Gjest 5 år og Diesel bukser og Peak Performance gensere til daglig Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hva er viktig for dere når dere kler barna deres? For eksempel for en dag i barnehagen? Antar at det at de ser sånn noenlunde bra ut er noe alle liker, men hva med det praktiske og om det er varmt eller kaldt ? Jeg spør bare av ren nysgjerrighet for mannen min irriterer seg grønn over hvordan datteren hans ser ut når han henter henne i barnehagen. Hun er da altså min stedatter, og er 5 1/2 år. Jeg har tenkt over når jeg har vært med og hentet i barnehagen, at på slutten av dagen så ser de fleste litt så som så ut. Nå på vinteren løper de da gjerne rundt i bare strømpisen og en genser og ser ut til å ha hatt en aktiv dag. Datteren til mannen min skiller seg alltid ut. Hun har klær av dyre merker og en stil som ligner mer en 14 åring enn en på under 6. Toppen er gjerne trang og kort osv. Vi har reagert flere ganger på at hun er relativt tynnkledd i forhold til vær osv. Det virker som om moren er mer opptatt av hvordan det ser ut enn hva som er lurt eller praktisk. Mye av klærne er også så avanserte at hun får de ikke av eller på seg selv. Med knapper, spenner, belter og diverse i alle retninger. Mannen min har forsøkt å ta det opp med sin eks, men det er som å snakke til veggen, så han gidder ikke det mer. Så jeg bare lurer av ren nysgjerrighet hva dere legger vekt på når dere kjøper klær til barna deres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Stort sett hele vinteren har jenta mi gått med ulltrøye og ullstilongs, eller ullbody og ullstrømpis. Ikke bukser, ikke gensere. Ikke skjørt. Utedress når hun er ute, og eventuelt et fleece-sett eller ullgenser og bukse i tillegg hvis det er kaldt. Har arvet tonn med bukser og gensere, men bruker det så og si ikke nå på vinteren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flystripa Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Min 4-åring er i barnehage. Han er litt frossen av seg når han er ute, men barnehagedagen starter inne. De er ute først etter lunch, så jeg vil ikke kle på han for mye til "innetida", da blir det for varmt. Samtidig bør han ha ull innerst når han er ute, og det er mye pes for en liten gutt å kle på flere lag med klær. Nå for tida går han mest i ullundertøy, og over dette har han en tynn "sommer"bukse, favoritten er en Bula-bukse, + en tøff matchende t-shirt. Etter min oppfatning ser ikke ungen "kledd" ut, om han går i kun ullundertøyet. Jeg er ikke tilhenger av at ungene skal se ut som de kommer fra fjøset, men det må mest av alt være praktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Nå går minsta mi i første klasse, men uansett er det fremdeles totalt uaktuelt å kjøpe mini-tenåringsklær til henne! Og det er heldigvis både eksen, stemora og jeg skjønt enige om! ) Jeg synes det er fullstendig forkastelig å kle opp småjentene som små tenåringer, spesielt når klærne i tillegg er så upraktiske at ungen ikke får til å ta dem på seg på egenhånd, eller ikke kan leke normalt med dem på. Slike mødre burde heller få seg ei dokke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Snuppa er bare 14 mnd, men både for henne og stebarna mine (de er mellom 6 og 11), så legger vi mest vekt på at det skal være godt å bevege seg i, og klær etter været... Heldigvis mener moren til stebarna mine det samme! Det er selvfølgelig hyggelig at klærne er fine og ser ordentlige ut, men aldri i verden om jeg hadde kledd opp min 6-årige stedatter som en minifjortis, altså! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det viktigste er selvfølgelig funksjonalitet og komfort. Men jeg prøver på at klærne matcher, er rene og ser fine ut også, da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xhh Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Har en på 5 år selv. Hun er veldig opptatt av hva hun har på seg. Så lenge hun er kledd for vær og vind og tøyet er rent får hun velge selv. Det er ikke alltid hun ser helt lur ut, men hun føler seg veldig fin selv. Er trøyen fin, tar hun den utenpå gensenren osv. Jeg synes det er helt greit. Vi tar frem tøyet om kvelden sammen slik at jeg har litt kontroll. Er det kaldt, må hun ha ullundertøy. Vi kjøper ikke dyre merker, det slites jo så fort. Funksjonalitet er viktig, men det er også viktig at åringen syns hun ser litt fin ut, synes jeg.. Hva moren til dette barnet legger vekt på vet jeg ikke, men jeg ser at noen kanskje tror det gir dem status at ungen flyr rundt i flotte designerklær i barnahagen. Da har man jo misforstått litt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Min 4-åring er i barnehage. Han er litt frossen av seg når han er ute, men barnehagedagen starter inne. De er ute først etter lunch, så jeg vil ikke kle på han for mye til "innetida", da blir det for varmt. Samtidig bør han ha ull innerst når han er ute, og det er mye pes for en liten gutt å kle på flere lag med klær. Nå for tida går han mest i ullundertøy, og over dette har han en tynn "sommer"bukse, favoritten er en Bula-bukse, + en tøff matchende t-shirt. Etter min oppfatning ser ikke ungen "kledd" ut, om han går i kun ullundertøyet. Jeg er ikke tilhenger av at ungene skal se ut som de kommer fra fjøset, men det må mest av alt være praktisk. Vi gjør som deg! Bruker ullundertøy innerst og så sommerbukser og t-skjorter oppå. Det ligger forede bukser og gensere i klesskapet men det blir ikke brukt. Så i sommer skal jeg kjøpe maaaange flere t-skjorter og bare et par gensere til høsten. 2-åringen har brukt kun selebukse oppå, men nå har han slutta med bleie så det ble litt tungvindt. 4-åringen har ofte bukser med strikk i livet i barnehage, da slipper han både knapp og belte! Det er ikke minusgrader her men det blåser og regner hele tida og da er det godt med ull inderst! Dessuten går storebror på naturgruppe og er ofte ute hele dagen. Så jeg har lagt penger i uteklær og ullklær! Jeg bryr meg ikke om at guttene løper i strømpebuksa når jeg henter dem. De velger selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg legger vekt på at klærne først og fremst er komfortable, at vi ikke er redd for at de skal brukes, og er enkle å vaske. Så gutten min på 2,5 går nesten bare i myke joggebukser og gensere, gjerne i fleece som omtrent er tørt når det hentes ut av vaskemaskinen. Er det kaldt bruker han strømpebukse av ull eler bomull under. Så enkelt som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg legger vekt på at det er behagelige og varme nok klær. I barnehagen går det helst i joggedresser, ullundertøy, og skikkelige sko. Guttungen har en del fine klær, men de er også behagelige for han og gå i. De brukes når han/vi skal noe utenom barnehagen. Har ikke merkeklær. Han vokser så fort, og ingen som skal arve han. Så vi kjøper helt greie dongeribukser, fine gensere osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Stort sett hele vinteren har jenta mi gått med ulltrøye og ullstilongs, eller ullbody og ullstrømpis. Ikke bukser, ikke gensere. Ikke skjørt. Utedress når hun er ute, og eventuelt et fleece-sett eller ullgenser og bukse i tillegg hvis det er kaldt. Har arvet tonn med bukser og gensere, men bruker det så og si ikke nå på vinteren. Samme her. Vi arver haugevis av fine klær til gutta på 2 og 5. Dongeri/cord-bukser, gensere, skjorter etc. På vinterstid er dette nesten aldri i bruk. Dvs, vi bruker det noe hjemme og om vi skal bort/på butikken, slike småturer. I barnehagen er det alltid ullstilongs og kort-eller langermet trøye. Bruker å ha tynn fleecebukse og t-skjorte over. Ikke først og fremst for at de skal være "kledd" men for at ulltøyet ikke skal slites så voldsomt. Om storebror ikke har noe utenpå ull-stilongsen så er det digre høl på knea etter noen uker, han har slitt ut tre til nå i vinter. Lillebror sliter ikke slik på klærne, men han søler desto mer. så hos han blir det en tynn bomullsgenser utenpå ull-habitten. Det er heldigvis ikke så ofte man ser småjenter i miniskjørt og trange små topper. Tror nok foreldre flest er opptatt av at barna skal være varme nok og komfortable. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2095954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren til jente på fire Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Samme her. Vi arver haugevis av fine klær til gutta på 2 og 5. Dongeri/cord-bukser, gensere, skjorter etc. På vinterstid er dette nesten aldri i bruk. Dvs, vi bruker det noe hjemme og om vi skal bort/på butikken, slike småturer. I barnehagen er det alltid ullstilongs og kort-eller langermet trøye. Bruker å ha tynn fleecebukse og t-skjorte over. Ikke først og fremst for at de skal være "kledd" men for at ulltøyet ikke skal slites så voldsomt. Om storebror ikke har noe utenpå ull-stilongsen så er det digre høl på knea etter noen uker, han har slitt ut tre til nå i vinter. Lillebror sliter ikke slik på klærne, men han søler desto mer. så hos han blir det en tynn bomullsgenser utenpå ull-habitten. Det er heldigvis ikke så ofte man ser småjenter i miniskjørt og trange små topper. Tror nok foreldre flest er opptatt av at barna skal være varme nok og komfortable. Datteren min på 4,5 år elsker å gå i skjørt, og det får hun da altså lov til mesteparten av tiden. Ho har da på vanlig bomullstrømpebukse og jumper og skjørt. Som oftest i farger som harmonerer greit sammen. Bare når vi har fri får ho velge sammensetningen selv. Ellers er det jeg som gjør det for ho. Når ho skal ut har ho alltid på ei tykk og god ullbukse utenpå strømpebuksen. Ullbukse og skjørt ser forøvrig gankse teit ut, men jeg mener det er viktig at ho ikke blir kald.. Og da får det bare se litt snålt ut de minuttene vi trenger ullbuksa. Skal ho leke ute tas skjørtet av og ho har ullbukse under dressen. Jeg legger vekt på at det skal være gode klær å gå i. OG at de skal være greie for barnet å ta på og av. Ho skal feks greie å komme seg på do selv uten å være nødt til å ha hjelp av en voksen. Så om ho har på seg bukse en dag er det bukser med strikk i livet. Vi unngår bukser med knapper fordi ho ikke greier å åpne lukke dem selv. Og det er en fordel av flere grunner, feks når ho kjenner ho må tisse får ho det som regel veldig travelt med å komme seg på do, og da er det kjekt at ikke klærne gjør at ho blir for sen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2096187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Barna mine velger selv klær nå, og de har på seg helt normalt klær. Underbukse, trøye, strømpebukse, skjørt eller bukse og genser. Klærne blir stort sett kjøpt i kjedebutikker. Hun som går på skolen er "normalt kledd" når jeg henter henne. Hun som går i barnehagen er ofte i trøya og strømpebuksa mot slutten av dagen (hvis de ikke er ute da). Det kunne ikke ramle meg inn å kjøpe slike "fine" og upraktiske og ikke minst dyre klær til barnehage barnet. Det viktigste er at klærne er komfortable og tilpasset vær og temperatur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2096308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Til daglig legger jeg vekt på at klærne skal være behagelige og tilpasset det ho skal gjøre. Altså praktiske. I tillegg skal ho være ren og hel på skolen. At ho har klær tilpasset været er en selvfølge. Så jeg spanderer ofte litt ekstra på klær som skal holde ho tørr og passe varm. Men klærne skal også ha fin farge/fasong for at ho skal like dem. Ho er 7 år, så ho har selvsagt ikke "voksenklær", men normale gensere/bukser osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2096642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Begge jentene leveres i barnehagen i bukser og genser, men særlig den minste MÅ ha med skjørt. Slik var den største en periode også, så vi vet at det går over. Klærne skal være praktiske og ikke minst behagelige, og i barnehagen bryr vi oss ikke om genseren har en flekk som ikke går av i vask - om det er favorittgenseren. Samtidig har jentene veldig klare meninger selv om hva de IKKE vil ha på seg, for dem er det viktig å være fine. Heldigvis er det de mener er fint også praktisk, men jeg ser med gru på framtiden om de ikke blir litt mer opptatt av komfort også... :-) Ute er det likedann, det de skal ha på må være praktisk og behagelig. Minstemor blir lett syk, så med henne har vi virkelig slått på stortromma hva klær/sko angår. Og det betaler seg for oss, i form av frisk og opplagt unge. Men også der er jentene opptatt av at det skal være pent i deres øyne, og so far, so good... Å kle opp barnehagebarn som små voksne er vel ikke direkte uvanlig, husker en jente i barnehagen som fikk innesko med hæler... De var for store i tillegg, men moren insisterte på at hun skulle bruke dem, ungen stavret avgårde med matboksen under armen inn på avdelingen. Jentungen brukte også store øreringer og diverse pyntegreier. Det ble veldig vanskelig å være aktiv 5-åring i slik utrustning, men personalet i barnehagen fikk ikke gjennomslag for sine forsiktige tilbakemeldinger... Så slike foreldre finnes, sikkert over hele landet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2096739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Det viktigste er at tøyet er komfortabelt, rent, og varmt. Innerst har vi ullundertøy på denne tiden. Da vet vi at selv om de blir litt våte - og de ansatte i barnehagen ikke oppdager det med en gang - så blir de ikke kalde. Deretter et lag med komfortabelt hverdagstøy av god kvalitet. (Kvalitet syntes jeg er viktig for det holder seg bedre i vask - og som alle barnehageforeldre vet - det blir mye vasking. Syntes ikke noe om tøy som ser slaskete og nuppete ut.) Viktig at ungene har mulighet til å ta av og på selv. Alle har gjerne noe favoritt tøy. Joggedress, bukse/genser, eller kjole brukes omhverandre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2096756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 5 år og Diesel bukser og Peak Performance gensere til daglig Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Begge jentene leveres i barnehagen i bukser og genser, men særlig den minste MÅ ha med skjørt. Slik var den største en periode også, så vi vet at det går over. Klærne skal være praktiske og ikke minst behagelige, og i barnehagen bryr vi oss ikke om genseren har en flekk som ikke går av i vask - om det er favorittgenseren. Samtidig har jentene veldig klare meninger selv om hva de IKKE vil ha på seg, for dem er det viktig å være fine. Heldigvis er det de mener er fint også praktisk, men jeg ser med gru på framtiden om de ikke blir litt mer opptatt av komfort også... :-) Ute er det likedann, det de skal ha på må være praktisk og behagelig. Minstemor blir lett syk, så med henne har vi virkelig slått på stortromma hva klær/sko angår. Og det betaler seg for oss, i form av frisk og opplagt unge. Men også der er jentene opptatt av at det skal være pent i deres øyne, og so far, so good... Å kle opp barnehagebarn som små voksne er vel ikke direkte uvanlig, husker en jente i barnehagen som fikk innesko med hæler... De var for store i tillegg, men moren insisterte på at hun skulle bruke dem, ungen stavret avgårde med matboksen under armen inn på avdelingen. Jentungen brukte også store øreringer og diverse pyntegreier. Det ble veldig vanskelig å være aktiv 5-åring i slik utrustning, men personalet i barnehagen fikk ikke gjennomslag for sine forsiktige tilbakemeldinger... Så slike foreldre finnes, sikkert over hele landet. Å ja, det hadde jeg helt glemt, men jo da, prinsessesko med hæler er innesko i barnehagen for henne her også..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2096960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 5 år og Diesel bukser og Peak Performance gensere til daglig Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Barna mine velger selv klær nå, og de har på seg helt normalt klær. Underbukse, trøye, strømpebukse, skjørt eller bukse og genser. Klærne blir stort sett kjøpt i kjedebutikker. Hun som går på skolen er "normalt kledd" når jeg henter henne. Hun som går i barnehagen er ofte i trøya og strømpebuksa mot slutten av dagen (hvis de ikke er ute da). Det kunne ikke ramle meg inn å kjøpe slike "fine" og upraktiske og ikke minst dyre klær til barnehage barnet. Det viktigste er at klærne er komfortable og tilpasset vær og temperatur. Vi kler henne i våre egne klær når hun er hos oss. Og vi har også alltid truse og trøye under nå på vinteren, og sørger for at trøya er nedi trusa, eller i allefall godt nedi strømpisen for å unngå bar mage. Vi har aldri hentet henne med slik trøye noen gang. Det er som regel en litt kort tøff topp eller genser, så magen er bar. Selv nå på vinteren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2096972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nellie Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg har lagt vekt på at klærne skal være tilpasset årstiden, angående varme/kulde. Så skal de være rene, hele, og behagelige å leke i, og vi forsøker jo gjerne at det skal matche litt i farger da. Nå går vesla i 2.klasse, og er desto mer opptatt av dette med at det skal "passe sammen", merker jeg, men vi er ikke opptatt av merkeklær, enn så lenge, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2097005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Klærne skal være varme og praktiske, (stort sett)heile og reine. Utover det bestemmer barnet selv, jeg bryr meg lite om genseren er ut/inn, bak /frem og fargene kræsjer (i mine øyne). I vinter har påkledningen variert mellom rosa prinseseull og rosa skjørt ( og grønn eller brun genser) og svart ull stilongs og trøye med leopardkjole over. Når hun skal gå ut er det selvsagt mer ull ( om temp tilsier det) og dress/regklær/jakke. Bukser får vi knapt nok på henne fortiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261942-hva-legger-dere-vekt-p%C3%A5-n%C3%A5r-dere-kler-barna-deres/#findComment-2097039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.