Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I går ettermiddag var jenta på 7 år først på en bursdag og så på trening etterpå.

Hun gjorde litt lekser før hun dro på trening og litt lekser etter barne-tv. Men ble ikke ferdig. Det som sto igjen, var å lese leseleksa tre ganger til (de leser fem ganger).

Så jeg og jenta sto opp kl 6.00 i dag morgest (normalt står vi opp kl 6.45) for å gjøre leksa.

Det syntes faren var vel tøft og ubarmhjertig. Vel, jeg syntes ikke det. Jenta var trøtt, ja. Men vi gikk på badet og ordnet oss, så satte vi oss på stua med godt leselys, gode ullpledd og et kosedyr og leste ferdig leksa. Det tok vel et timinutt eller så, tenker jeg.

Jenta var smilende og blid, og egentlig tror jeg hun satte pris på den rolige kosestunda vi rakk etter å ha lest ferdig leksene.

Poenget mitt er at man kan ikke skulke leksene om man har noe bedre å foreta seg (som bursdag og trening). Dette mener jeg er viktig lærdom for ettertida.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262247-var-jeg-litt-umenneskelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

7

• grot

5

• org

4

• PieLill

3

Synes det var en grei måte å gjøre det på jeg. Enig med deg, og hadde nok gjort det samme. Hørtes ut som om dere hadde en hyggelig stund p morningen sammen. Og det er sikkert stas å ha mamma for seg selv under pleddet. Litt morgenkos er hyggelig, selv om lekser inngår. Det ble ikke masete eller annet bråk, så synes du løste det bra jeg. :)

Annonse

Å stå opp 45 minutter tidligere for å gjøre noe som tar 10 minutter ser jeg ikke helt meningen med. Det kan fort provosere.

Men å stå opp tidlig nok til å få gjort leksene er fornuftig.

Akkurat med en leselekse kan det hende jeg hadde sagt at det fikk holde med de to gangene. Det var jo travelhet og ikke sløvhet som gjorde at hun ikke rakk det.

mbh

Annonse

Så langt fra umenneskelig, men jeg hadde IKKE gjort det! Når de er så små spiller det ingen rolle om du skipper en lekse eller to. Jeg synes det er mye viktigere at de ikke får følelser for lekser som "tvangstrøyer", at de SKAL og MÅ gjøres, uansett!

Jeg har alltid vært mest redd for "skoletrøtthet".

mvh

tzatziki1365380058

Jeg hadde ikke gjort det.

Du var ikke umennesklig siden jenta faktisk syntes det var ok. Du hadde vært umennesklig dersom hun hadde vært motvillig og kjempetrøtt og likevel presset henne gjennom.

Læreren til vår datter, som blir 7 i april, sier det viktigste er å bevare gleden over lekser og læring, og at unger som er for trøtte og motvillige skal få slippe. Ellers risikerer du å skape motvilje for skolearbeid, og er det noe jeg vil unngå, så er det i alle fall det.

Jeg synes forresten at fritidsaktiviteter er like viktig som skole-aktiviteter på den alderen.

Og det er tross alt dere som har satt henne i den situasjonen at hun ikke rakk leksene på kvelden - dere er jo ansvarlige for at hun avpasser aktiviteter til den tiden hun har til rådighet.

Jeg synes det du gjorde var skivebom og helt unødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...