Gå til innhold

Oj tror hun har fått lus. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest lykke til !

Vi hadde lus i høst :( forferdelig ekkelt !! Fikk helt noia jeg.

Først ringte vi rundt til alle vi hadde omgått den siste tiden.

Vette hodene og vi stod med lusekammen å kjemte og kjemte, fant ikke så mange heldigvis, minsten hadde masse egg, helte oppi ei flaske med Liniment (hette det vel) i hvert hode. Stod at vi skulle ha det i i 12 timer, men leste på nettet at vi kunne ha det i i 24 timer, så vi gjorde det for sikkerhetsskyld.

Vasket alt av sengetøy, hodeputer og sykkelhjelmer lå i fryseren i ett døgn. Kastet alt av hårstrikker og hårbørster, kjøpte nytt sånn for sikkerhetsskyld.

Det var mange i barnehagen som hadde lus på samme tid, så barnehagen skrudde opp temperaturen påfølgende helg. Utkledningstøy ble vasket, gjenglemte strikker og annet hårstash ble kastet.

Etter 8 dager tok vi lusekuren nok en gang, ei flaske til hvert hode. Denne gangen hadde vi det i i 12 timer.

Heldigvis tok vi knekken på lusa her i huset !

Det er iallefall veldig viktig at kuren kun må tas der det er påvist lus. Flere og flere blir visst immune mot denne lusekuren apotekene har å tilby, og det er kanskje pga at folk tar kuren sånn for sikkerhetsskyld.

Lusekammer har vi nå alltid i hus, sjekker med jevne mellomrom.

Som du sier, i langt hår har kanskje lusa lettere for å gjemme seg bort :), hvor mange flasker brukte du pr hode siden dere har langt hår ? 2 - 3 stk ? Min svigerinne har langt tykt hår, hun måtte ha i 3 flasker i sitt hår .... og DEN prisen det er på disse lusekurene ......

Ja ja, håper ikke de dukker opp her igjen iallefall :)

Fortsetter under...

Du trenger ikke å dra til legen. Om du finner lus i håret til ungen, så tar du kuren der. Be mannen din sjekke deg. Om du ikke har lus, så skal du ikke ta noen kur.

Det finnes nå en annen type luskam som er i stål. Virker som om det er mer effektiv enn den gamle i plast.

Vi tok faktisk ingen kur på jentungen forrige gang jeg fant en lus på henne. Men brukte kammen effektivt. Den skal ta kål på både lus og egg. Fant bare denne ene lusa, og ikke noe mer. (Noen uker siden nå)

Bytt sengetøy og vask det på 60 grader før du legger det i skapet. Vask alle klær som er i nærheten av håret.

Bamser og andre sengeting går i karantene en uke her i huset.

Fryser ikke ned noen ting. Vi har blitt kvitt krapylene hver gang, men de kommer gjerne tilbake etter noen mnd:-(

Hvis de kommer tilbake etter noen måneder så gjør dere tydeligvis ikke nok for å få dem vekk.

Skikkelig stilig dette!

Gulp, eldstemor og jeg har også fått lus!!!

Fant 4 på henne og 4 på meg i går kveld.

Svigerinna mi hadde heldigvis en lusekur liggende, så vi delte på flaska nå i dag tidlig. Får håpe det er nok i vårt tykke hår.

Sukk, håper så inderlig dette går fort over!!!!

Og pappa'n i huset er helt hysterisk. Føler meg rent spedalsk her jeg sitter...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...