Gå til innhold

Reise alene på fly, utenlands

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har unger som har reist alene med fly til utlandet? Jenta mi på 9 (snart 10) har lyst å reise til farmor i Helsingfors i vinterferien. Hun må i så fall bytte fly i Oslo. Vet at flyvertinnene tar godt vare på ungene underveis, men hva skjer hvis det blir forsinkelser/kanselleringer og hun ikke kommer videre samme dag? Hun har reist alene med fly til Oslo før, men da har det ikke vært flybytte. Er det høyere aldersgrense for slike reiser enn innenlands? Noen som vet og har gode råd å komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262260-reise-alene-p%C3%A5-fly-utenlands/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

Det er nok litt høyere aldersgrenser, men en 9-10-åring får lov. Vet om en åtteåring som reiste alene til Portugal for noen år siden, så med mindre reglene er veldig endret, så bør det gå greit.

Ellers vet jeg ikke stort om hvordan de gjør det ved kanselleringer etc. Jeg går ut i fra at de stabler ungene inn på et eller annet slags oppholdsrom hvor ikke resten av de reisende har adgang mens de venter, men jeg tviler på at de har kontinuerlig "barnevakt".

Så sant hun er litt vant med å fly + flybytter vil jeg tro det går greit.

Jeg var vel 12 første gangen jeg kjørte alene med tog fra Oslo, bytte i København, bytte i Hamburg, bytte i Hannover for så å bli hentet av farmoren min. Det gikk helt fint!

Caloni Makaroni

Så sant hun er litt vant med å fly + flybytter vil jeg tro det går greit.

Jeg var vel 12 første gangen jeg kjørte alene med tog fra Oslo, bytte i København, bytte i Hamburg, bytte i Hannover for så å bli hentet av farmoren min. Det gikk helt fint!

Oi! Det hadde aldri jeg turt som 12-åring!

Jeg fikk nesten litt hjertebank av en 15-åring jeg kjenner som var innstilt på å fly fra USA til Norge (med et bytte eller to) alene, jeg. Heldigvis får han med seg en på 18, men jeg har lagt inn lang tid på flyplassene de må bytte på, ja! 4-5 timer bør vel holde for å somle seg til andre terminaler, spise litt og gjennom sikkerhetskontroller ;)

Oi! Det hadde aldri jeg turt som 12-åring!

Jeg fikk nesten litt hjertebank av en 15-åring jeg kjenner som var innstilt på å fly fra USA til Norge (med et bytte eller to) alene, jeg. Heldigvis får han med seg en på 18, men jeg har lagt inn lang tid på flyplassene de må bytte på, ja! 4-5 timer bør vel holde for å somle seg til andre terminaler, spise litt og gjennom sikkerhetskontroller ;)

Jeg vet ikke om jeg hadde turt å sende barna mine alene på en slik togtur heller... Men jeg var veldig reisevant, og kunne tysk godt. Dessuten liker jeg (og likte) å være i mitt eget selskap.

Og jeg er helt enig. Det er mye bedre å ha veldig god tid, enn litt dårlig tid på flyplasser!

Annonse

Et tips er å alliere seg med noen kjente i Oslo-området som kan ta seg en tur til Gardermoen dersom det skulle bli kanselleringer eller store forsinkelser når hun skal videre.

Frøkna mi på 6 år har reist alene til Nord-Norge og hatt flybytter, de har tatt godt vare på henne hele veien. Hun har opplevd forsinkelser og måtte en gang overnatte i Tromsø. Heldigvis hadde hun med seg ei som var 19 år på den turen. Etter den turen har jeg alliert meg med kjente i Tromsø dersom slike forsinkelser skulle skje når hun reiser helt alene. Da er det greit for både henne, og meg, å vite at noen kjente dukker opp om noe uforutsett skulle skje.

Caloni Makaroni

Jeg vet ikke om jeg hadde turt å sende barna mine alene på en slik togtur heller... Men jeg var veldig reisevant, og kunne tysk godt. Dessuten liker jeg (og likte) å være i mitt eget selskap.

Og jeg er helt enig. Det er mye bedre å ha veldig god tid, enn litt dårlig tid på flyplasser!

Ah, fikk ikke med meg at det var tog, jeg. Da er det vel litt lettere å bytte, men samtidig litt mer "skummelt" enn fly, da det ikke blir like kontrollerte omgivelser..Jeg hadde nok ikke turt å sende mine (framtidige) barn selv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...