Gå til innhold

Oj tror hun har fått lus. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Jenta vår på 6 år har klødd en del i hodebunden de siste par dagene. Snakket igår med en venninne som tilfeldig kom inn på dette med lus. Hun fortalte at barna til venninnen hadde slitt med lus i mange måneder. Disse barna var vi sammen med før jul. Så leser jeg at egg kan ligge og "ulme" i mange uker før de klekkes og da ingen andre vi kjenner har hatt lus kan det jo være smittekilden kommer fra disse barna?

Vel, jeg så noe jeg trodde var en liten flue i håret hennes igår. Men den klarte jeg å ødelegge. Idag fikk jeg tak i en til og den likner mistenkelig på lus iflg forstørret bilde på internett.

Den har ben foran og har ikke vinger..

Trodde hun klødde fordi jeg ikke har klart å vaske håret hennes på 1 1/2 ukes tid (pga ryggvondt) og at shampoen vi brukte siste faktisk ga håret hennes mange floker jeg ikke har klart å hverken "skylle" bort eller gre ut siden, heller ikke med spraybalsam, så hun ser ut som et busktroll. Men lus trives jo best i rent hår, så dette har jo ingenting med urenslighet å gjøre, men kanskje de koser seg blandt floker? Hun har normalt helt slett hår.

har ringt mannen min og han kjøper lusekur og kam, så får han ta seg av hårvasken og kuren når han kommer hjem.

Jeg klør jo selv jeg nå da og syns jeg ser egg......

men hva gjør man om man er i tvil? Går til legen?

Har avlyst bading med mormor og fetter pga smittefare og jeg bør vel ta en ringerunde til foreldrene rundt her.

Hva mer? Har ikke så stor fryser at den får plass til dyner og puter heller......

Hjelp

Fortsetter under...

Gjest hallow :o/

Lusekam er det beste middelet. Og, det hørst absolutt ut som dere har fått lus. Er du i tvil om ditt eget hode så legg et hvitt håndkle i vasken, bøy deg over og kam gjennom håret med lusekam - da ser du fort om det kommer lus ut. Gjør dette jevnlig med alle i familien. Husk å bruke Prioderm Liniment og ikke shampoo. Førstnevnte tar gjerne knekken på lusa etter to runder, mens shampoen har jeg dårlig erfaring med. Ha llinimentet i håret i kveld og la det være i til i morgen før det vaskes ut. Linimentet har en sterk lukt. Mine barn liker best å ha hodet langt nede i et håndkle når de blir behandlet for det svir både i øyne og nese. Vask luer og skift på sengene. Lus dør etter 2 døgn uten varme fra kroppen, så bruker du ikke senga på et par døgn er den lusefri. Kanskje du skulle reise bort i dag og bli borte over helgen :o) Du kan også henge ut klær/luer og sengetøy i kuldegrader eller legge det i en stor fryser hvis du har plass. Gi beskjed til barnehage skole som sender beskjed til de andre elevene. Gi beskjed til venner og familie hvis dere har hatt nærkontakt med de i den senere tid. Lus smitter fort og kan for gå litt på rundgang hvis den ikke blir børstet ut eller tatt knekken på med Liniment. Lykke til!

Æsj, lus er noe dritt. Jeg har hatt det en gang, ble smittet av lillesøster som hadde fått det på skolen. Jeg visste ikke om jeg var smittet, men hadde brukt mammas hårbørste og mamma hadde sovet i lillesøsters seng. Jeg klødde som en gal etter dag 1, men det var psykisk. Eggene klekker etter ca. en uka, og kan leve i sengetøy. Lusa lever kun i hodebunnen og dør etter 24 timer? i klær og senger.

Jeg kjøpte lusekam og gredde håret hver dag. Jeg gikk gjennom hele hodebunnen hver dag og lagde små skiller, og en dag så jeg noe lite grått og da flippa jeg ut, løp til apoteket og kjøpte lusekur - ikke shampo. Sov med det i håret med håndkle surra rundt hodet, så ble det borte. Tok en ny kur etter en uke, tilfelle egg hadde overlevd.

IKKE ta kur på deg selv før du ser du har lus, for da kan de bli resistente mot kuren.

Bytt ut hårbørste og vask håndkler hver dag. Ang. dyner og puter så kan du legge dem ut hvis det er minusgrader hos deg? Det gjorde jeg, slang alt på verandaen et døgn. Heldigvis var det kaldt.

Alle luer og sånt må også byttes og vaskes hver dag. Etter hun har tatt kuren må dere være nøye på dette, så hun unngår å få evt. nye egg i hodet fra en lue hun har brukt. Si i fra på skolen også, så de sender brev hjem til alle foreldre. Vær også nøye med håndhygiene, egg kan komme på hendene når man klør mye, selv om eggene er klistret ca. 1 cm ut på hårstrået.

Lykke til med å kverke faenskapet. :) Det er ikke noe ålreit å få sånne ubudne "gjester" på besøk.

Hun har nok lus, ja. Det er ingen krise :-) Legg luer, jakke og skjerf i fryseren, legg dyner og puter i en pose og bruk noen andre i noen dager. Lusa dør etter 2 dager vekk fra hodet. Vask de andre klærne hun har brukt de siste dagene.

Dere må sjekke alle i familien, du sjekker ved å gre gjennom vått hår med lusekam. Gre daglig den første tiden, eggene klekker etter ca. en uke. Det tar ofte mange uker før man begynner å klø, så hun kan ha hatt lus en stund. Du bør snakke med skolen og med de nærmeste vennene så de kan sjekkes også.

Følg oppskriften på lusemiddelet, så blir dere greit kvitt lusen.

Annonse

Hvis du får tak i en av de nye lusekammene i metall er du kommet langt.

De er 100 ganger bedre enn de vanlige i plast - mye tettere tenner slik at du får ut alle eggene også.

Forresten fungerer Lusestopp med naturlige ingredienser minst like godt som kjemikaliene du får på apoteket. I tillegg tar kuren bare en time framfor at kjemikaliene må være i håret hele natta.

Jeg tok Lusestopp på en av ungene sist og apoteket sitt på den andre. Den som hadde fått lusestopp hadde ingen lus etter den første kuren. Med den tradisjonelle kuren MÅ du ta to kurer, og det var levende lus på henne etter kur 1.

Nå fikk du meg til og begynne og klø ;o)

Uff da! Det var ikke meningen!

Fy flate dette er moro ;o(

Men jeg fikk heldigvis ordnet opp i kråkeredet til jenta mi da. Etter 1/2 flaske med god balsam og 1/2 flaske balsamspray er håret som normalt.

Jeg har sålangt funnet ca 10 lus på oss hver. Brrrrr. Så nå går kammer og vaskemaskiner for full rulle her. Er skikkelig ekkelst, men når jeg tenker på dem som små fluer er det greit.

Såsant du ikke bor i nærheten av oss (oslo syd-øst) så får vi håpe kløen din er ren "sympati" eh...!

Forresten fungerer Lusestopp med naturlige ingredienser minst like godt som kjemikaliene du får på apoteket. I tillegg tar kuren bare en time framfor at kjemikaliene må være i håret hele natta.

Jeg tok Lusestopp på en av ungene sist og apoteket sitt på den andre. Den som hadde fått lusestopp hadde ingen lus etter den første kuren. Med den tradisjonelle kuren MÅ du ta to kurer, og det var levende lus på henne etter kur 1.

Får man Lusetopp i helsekost butikker? Hvor kjøpte dere det? Takk for tips!

Mannen min har kjøpt middel fra apoteket. Fy så jæ**** det luktet! Og det skal sitte på i 12 timer, så det hadde vært interssant å prøve noe alternativ kanskje.

Hun har nok lus, ja. Det er ingen krise :-) Legg luer, jakke og skjerf i fryseren, legg dyner og puter i en pose og bruk noen andre i noen dager. Lusa dør etter 2 dager vekk fra hodet. Vask de andre klærne hun har brukt de siste dagene.

Dere må sjekke alle i familien, du sjekker ved å gre gjennom vått hår med lusekam. Gre daglig den første tiden, eggene klekker etter ca. en uke. Det tar ofte mange uker før man begynner å klø, så hun kan ha hatt lus en stund. Du bør snakke med skolen og med de nærmeste vennene så de kan sjekkes også.

Følg oppskriften på lusemiddelet, så blir dere greit kvitt lusen.

ja her vi ikke i tvil. Har plukket ut ca 10 lus på oss hver.

Nå har vi langt hår begge to, så lusa trives nok ekstra godt hos oss, men hadde aldri drømt om at vi skulle få lus. Alle andre, men ikke vi ;o)

Takk for tips!

Gjest Shira12

Uff da! Det var ikke meningen!

Fy flate dette er moro ;o(

Men jeg fikk heldigvis ordnet opp i kråkeredet til jenta mi da. Etter 1/2 flaske med god balsam og 1/2 flaske balsamspray er håret som normalt.

Jeg har sålangt funnet ca 10 lus på oss hver. Brrrrr. Så nå går kammer og vaskemaskiner for full rulle her. Er skikkelig ekkelst, men når jeg tenker på dem som små fluer er det greit.

Såsant du ikke bor i nærheten av oss (oslo syd-øst) så får vi håpe kløen din er ren "sympati" eh...!

Kløen er nok sympati ja, for jeg bor langt unna.

Når vi får lusevarsel fra barnehagen, begynner jeg og klø med en gang.

Heldigvis har vi sluppet unna, men lillesøstera mi har hatt flere ganger.

Er noe herk, men heldigvis ikke farlig da, en liten trøst om ikke annet ;o)

Kløen er nok sympati ja, for jeg bor langt unna.

Når vi får lusevarsel fra barnehagen, begynner jeg og klø med en gang.

Heldigvis har vi sluppet unna, men lillesøstera mi har hatt flere ganger.

Er noe herk, men heldigvis ikke farlig da, en liten trøst om ikke annet ;o)

har det på samme måte med omgangssyke. Hører jeg det er noe som går blir jeg "innbilt kvalm."

Godt du ikke bor her da. Dette var helt nytt for meg og jeg er snart 40....

Er hvertfall godt man ikke har det samme info om lus og hvem som får det, idag som da jeg var liten.

Annonse

Æsj, lus er noe dritt. Jeg har hatt det en gang, ble smittet av lillesøster som hadde fått det på skolen. Jeg visste ikke om jeg var smittet, men hadde brukt mammas hårbørste og mamma hadde sovet i lillesøsters seng. Jeg klødde som en gal etter dag 1, men det var psykisk. Eggene klekker etter ca. en uka, og kan leve i sengetøy. Lusa lever kun i hodebunnen og dør etter 24 timer? i klær og senger.

Jeg kjøpte lusekam og gredde håret hver dag. Jeg gikk gjennom hele hodebunnen hver dag og lagde små skiller, og en dag så jeg noe lite grått og da flippa jeg ut, løp til apoteket og kjøpte lusekur - ikke shampo. Sov med det i håret med håndkle surra rundt hodet, så ble det borte. Tok en ny kur etter en uke, tilfelle egg hadde overlevd.

IKKE ta kur på deg selv før du ser du har lus, for da kan de bli resistente mot kuren.

Bytt ut hårbørste og vask håndkler hver dag. Ang. dyner og puter så kan du legge dem ut hvis det er minusgrader hos deg? Det gjorde jeg, slang alt på verandaen et døgn. Heldigvis var det kaldt.

Alle luer og sånt må også byttes og vaskes hver dag. Etter hun har tatt kuren må dere være nøye på dette, så hun unngår å få evt. nye egg i hodet fra en lue hun har brukt. Si i fra på skolen også, så de sender brev hjem til alle foreldre. Vær også nøye med håndhygiene, egg kan komme på hendene når man klør mye, selv om eggene er klistret ca. 1 cm ut på hårstrået.

Lykke til med å kverke faenskapet. :) Det er ikke noe ålreit å få sånne ubudne "gjester" på besøk.

Takk skal du ha!

Bare lurer på èn ting; hva skal jeg si til vennene hennes? Klart jeg skal ringe foreldrene, men hvordan er det med barn idag mht lus? Nå mener jeg iforhold til evnt sladring osv. På skolen går de jo aldri ut med hvem som har lus, de bare sender ut skriv om at det går lus på skolen.

Da jeg vokste opp trodde man jo at lus hadde med urenslighet å gjøre.......

Nå er hun tatt ut av skolen da vi skal flytte, men bør jeg varsle skolen for det? Hun har ikke vært der siden før jul.

Lusekam er det beste middelet. Og, det hørst absolutt ut som dere har fått lus. Er du i tvil om ditt eget hode så legg et hvitt håndkle i vasken, bøy deg over og kam gjennom håret med lusekam - da ser du fort om det kommer lus ut. Gjør dette jevnlig med alle i familien. Husk å bruke Prioderm Liniment og ikke shampoo. Førstnevnte tar gjerne knekken på lusa etter to runder, mens shampoen har jeg dårlig erfaring med. Ha llinimentet i håret i kveld og la det være i til i morgen før det vaskes ut. Linimentet har en sterk lukt. Mine barn liker best å ha hodet langt nede i et håndkle når de blir behandlet for det svir både i øyne og nese. Vask luer og skift på sengene. Lus dør etter 2 døgn uten varme fra kroppen, så bruker du ikke senga på et par døgn er den lusefri. Kanskje du skulle reise bort i dag og bli borte over helgen :o) Du kan også henge ut klær/luer og sengetøy i kuldegrader eller legge det i en stor fryser hvis du har plass. Gi beskjed til barnehage skole som sender beskjed til de andre elevene. Gi beskjed til venner og familie hvis dere har hatt nærkontakt med de i den senere tid. Lus smitter fort og kan for gå litt på rundgang hvis den ikke blir børstet ut eller tatt knekken på med Liniment. Lykke til!

Takk for tips!

Har kjøpt dette middelet på apoteket. Pføy for en lukt! Stakkars jente som skal sove med dette. Jeg også, for her har vi sanket rundt 10 lus hver.

Kammen var kjempefin, men dette middelet vi skal sove med. Blæ. Og hun som er så var for lukter, stakkars.

Gjest Shira12

har det på samme måte med omgangssyke. Hører jeg det er noe som går blir jeg "innbilt kvalm."

Godt du ikke bor her da. Dette var helt nytt for meg og jeg er snart 40....

Er hvertfall godt man ikke har det samme info om lus og hvem som får det, idag som da jeg var liten.

Godt og høre at det ikke bare er jeg som blir kvalm, bare ved og høre om omgangsyke ;o)

Nei heldigvis er vi kommet lengre i dag, når det gjelder viten om lusa.

hidi, the scorpion

Takk skal du ha!

Bare lurer på èn ting; hva skal jeg si til vennene hennes? Klart jeg skal ringe foreldrene, men hvordan er det med barn idag mht lus? Nå mener jeg iforhold til evnt sladring osv. På skolen går de jo aldri ut med hvem som har lus, de bare sender ut skriv om at det går lus på skolen.

Da jeg vokste opp trodde man jo at lus hadde med urenslighet å gjøre.......

Nå er hun tatt ut av skolen da vi skal flytte, men bør jeg varsle skolen for det? Hun har ikke vært der siden før jul.

Tror ikke du behøver å tenke på det.

Men ville gitt beskjed til venninnenes foreldre, så de kan være litt obs å følge med...

Ingen tror på urenslighet lenger, vel?

Du trenger ikke å dra til legen. Om du finner lus i håret til ungen, så tar du kuren der. Be mannen din sjekke deg. Om du ikke har lus, så skal du ikke ta noen kur.

Det finnes nå en annen type luskam som er i stål. Virker som om det er mer effektiv enn den gamle i plast.

Vi tok faktisk ingen kur på jentungen forrige gang jeg fant en lus på henne. Men brukte kammen effektivt. Den skal ta kål på både lus og egg. Fant bare denne ene lusa, og ikke noe mer. (Noen uker siden nå)

Bytt sengetøy og vask det på 60 grader før du legger det i skapet. Vask alle klær som er i nærheten av håret.

Bamser og andre sengeting går i karantene en uke her i huset.

Fryser ikke ned noen ting. Vi har blitt kvitt krapylene hver gang, men de kommer gjerne tilbake etter noen mnd:-(

Gjest hallow ;o/

Takk for tips!

Har kjøpt dette middelet på apoteket. Pføy for en lukt! Stakkars jente som skal sove med dette. Jeg også, for her har vi sanket rundt 10 lus hver.

Kammen var kjempefin, men dette middelet vi skal sove med. Blæ. Og hun som er så var for lukter, stakkars.

Du må trøste deg med at lukten avtar ettersom det tørker .... Har hatt det i håret når barna legger seg og har nesten klart å gi de en kos når jeg legger meg et par timer etterpå for da har det avtatt i lukt...! Helt pyton med lus, men det ser ut som det er noe vi må leve med vi som har barn i barnehage og skole i dag. Jentene mine har tykt, langt og tett hårvekst og det er et eldorado for lus ... De har varm og fuktig hårbun. Asiatisk hår - fyldig og fint - men jeg hadde håpet at ikke lusa likte det så godt. Vi har etterhvert fått litt erfaring på ormådet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...