naturfag idrett,samfunnsfag.

Som jeg kunne se, går ingen fag på konfliktløsning, ADHD problematikk, integrering ol.

Noe som trengs i dagens barnehager!

Nå spør jeg en utdannet forskolelærer med erfaring:

Sett tilbake, synes du utdanningen var god nok?

Synes du at du får brukt hele utdannelsen din i jobben?

Eller blir det for knappe ressurser?

Min venninne, som har levd lenge sammen med barn (og som har undervist mange unger i norsk og drama ol), finnes alternative utdanningsveier?

Det var der jeg kom til kort.

Men kanskje finnes svar her på fantastiske DOL?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261706-hva-er-den-f%C3%B8rskolepedagog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lurelitt pådet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168552370' post='3472017]

"Som jeg kunne se, går ingen fag på konfliktløsning, ADHD problematikk, integrering ol. "

Vi hadde mye av dette. I flere av fagene.

Så flott!

Husker du hvilket fag som behandlet for eks. ADHD?

Det hadde vært fint å kunne tilbakemelde!

Gjest Lurerlitt pådet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168553560' post='3472046]

Pedagogikk iallfall.

ADHD går altså av de 45 vekttallene.

Men hva synes du selv?

Sett utenfra, upersonlig, hva ville du ha valgt fra øverste hylle? Trengs det så mange vekttall i fag som ikke er relatert til pedagogikk? 135 av 180 poeng!

Hva er viktig i en utdannelse av en førskolepedagog. Hva følte du selv at gav deg mye?

Takknemlig for svar!

ADHD går altså av de 45 vekttallene.

Men hva synes du selv?

Sett utenfra, upersonlig, hva ville du ha valgt fra øverste hylle? Trengs det så mange vekttall i fag som ikke er relatert til pedagogikk? 135 av 180 poeng!

Hva er viktig i en utdannelse av en førskolepedagog. Hva følte du selv at gav deg mye?

Takknemlig for svar!

"Trengs det så mange vekttall i fag som ikke er relatert til pedagogikk? 135 av 180 poeng!"

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet..?

"Hva er viktig i en utdannelse av en førskolepedagog. Hva følte du selv at gav deg mye?"

Jeg lært veldig masse i løpet av de årene. Det har endret tankegangen min. Men dessverre kommer det ofte an på foreleser. Selv om man kan lese seg til masse selv.

De fikk en ny reform etter at jeg sluttet, så mulig ting er litt anerledes nå..

Annonse

Gjest Lurerlitt pådet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168555479' post='3472096]

"Trengs det så mange vekttall i fag som ikke er relatert til pedagogikk? 135 av 180 poeng!"

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet..?

"Hva er viktig i en utdannelse av en førskolepedagog. Hva følte du selv at gav deg mye?"

Jeg lært veldig masse i løpet av de årene. Det har endret tankegangen min. Men dessverre kommer det ofte an på foreleser. Selv om man kan lese seg til masse selv.

De fikk en ny reform etter at jeg sluttet, så mulig ting er litt anerledes nå..

Takk for at du tar deg tid til å svare meg.

Det er interessant og fint å høre at du synes studiet gav deg mye, at det endret tankene dine.

Det var et spørsmål du ikke forstod. Jeg prøver å omformulere: Hele studiet er på 180 studiepoeng. Ifølge planen min venninne viste meg er kun 45 av disse poeng læring i pedagogikk (eks ADHD).

Jeg er litt bekymret for min venninne. Av de 180 studiepoengene skal hun lære (180 - 45) er 135 studiepoeng fordelt på de andre fagene(som drama og norsk) som

jeg nevner i mitt første innlegg.

Jeg er redd min venninne, som synes hun 'kan' KRL, Norsk, Drama, Musikk, Forming vil falle igjennom.

Takk for at du tar deg tid til å svare meg.

Det er interessant og fint å høre at du synes studiet gav deg mye, at det endret tankene dine.

Det var et spørsmål du ikke forstod. Jeg prøver å omformulere: Hele studiet er på 180 studiepoeng. Ifølge planen min venninne viste meg er kun 45 av disse poeng læring i pedagogikk (eks ADHD).

Jeg er litt bekymret for min venninne. Av de 180 studiepoengene skal hun lære (180 - 45) er 135 studiepoeng fordelt på de andre fagene(som drama og norsk) som

jeg nevner i mitt første innlegg.

Jeg er redd min venninne, som synes hun 'kan' KRL, Norsk, Drama, Musikk, Forming vil falle igjennom.

Tror neppe hun kan alt dette.

Feks i KRL hadde vi mye om invandring og etikk i barnehagen. Hvoran håndtere vanskelige situasjoner.

I drama lærte vi oss å bruke hånddukker, fortellerteknikker, sette opp skuespill. I matematikk lærte vi om matte i barnehagen, hvordan se og formidle. I musikk lærte vi sanger og sangleker som vi kan benytte i barnehagen. Vi lærte å spille gitar og hvordan bruke musikk i barnehagen. I formingen lærte vi å sy dokker og andre opplegg vi kan bruke.

I tillegg hadde vi flere tverrfaglige prosjekt.

Pedagogikk er over tre år og består av uendelig mange temaer. + at man har har fordypning og kan da velge småbarnspedagogikk. Noe jeg anbefaler på det sterkeste.

Man må heller ikke glemme all praksisen.

Takk for at du tar deg tid til å svare meg.

Det er interessant og fint å høre at du synes studiet gav deg mye, at det endret tankene dine.

Det var et spørsmål du ikke forstod. Jeg prøver å omformulere: Hele studiet er på 180 studiepoeng. Ifølge planen min venninne viste meg er kun 45 av disse poeng læring i pedagogikk (eks ADHD).

Jeg er litt bekymret for min venninne. Av de 180 studiepoengene skal hun lære (180 - 45) er 135 studiepoeng fordelt på de andre fagene(som drama og norsk) som

jeg nevner i mitt første innlegg.

Jeg er redd min venninne, som synes hun 'kan' KRL, Norsk, Drama, Musikk, Forming vil falle igjennom.

Hvis hun allerede kan det, bør det jo ikke bli noe problem å ta eksamen i det. Sannsynligvis kan hun også spare noe tid på praksis da hun sikkert får noe godkjent.

Gjest Lurerlitt pådet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168557304' post='3472137]

Tror neppe hun kan alt dette.

Feks i KRL hadde vi mye om invandring og etikk i barnehagen. Hvoran håndtere vanskelige situasjoner.

I drama lærte vi oss å bruke hånddukker, fortellerteknikker, sette opp skuespill. I matematikk lærte vi om matte i barnehagen, hvordan se og formidle. I musikk lærte vi sanger og sangleker som vi kan benytte i barnehagen. Vi lærte å spille gitar og hvordan bruke musikk i barnehagen. I formingen lærte vi å sy dokker og andre opplegg vi kan bruke.

I tillegg hadde vi flere tverrfaglige prosjekt.

Pedagogikk er over tre år og består av uendelig mange temaer. + at man har har fordypning og kan da velge småbarnspedagogikk. Noe jeg anbefaler på det sterkeste.

Man må heller ikke glemme all praksisen.

Jeg må i seng nå, men vil først igjen takke for veldig konkret svar. Jeg synes du forteller godt hvorfor en erfaren dagmamma ol kan ha utbytte av studiet.

vennlig hilsen

Jeg må i seng nå, men vil først igjen takke for veldig konkret svar. Jeg synes du forteller godt hvorfor en erfaren dagmamma ol kan ha utbytte av studiet.

vennlig hilsen

=)

Det er bare å spørre. Er ganske trøtt og sliten nå, så svarene mine er ikke helt på topp.

Natta :)

Å lære pedagogikk uten å lære andre fag å bruke pedagogikken på, er som å lære tysk gramatikk uten å lære tyske gloser. Du kan bli veldig flink i gramatikk, men hva skal du med den? Du har jo ingen ord å bruke den på.

Etter mitt syn er det langt viktigere å kunne faget man skal lære fra seg enn mer eller mindre nyttig pedagogisk teori. Fagkunnskap har en pedagogisk kraft i seg selv.

En som er flink i ballspill, friluftsliv, musikk, forming, snekring,... hva det skal være, vil i kraft av sine ferdigheter inspirere og trekke barn med seg. (Med mindre vedkommene er pære idiot når det gjelder å omgås barn.)

En med overfladiske kunnskaper i aktiviteten, men god pedagogisk skolering, vil stille langt svakere. Barn inspireres ikke av pedagogikk, men av gode kunnskaper og ferdigheter.

Men selvsagt vil et nyttig pedagogikkstudie dyktiggjøre i formidling av kunnskaper.

Når det gjelder barn med f.eks. ADHD kan ens praktiske ferdigheter være gull verdt fordi de blir middelet til å nå barnet.

Jeg tror/håper at når man studerer et fag med hensikt å kunne lære det bort, blir studiet annerledes lagt opp enn om man studerer det for å anvende det i et annet yrke.

Hvor vidt de som studere til førskolelærere i dag synes studiet er relevant når de møter yrkeslivet, vet jeg veldig lite om.

mvh

Jeg kjenner til lærerutdanning bedre enn førskolelærer-utdanningen, men har ikke alle de "andre" fagene som du nevner didaktikk? Dvs hvordan lære bort handarbeid, norsk osv. Det er jo en form for pedagogikk det også.

Ta kontakt med en førskolelærer-utdanning for å få vite mer om hver enkelt fag.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...