Gå til innhold

Colombia

Gjest Frustrert å lei

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert å lei

Må bare først få si at jeg synes det er kjempefint at det skjer ting i Colombia,til tross for ferie,men nå er det på tide at vi langtidsventere får tildeling. Ser ut til at de med søsken prioriteres og de siste som har fått tildeling har ikke akkurat stått så lenge å ventet siden de fikk distrikt!

Andre som synes det samme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt må jeg bare si at selv om folk får tildeling raskt etter distrikt, behøver det ikke å bety at man ikke har ventet lenge. Se bare på siste tildeling. Der har de vært i papirmølla i ...var det ikke fem år jeg leste??? Selv sendte vi papirene til Colombia i nov 04, og da hadde papirene tatt lang tid her hjemme i Norge fra før.

Så når det gjelder Colombia: systemet der er langt fra "rettferdig". Tankene deres om å ta hensyn til barnet kan til tider virke lite velbegrunnet. Vi har iallefall aldri fått vite hvorfor lillebror skulle passe så godt til oss. Faktisk står det i rapporten at han ville passe godt til et ungt par uten barn, så de har altså ikke tatt så veldig hensyn til denne rapporten da vi fikk tildelt ham.

Om de tar hensyn til folk som har barn fra før, og at aldersforskjellen ikke blir alt for stor, synes jeg det faktisk er ganske så bra. Men uansett er ventetiden i Colombia sykt vanskelig. Ikke at jeg kan uttale meg om andre land, men for meg som utenforstående synes det virker som om Kina til nå har hatt et ryddigere og mer rettferdig system.

Dette har jeg sagt før, og jeg står faktisk inne for det også, sånn i ettertid, og det er ikke meningen å skremme noen....Men: om siste adopsjon var vår første adopsjon, tror jeg aldri i livet vi ville gått for Colombia igjen. Den vanvittige påkjenningen det ekstra venteåret var, er ikke noe jeg ønsker for vår familie å gjennomgå.

Jeg håper virkelig av hele mitt hjerte at alle dere som venter på distrikt skal få et brev i posten så fort som mulig, og dere som har distrikt skal slippe å vente mer nå.

Samtidig, og merkelig nok, er den endelige tildelingen så saliggjørende at den /nesten/ visker ut all vond lengsel og pine. Så, til deg "Frustrert og lei", håper jeg ting går din vei.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2093503
Del på andre sider

Kjenner frustrasjonen godt igjen, er nemlig mitt oppe i den selv.

Det er ikke likt for alle det skal være sikkert og vist og for min del synes jeg det nå begynner å bli litt vanskelig.

Noen venter veldig lenge mens andre nesten ikke i det hele tatt.

Har et vennepar som bare har ventet i 13 månder fra de sente papirene til landet til tildelingen var ett faktum, og da må jeg nokk innrømme at jeg lurer på hva som er med i bildet under metsjingen.

Forstå meg rett jeg unner de det så masse,og synes det er en stor glede å få oppleve gleden de har over å nokk en gang bli forelder og barnet i seg selv er helt fortryllende nydelig, men jeg kan ikke se logikken i det hele...hvorfor er de så mye bedere en andre som har ventet lenge?

Ja man kan vel gruble seg grønn i denne eviglange ventetiden....

Skulle nokk ønsket at det var mere logisk system i colombia ja, til tider er det nesten som at de bare trekker fra bunken sin..... ikke vet jeg...

Er nokk desverre veldig frustrert over trenden som har vist seg det siste halve året(ikke for å skuffe alle som har vært heldig denne tiden, det er jo tross alt systemet som er frustrerende.... positive ting som distrikt og tildeling er jo oppløftene for oss som venter selv om man skulle ønsket det for seg selv... så folkens ikke ta dette til dere...)

Så dere som synes det er dumt av oss utolmodige sjeler som enda ikke har fått oppleve den gleden det er å få bli foreldre... ha litt tolmodighet med oss, vi er jo bare sååå klare for rollen.

Lykke til alle sammen som er i prosessen uavhengi av hvor langt man er kommet.

Vi får krysse fingrene for at dette blir et meget godt år og kansje noen av oss treffes om ikke så lenge nede i lykkelandet vårt.

klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2094509
Del på andre sider

Først av alt må jeg bare si at selv om folk får tildeling raskt etter distrikt, behøver det ikke å bety at man ikke har ventet lenge. Se bare på siste tildeling. Der har de vært i papirmølla i ...var det ikke fem år jeg leste??? Selv sendte vi papirene til Colombia i nov 04, og da hadde papirene tatt lang tid her hjemme i Norge fra før.

Så når det gjelder Colombia: systemet der er langt fra "rettferdig". Tankene deres om å ta hensyn til barnet kan til tider virke lite velbegrunnet. Vi har iallefall aldri fått vite hvorfor lillebror skulle passe så godt til oss. Faktisk står det i rapporten at han ville passe godt til et ungt par uten barn, så de har altså ikke tatt så veldig hensyn til denne rapporten da vi fikk tildelt ham.

Om de tar hensyn til folk som har barn fra før, og at aldersforskjellen ikke blir alt for stor, synes jeg det faktisk er ganske så bra. Men uansett er ventetiden i Colombia sykt vanskelig. Ikke at jeg kan uttale meg om andre land, men for meg som utenforstående synes det virker som om Kina til nå har hatt et ryddigere og mer rettferdig system.

Dette har jeg sagt før, og jeg står faktisk inne for det også, sånn i ettertid, og det er ikke meningen å skremme noen....Men: om siste adopsjon var vår første adopsjon, tror jeg aldri i livet vi ville gått for Colombia igjen. Den vanvittige påkjenningen det ekstra venteåret var, er ikke noe jeg ønsker for vår familie å gjennomgå.

Jeg håper virkelig av hele mitt hjerte at alle dere som venter på distrikt skal få et brev i posten så fort som mulig, og dere som har distrikt skal slippe å vente mer nå.

Samtidig, og merkelig nok, er den endelige tildelingen så saliggjørende at den /nesten/ visker ut all vond lengsel og pine. Så, til deg "Frustrert og lei", håper jeg ting går din vei.

Mvh

Vil bare si atjeg synes innlegget ditt var godt skrevet.

Har nokk desverre tengt samme tanken i forbindelse med den tunge påkjenningen det er å vente slik og om man i det hele tatt skal gå for en runde til med colombia som land.

Dette vi tiden vise, vi må i alle fall bli ferdig med den første prosessen først.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2094516
Del på andre sider

Hei, forstår at du blir frustrert over all ventinga. Ville bare si at jeg ikke tror at de med søsken blir prioritert. Vi fikk nr 2 i sommer etter to års venting fra pap ble sendt. Vi var sammen med flere norske par, noen som fikk søsken og noen som fikk større barn. De som fikk større barn hadde meget kort ventetid, mens vi med søsken hadde lang ventetid(to år ++). De prøver alltid å matche barnet best mulig til foreldrene, og derfor blir det naturlig nok ikke en "rettferdig" ventelist/-tid. Håper at det er ders tur snart, vet av erfaring at ventetiden er glemt i det øyeblikket dere får barnet!Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2094748
Del på andre sider

Hei !

Er også en av dem som er kjempelei, og ikke helt skjønner meg på hvorfor noen må vente bare noen mnd, mens andre må vente flere år..

Vi har selv ventet snart 2 år i Colombia..og er veldig klar for å bli foreldre snart.

Vet at det er foreldre til barnet og ikke barn til foreldrene som er grunnprinsippet. Det er flott,men det er ganske vanskelig og frustrerende for oss "foreldre "å vente såpass lenge. Derfor skulle jeg ønske at det var et mer forutsigbart kø system i Colombia også. Da hadde vi hatt mer konkrete opplysninger å forholde oss til.

Det er uvissheten som er det verste.

Jeg unner alle her inne tildeling uansett hvor lenge de har ventet, men synes også det er vanskelig med så totalt foirskellige ventetider.

Våre nærmeste Adopsjonsvenner har fått tildeling etter 13-15 mnd. i Colombia,. Da er det ikke så rart at en begynner å undre seg hvorfor vi må vente så lenge...

Håper den lange ventetiden snart er over for alle oss som har ventet lenge nå.

Lykke til videre.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2094983
Del på andre sider

Annonse

Hei, er selv helt oppgitt om dagen og synes hele denne ventetiden, spesielt no på slutten (forhåpentligvis), er helt pyton.Skjønner ikke hvor jeg skal hente mer insprasjon og tolmodighet fra. Når jeg ser på col listen er det ikke så mange igjen som venter på nr 2 så det må jo være vår tur snart, kan ikke forstå noe annet.Hvordan systemet egentlig funker i Colombia kan en jo studere seg ihjel på. Lykke til alle sammen,håper det kommer gladmeldinger snart fra oss langtidsventere for jeg kaller oss det etter å ha hatt søknad i col i 2 år.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2095003
Del på andre sider

Skjønner hvordan du har det.

Har selv hatt papirene i Colombia siden 1.12.04!

Håper vi slipper å vente så lenge at vi må sette igang med ny sosialrapport! Det vet jeg ikke om jeg orker å begynne med!

Har en liten drøm om å trille barnevogn i 17 mai toget jeg, men vi får se.

Håper det renner inn med tildelinger til alle sammen snart, om man har ventet kort eller lenge, om man har barn fra før eller ikke:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2095147
Del på andre sider

Skjønner hvordan du har det.

Har selv hatt papirene i Colombia siden 1.12.04!

Håper vi slipper å vente så lenge at vi må sette igang med ny sosialrapport! Det vet jeg ikke om jeg orker å begynne med!

Har en liten drøm om å trille barnevogn i 17 mai toget jeg, men vi får se.

Håper det renner inn med tildelinger til alle sammen snart, om man har ventet kort eller lenge, om man har barn fra før eller ikke:-)

Ser vi er 3 stk som ligger noenlunde likt og med samme distriktsdato. Det er jo spennende hvem som får først av oss, eller kanskje 3 på rappen? Det hadde vært knall!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2095201
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt frustrasjonen din, men må smile litt, for da vi gikk og ventet og ventet og ventet, så følte jeg og flere med meg at det var dem _uten_ barn som ble prioritert. Tror det har litt med øye som ser. Eller kanskje hjertet som venter ;o)

Mht til den siste familien som annonserte tildeling her inne, så skal det være sagt at selv om det kun er få dager siden de fikk distrikt, så har de hatt en sinnsyk lang ventetid før det. 5 år... Så akkurat dem synes jeg ikke man skal være så misunnelig på :-)

Men Colombia er Colombia - uforutsigbart! og på denne tiden i fjor var det jeg som skrek ut frustrasjonen min på dol og andre steder. Det var pyton å gå slik og vente!!

Men så kom telefonen, og så var alt glemt. Vi ventet 1 år og 364 dager fra vi sendte papirene til Telefonen kom. Pluss nesten to år med godkjenning og kluss her hjemme i Norge. Vi var tilbake i Norge med Lillebror fire år og to dager etter at vi kontaktet sosialkontoret... Men nå i ettertid var det verd hvert sekund vi ventet.

Og det frister overhode ikke med noen ny prosess nå, det kan jeg love! Men om vi skal ha flere barn, blir det fra Colombia, så mye er sikkert.

Og ventetiden er laaaang i alle land. Jeg har snakket med frustrerte søkere båder på Kina, Fillipinene og Etiopia. Tenk på Kinasøkerene, som har opplevd at ventetiden har gått opp fra 6 mnd til 15 mnd! Det nærmer seg en tripling. For Colombia er det i alle fall bare en dobling. Man må se lyspunkt der de er ;o)

Men, men. Jeg vet at når man går slik og ventet så er det ingenting som egentlig kan trøste. Og man kommer til et punkt der man ikke er i stand til å glede seg over andres lykke, men i stedet bare gråter litt ekstra over at det ikke var en selv som fikk tildeling...

Men jeg krysser fingrene, og håper at 2007 starter med et brak, så snart vi skriver februar. Tvi-tvi!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2096683
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt frustrasjonen din, men må smile litt, for da vi gikk og ventet og ventet og ventet, så følte jeg og flere med meg at det var dem _uten_ barn som ble prioritert. Tror det har litt med øye som ser. Eller kanskje hjertet som venter ;o)

Mht til den siste familien som annonserte tildeling her inne, så skal det være sagt at selv om det kun er få dager siden de fikk distrikt, så har de hatt en sinnsyk lang ventetid før det. 5 år... Så akkurat dem synes jeg ikke man skal være så misunnelig på :-)

Men Colombia er Colombia - uforutsigbart! og på denne tiden i fjor var det jeg som skrek ut frustrasjonen min på dol og andre steder. Det var pyton å gå slik og vente!!

Men så kom telefonen, og så var alt glemt. Vi ventet 1 år og 364 dager fra vi sendte papirene til Telefonen kom. Pluss nesten to år med godkjenning og kluss her hjemme i Norge. Vi var tilbake i Norge med Lillebror fire år og to dager etter at vi kontaktet sosialkontoret... Men nå i ettertid var det verd hvert sekund vi ventet.

Og det frister overhode ikke med noen ny prosess nå, det kan jeg love! Men om vi skal ha flere barn, blir det fra Colombia, så mye er sikkert.

Og ventetiden er laaaang i alle land. Jeg har snakket med frustrerte søkere båder på Kina, Fillipinene og Etiopia. Tenk på Kinasøkerene, som har opplevd at ventetiden har gått opp fra 6 mnd til 15 mnd! Det nærmer seg en tripling. For Colombia er det i alle fall bare en dobling. Man må se lyspunkt der de er ;o)

Men, men. Jeg vet at når man går slik og ventet så er det ingenting som egentlig kan trøste. Og man kommer til et punkt der man ikke er i stand til å glede seg over andres lykke, men i stedet bare gråter litt ekstra over at det ikke var en selv som fikk tildeling...

Men jeg krysser fingrene, og håper at 2007 starter med et brak, så snart vi skriver februar. Tvi-tvi!

"Men jeg krysser fingrene, og håper at 2007 starter med et brak, så snart vi skriver februar. Tvi-tvi! "

Amen....:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261773-colombia/#findComment-2097099
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...