Gå til innhold

Gjør nok barna mine bjørnetjenester jeg...

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter, og legger frem klær til dem hver dag, i tillegg til at jeg smører matpakker og ser over sekkene deres og jeg smører til og med frokosten deres hver dag. "Jeg" i denne sammenhengen er egentlig "vi", for pappaen gjør det like ofte som meg.

Grunnen til at jeg legger frem klær til barna er jo ikke at jeg ønsker at klærne skal matche, men at det skal gå litt fortere om morgenen.

Fint, men jeg er full av beundring for alle mødre som fikser det så fint. Jeg føler alltid at de kommer nysmiket og ferdig strøket mens jeg detter inn døra to minutter for seint. Men som jeg har sagt i barnehagen: jeg er en dårlig mor, men fantastisk far

Fortsetter under...

Hva med å begynne med at de må plukke opp tøyet sitt selv (og annet rot de strør i fra seg). Henge det som skal brukes neste dag over stolen, legge det skitne i skittentøyskurven. Det blir ingen revelusjon og er fullt overkommerlig for alle parter.

Så kan de få finne fram tøy etter visse spesifikasjoner fra deg. Altså noe får de velge og noe er obligatroisk.

Å la barna bli mer selvstendige handler, som du påpeker, også om å miste kontroll. Men det er bedre å slippe litt av denne kontrollen nå, frivillig, mens du ennå har mye innflytelse, enn et villt opprør når de blir større.

På de områdene man ønsker å påvirke sine barns fremtidige valg og vaner, må man la dem begynne å velge og lage sine egne vaner i god tid før de er i sitt verste tenårsopprør og velger bort mors verdier av prinsipp.

Det de mange år tidligere fikk en opplevelse av å ha valgt på selvstendig grunnlag kan det hende de glemmer å kaste over bordet.

;-)

mvh

Hei

Jeg har det OMVENDTE problemet. Egentlig beundrer jeg jo dere som orker å bruke så mye tid på sånt. Ungene mine har kledd seg sjøl fra de har klart det. Når de går å finner frem tøy skal det mye til at jeg endrer på det. Etter jul stilte sønnen min i dressjakke på skolen fordi han syns det er kult, han er 8 år. Det er jo greit, men det er ofte de kommer både hullete, skittende og med rare kombinasjoner. Der jeg ALLTID blander meg er når det kommer til vinter/ull tøy. Der har jeg ekstra kontroll. Det er jo viktig at ungene orker å være ute.

Dere bruker jo utrolig mye tid på ungene deres da...

Rekker dere å lese på senga, eller blir det en video? Jeg leser på senga hver kveld. Kanskje det er bedre med mer rot og mer kjærlighet for dere, og mindre rot for meg??

Unger klarer det meste, bare de blir elsket.

Kreativ ide er å la pappa ta over noen uker. Fedre bryr seg ikke nøtta om design prinsesser. Alle som skriver her (som jeg har lest da) er kvinner som skriver om døtrene sine.Kanskje dere leker dukke, la far ta kontroll, og hvis du ikke tør det. Da HAR du et problem.

Litt spesielt innlegg syns jeg, men jeg er innimellom linjene ganske enig med deg.

Jeg ser ikke på det slik at det er dukker de doller med, heller det at det er mor/far som ikke har tålmod/eller vekker barna sine tidlig nok til at de får sjansen til å prøve seg.

Her er det en jente og to gutter. De finner seg klær selv og ordner seg om morgenen. Dog veileder jeg minstemann litt enda når han kommer drassende på en t-skjorte istedet for jumper, og nattbukse istedetfor bukse.

Grunnen til at jeg ikke duller med dem, og heller provoserer frem det at de må tenke på hva de skal kle på seg er at jeg er veldig opptatt av at de skal lære seg å tenke og ressonere selv. Og bli selvstendige.

Vi leser som regel på senga daglig, og sitter med skolebarna og gjør lekser.

Hvis du ikke alt har det - kjøp en vindtett fleecejakke til 2. klassingen, vanlig fleece blåser det jo tvers gjennom. Mine har hver sin og det er kjempeplagg!

Er det det som kalles softshell? Så på en jakke i forrige uke, men den falt ikek i smak ( ekstremt sær fyr.. :-))

Nå har snøen kommet, så nå går det i hel Reimadress.

Er det det som kalles softshell? Så på en jakke i forrige uke, men den falt ikek i smak ( ekstremt sær fyr.. :-))

Nå har snøen kommet, så nå går det i hel Reimadress.

Aner ikke, trodde de kaltes bare windstopper jeg. Det er fleece utenpå og et vindtett lag inni. Jeg elsker min og ønsker meg minst en til.

Annonse

Hvem selger slikt? ser ut til å være noe å prioritere på neste lønn.....

Sånn omtrent 100% av alle sportsbutikker. :o) Min er kjøpt på G-sport, ungenes er fra XXL.

Min kosta 300,- på salg, Skibum, 500,- ordinær pris og den ene søstra mi hevder hardnakket at den umulig kan være vindtett for hennes, i et annet merke, kostet over en tusing. *Hehe* Jeg har nå hatt jakken i flere år og den er _vindtett_, jeg har testet den ut!

Sånn omtrent 100% av alle sportsbutikker. :o) Min er kjøpt på G-sport, ungenes er fra XXL.

Min kosta 300,- på salg, Skibum, 500,- ordinær pris og den ene søstra mi hevder hardnakket at den umulig kan være vindtett for hennes, i et annet merke, kostet over en tusing. *Hehe* Jeg har nå hatt jakken i flere år og den er _vindtett_, jeg har testet den ut!

Ok! Takk. SkiBum.

Får gå på jakt neste lønn....

Ok! Takk. SkiBum.

Får gå på jakt neste lønn....

Ikke se deg blind på merket, det finnes mange. Ungene har Stormberg, men ettersom jeg har vært meget misfornøyd med noen andre Stormberg-produkter (ikke de jakkene) så kommer jeg ikke til å kjøpe det flere ganger.

Jeg har en svigerinne som er akkurat som deg. Barna er nå 11 og 15 år, og er vel det man kan kalle langt fra selvstendige....

Tenker på meg selv. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, og kan ikke akkurat se at hennes 15 åring kan gjøre det samme om et år.

Mor i huset gjør alt, og barna bryr seg lite. MEn de er veloppdragne, høflig og snille osv., så de er ikke ufordragelig unger. Men hva husarbeid og selvstendighet angår er de rimelig blanke.

Et eksempel:

vi hadde med vår lille hundevalp på besøk, og hun klarte å velte vannskålen sin. Barna i huset er veldig begeistret for valpen, så da rushet 15 åringen til for å tørke opp. Etter å ha fått instrukser om hvor gulvkluten og bøtta var, la hun den over vannet og da hun løftet den opp var kluten selvsagt dryppende våt.

Far i huset sa da: "du må vri vannet ut av den og tørke en gang til".

Jenta vred hun, men ikke i bøtta, men i den allerede våte dammen på gulvet så den ble akkurat like stor igjen.......

Så jeg vet ikke jeg. Jeg er gravid for første gang, og håper og tror at jeg skal klare å gjøre barnet mitt selvstendig etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...