Gå til innhold

Kokeøy - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hva er positivt og negativt med kokeøy? Vi skal pusse opp og har plass til en kokeøy. Da får vi ikke så veldig god plass til kjøkkenbord, men tror at det skal gå. For jeg ser ikke så positivt å spise alle måltid på en barstol da.

Vi har ikke helt bestemt oss, men hvis vi skal ha øy, vil jeg gjerne ha kokeplatene på den. Dette går greit i forhold til ventilasjonshette også, og noe jeg har hatt lyst til lenge. Dessuten blir det mer plass til veggskap, og det er alltid bra.

Så håper dere kan gi meg noen erfaringer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261744-koke%C3%B8y-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle jeg hatt kokeøy så måtte kjøkkenet vært SVÆRT! For jeg vil ha lys og luft og golvplass på kjøkkenet. Og dersom det blir veldig trangt med kokeøy og kjøkkenbord og dere ikke har mulighet til å ha en romslig spiseplass på stua i tilknytning til kjøkkenet (så slipper man å bære så mye frem og tilbake) så hadde jeg glatt droppet kokeøya.

Gjest det er meg da

Du vil ikke heller ha en vanlig øy i midten da, slik at du har ovnen din langsmed veggen, så kan du heller ha en steinplate på øya hvor du kan sette fra deg kjeler på, bake på o.l. ?

Ser for meg merkostnader jeg når du må ha hull i taket o.l. til vifta :)

Gjest Elextra

Jeg har sans for øy, men foretrekker å ha kokeplater langs veggen. Det er det flere grunner til. Utluftningen blir bedre når den er langs vegg, selv om en har vifte over. Dessuten vil jeg gjerne slippe vifte over øya, den tar mye rom.

Videre er det faktisk overraskende liten del av kjøkkenjobben som gjøres ved kokeplatene. En bruker mer tid med f.eks. skjærebrett og kniv, som gjerne kan gjøres på øya. Selv ville jeg derfor heller valgt å ha arbeidsbenk på øya og plater langs veggen.

Ville uansett bare valgt øy om jeg hadde et romslig kjøkken.

Jeg har sans for øy, men foretrekker å ha kokeplater langs veggen. Det er det flere grunner til. Utluftningen blir bedre når den er langs vegg, selv om en har vifte over. Dessuten vil jeg gjerne slippe vifte over øya, den tar mye rom.

Videre er det faktisk overraskende liten del av kjøkkenjobben som gjøres ved kokeplatene. En bruker mer tid med f.eks. skjærebrett og kniv, som gjerne kan gjøres på øya. Selv ville jeg derfor heller valgt å ha arbeidsbenk på øya og plater langs veggen.

Ville uansett bare valgt øy om jeg hadde et romslig kjøkken.

Men det er da litt fint også med hette over øya? Synes ikke de er så ruvende jeg.

http://www.moreinterior.no/kjokken/kjokken_default.asp?filnavn=eik_fasett_heltre_lakkert

Annonse

Gjest Persille

Mamma har øy med kokemuligheter - jeg har uten.

Hun har stor øy, med gasskomfyr og benkeplass på begge sider. Foran øya står et langbord med plass til 14 med kortsiden mot øya, og det er mitt all time higj favorittkjøkken! Ventilatorhetten går opp, og så til venstre - og er bokset inn så det ser ut som en bjelke. Oppå bjelken er det bygget en kant så det er hylle på begge sider og der har hun krukker ting mødre alltid har flust av. Støvsamlere :)

Jeg har ikke kokemuligheter på min øy, for det er for lavt under taket til å legge ventilator-røret der, så det måtte rett ut av veggen.

Men jeg har øy i to høyder, overskap på forsiden, og benkeskap på baksiden, og samme benkeplater oppå. Det gjør at jeg kan ha ting på øya som ikke synes fra stuen, men så kan jeg jobbe der og likevel få med meg alt. Det er også et naturlig sted å stå og lene seg om andre er til stede, uten at man er oppi maten.

Så jeg er fornøyd med begge varianter :)

Jeg ville ha tenkt på bruken, ikke hva du har lyst til, men hva du tror/vet du kommer til å få bruk for. Og koster det litt mer gjør ikke det SÅ mye, du skal jo ikke akkurat endre det til neste år igjen...

Mamma har øy med kokemuligheter - jeg har uten.

Hun har stor øy, med gasskomfyr og benkeplass på begge sider. Foran øya står et langbord med plass til 14 med kortsiden mot øya, og det er mitt all time higj favorittkjøkken! Ventilatorhetten går opp, og så til venstre - og er bokset inn så det ser ut som en bjelke. Oppå bjelken er det bygget en kant så det er hylle på begge sider og der har hun krukker ting mødre alltid har flust av. Støvsamlere :)

Jeg har ikke kokemuligheter på min øy, for det er for lavt under taket til å legge ventilator-røret der, så det måtte rett ut av veggen.

Men jeg har øy i to høyder, overskap på forsiden, og benkeskap på baksiden, og samme benkeplater oppå. Det gjør at jeg kan ha ting på øya som ikke synes fra stuen, men så kan jeg jobbe der og likevel få med meg alt. Det er også et naturlig sted å stå og lene seg om andre er til stede, uten at man er oppi maten.

Så jeg er fornøyd med begge varianter :)

Jeg ville ha tenkt på bruken, ikke hva du har lyst til, men hva du tror/vet du kommer til å få bruk for. Og koster det litt mer gjør ikke det SÅ mye, du skal jo ikke akkurat endre det til neste år igjen...

Tusen takk for flott tilbakemelding. Har du barstoler til din øy? Jeg har aldri skjønt denne høydeforsjellen før nå! Takk for flott innlegg.

Vi har en nydelig kokeøy i leiligheten vi leier, med topp i skiferstein(?) (svart), den har to kokeplater på hver side og en elektrisk grill i midten.

Jeg er superfornøyd med den og vi har allverdens plass til å kaste rundt oss med varme gryter og kopper og kar.

Avluftningen er stor og ruvende, men har hylle hele veien rundt med plass til krydder, kjøkkenvekt og diverse.

Har ikke barstoler, spise gjør vi ved spisebord i spisestua.

Gjest Persille

Tusen takk for flott tilbakemelding. Har du barstoler til din øy? Jeg har aldri skjønt denne høydeforsjellen før nå! Takk for flott innlegg.

Nei - jeg har ikke det.

Jeg har fire skap fra Ikea montert sammen, to ved siden av hverandre, og to med ryggen mot dem. På den ene siden er det to benkeskap - og på den andre siden to 90 cm veggskap, alle på ben. Det vil si at benken med benkeskapene er bredere enn benken med høyskapene - og det får en slags bareffekt. Men for å utnytte plassen ville jeg altså ha skap, fremfor å bare legge ut benkehevere på den lave platen.

Trykk på "kom igang" på denne linken; http://www.ikea.com/ms/no_NO/complete_kitchen_guide/get_inspired/index_original.html

Og se på kjøkken nr. seks. Helt til høyre i bildet ser du en tredje løsning, der de har montert en benkeplate på ben opp fra benken, som også gjør at det får en bar-effekt. Og der kan du ha stoler under :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...