Gå til innhold

Barn og seksualitet


Gjest Undrende dolbruker

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015

Jeg blir direkte kvalm av visse uttalelser og må si at hadde mine barn vært på besøk hos noen og opplevd noe sånt, da hadde jeg blitt rasende på vedkommende og kanskje til og med anmeldt noen...

huff, blir så engasjert av sånt, hehe tror jeg lar vær resten av denne diskusjonen:)

Hadde du anmeldt meg tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    47

  • Solsikkefrø

    34

  • ylvali1365381015

    20

  • Hatsumomo

    10

Hadde du anmeldt meg tro??

jeg sa "kanskje"! og du skal ikke se bort ifra det om barnet mitt hadde opplevd mange av de tingene du beskriver som "naturlig", "et barns rett" osv.... nakenhet har ingenting med dette og gjøre, men for hvem er det naturlig og oppleve at et barn blir utforsket av andre barn på de mest intime deler av kroppen sin? og på toppen av alt med en voksen tilstede som synes det er FLOTT?!

Jeg kan aldri bli enig med deg, det du beskriver for meg her er et altfor stort skritt inn i de voksnes forståelse av seksualitet, jeg synes så absolutt ikke det er naturlig det du beskriver som helt ok...

men jeg gidder ikke svare mer i denne tråden, blir kvalm av mye av det som er kommet frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi er så ulike

Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da!

På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-)

Jeg er veldig glad at jeg som femåring ikke lekte med noen som hadde denne innstillingen, for til tross for en flott og åpen oppdragelse så var jeg den mer sjenerte og forsiktige av oss søsknene,og stod ikke opp og sa sterkt i mot når det var noe jeg ikke likte.

Ser også på mine barn at de har veldig ulik måte å gi beskjed på. Jenta på fire finner seg i alt fra sin kusine på knappe seks år, for å få leke med henne når de treffes. Når jeg snakker med henne etterpå, forstår jeg at hun har synes det det er leit at kusinen har bestemt hele leken (ikke av en slik art det har vært diskutert i denne tråden), men for henne er det å få leke med kusinen så stort at hun finner seg i alt for mye.

Jeg er redd for at de foreldrene som tillater slik lek du beskriver når barna har besøk, selv har barn som tør å si klart fra i alle situasjoner, og at de vanskelig kan sette seg inn i at ikke alle barn sier fra.

Jeg sa ikke noe tilbake hvis noen kalt meg dumming når jeg var liten, jeg prøvde å smile og ble lei meg etterpå.

Søsteren min var den tøffe, som ga beskjed. Til tross for de samme verdiene hjemmefra.

Jeg synes regler for lek og samvær mellom barn, må ta høyde for at det kan være svært ulik maktfordeling til tross for tilsynelatende likt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Pga det mine misbrukte venner har fortalt meg, så _vet_ jeg at det ikke er så enkelt..

Man kan få lystfølelse (ikke alltid kropp og følelser samhandler) selv om man føler seg misbrukt :-(

Oprah Winfrey sa også engang at hun var sint fordi kroppen hennes noen ganger reagerte med vellyst når hun ble misbrukt som barn. Det må føles som å bli forrådt av sin egen kropp...

Jeg hadde ikke lystfølelse.

Det var en dum situasjon og ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir direkte kvalm av visse uttalelser og må si at hadde mine barn vært på besøk hos noen og opplevd noe sånt, da hadde jeg blitt rasende på vedkommende og kanskje til og med anmeldt noen...

huff, blir så engasjert av sånt, hehe tror jeg lar vær resten av denne diskusjonen:)

Helt enig med deg!

Man bør selvsagt vokte seg vel for å vise sinne overfor barn som "leker" slik, men det går an å avbryte "leken" på en rolig og grei måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lystfølelse.

Det var en dum situasjon og ikke godt.

Folk opplever jo dette veldig forskjellig, så man reagererer på ulike måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Pga det mine misbrukte venner har fortalt meg, så _vet_ jeg at det ikke er så enkelt..

Man kan få lystfølelse (ikke alltid kropp og følelser samhandler) selv om man føler seg misbrukt :-(

Oprah Winfrey sa også engang at hun var sint fordi kroppen hennes noen ganger reagerte med vellyst når hun ble misbrukt som barn. Det må føles som å bli forrådt av sin egen kropp...

Jeg er redd for at pedofile kan bli oppmuntret av en slik tråd som denne, og grøsser langt inne i sjela mi....

Jeg vill hatt hele tråden slettet, om det var opp til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at pedofile kan bli oppmuntret av en slik tråd som denne, og grøsser langt inne i sjela mi....

Jeg vill hatt hele tråden slettet, om det var opp til meg!

Ja, det er det jeg er redd for også... Jeg er redd for at barn skal oppleve at det ikke finnes grenser for egen utøvelse av seksualitet, og at de dermed blir lettere bytte for eventuelle pedofile. Det er greit at barn får vite at de ikke bør ta på hverandres kjønnsorganer osv. Ens egen kropp er ens egen til man er gammel nok til å ha sex. Det er helt greit at man koser med seg selv, men andre trenger ikke å se på det. Det er iallefall dette jeg vil formidle til mine barn i en naturlig sammenheng. Noen synes nok jeg er snerpete, men det får så være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det er det jeg er redd for også... Jeg er redd for at barn skal oppleve at det ikke finnes grenser for egen utøvelse av seksualitet, og at de dermed blir lettere bytte for eventuelle pedofile. Det er greit at barn får vite at de ikke bør ta på hverandres kjønnsorganer osv. Ens egen kropp er ens egen til man er gammel nok til å ha sex. Det er helt greit at man koser med seg selv, men andre trenger ikke å se på det. Det er iallefall dette jeg vil formidle til mine barn i en naturlig sammenheng. Noen synes nok jeg er snerpete, men det får så være...

Det har jeg formidlet til mine barn siden de var små. Og jeg har tre barn (22, 16 og 13) og aldri fersket dem i noe som helst.

Bare de ordene som er brukt her inne, får det til å velte seg i magen min.

Visse ting er bare helt privat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enig med togli

Ja, det er det jeg er redd for også... Jeg er redd for at barn skal oppleve at det ikke finnes grenser for egen utøvelse av seksualitet, og at de dermed blir lettere bytte for eventuelle pedofile. Det er greit at barn får vite at de ikke bør ta på hverandres kjønnsorganer osv. Ens egen kropp er ens egen til man er gammel nok til å ha sex. Det er helt greit at man koser med seg selv, men andre trenger ikke å se på det. Det er iallefall dette jeg vil formidle til mine barn i en naturlig sammenheng. Noen synes nok jeg er snerpete, men det får så være...

Komplett enig med deg togli.

Det er så godt å se at flesteparten av oss foreldre er normale i topplokket.

Andre mer frisinnede foreldre bør notere seg dette at de ikke har tillatelse til å bestemme over kroppen til andres barn. Deres barn kan ikke gis tillates til å gjøre hva de vil med andres unger, og det bør disse foreldrene informere ungene sine om.

En psykolog kan ikke forandre på reglene til de enkelte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett enig med deg togli.

Det er så godt å se at flesteparten av oss foreldre er normale i topplokket.

Andre mer frisinnede foreldre bør notere seg dette at de ikke har tillatelse til å bestemme over kroppen til andres barn. Deres barn kan ikke gis tillates til å gjøre hva de vil med andres unger, og det bør disse foreldrene informere ungene sine om.

En psykolog kan ikke forandre på reglene til de enkelte foreldre.

Godt å høre at noen er enige med meg her. Jeg begynte nesten å lure på om jeg var helt rar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg er veldig glad at jeg som femåring ikke lekte med noen som hadde denne innstillingen, for til tross for en flott og åpen oppdragelse så var jeg den mer sjenerte og forsiktige av oss søsknene,og stod ikke opp og sa sterkt i mot når det var noe jeg ikke likte.

Ser også på mine barn at de har veldig ulik måte å gi beskjed på. Jenta på fire finner seg i alt fra sin kusine på knappe seks år, for å få leke med henne når de treffes. Når jeg snakker med henne etterpå, forstår jeg at hun har synes det det er leit at kusinen har bestemt hele leken (ikke av en slik art det har vært diskutert i denne tråden), men for henne er det å få leke med kusinen så stort at hun finner seg i alt for mye.

Jeg er redd for at de foreldrene som tillater slik lek du beskriver når barna har besøk, selv har barn som tør å si klart fra i alle situasjoner, og at de vanskelig kan sette seg inn i at ikke alle barn sier fra.

Jeg sa ikke noe tilbake hvis noen kalt meg dumming når jeg var liten, jeg prøvde å smile og ble lei meg etterpå.

Søsteren min var den tøffe, som ga beskjed. Til tross for de samme verdiene hjemmefra.

Jeg synes regler for lek og samvær mellom barn, må ta høyde for at det kan være svært ulik maktfordeling til tross for tilsynelatende likt utgangspunkt.

Det er jeg forsåvidt enig med deg i.

Man kan ikke som voksen melde seg helt ut når små barn leker, men være oppmerksom på det som foregår.

Men jeg kan ikke skjønne at foreldre i dag er prinsippielt imot at barna leker "rumpedoktor" eller tar på hverandre.

Det er litt uforståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi er så ulike

Det er jeg forsåvidt enig med deg i.

Man kan ikke som voksen melde seg helt ut når små barn leker, men være oppmerksom på det som foregår.

Men jeg kan ikke skjønne at foreldre i dag er prinsippielt imot at barna leker "rumpedoktor" eller tar på hverandre.

Det er litt uforståelig...

Jeg tror ikke du egentlig er enig i det, siden du flere ganger skriver at du mener at barn som ikke vil være med på leken, vil gi tydelig uttrykk for det.

Jeg tror vi vet så mye om skadene av uønskede seksuelle opplevelser, at man ikke skal risikere at våre barns gjester får slike opplvelser, fordi vi ønsker at våre barn skal få utfolde seg helt fritt.

Så får vi fylle på med masse åpenhet, informasjon, glede og lek, og trygghet til å utforske seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest girasol

firstly: deletemark. Secondly, NO, the kids in my son's kindergarten do not play sexual games or run around naked. What Freudian nutcase have you been reading?

Exactly ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var helt i orden, det er sånn barn utforsker sin seksualitet. Hadde han derimot kommet hjem og sagt at han hadde prøvd å putte tissen sin inn i en jentetiss, så hadde jeg forklart ham at det er lurt å vente med akkurat den biten, og at man ikke skal putte tissen sin inn i jenter som ikke har lyst.

Men det med å sutte på tissen, da hadde jeg tatt det helt med ro og forklart at det er mange menn som gjør sånn og de kalles homofile og at det er helt flott og naturlig å være det hvis man har lyst!

Må bare si at jeg er helt fullstendig uenig!

*provosert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da!

På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-)

Synes du er naiv her ylvali... faktisk er det ikke så unormalt at barn kan "la" andre barn - særlig barn som er litt eldre enn en - få herse litt med en. Det er del av barns rangordning. Dvs.at et mindre barn godt kan "la" et annet barn, som kanskje bare er et år eldre e.l.få tukle med det. Faktisk tror jeg rang hos hverandre er vel så viktige elementer som alder. Dermed kan jevnaldrende barn misbruke hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Synes du er naiv her ylvali... faktisk er det ikke så unormalt at barn kan "la" andre barn - særlig barn som er litt eldre enn en - få herse litt med en. Det er del av barns rangordning. Dvs.at et mindre barn godt kan "la" et annet barn, som kanskje bare er et år eldre e.l.få tukle med det. Faktisk tror jeg rang hos hverandre er vel så viktige elementer som alder. Dermed kan jevnaldrende barn misbruke hverandre.

Ja, det kan skje, det er ikke det jeg betviler.

Men skal vi legge ned totalforbud mot å kle av seg, se eller utforske sammen av den grunn? Blir ikke det et skjult budskap? Gjennom det formidles det jo også holdninger som vi liksom er ferdige med for generasjoner siden? Tror også foreldre og andre må tenke gjennom hva barna snapper opp og tolker av det vi ikke direkte sier, men reagerer etter. Det er en skjult læreplan som innvirker like mye på barnas holdninger til egne følelser, nakenhet og seksualitet som det foreldrenes rosemalte uttalelser gjør.

Det er bra naivt å ikke ta det med i betraktning også.

Det skjer ulykker hver dag, men vi kan ikke nekte barna å gå ut. Vi må derimot engasjere oss, snakke med dem om ting, bygge dem opp og følge med.

Jeg har snakket med både datter og sønn om slikt. Spurt hva de ville gjort og sagt dersom en eldre person ville leke slik med dem, eller dersom noen ikke aktivt bidrar til slik lek. Vi tror ikke de leker slik i bhg, det er vel kanskje ikke så fristende.

Men senest i går lekte datteren og en venninde doktor på badet. De ville ikke bli forstyrret, så de fikk være i fred. Hverken vi eller det andre foreldreparet vurderte å intervere og stoppe leken, som om det var noe skammelig eller farlig de holdt på med. Det ville jeg synes var en feil ting å gjøre, dårlig oppdragelse rett og slett.

Jeg sa bare at det var helt greit at de lekte doktor og at vi skulle la dem være i fred, men at det var veldig viktig at ingen gjorde noe de ikke syntes var greit.

Og det er jeg rimelig overbevist om var en riktig måte å møte dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...