Gå til innhold

4-åring som banner

Anbefalte innlegg

Gjest mariafly

Hva gjør jeg med at 4-åringen banner så veldig? Vi prøver å skjerpe ordbruken når han hører da, men det glipper jo ofte det ene og det andre. Nå hører jeg at han har mange ord allerede - som han flittig bruker. Hva gjør vi med det? Bortsett fra å skjerpe oss selv da. For det skal vi gjøre.

Men hvor mye legger dere vekt på det? De hører det jo av eldre venner og venners søsken osv også, så man kan vel aldri skåne de 100 %.

Håper noen gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262136-4-%C3%A5ring-som-banner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjør ikke noe vesen utav det.

Eneste vi har gitt beskjed om er at hos et par personer må snuppa være obs på å ikke banne, for der i huset er folk kristne og reagerer veldig på banning.

Men bortsett fra det gjør vi ikke noe vesen av det, vi banner innimellom selv også, men skjerper oss nå litt når ungene hører på.

Vi har gitt beskjed om at slik snakker vi ikke hjemme hos oss. utover det tror jeg ikke man skal legge for mye i det. Hvis de får mye oppmerksomhet ifht. det blir det jo enda mer spennende. Vi har også sagt at de ikke trenger å banne fordi de kan så mange finere ord.

Annonse

Jeg tror vel egentlig at det er foreldrene som er det viktigste forbildet her. Våre unger banner aldri (selv om de har venner som gjør det) og det gjør heller ikke vi. De vet at vi synes det høres stygt ut med banneord og at hjemme hos oss er det ikke lov å snakke sånn. Ungene har en onkel som lirer ut av seg noen banneord i ny og ne. Gjett om han får så hatten passer ;-)

Vi har aldri gjort noe vesen ut av det. Vi banner sjelden selv også, og barna banner aldri.

Det var litt listig en gang søskenbarnet skulle ligge over. Hun slo seg, og fortalte at "det gjør så forbanna vondt!" Da måtte jeg snu meg unna for ikke å le.

For jeg kjenner nemlig hennes mor, som er veeeeeldig snerpete...

Jeg har bare sagt at det ikke er noe fint å si sånt så det gjør vi ikke hos oss. Merkelig nok har det gått inn, for det meste.

Det hender jo det glipper ett og annet banneordet ut av meg og da ser 6-åringen skrekkslagent på meg:"Mamma! Du bannet!" :o)

Gjest Flystripa

Jeg har bare sagt at det ikke er noe fint å si sånt så det gjør vi ikke hos oss. Merkelig nok har det gått inn, for det meste.

Det hender jo det glipper ett og annet banneordet ut av meg og da ser 6-åringen skrekkslagent på meg:"Mamma! Du bannet!" :o)

Enkelte ganger så føler jeg meg som en nordlending i språket :-I

Her holder det ikke med ett og ett banneord i slengen, nei. Jeg får stadig høre det av ungene *gremmes*

Vi har gjort ett lite grep med hell. Begge barna våre får lovå banne så mye de vil...... på do! De har vel hatt to runder hver der inne hvor det lyste i veggene rundt, men det var det.

Ingen av dem banner noe særlig, de er fem og ti år. Det er jo ikke så gøy når det er lov heller.

Kommer det ett stygt ord så bare minner jeg dem på at det er kun ett sted slikt hører hjemme. Altså.... ett bannefristed.

(Nicket mitt har ingenting med innlegget forøvrig å gjøre :o)

Annonse

Vi har gjort ett lite grep med hell. Begge barna våre får lovå banne så mye de vil...... på do! De har vel hatt to runder hver der inne hvor det lyste i veggene rundt, men det var det.

Ingen av dem banner noe særlig, de er fem og ti år. Det er jo ikke så gøy når det er lov heller.

Kommer det ett stygt ord så bare minner jeg dem på at det er kun ett sted slikt hører hjemme. Altså.... ett bannefristed.

Vi har også do som fristed for sånt. Fungerer utmerket. :o)

Slik gjorde vi det også da barna var små! Når de var ferdige med å banne måtte de trekke i snoren og på den måten bli kvitt ordene!

Nå banner ingen av dem, gutten på snart 17 får kommentarer for sitt "fine" språk, tydelig at det er vanlig at gutter i den alderen banner!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...