Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Jeg har nevnt dette flere ganger nå og håper ikke dere mener jeg syter. :-( Men må ha litt hjelp nå.. Det gjelder smertene i ribbeina på høyre side som jeg har hatt i 3 dager nå. Har hostet kraftig i over 2 uker, og høygravid og +15 kg på toppen har nok i kombinasjon gitt meg en muskelstrekk el.l. Det gjør sinnsykt vondt bare å trekke pusten dypt. Kan ikke finne på å nyse, må ha hjelp til å legge meg ned og stå opp av senga, snu seg er nesten ikke mulig. Hva skjer om jeg går i fødsel de nærmeste dagene - vil jeg bli "tvunget" til å føde vaginalt eller kan jeg ha en god grunn til å få keisersnitt? Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å være i stand til noe om jeg skal gjennom en hel fødsel med slike smerter i brystet, og hvordan vil det bli etterpå?? Jeg blir verre bare av å reise meg opp fra senga uten hjelp. Ringte jordmor i går, hun mente jeg bare skulle ta det med ro, og hvile mye, men jeg har jo en 2,5-åring og vanlige bevegelser kan gjøre at det hogger til.. I dag er jeg verre. Skal jeg ringe føden på mandag om det vedvarer, og forhøre meg om alternativene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Ja, du bør ringe og høre. Hvis du har det samme som jeg fikk ved siste svangerskap er det forferdelig vondt. Noen muskler ble forstrekt på ene siden etter influensa med hoste. Jeg måtte også ha hjelp til å komme meg ut av senga, og jeg fryktet _virkelig_ å måtte føde i den tilstanden. Krysser fingrene for at du blir helt bra til fødselen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flystripa Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hvorfor vente til mandag? Fødeavd er evig åpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hvorfor vente til mandag? Fødeavd er evig åpen! Sant det.. man er bare så vant til å "vente over helga".. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tok en tlf og jordmor eller hvem jeg snakket med kunne ikke skjønne hva problemet var. "Men du får jo epidural. Og ved andre fødsel sklir jo bare ungen ut!" OK, men jeg regner med det kan bli en god økt både før epidural kan settes og også ved trykking, sa jeg. "Neida, det går så bra så. Du får ta komntakt med poliklinikken på mandag da vettu. Også får vi håpe det går over til fødsel, ha det bra!" Jeg syntes ikke noe om denne responsen, hun tok meg ikke alvorlig i det hele tatt.. Så hva faen gjør jeg nå.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Ja, du bør ringe og høre. Hvis du har det samme som jeg fikk ved siste svangerskap er det forferdelig vondt. Noen muskler ble forstrekt på ene siden etter influensa med hoste. Jeg måtte også ha hjelp til å komme meg ut av senga, og jeg fryktet _virkelig_ å måtte føde i den tilstanden. Krysser fingrene for at du blir helt bra til fødselen! Du ble helt bra? Hvor lang tid tok det tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tok en tlf og jordmor eller hvem jeg snakket med kunne ikke skjønne hva problemet var. "Men du får jo epidural. Og ved andre fødsel sklir jo bare ungen ut!" OK, men jeg regner med det kan bli en god økt både før epidural kan settes og også ved trykking, sa jeg. "Neida, det går så bra så. Du får ta komntakt med poliklinikken på mandag da vettu. Også får vi håpe det går over til fødsel, ha det bra!" Jeg syntes ikke noe om denne responsen, hun tok meg ikke alvorlig i det hele tatt.. Så hva faen gjør jeg nå.. Det var dårlig! Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt en gang til hvis du ikke blir bedre i løpet av dagen. De må da ta høygravide med sånne smerter alvorlig!?! Hvis det er vondt å trekke pusten, så skjønner jeg godt du er bekymret for fødsel, for da har man så vondt at man har nok med å huske å puste egentlig. Og "ungen skir ut"??? Javel... Aldri hørt om en unge som bare skir ut men.. Uff, føler virkelig med deg. Har du ingen du kan be bo hos deg noen dager og ta seg av barnet ditt, så du bare kan ligge rett ut og slappe av? Mannen din er kanskje ikke hjemme? Ønsker deg i hvert fall god bedring, og håper dette blir borte, i den mindte bedre, til fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Det var dårlig! Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt en gang til hvis du ikke blir bedre i løpet av dagen. De må da ta høygravide med sånne smerter alvorlig!?! Hvis det er vondt å trekke pusten, så skjønner jeg godt du er bekymret for fødsel, for da har man så vondt at man har nok med å huske å puste egentlig. Og "ungen skir ut"??? Javel... Aldri hørt om en unge som bare skir ut men.. Uff, føler virkelig med deg. Har du ingen du kan be bo hos deg noen dager og ta seg av barnet ditt, så du bare kan ligge rett ut og slappe av? Mannen din er kanskje ikke hjemme? Ønsker deg i hvert fall god bedring, og håper dette blir borte, i den mindte bedre, til fødsel. Tusen takk, jeg har litt småpanikk her nå... Joda, lillemann har barnehageplass, og pappan gjør alt han kan for meg og mer til.. :-) Men å møte så liten forståelse - OK, kanskje jeg overdriver? Kanskje er det ingen big deal dette her? Men jeg hadde en svært lite forståelsesfull jordmor sist også, tenk om jeg nå ender opp med henne jeg snakket med på tlf.. Hun gadd nesten ikke høre etter. Sa også at jeg hadde en veldig tøff fødsel sist, og var mørbanket i en uke etterpå. Nei, nå babler jeg ivei her, men er virkelig fortvila.. :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Du ble helt bra? Hvor lang tid tok det tror du? I 2-3 dager greide jeg knapt røre meg, men fra da av gikk det bedre. Helt bra var jeg ikke før etter en mnd vil jeg tro. Hvor lenge har du igjen nå? Håper du slipper å føde med disse smertene, det blir dobbelt vondt for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 I 2-3 dager greide jeg knapt røre meg, men fra da av gikk det bedre. Helt bra var jeg ikke før etter en mnd vil jeg tro. Hvor lenge har du igjen nå? Håper du slipper å føde med disse smertene, det blir dobbelt vondt for deg. I uke 38. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tusen takk, jeg har litt småpanikk her nå... Joda, lillemann har barnehageplass, og pappan gjør alt han kan for meg og mer til.. :-) Men å møte så liten forståelse - OK, kanskje jeg overdriver? Kanskje er det ingen big deal dette her? Men jeg hadde en svært lite forståelsesfull jordmor sist også, tenk om jeg nå ender opp med henne jeg snakket med på tlf.. Hun gadd nesten ikke høre etter. Sa også at jeg hadde en veldig tøff fødsel sist, og var mørbanket i en uke etterpå. Nei, nå babler jeg ivei her, men er virkelig fortvila.. :-( Du overdriver ikke. Du ble møtt med en elendig respons da du ringte. Dine smerter og din redsel skulle vært tatt på alvor, ikke bagatellisert. Både ut fra din nåværende situasjon isolert sett, og også med tanke på din forrige fødsel og de spor den har satt. Håper du får snakke med et mer vettugt menneske. Kunne dere kanskje fått noen til å passe gutten, sånn at mannen din kunne blitt med deg ned på føden? Kanskje bedre å kunne snakke med et menneske ansikt til ansikt, og også å ha med mannen din som støtte i situasjonen, siden du sikkert - som meg - lar deg avfeie litt for lett (ref. at du sier at du "sikkert overdriver". Man blir redd for å slå i bordet og si "HØR HER, jeg har vanvittig vondt, og er livredd for å føde når jeg er slik" (eller noe annet selvsagt, men altså å ikke la seg avfeie). Vanskelig når man føler at ens henvendelse blir bagatellisert av en som i utgangspunktet skal være en slags ekspert på situasjonen. Har vondt av deg nå, og håper du får bedre hjelp ved neste henvendelse! Og at du kan få med mannen din som støtte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tok en tlf og jordmor eller hvem jeg snakket med kunne ikke skjønne hva problemet var. "Men du får jo epidural. Og ved andre fødsel sklir jo bare ungen ut!" OK, men jeg regner med det kan bli en god økt både før epidural kan settes og også ved trykking, sa jeg. "Neida, det går så bra så. Du får ta komntakt med poliklinikken på mandag da vettu. Også får vi håpe det går over til fødsel, ha det bra!" Jeg syntes ikke noe om denne responsen, hun tok meg ikke alvorlig i det hele tatt.. Så hva faen gjør jeg nå.. Nå er jeg både forbanna og lei meg på dine vegne! Dette var absolutt IKKE det du trengte som er litt bekymret i henhold til fødsel i utgangspunktet. Du må be om en annen jordmor om du får en som viser seg å være heksete mot deg, eller få mannen din til å gjøre det. Dere _skal_ ha en bedre opplevelse enn sist. Er det samme sykehus som sist? Uansett be om å snakke med overlegen som har ansvar for avdelingen, dette er ikke greit. Og nei, du er ikke hysterisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tok en tlf og jordmor eller hvem jeg snakket med kunne ikke skjønne hva problemet var. "Men du får jo epidural. Og ved andre fødsel sklir jo bare ungen ut!" OK, men jeg regner med det kan bli en god økt både før epidural kan settes og også ved trykking, sa jeg. "Neida, det går så bra så. Du får ta komntakt med poliklinikken på mandag da vettu. Også får vi håpe det går over til fødsel, ha det bra!" Jeg syntes ikke noe om denne responsen, hun tok meg ikke alvorlig i det hele tatt.. Så hva faen gjør jeg nå.. Hva!!!???!!! Dette må du ikke godta! Ring igjen. Får du samme person på tråden så ber du om å få snakke med ansvarlig jordmor. "Du får jo epidural!" Greit, det kan du sikkert få, men du skal jo ha noen cm åpning først og puste bør du jo gjøre hele tiden... "Ungen sklir ut" Eh, det har absolutt ikke føltes slik når jeg har født... Føler så med deg, mij. Og jeg håper inderlig du får hjelp. Kom til å tenke på noe. Har du mulighet til å prøve akupunktur mot smertene nå? Er det muskelstrekk så kan det kanskje hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tok en tlf og jordmor eller hvem jeg snakket med kunne ikke skjønne hva problemet var. "Men du får jo epidural. Og ved andre fødsel sklir jo bare ungen ut!" OK, men jeg regner med det kan bli en god økt både før epidural kan settes og også ved trykking, sa jeg. "Neida, det går så bra så. Du får ta komntakt med poliklinikken på mandag da vettu. Også får vi håpe det går over til fødsel, ha det bra!" Jeg syntes ikke noe om denne responsen, hun tok meg ikke alvorlig i det hele tatt.. Så hva faen gjør jeg nå.. Du SKAL bli tatt på alvor med dine bekymringer og plager. Det der er for dårlig. Skulle likt å vite hvilket sykehus det der gjelder... Jeg slet fælt selv før fødselen i august. Både med fysiske plager og med fødselsangst, men jeg tok kontakt med både jordmødrer og leger og fikk ekstra konsultasjoner på sykehuset bare ved å ringe føden, uten at de ga meg det minste inntrykk av at jeg maste. De tok meg virkelig på alvor, og det var det jeg trengte, og det trenger du også! Selvfølgelig skal man ikke fly ned dørene på sykehuset, det er ikke det jeg mener, men har man vondt, er redd eller noe anna, så skal man tas på alvor. En annen ting er at det er fort gjort for en lege eller jordmor å lytte og gi et råd eller to til bekymrede gravide. Mye bedre enn å møte den gravide med arroganse eller en slags "fy hvor du maser"-holdning. Det gagner ingen på sikt, og gjør bare vondt verre for den gravide. De bør jo være interessert i at den som om noen dager/uker skal føde hos dem, kommer dit med en følelse av trygghet og "her blir vi tatt godt vare på"-følelse. Å komme til fødsel på en fødeavdeling der man tidligere bare har møtt "motstand" er ille. Håper du tar mot til deg og ringer en gang til og treffer et hyggelig menneske som gir deg oppmuntring og kanskje har noen råd som er mulig for deg å følge. Å ta det med ro med en 2 1/2-åring i hus er jo kul umulig...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flystripa Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tok en tlf og jordmor eller hvem jeg snakket med kunne ikke skjønne hva problemet var. "Men du får jo epidural. Og ved andre fødsel sklir jo bare ungen ut!" OK, men jeg regner med det kan bli en god økt både før epidural kan settes og også ved trykking, sa jeg. "Neida, det går så bra så. Du får ta komntakt med poliklinikken på mandag da vettu. Også får vi håpe det går over til fødsel, ha det bra!" Jeg syntes ikke noe om denne responsen, hun tok meg ikke alvorlig i det hele tatt.. Så hva faen gjør jeg nå.. Jeg hadde dratt til fødeavdelingen og forlangt en grundig undersøkelse og en ordentlig prat med ansvarlig jordmor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Du SKAL bli tatt på alvor med dine bekymringer og plager. Det der er for dårlig. Skulle likt å vite hvilket sykehus det der gjelder... Jeg slet fælt selv før fødselen i august. Både med fysiske plager og med fødselsangst, men jeg tok kontakt med både jordmødrer og leger og fikk ekstra konsultasjoner på sykehuset bare ved å ringe føden, uten at de ga meg det minste inntrykk av at jeg maste. De tok meg virkelig på alvor, og det var det jeg trengte, og det trenger du også! Selvfølgelig skal man ikke fly ned dørene på sykehuset, det er ikke det jeg mener, men har man vondt, er redd eller noe anna, så skal man tas på alvor. En annen ting er at det er fort gjort for en lege eller jordmor å lytte og gi et råd eller to til bekymrede gravide. Mye bedre enn å møte den gravide med arroganse eller en slags "fy hvor du maser"-holdning. Det gagner ingen på sikt, og gjør bare vondt verre for den gravide. De bør jo være interessert i at den som om noen dager/uker skal føde hos dem, kommer dit med en følelse av trygghet og "her blir vi tatt godt vare på"-følelse. Å komme til fødsel på en fødeavdeling der man tidligere bare har møtt "motstand" er ille. Håper du tar mot til deg og ringer en gang til og treffer et hyggelig menneske som gir deg oppmuntring og kanskje har noen råd som er mulig for deg å følge. Å ta det med ro med en 2 1/2-åring i hus er jo kul umulig...) Tusen takk for støtte, det gjelder Ullevål Sykehus, fødeavdeling A. Det forteller jeg gjerne. Har tenkt gjennom samtalen flere ganger, og kommet frem til at hun der kunne ikke vært jordmor. Jeg håper hvertfall inderlig ikke det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hva!!!???!!! Dette må du ikke godta! Ring igjen. Får du samme person på tråden så ber du om å få snakke med ansvarlig jordmor. "Du får jo epidural!" Greit, det kan du sikkert få, men du skal jo ha noen cm åpning først og puste bør du jo gjøre hele tiden... "Ungen sklir ut" Eh, det har absolutt ikke føltes slik når jeg har født... Føler så med deg, mij. Og jeg håper inderlig du får hjelp. Kom til å tenke på noe. Har du mulighet til å prøve akupunktur mot smertene nå? Er det muskelstrekk så kan det kanskje hjelpe. Tusen takk for støtte. Jeg kan ikke tro at vedkommende jeg snakket med var jordmor, det er ganske hårreisende. Jeg tar kontakt igjen på mandag om det ikke har bedret seg, og da vil jeg vite navn og yrke til den jeg snakker med... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Du overdriver ikke. Du ble møtt med en elendig respons da du ringte. Dine smerter og din redsel skulle vært tatt på alvor, ikke bagatellisert. Både ut fra din nåværende situasjon isolert sett, og også med tanke på din forrige fødsel og de spor den har satt. Håper du får snakke med et mer vettugt menneske. Kunne dere kanskje fått noen til å passe gutten, sånn at mannen din kunne blitt med deg ned på føden? Kanskje bedre å kunne snakke med et menneske ansikt til ansikt, og også å ha med mannen din som støtte i situasjonen, siden du sikkert - som meg - lar deg avfeie litt for lett (ref. at du sier at du "sikkert overdriver". Man blir redd for å slå i bordet og si "HØR HER, jeg har vanvittig vondt, og er livredd for å føde når jeg er slik" (eller noe annet selvsagt, men altså å ikke la seg avfeie). Vanskelig når man føler at ens henvendelse blir bagatellisert av en som i utgangspunktet skal være en slags ekspert på situasjonen. Har vondt av deg nå, og håper du får bedre hjelp ved neste henvendelse! Og at du kan få med mannen din som støtte! Tusen takk! Jeg begynte nesten å gråte i tlf, og fortalte rett ut at jeg kommer til å nekte å føde vanlig om smertene fortsatt er der. Da ba hun meg ta noe hostesaft og sette meg i stresslessen. Men jeg kommer ikke til å gi meg, selv om det som du sier er altfor lett å la seg bli avfeid av autoriteter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Nå er jeg både forbanna og lei meg på dine vegne! Dette var absolutt IKKE det du trengte som er litt bekymret i henhold til fødsel i utgangspunktet. Du må be om en annen jordmor om du får en som viser seg å være heksete mot deg, eller få mannen din til å gjøre det. Dere _skal_ ha en bedre opplevelse enn sist. Er det samme sykehus som sist? Uansett be om å snakke med overlegen som har ansvar for avdelingen, dette er ikke greit. Og nei, du er ikke hysterisk. Tusen takk skal du ha! Nei, det er ikke samme sykehus, nettopp pga den dårlige erfaringen fra sist. Og jeg er kommet frem til at vedkommende jeg snakket med umulig kan ha vært jordmor.. Men da er det rart at hun skulle uttale seg såpass bastant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
simane Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Tok en tlf og jordmor eller hvem jeg snakket med kunne ikke skjønne hva problemet var. "Men du får jo epidural. Og ved andre fødsel sklir jo bare ungen ut!" OK, men jeg regner med det kan bli en god økt både før epidural kan settes og også ved trykking, sa jeg. "Neida, det går så bra så. Du får ta komntakt med poliklinikken på mandag da vettu. Også får vi håpe det går over til fødsel, ha det bra!" Jeg syntes ikke noe om denne responsen, hun tok meg ikke alvorlig i det hele tatt.. Så hva faen gjør jeg nå.. Da jeg ringte i forbindelse med vannavgang og ingangsetting presenterte vedkommende som tok telefonen seg med navn og tittel. Den ene gangen snakket jeg med en barnepleier og hun hentet en jordmor, da hun ikke kunne svare. Jeg sier som de andre her, ta kontakt igjen og be om å få snakke med en jordmor! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261876-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/#findComment-2094950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.