Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt lei nå. Har ei jente på 3 1/2 år som nevner ordene bæsj, tiss eller promp i nesten hver setning! HELE dagen!!

Er det vanlig at man snakker så mye om dette? Hun sier det både for å være morsom, når hun er alvorlig og når hun er sint. Holder på å bli sprø.

Først prøvde jeg å ignorere det, men da det har pågått i noen måneder har jeg sagt forsiktig at sånt er det ikke så pent å si. Nå har jeg dog begynt å bli litt irritert -og enda morsommere er det vel.

Råd??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262042-b%C3%A6sj-tiss-og-promp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

*fniser*

Jeg er vel ikke kommet helt over denne typen humor enda, siden jeg ler..

Gode råd? Aner ikke. Det fungerte dårlig å overse det, derfor har jeg gjort som deg og nedlagt forbud. Så nå sier de sånt når de tror jeg ikke hører det. Og det er jeg fornøyd med..

Som første reaksjon er jeg enig i at ingen reaksjon er best. Det er jo helt vanlig i den alderen. Men når det blir noe borti mot en vane, nytter det som regel ikke å ignorere det lengre. Kanskje hun er på jakt etter en reaksjon og en grense?

Si at bæsj, tiss og promp hører hjemme på do.

Så om hun vil bruke disse ordene får hun gå på do å gjøre det.

Følg henne konsekvent på do hver gang ordene kommer (i en ikke relevant sammenheng selvfølgelig). Si at hun kan være der til hun er ferdig med bæsj, tiss og promp. Ikke kjeft, bare vær bestemt og sørg for at hun er på do lenge nok til å kjede seg skikkelig.

Dette virker svært ofte, og ofte svært raskt.

Eventuelt avtal samme strategi med dagmamma/barnehage eller andre som ser mye til barnet.

Motsatsen er at du sier det så mye og til så mange at ungen blir flau. (Avtal evt. med en voksen besøkende.) Men det er alltid en sjanse for at motsatt pedagogikk ikke virker motsatt.

;-)

Lykke til!

mvh

Som første reaksjon er jeg enig i at ingen reaksjon er best. Det er jo helt vanlig i den alderen. Men når det blir noe borti mot en vane, nytter det som regel ikke å ignorere det lengre. Kanskje hun er på jakt etter en reaksjon og en grense?

Si at bæsj, tiss og promp hører hjemme på do.

Så om hun vil bruke disse ordene får hun gå på do å gjøre det.

Følg henne konsekvent på do hver gang ordene kommer (i en ikke relevant sammenheng selvfølgelig). Si at hun kan være der til hun er ferdig med bæsj, tiss og promp. Ikke kjeft, bare vær bestemt og sørg for at hun er på do lenge nok til å kjede seg skikkelig.

Dette virker svært ofte, og ofte svært raskt.

Eventuelt avtal samme strategi med dagmamma/barnehage eller andre som ser mye til barnet.

Motsatsen er at du sier det så mye og til så mange at ungen blir flau. (Avtal evt. med en voksen besøkende.) Men det er alltid en sjanse for at motsatt pedagogikk ikke virker motsatt.

;-)

Lykke til!

mvh

Kjempegod ide!!!

Tulla mi blir tre år om et par uker - og jeg trodde et øyeblikk det var henne du snakket om ;o)

Hun snakker MYE om tisselur, bæsj, promp og tiss, ja.....

Vi ignorerer det, eller sier rolig at "nå er det nok", uten å gjøre noe stort nummer av det. Vi tenker som så at hun vokser det av seg... Men jeg tror kanskje jeg skal prøve den metoden som foreslås her, med å ta henne på do når det blir mye bæsj og tiss-prat. Kanskje hun blir fort lei da?

Må bare tilføye at jeg tror dette er vanlig i den alderen. Da vi var på småbarnssang her om dagen hørte jeg at jenta ved siden av oss sang "bæ bæ lille lam, har du noe bæsj" - og tenkte i mitt stille sinn at det er godt det er flere enn tulla mi....

:o)

Hilsen

Annonse

Tulla mi blir tre år om et par uker - og jeg trodde et øyeblikk det var henne du snakket om ;o)

Vi ignorerer det, eller sier rolig at "nå er det nok", uten å gjøre noe stort nummer av det. Vi tenker som så at hun vokser det av seg... Men jeg tror kanskje jeg skal prøve den metoden som foreslås her, med å ta henne på do når det blir mye bæsj og tiss-prat. Kanskje hun blir fort lei da?

Må bare tilføye at jeg tror dette er vanlig i den alderen. Da vi var på småbarnssang her om dagen hørte jeg at jenta ved siden av oss sang "bæ bæ lille lam, har du noe bæsj" - og tenkte i mitt stille sinn at det er godt det er flere enn tulla mi....

Hilsen

Hehe, hvordan fortsetter den sangen, tro?

Hilsen

Den versjonen av Bæ bæ lillelam kan også toåringen her i huset...

For tiden er hun mest opptatt av julenissens bæsj: "Mamma!! Tenk om Julenissen bæsja i pipa da!" etc.. Hun og fetteren på snart fire ler seg fillete av alle varianter av julenissens bæsj *sukk*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...