Gå til innhold

Barn og seksualitet


Gjest Undrende dolbruker

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015

Sitter du der og overvåker leken du da?

Jeg synes sex er for voksne om det er en andreperson med inne i bildet.

Jeg overvåker ikke, men holder ørene litt åpne dersom jeg antar at de leker slike leker. Ikke for å forhindre selve leken, den betrakter jeg som sunn og normal, men for å

forhindre eventuelle ubehagelige situasjoner for noen.

Jeg betegner ikke doktorleker eller kos mellom småbarn som sex. Sex er de voksnes betegnelse på sine "leker", som er kvalitativt forskjellig fra barns leker. Voksne har andre referanserammer og "leker" på en mer utfordrende og utaggerende måte som ikke tilhører barns erfaringsverden. Penetrering og fantasier feks er elementer som ikke inngår i barns leker vanligvis. Barn (som oftest er det småbarn som leker slik)er nyskjerrige og interesserte, de vil se, ta på og utforske. Det er viktig at de får lov til det, bli kjent med sin og andres kropp, sine egne og andres grenser, føle aksept for det og ikke påføres skam fra foreldrene. Det tror jeg ganske sikkert at de kjenner på dersom foreldrene forbyr dem å leke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    47

  • Solsikkefrø

    34

  • ylvali1365381015

    20

  • Hatsumomo

    10

Ja, misbruk er når de ikke selv vil delta på leken, og da føler de vel en naturlig motatand og ubehag. Dersom de derimot føler lyst og har en positiv opplevelse, er det da ingen grunn til å snakke om misbruk??

Når det gjelder barn som er meget avvikende i alder eller mental utvikling, blir saken mer koplisert. Jeg tror barn selv kjenner på disse grensene, og såfremt de er trygge på at de kan si ifra og har rett til å bli respektert er risikoen for opplevd misbruk redusert betraktelig.

Når det gjelder jevnaldrende barn som leker sammen, er jeg ikke videre bekymret. Jeg lar dem holde på, men har litt stive ører, nettopp for å kunne avlede eller bryte inn dersom noen blir overtalt til å gjøre ting de ikke selv ønsker.

Du sier jo selv; "Dersom de derimot føler lyst og har en positiv opplevelse, er det da ingen grunn til å snakke om misbruk??"

jo - det er det det kan være, faktisk. Og skaper masse skyldfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overvåker ikke, men holder ørene litt åpne dersom jeg antar at de leker slike leker. Ikke for å forhindre selve leken, den betrakter jeg som sunn og normal, men for å

forhindre eventuelle ubehagelige situasjoner for noen.

Jeg betegner ikke doktorleker eller kos mellom småbarn som sex. Sex er de voksnes betegnelse på sine "leker", som er kvalitativt forskjellig fra barns leker. Voksne har andre referanserammer og "leker" på en mer utfordrende og utaggerende måte som ikke tilhører barns erfaringsverden. Penetrering og fantasier feks er elementer som ikke inngår i barns leker vanligvis. Barn (som oftest er det småbarn som leker slik)er nyskjerrige og interesserte, de vil se, ta på og utforske. Det er viktig at de får lov til det, bli kjent med sin og andres kropp, sine egne og andres grenser, føle aksept for det og ikke påføres skam fra foreldrene. Det tror jeg ganske sikkert at de kjenner på dersom foreldrene forbyr dem å leke slik.

Jeg hadde ikke likt at mine barn ble "undersøkt" av andre unger - det er motbydelig. Å være trygg på egen kropp betyr ikke at man må klå på andre.

Hva om de pelte buser på hverandre, eller smakte på andre ting? Jeg forstår ikke hvor du setter grensene for hva som er greit eller ikke. Syns du ikke det er rett at det er foreldrene til det andre barnet som bestemmer om den "frisinnede foreldres pode" har no med å klisse og smake og suge på ungen sin?

Jeg hadde meldt foreldrene for å ha tillatt at mitt barn skulle oppleve sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Jeg overvåker ikke, men holder ørene litt åpne dersom jeg antar at de leker slike leker. Ikke for å forhindre selve leken, den betrakter jeg som sunn og normal, men for å

forhindre eventuelle ubehagelige situasjoner for noen.

Jeg betegner ikke doktorleker eller kos mellom småbarn som sex. Sex er de voksnes betegnelse på sine "leker", som er kvalitativt forskjellig fra barns leker. Voksne har andre referanserammer og "leker" på en mer utfordrende og utaggerende måte som ikke tilhører barns erfaringsverden. Penetrering og fantasier feks er elementer som ikke inngår i barns leker vanligvis. Barn (som oftest er det småbarn som leker slik)er nyskjerrige og interesserte, de vil se, ta på og utforske. Det er viktig at de får lov til det, bli kjent med sin og andres kropp, sine egne og andres grenser, føle aksept for det og ikke påføres skam fra foreldrene. Det tror jeg ganske sikkert at de kjenner på dersom foreldrene forbyr dem å leke slik.

"kjent med sin og andres kropp"

Jeg ville ikke at denne jenta skulle pirke i meg med kleshenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kjent med sin og andres kropp"

Jeg ville ikke at denne jenta skulle pirke i meg med kleshenger.

Enig - og jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse om noe sånt skjedde en av mine unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Enig - og jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse om noe sånt skjedde en av mine unger.

Jeg har aldri sagt det til noen før nå, så jeg tenker på de små som opplever ubehagelige ting og aldri tør si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ylvali1365381015

Du sier jo selv; "Dersom de derimot føler lyst og har en positiv opplevelse, er det da ingen grunn til å snakke om misbruk??"

jo - det er det det kan være, faktisk. Og skaper masse skyldfølelse.

? Men hvorfor skal de føle skyld? Er det kanskje holdninger og reaksjoner fra foresatte som skaper denne skyldfølelsen, på tross av at barnet har koset seg og hatt en positiv opplevelse? Jeg tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

"kjent med sin og andres kropp"

Jeg ville ikke at denne jenta skulle pirke i meg med kleshenger.

Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da!

På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Men hvorfor skal de føle skyld? Er det kanskje holdninger og reaksjoner fra foresatte som skaper denne skyldfølelsen, på tross av at barnet har koset seg og hatt en positiv opplevelse? Jeg tror det.

*jeg gir opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på 17, en på 14 og en på 5..... ingen har noensinne måtte skamme seg for utforsking av egen kropp og seksualitet, men ville du som voksen legge deg ned på karljohan i tjukkeste oslo og hatt sex fordi det er SÅ naturlig?

jeg har henvist til rommet på en ordentlig måte, men suging på tiss eller fremmedlegemer i vagina, der går grensen! detter tilhører den voksne verden, vi kan faktisk gi våre barn feil signaler...

Enig!

Jeg kjenner hårene reise seg på hodet mitt av enkeltes synspunkter i denne debatten. Et par av mine venner har opplevd seksuelt misbruk i barndommen, og ikke bare av voksne. De var med på "leken" den gangen, men har problemer med det nå i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da!

På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-)

Du tror det alltid er så lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

*jeg gir opp*

Ylvali svarte meg dette: "Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da! På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-) " Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette for henne og jeg forstår ikke hvordan hun ikke kan forstå hva jeg mener. Kan du prøve å gi henne et svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Enig!

Jeg kjenner hårene reise seg på hodet mitt av enkeltes synspunkter i denne debatten. Et par av mine venner har opplevd seksuelt misbruk i barndommen, og ikke bare av voksne. De var med på "leken" den gangen, men har problemer med det nå i voksen alder.

"Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da! På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-) "skrev ylvali til meg. Det viser at ikke alle ser hvordan det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da! På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-) "skrev ylvali til meg. Det viser at ikke alle ser hvordan det kan være.

Pga det mine misbrukte venner har fortalt meg, så _vet_ jeg at det ikke er så enkelt..

Man kan få lystfølelse (ikke alltid kropp og følelser samhandler) selv om man føler seg misbrukt :-(

Oprah Winfrey sa også engang at hun var sint fordi kroppen hennes noen ganger reagerte med vellyst når hun ble misbrukt som barn. Det må føles som å bli forrådt av sin egen kropp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ylvali svarte meg dette: "Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da! På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-) " Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette for henne og jeg forstår ikke hvordan hun ikke kan forstå hva jeg mener. Kan du prøve å gi henne et svar?

Nei - jeg har kastet inn håndkleet der! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

*jeg gir opp*

Huffda?

Det var da voldsomt.... Håper du beholder piffen i det minste, kanskje vil du også anerkjenne denne piffen hos de små barna?

;-)

Natta! Og sov godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Du tror det alltid er så lett?

Lett? Tja, det er ikke alltid lett å holde spøkelsene fra egen barndom unna når de bringer følelser opp i deg... Men man må jo spørre seg selv hele tiden: hvorfor reagerer jeg på dette? Har jeg gode grunner til å intervenere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da!

På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-)

Det nytter ikke og si noe her i det hele tatt tror jeg:)

jeg gadd ikke heller mer i denne diskusjonen, blir rett og slett kvalm av enkelte uttalelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Ylvali svarte meg dette: "Nei, men da ville du jo bare sagt ifra om det da! På samme måte som du ville ytret ditt ubehag dersom noen kastet en snøball på deg eller kalte deg en dumming! ;-) " Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette for henne og jeg forstår ikke hvordan hun ikke kan forstå hva jeg mener. Kan du prøve å gi henne et svar?

Hvorfor kan ikke du gi meg det svarte du savner? Jeg mener ærlig talt det jeg sier, men er ikke låst for gode argumenter heller... Hva er det da mon tro du vil forklare meg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Jeg kjenner hårene reise seg på hodet mitt av enkeltes synspunkter i denne debatten. Et par av mine venner har opplevd seksuelt misbruk i barndommen, og ikke bare av voksne. De var med på "leken" den gangen, men har problemer med det nå i voksen alder.

Jeg blir direkte kvalm av visse uttalelser og må si at hadde mine barn vært på besøk hos noen og opplevd noe sånt, da hadde jeg blitt rasende på vedkommende og kanskje til og med anmeldt noen...

huff, blir så engasjert av sånt, hehe tror jeg lar vær resten av denne diskusjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...