Gå til innhold

Dere med barn på 9-10 måneder...

Anbefalte innlegg

hjernetrimmern

Bare lurte på hva dere gir barna deres til mat om dagen, og når dere gir hva??

Og hvor mange ganger sover de??

Har prøvd litt forskjellig vi nå, men har endt opp med dette akkurat nå...

ca kl 07-0730 Melkeflaske, så sove 1 time til...

ca kl 1030 Brødskive med leverpostei... sove fra ca kl 11 og kanskje til 12

ca kl 1330-14 melkeflaske...sove fra 1430 og en liten stund...

ca kl 1730-18 Middagsmat/glass (kommer litt an på hva vi spiser)

kl 1830-19 Melkeflaske, så i seng for natten...

Og alt bli som regel spist opp...

Tenker litt på og få alt dette til å passe med barnehagen etterhvert også da...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261737-dere-med-barn-p%C3%A5-9-10-m%C3%A5neder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hjernetrimmern

Mine hadde ikke rene melkemåltider etter fylte 7-8 mnd de. Jeg ville nok begynt med grøt eller brød også til kvelds, og så en melkeskvett etterpå om barnet vil ha.

Det var det jeg tenkte også, at hun burde fått litt mer fast føde...men det skal sies, at hun virker veldig tilfreds med det hun har fått da.

Har ikke virket som hun er mer sulten hvertfall, for hun er en jente som sier klart i fra, når hun ikke får nok mat!

Men skal prøve meg enda mer frem i helgen!

Takk for svar!

Det var det jeg tenkte også, at hun burde fått litt mer fast føde...men det skal sies, at hun virker veldig tilfreds med det hun har fått da.

Har ikke virket som hun er mer sulten hvertfall, for hun er en jente som sier klart i fra, når hun ikke får nok mat!

Men skal prøve meg enda mer frem i helgen!

Takk for svar!

Ingen av mine var særlig glad i melk da, det var nok delvis derfor vi sluttet med melkemåltider såpass tidlig. Aner ikke hva som er "vanlig" jeg. :o)

Men mye melk tar plassen fra annen mat med annen næring som barnet jo trenger når det blir større. Bl.a. er mye melk ikke gunstig for jernopptaket i kroppen og det er viktig for små kropper.

Det anbefales jo max. 5 dl melk pr. dag, inkl. det som er i grøten, men jeg er ikke sikker på ved hvilken alder det gjelder. Alikevel ville jeg nok prøvd å innføre mer vanlig mat nå, mine spiste vel det vi spiste stort sett fra de var rundt 10 mnd mener jeg å huske, i alle fall nr. 2.

hjernetrimmern

Ingen av mine var særlig glad i melk da, det var nok delvis derfor vi sluttet med melkemåltider såpass tidlig. Aner ikke hva som er "vanlig" jeg. :o)

Men mye melk tar plassen fra annen mat med annen næring som barnet jo trenger når det blir større. Bl.a. er mye melk ikke gunstig for jernopptaket i kroppen og det er viktig for små kropper.

Det anbefales jo max. 5 dl melk pr. dag, inkl. det som er i grøten, men jeg er ikke sikker på ved hvilken alder det gjelder. Alikevel ville jeg nok prøvd å innføre mer vanlig mat nå, mine spiste vel det vi spiste stort sett fra de var rundt 10 mnd mener jeg å huske, i alle fall nr. 2.

Vi må hvertfall skjerpe oss med den middagslagingen om dagen, for vi er veldig sløve til å koke poteter og grønnsaker...Tar gjerne noe som er lettvint og er i hus! Men samtidig så er det vanskelig å lage ordentlig middag hver dag også, siden min mann jobber til alle døgnets tider...har skiftarbeid!

Må rett og slett begynne å planlegge middagene litt, føler jeg!

Jenta vår elsker kosestunden med flaska, så litt flaskemat skal hun få ha litt til..., men skal øke det andre inntaket gradvis fremover ja! Starter i dag..

Gutten min fikk ikke melkemåltider på den alderen, men han fikk melkeflaske om morningen for kosens skyld, og for å få i han melk. Melk fra kopp var ikke noe poppis. Litt etter melka og jeg hadde fått satt på kaffen, så var det frokost (grøt). Til lunsj fikk han brød og banan. Han fikk også mellommåltid som kunne være kiwi, banan eller fruktpure. Middag var stort sett middagsglass, etter å ha smakt på og spyttet ut mors middag. :)

Han fikk også flaske melk rett før kveldstid, halvtime etter kveldsmat som var grøt.

Ang. rutiner i barnehagen tror jeg ikke du bør tenke så mye på det, for de tilpasser seg etter par uker barnehagens rutiner. I den barnehagen han gikk, og den han går i nå er det frokost kl. 07.30-08.30, lunsj kl. 11, sovetid kl. 11.30 til de våkner, så lek og måltid igjen kl. 14.30 ca ettersom hvor leneg de sov, om de har vært ute osv.

Dette fungerer utmerket for han, men i helgene så trenger han en liten lur kl. 9, en halvtimes tid ca. Så sover han litt igjen sånn 14-tiden.

Annonse

Gjest mammama

Har en liten på 10 mnd. Så snart han våkner om morgenen får han 180 ml mme som han koser seg med i vår seng. Han spiser frokost mellom kl 8.30-9.00, oftest en brødskive men noen ganger grøt.

Etter formiddagsluren får han en flaske mme igjen, noen ganger litt frukt. Så spiser han middagsglass sånn ca kl 15.00. Noen ganger får han frukten som dessert. Så tar han en kort lur igjen.

Til kvelds får han en porsjon grøt og en flaske mme.

Synes opplegget ditt ser greit ut. Å få tre melkeflasker i døgnet er helt ok iflg vår helsesøster. Hovedsaken er vel at barnet vokser og trives.

Lykke til!

Gjest Ea'sMamma

"Oi" tenkte jeg "jenta mi må være en skikkelig storspiser..." ;) Vi har ingen rene melkemåltider mer, men hun får mme til og etter måltidene, rundt 5-600ml pr dag totalt. Ellers forløper dagen noe som dette:

Står opp i 6tida, spiser en skive brød, drikker mme og vann, sover litt, spiser igjen i 11tida, gjerne brød, frukt og vann - tar en liten lur igjen. Så er det et lite måltid i 14 tida, frukt og/eller brød og gjerne litt mme - grøt får vi ikke i henne mer, ei heller middager på glass, og middag i 16-17tida - spiser akkurat det samme som oss. Kvelds rundt 19-20, gjerne en skive eller to og mme.

Stort sett nekter hun å bli servert noe annet enn det vi spiser, så det gjelder å holde en sunn linje for hele familien ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...