Gjest anonym for anledningen Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Sønnen vår på fem år er en svært så aktiv krabat. Han har roet seg med årene, men kan fortsatt ha stunder som er "too much" i forhold til hva man synes er akseptabel adferd. Han påvirkes veldig av hvem han leker med. Om han leker med barn med vanlig aktivitetsnivå, leker han veldig fint selv, og kan leke bra uten konflikter. Når han har kompisen sin på besøk, kan de være i så god lek at jeg nesten glemmer at han er hjemme. Problemet er at han har en lekekamerat i barnehagen som er vel så aktiv. Sammen er de reneste pytonbarna. De girer hverandre opp, og den ene ler av den andres hyss og vica versa. De har hatt en sekvens i bhg hvor de har løpt rundt og vist frem tissen, sikkert ikke alt for unormalt, men .... I tillegg er alt denne gutten sier "loven" som vår sønn følger. Det er godt mulig det også er vica versa, noe jeg er ganske så sikker på. F.eks har denne gutten sagt at "man leker ikke med jenter!" og vips, så er det totalt uinteressant for vår sønn å leke med nabojenta mer. Hvordan skal jeg gå frem for å få vårt barn til å fungere bedre sammen med denne gutten? En prat med foreldrene? Bhg? Be gutten hjem, og påvirke direkte? Hva sier jeg isåfall til foreldrene, om jeg skal ta en prat med dem. Er jo redd for å såre, samtidig som vi jo er i ekstakt samme posisjon, da ingen er "bad guy" alene her. Må bare presisere at de oppfører seg ganske dårlig sammen, sånn oppgira, uhøflige og brautende. Svært takknemlig for alle tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262034-n%C3%A5-trenger-jeg-hjelp-av-dere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnie1365380407 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hei, jeg ville først og fremst snakket med barnehagen, med pedagogen på avdelingen, som ser dem til daglig i lek sammen. Jeg er førskolelærer selv, så jeg regner derfor med at førskolelæreren i din sønns barnehage sitter inne med observasjoner og kunnskaper om hvordan disse to guttene leker sammen. Hun/han har også masse kunnskaper om hvordan man bør gå frem for å få til en mer positiv lek mellom dem. Be om en foreldresamtale neste gang dere leverer i barnehagen. Jeg er sikker på at dere vil få stort utbytte av det:) Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262034-n%C3%A5-trenger-jeg-hjelp-av-dere/#findComment-2096662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 De der to kommer til å vokse opp til noen skikkelige kjernekarer. Oppi all virraken de lager er det nok mye kreativitet. ;-) Du har jo mange konstruktive ideer selv. Alt du nevner kan være verdt å prøve i en eller annen kombinasjon. Om det først og fremst er i barnehagen de briljerer, ville jeg begynt med å snakke med ped leder. Kjenner du de andre foreldrene sånn høvelig, kan du jo ta en prat med dem også. Er kanskje også en idé å foreslå en samtale med barnehage, den andre guttens foreldre og dere selv. Da kan dere rotte dere sammen på beste måte. Kommer jo litt an på holdningene til foreldrene til den andre gutten. Selv ville jeg opplevd en ikke-anklagende henvendelse i den tonen du skriver innlegget ditt som utelukkende positiv. Om guttene blir helt rabiate sammen, vil det kanskje være en tanke å rett å slett splitte dem opp som sanksjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262034-n%C3%A5-trenger-jeg-hjelp-av-dere/#findComment-2096811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minaline Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei. Som de andre sier, ville jeg også snakket med ped. leder. Først og fremst for å få klarhet i hvor mye de to guttene leker sammen i bhg, og hvor mye negativ atferd de viser når de er sammen. Deretter må dere som foreldre sammen med bhg finne ut om atferdsmønsteret er så negativt at det må brytes. I såfall, kan det være at personalet må gå inn og gjøre f.eks: - organisere lekegrupper i større grad, der de voksne ordner det slik at de to ikke er på samme gruppe (hvis det er ønskelig at de ikke er så mye sammen) - voksen er med i lek og annen aktivitet sammen med de to, slik at de lærer seg å gjøre ting sammen som er av positiv art (f.eks er med en voksen og reparerer et ødelagt gjerde, er med på butikken, biblioteket, osv) kommer ikke på mer i farta, men tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Men som sagt, når du bekymrer deg, be om å få snakke med ped leder. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262034-n%C3%A5-trenger-jeg-hjelp-av-dere/#findComment-2097374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.